• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn eerste moestuin

Ray

SHTF Expert
Kunnen lieveheersbeestjes trouwens kwaad? Ik zag er twee over de grond kruipen en 1 in mijn frambozen struik zitten.

Nee, die zijn zelfs heel goed voor je tuin, ze eten o.a. bladluizen. Lieveheersbeestjes zijn echte rovers (wat hun naam niet doet vermoeden)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
lieveheersbeestjes zijn wrede rooflustige monsters die het voorzien hebben op de vredelievende luizen die op je planten leven.
 

Preppertt

Senior Prepper
@Preppertt
Leuk dat je ook een verslag hier op het forum bijhoudt :thumbsup:.
Ben zelf druk aan het 'moesbalkonieren' dus vind het leuk jouw ontwikkelingen te lezen.

Met die aardbeien komt het vast goed, als je maar voldoende wortel hebt uitgegraven en de bodem even goed vochtig houdt.

Moesbalkonieren:D
Dat heb ik ook een tijdje gedaan. Tenminste, ik was beging dit jaar bezig alles in te richten en voor te zaaien en toen kwam ineens dit tuintje voorbij. Wel vorig jaar wat aardbeien, tomaten en kruiden op het balkon gekweekt en dat ging prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

Erny

Last (wo)man standing
@Preppertt kijk ook even hoe de larven van het lieveheersbeestje eruit zien, die eten zo mogelijk nog meer dan hun ouders. En ook het verpopstadium is goed om even te bekijken om verwarring met de larven van de Coloradokever te voorkomen. :cool:
 

Preppertt

Senior Prepper
Van de 35 preizaadjes die ik gezaaid heb, zijn er nu na twee weken 22 boven de aarde. Sommige nog maar een heel klein beetje en andere al een flink stuk. Ik verwacht dat de rest deze week zijn kopje laat zien.20170529_160032.jpg

Vanavond volgt weer een update uit de tuin, want er is al weer flink wat boven de grond gekomen. Mijn herfstframbozen beginnen al te vormen, en de besjes zitten al aan mijn blauwe bes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Preppertt

Senior Prepper
Zojuist weer even een bezoekje aan de tuin gebracht en het groeit lekker door.

De eerste frambozen zijn zich al aan het vormen.
20170529_195906.jpg

De rode kool heb ik op de 21ste gezaaid en van de acht zaadjes zijn er nu vijf boven de grond.
20170529_195943.jpg

Net als de komkommerplant, beide zaden zijn ontkiemt en staan nu het hun kopje boven de grond.
20170529_200114.jpg

Een stuk of wat broccoli die ik heb voorgezaaid en anderhalve week geleden heb uitgepakt groeien door, helaas wordt er aan gegeten. Rupsen, kevers?
20170529_200228.jpg
20170529_201222.jpg
 

Preppertt

Senior Prepper
De blauwe bessen zijn nu nog groen, maar groeien lekker door. Ik twijfel nog of ik alle bessen tegelijkertijd moet oogsten, het zijn er flink wat, of dat ik er een net over span en in etappes oogst. Hoe lang blijven de bessen aan de struik goed?
20170529_200257.jpg

Zijn dit de eerste courgettes?
20170529_200325.jpg

Ook spruitkool gezaaid en daar komt ook al het een en ander omhoog. Gaat dit zoals het hoort? Ze lijken me vrij slap, terwijl de blaadjes wel met de kop omhoog liggen.
20170529_200440.jpg

Verder groeien de wortels en uien ook lekker door. De wortels krijgen al een lekkere kruin. Van het weekend een voorgrzaaide tomatenplant in de grond zetten en dan heb ik nog een stuk vrij voor wat sla die ik nog moet zaaien en later in het jaar de prei planten en ik heb nog winterspinazie die ik nog moet zaaien.
 

Erny

Last (wo)man standing
Denk dat er slakken van je koolplantjes hebben gesmikkeld, straks moet je ook uitkijken voor rupsen, die kunnen ook behoorlijk wat schade aanrichten voordat je doorhebt dat ze je koolplanten bevolken.
Die spruitkoolkiemen hebben het natuurlijk nu ook wel heel zwaar met het warme weer, ze groeien nu eigenlijk te snel.
Over de bessen zou ik inderdaad een netje spannen, vogels zijn er gek op.
(vitrage van de Ikea gaat een paar jaar mee: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10070262/ of anders echt vogelgaas, denk er vooral aan dat de maaswijdte niet te groot mag zijn anders blijven de vogels er in steken. De Action heeft ook goedkoop en goed gaas, donkergroen).
En het oogsten van de bessen doe je als ze rijp zijn, als je ze daarna laat hangen ben je te laat. Dus regelmatig plukken.

