• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn eerste moestuin

Preppertt

Senior Prepper
De tomaten probeer ik zo op de binden dat ze een mooi wandje vormen. Tussen de twee stellages heb ik basilicum en afrikaantjes gezaaid.
20170703_211517.jpg

De komkommer gaat nog niet hard, maar begint wel meer volume te krijgen.
20170703_211618.jpg

De spruiten gaan, nadat ik ze een tijdje geleden iets dieper heb gezaaid, een stuk sneller. Ze zijn nu zo'n 12 cm hoog en beginnen al aardig blad te krijgen. Ik zal ze binnenkort op hun definitieve plek moeten zetten.
20170703_211447.jpg
 

Preppertt

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Weer een stap verder gekomen vandaag. De spruiten uitgeplant op een rijtje:
20170709_175055.jpg

De rode Romaine sla die ik anderhalve week geleden gezaaid heb, steekt zijn hoofdje boven het maaiveld:
20170709_175025.jpg

Ook de basilicum komt al boven.
20170709_175146.jpg

Een klein geluksmomentje is dat de eerste komkommers te zien zijn :D
20170709_175006.jpg

Nog meer geluk, de tomaten gaan nu hard. Verdeeld over vier planten nu al tien beginnende trossen!
20170709_175204.jpg

Naast geluksmomenten ook een grote frustratie. Ik had handenvol blauwe bessen aan mijn struik zitten, nu zijn er nog maar een tiental. Een tijdje terug al een netje gespannen, maar daar trokken de vogels ze gewoon doorheen. CDs aan palen opgehangen (tip van de buurman) helpt schijnbaar ook niet.

Het gekke is dat de bessen die aan de onderkant van de struik zaten ook weg zijn, ondanks het net en het feit dat ze nog lang niet allemaal rijp waren. Wellicht dat muizen ofzo ook bessen eten? Ik heb zelf nog geen bes kunnen plukken en mijn struik is vrijwel helemaal kaal. Misschien is het stiekem wel een oud vrouwtje die op haar dagelijkse ronde mijn bessen komt plukken..

Iemand tips wat ik nog kan proberen?
 

Preppertt

Senior Prepper
Gisteren even lekker wezen oogsten. Drie broccoli's, vier courgettes en twee kroppen sla is de opbrengst. Lekker!

20046571_1438104026269601_1545972853896332033_n.jpg

Ik had begrepen op internet dat ik de broccoli na oogst van de hoofdstronk moet laten staan omdat er nog een aantal kleinere broccoli roosjes aan kunnen komen. Iemand daar ervaring mee?
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Aan een broccoli kunnen idd nog een aantal kleine roosjes komen als je de plant laat staan. Makkelijk als je ergens een beetje broccoli bij wil doen.

De oogst ziet er goed uit!
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
Gisteren even lekker wezen oogsten. Drie broccoli's, vier courgettes en twee kroppen sla is de opbrengst. Lekker!

Bekijk bijlage 7670

Ik had begrepen op internet dat ik de broccoli na oogst van de hoofdstronk moet laten staan omdat er nog een aantal kleinere broccoli roosjes aan kunnen komen. Iemand daar ervaring mee?
Mooi dat de broccoli zo goed gelukt is, heel vaak schieten ze door of worden het van die 'losse' bosjes.
Goede kans dat er idd nog meer kleine broccoli roosje aan groeien. Zo'n plant wil toch doen waarvoor hij gemaakt is (zich voortplanten) en zal nieuwe bloemetjes gaan vormen.
 

Preppertt

Senior Prepper
Misschien ligt het aan de soort, want ik zie bij sommige andere inderdaad wat lossere bosjes. Bij mij zijn ze allemaal mooi gesloten, ik heb tien stronken nu nog staan. Allemaal zijn ze mooi (zoals in de winkel, zeg maar)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Erny

Last (wo)man standing
Je hebt ook de Sprouting Broccoli soorten. Daar komen dus van die losse bloemtoppen aan.
Net als bij de Kailan/Chinese Broccoli soorten.
Palmkool gaat in het voorjaar ook van die lekkere bloemtopscheuten vormen die je dan ook kunt eten.

Maar mooie oogst alvast. Leuk hoor al die succesjes. :)

Om de bessen zal je een wat betere kooiconstructie moeten bouwen die wat verder van de struiken afstaat.
Maar denk er wel om dat je goed gaas, goede maaswijdte, gebruikt waar geen vogels in verstrikt raken.
Heb ooit een Bonte Specht moeten bevrijden die bij een buur totaal verstrikt zat en anders geheid dood was gegaan.
 

Preppertt

Senior Prepper
Helaas heb ik dit jaar weinig bessen kunnen oogsten, maar voor volgend jaar heb ik dit apparaat al ingekocht. Een pop-up net cover, net als zo'n tent opgooien en neerzetten.

gf7972.jpg


@Erny, kunnen brocolli's aan de plant rotten? Een aantal die ik nog had laten staan rook ik al vanaf meters voordat ik bij mijn tuin was en er zaten bruin/zwarte plekken op de roos die ook een soort pappige structuur hadden. Heel vies. Een plant die ik heb laten staan nadat ik de roos eraf heb gesneden begint nu inderdaad wat kleine roosjes te vormen. Hoe groot moet ik die oogsten? Ik heb ook nog een broccoli laten staan m te kijken wat er mee gebeurd en wellicht dat ik daar wat zaden uit kan halen als die uitgebloeid is.

Een update uit de tuin:

Mijn zonnebloemen zijn al ruim over de 2,5 meter en de bloem begint al te vormen. Ook de spruiten groeien vrolijk verder net als de komkommers waar ik er al en paar van heb kunnen eten. De frambozen (ondanks dat het herfst frambozen zijn) heb ik al flink kunnen eten en de vruchten blijven zich maar vormen.
De courgette begint in productie wat terug te lopen, maar nog altijd 2 of drie per week die ik kan oogsten waar ik er tot een paar weken terug om de dag courgettes kon af halen. De aardbeien beginnen nu uitlopers te produceren, zo'n twee per plant. Die ga ik binnenkort maar in een potje verder laten groeien en dan voor de herfst goed en wel inzet weer in de volle grond zetten.
Verdeelt over vier planten heb ik nu al zo'n 20 trossen tomaten, maar nog altijd ontdek ik nieuwe bloemen die weer trossen gaan vormen dus ik verwacht een goede tomatenoogst.
De prei op mijn balkon groeit goed door en kan ik binnen een paar weken uitplanten. Dus binnenkort maar eens wat voor mesten op het stuk grond wat ik hiervoor heb vrij gemaakt.

Binnenkort zal ik wat foto's uploaden uit de tuin voor de geïnteresseerden.
 

Preppertt

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Zojuist even een kijkje gaan nemen in de tuin. Helaas door de harde wind 1 zonnebloem geknakt en mijn frambozen rekje half uit elkaar gevallen, maar dat is de schade niet.

Wel heb ik @pietjepek zijn tip opgevolgd en mijn tomatenplanten getopt en wat uitgedund. In ieder geval zitten er al mooie trossen in:
20170803_200352.jpg

De spruiten groeien ook goed door, ik vraag me alleen af of ze niet iets te dicht bij elkaar staan. Is vier planten op anderhalve meter te krap?
20170803_200422.jpg

Ook de basilicum groeit lekker door en de Rode Romaine sla ook.
20170803_200403.jpg
20170803_200501.jpg

Ik kon ook weer een flinke courgette oogsten, volgens mij begint de plant weer opnieuw te bloeien want deze courgette zat helemaal onderaan waar ik in het begin van het seizoen courgettes heb afgesneden. De komkommerplant begint nu ook flink te geven. Heb in een keer vier snack komkommers kunnen oogsten en er zaten er nog zeker 6 iets te kleine en meerdere beginnende komkommertjes aan, heerlijk!

Hoeveel uitlopers per aardbeiplant raden jullie aan? Op internet zegt iedereen wat anders, de een houdt het bij twee en de ander zegt dat de plant het zelf prima weet.
 

Preppertt

Senior Prepper
De tuin groeit gewoon door, gisteren weer even wat courgettes, tomaatjes en komkommers geoogst.

2017-08-15 09.15.21.jpg

Dit gebeurd er dus met een broccoli als je hem laat staan nadat je de hoofdstroom hebt afgesneden. Mini broccolitjes, super leuk!
2017-08-15 09.17.30.jpg

De afgelopen maanden heb ik hier en daar een framboosje kunnen eten, maar de echte oogst gaat binnenkort beginnen het is tenslotte een herfst framboos. Dit is een deel van 1 plant en ik heb er drie, dus frambozen genoeg straks.

20170809_201318.jpg

De aardbeien zijn flink aan het uitlopen. Ik heb nu de uitlopers boven een potje gehangen waarin ze kunnen wortelen. Als ze vast zitten knip in de uitlopers af en laat ik de plant verder groeien en kan ik hem volgend jaar vanuit het potje op zijn vaste plek gaan zetten.

20170809_201330.jpg

Ik hoop dat dit een paprika wordt. De plant van schoonmoeders gekregen en bij haar hangen er al kleine groene paprika's aan.
20170812_203615.jpg
 

Preppertt

Senior Prepper
De meest van jullie zullen het misschien al gezien hebben. Maar als je een broccoli niet oogst krijg je bloemetjes, best mooi ook nog. Dit is al een wat oudere foto, de struik zit nu helemaal vol met bloemen. Over een tijdje kan ik hier als het goed is zaden van oogsten?

2017-08-15 09.26.35.jpg

Verder staan mijn zonnebloemen van ruim 2,5 meter in bloei en ook de rode kool en komkommers, die kan ik echeckt met handen tegelijk oogsten, groeien flink door.
20170807_205415.jpg

20170809_201322.jpg

20170807_205437.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
L

LadyPrepper

Gast
Wat een leuk onderwerp! Ik heb totaal geen groene vingers en nauwelijks tuin aan huis maar wel bij mijn BOL. Op 1 lokatie al een aardige moestuin met oa Mais, Citroën en avocado bomen, rabarber, sla, kruiden, tomaten en boerenkool. Aardappelen vind ik een super goed idee! Bij BOL No 2 hebben we voldoende grond maar dat is niet beschermd dus als we daar nu gaan zaaien dan oogst een ander dat maar ik wil er wel vast zaden neerleggen zodat we eventueel als het nodig is kunnen zaaien. Welke zaden raden jullie dan aan? Wat groeit snel en makkelijk ? Sla? Aardappelen ? Ik ga in ieder geval bij de Lidl kijken.
 

Preppertt

Senior Prepper
@LadyPrepper Qua opbrengst en werk is mijn bescheiden ervaring (ik ben ook pas een jaar bezig):

- Courgettes.
1 zaadje komt een flinke plant van (reserveer minimaal een stuk grond van 1.5 m x 1.5 m per plant) met een hoge opbrengst. Mijn beste courgette plant is nog niet uitgebloeid maar in een paar maanden tijd heb ik al tientallen courgettes geoogst, zoveel dat ik ze meestal echt weg moet geven omdat er nog twee in de koelkast liggen. Verder nog geen ervaring met ziektes en dergelijke, bij mij doet ze het echt perfect.

- Komkommer.
Ik heb twee zaadjes geplant ongeveer 2 maanden geleden. De plant blijft in mijn ervaring eerst vrij klein (waarschijnlijk eerst het wortelstel opgroeien) nu heb ik in ongeveer 3 werken tijd al zeker 20 komkommers (ik heb snackkomkommers, die worden niet groter dan een cm of 15) kunnen oogsten terwijl de plant nog lang niet is uitgegroeid.

- Sla.
Sla groeit over het algemeen vrij snel. Zaadje in de grond en als hij het doet heb je binnen een week of 6 - 8 een mooie krop.

- Spinazie.
Groeit snel en gemakkelijk in rijtjes te zaaien en oogsten. Net als sla kun je in goede omstandigheden als binnen een week of 6 oogsten.

- Aardbeien.
Plantje in de grond zetten en je hoeft alleen maar te wachten. Vermenigvuldigen zichzelf. Wel de plantjes tegen vogels beschermen en een laagje hooi of houtkorrels onder de planten leggen, als de aardbeien direct op de grond liggen kunnen ze sneller rotten.

- Framboos.
Zelfde als met aardbei. In de grond stoppen en wachten. Als het tijd is kun je 100en frambozen oogsten. Aan het eind van het jaar ben de grond afknippen en volgend jaar komen ze weer op. Stekt zichzelf ook, rond de plant komen kleine stekjes omhoog die je kunt uitsteken en uitplanten.

Verder zie ik bij mij op het complex veel pompoen, groeit snel en een hoge opbrengst. Ook aardappels zijn vrij gemakkelijk. Aardappel in de grond stoppen een tijdje wachten tot de plant afsterft en je hebt een paar kilo aardappels. Wel vatbaar voor mollen en wat ziektes geloof ik, verder geen ervaring mee.
 
L

LadyPrepper

Gast
@LadyPrepper Qua opbrengst en werk is mijn bescheiden ervaring (ik ben ook pas een jaar bezig):

- Courgettes.
1 zaadje komt een flinke plant van (reserveer minimaal een stuk grond van 1.5 m x 1.5 m per plant) met een hoge opbrengst. Mijn beste courgette plant is nog niet uitgebloeid maar in een paar maanden tijd heb ik al tientallen courgettes geoogst, zoveel dat ik ze meestal echt weg moet geven omdat er nog twee in de koelkast liggen. Verder nog geen ervaring met ziektes en dergelijke, bij mij doet ze het echt perfect.

- Komkommer.
Ik heb twee zaadjes geplant ongeveer 2 maanden geleden. De plant blijft in mijn ervaring eerst vrij klein (waarschijnlijk eerst het wortelstel opgroeien) nu heb ik in ongeveer 3 werken tijd al zeker 20 komkommers (ik heb snackkomkommers, die worden niet groter dan een cm of 15) kunnen oogsten terwijl de plant nog lang niet is uitgegroeid.

- Sla.
Sla groeit over het algemeen vrij snel. Zaadje in de grond en als hij het doet heb je binnen een week of 6 - 8 een mooie krop.

- Spinazie.
Groeit snel en gemakkelijk in rijtjes te zaaien en oogsten. Net als sla kun je in goede omstandigheden als binnen een week of 6 oogsten.

- Aardbeien.
Plantje in de grond zetten en je hoeft alleen maar te wachten. Vermenigvuldigen zichzelf. Wel de plantjes tegen vogels beschermen en een laagje hooi of houtkorrels onder de planten leggen, als de aardbeien direct op de grond liggen kunnen ze sneller rotten.

- Framboos.
Zelfde als met aardbei. In de grond stoppen en wachten. Als het tijd is kun je 100en frambozen oogsten. Aan het eind van het jaar ben de grond afknippen en volgend jaar komen ze weer op. Stekt zichzelf ook, rond de plant komen kleine stekjes omhoog die je kunt uitsteken en uitplanten.

Verder zie ik bij mij op het complex veel pompoen, groeit snel en een hoge opbrengst. Ook aardappels zijn vrij gemakkelijk. Aardappel in de grond stoppen een tijdje wachten tot de plant afsterft en je hebt een paar kilo aardappels. Wel vatbaar voor mollen en wat ziektes geloof ik, verder geen ervaring mee.

Wat gaaf! Aardbeien en framboosjes en pompoenen en courgetten en aardappels, sla, komkommer, spinazie en tomaat; denk dat we daar mee moeten beginnen bij onze BOL in Drenthe. Thnx!
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@LadyPrepper aardperen is ook een heel mooi product met verschillende voordelen.
Tevens gezond, hoeft niet bespoten te worden, en oogsten als je het wilt eten, winters kan je ze ook nog onder het sneeuw ijs op graven, en de opbrengst