En het zou je eerste courgette kunnen gaan worden... hangt er vanaf of de bloem bevrucht is of niet... ;)
 

Preppertt

Senior Prepper
Bedankt voor de tip van de Action, @Erny. Die hebben ook werkelijk alles hè.

Het gekke is dat dit de enige tussen al deze broccoli op dit stukje is waarvan is gesnoept, de rest is nog heel. Verder heb ik nog niemand op het complex gehoord over slakken.

Ik kom er zeker alleen achter of de bloem bevrucht is als deze gaat groeien? En gaat dat per toeval of kan ik dat nog beïnvloeden?

Gaat die spruitkool nog groeien aangezien het nog redelijk vroeg is, of kan ik beter opnieuw zaaien?
 

Erny

Last (wo)man standing
Je hebt mannelijke bloemen (op een stokje) en vrouwelijke bloemen (met het vruchtbeginsel van de courgette eronder). Deze mannelijke zijn voor de bevruchting van de vrouwelijke. Soms in het begin zijn de beide geslachtelijke bloemen niet tegelijk open waardoor de vrouwelijke bloemen niet bevrucht worden.
Dit kun je handmatig gaan doen maar denk dat het straks vanzelf wel goed gaat komen.
De niet bevruchte courgettes zullen verschrompelen en afvallen.
Er zullen nog genoeg courgettes te oogsten zijn dus vrees niet.
(Courgettes en pompoenen houden trouwens van lekker wat mest.)

Van die spruitkoolkiemen weet ik eigenlijk niet wat hun kansen zijn, geen ervaring met warm weer zaai. Je zou voor de zekerheid in een bakje wat extra kunnen zaaien die je bij warm weer ergens in de koelte kunt zetten misschien?

Je zou een (yoghurt)emmertje met een laag bier kunnen ingraven (tot net boven grondniveau) ergens in de buurt (niet te dicht bij) van je kooltjes om te kijken of daar slakken in belanden. Het gist in het bier lokt ze en daarna verzuipen ze een dronken dood.
 

Preppertt

Senior Prepper
Ondanks de wind was het vandaag een prima dag om in de tuin te werken.

Het eerste gedeelte van wat mijn frambozenhaag moet worden staat. Stevige bamboepalen in de grond gezet waartussen is weer wat dunnere bamboestokken heb gehangen. Ook een goede mogelijkheid mijn knoopskills weer een uit de mottenballen te trekken.

20170604_174230.jpg
20170604_174244.jpg

Ik heb zelfs al een rode framboos aan de struiken zitten. Verdeelt over drie struiken nu een handje vol frambozen waarvan de meeste aan een tak zitten die helemaal in het begin geknakt en half afgebroken is en sindsdien op de grond hangt.

20170604_163859.jpg

En ja hoor: de eerste courgette is een feit!
20170604_175524.jpg

Verder heb ik nog een net geplaatst over mijn aardbeien en heb ik de knagende daders op mijn broccoli zien zitten. Groene rupsen, wel zes stuks. Ik ben er inmiddels achter dat deze waarschijnlijk van het koolwitje zijn. Nu nog een manier zien te vinden om de beestjes weg te houden. Insectengaas?

Daarnaast vond ik ook deze jongen nog tussen de planten, goed of kwaad? Lijkt mij ook iets van een rups of larve van iets.
20170604_172203.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
@preppert Beetje moeilijk te zien, dat beest op de onderste foto, eerste gok is een larve van de coloradokever en die wil niemand daar in het moestuincomplex zien.

Simpele manier op beestjes te bestrijden is gewoon met de hand verwijderen en dus regelmatig langs bij de moestuin. De rupsen van het koolwitje zijn best een probleem, je kunt de blaadjes controleren op van die gele eitjes en deze verwijderen. Netten zijn een optie, maar loop je wel de kans dat er soms een vogels in vast komt te zitten. Salie tussen de kool schijnt te helpen, maar dat heb je natuurlijk ook niet een, twee, drie geregeld.
 

Erny

Last (wo)man standing
Het is de zich verpoppende larve van het Lieveheersbeestje... :cool: Dus vooral niet verdelgen maar koesteren.
De Coloradokeverlarve heeft een oranje rug en de zwarte stippen erg aan de zijkant. Bij de larve van het Lieveheersbeestje zitten de stippen meer bovenop de rug.

En tegen de rupsen vooral insectengaas gebruiken. De Koolwitjes laten hun eieren soms gewoon boven de kool vallen. Je ziet die rupsen heel snel over het hoofd en dan is opeens je kool totaal aangevreten.

En gefeliciteerd met je eerste courgette!! Zou beginnen met ze lekker klein te oogsten, dan zijn ze het lekkerst. En er komt toch genoeg aan, je kan er straks niet tegen eten. :)

De afgebroken tak van de Framboos zou je kunnen proberen te stekken zodat je daar straks weer een plantje van hebt.
 

Preppertt

Senior Prepper
@Ray dat van die salie is wel handig om te weten, ik kan natuurlijk gewoon een volgroeid plantje kopen en ertussen zetten. Ik moet sowieso nog meer leren over samenwerkende planten en kruiden voor een gezonde natuurlijke tuin. Ik weet wel al dat bijvoorbeeld ui en wortel bij elkaar zaaien de luizen weghoudt omdat de luis die op ui/prei afkomt weer niet in de buurt van een wortel wilt komen en andersom. Dit is trouwens insectengaas: https://www.tuinartikeltotaal.nl/media/product/30a/anti-insectengaas-28b.jpg. Heel fijnmazig, dus ik denk dat vogels daar weinig last van hebben.

Maar wellicht is het al te laat daarvoor aangezien er al rupsen opzitten moeten er dus ook al eitjes in de kool zitten.

@Erny Gelukkig geen kwaadaardig beestje dus. Goed om te weten hoe die andere larve er dan wel uitziet, kan ik die in ieder geval verwijderen als ik die zie.

Ik had al begrepen dat een courgetteplant gemakkelijk 30 - 40 vruchten kan afgeven. Als je vroeg plukt zelfs meer omdat hij (of is het een zij?) dan twee keer kan afgeven.
 

Preppertt

Senior Prepper
Een tijdje geen updaten, betekent niet dat er niks is gebeurd. Integendeel. Je bent even een weekje in het buitenland en bij terugkomst blijkt alles ineens vier keer zo groot geworden.

De broccoli groeit als een trein. Bij de buren zelfs al beginnende roosjes gezien.
IMG-20170621-WA0003.jpg

Voor mijn vakantie hadden ik nog vier tomatenplanten overgeplant. Ze staan in een vierkant tegen twee meter hoge bamboestokken. Daarnaast heb ik afrikaantjes gezaaid en rond de tomaten ga ik een aantal basilicum planten zaaien. Schijnen allemaal een versterkend effect op elkaar te hebben.

IMG-20170610-WA0000.jpeg

Voor ik weg ging hing er een courgette aan die ongeveer de helft was van hoe ze in de supermarkt liggen. Ik dacht dat ik hem nog wel een weekje kon laten hangen. Dit is het resultaat van een week lekker weer in Nederland.

IMG-20170621-WA0000.jpg

De spruitkolen die slap hingen heb ik een tijdje geleden voorzichtig uit de grond gehaald en weer wat dieper terug gezet, ze doen het weer prima en staan goed overeind.

2017-06-22 09.01.47.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-20170621-WA0002.jpg
    IMG-20170621-WA0002.jpg
    92.2 KB · Weergaven: 3

Preppertt

Senior Prepper
Ook de rode kool is lekker gegroeid de afgelopen week.
2017-06-22 09.04.52.jpg

Net als de komkommerplantjes.
2017-06-22 09.07.45.jpg

De preien op het balkon zijn ook goed blijven groeien. Kan ik die in dit laagje aarde laten staan of is het verstandig ze eerst over de plaaten in een wat grote bak, voordat ik ze als ze groot genoeg zijn in de tuin ga zetten?
20170622_091026.jpg

Mijn blauwe bessen kunnen denk ik binnen twee tot drie weken geoogst worden en ook de aardbeien kan ik al af en toe plukken.
 

Preppertt

Senior Prepper
Ik middels groeit de tuin flink door en heb ik al een aantal courgettes kunnen oogsten. Hier en daar een aarbei en een framboos (terwijl het herstfframbozen zijn) en worden mijn bessen voor mijn neus weggekaapt door de vogels.

Ik heb dus maar een netje gespannen over de bessen. De zonnebloemen schieten al aardig de hoogte in:
20170703_211547.jpg

De eerste kleine roodjes broccoli beginnen zich te vormen.
20170703_210517.jpg

En ook de tomaten beginnen te groeien:
20170703_210849.jpg

De rode kool groeit goed door en ook de sla kan bijna geoogst worden.
20170703_211625.jpg
20170703_211631.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan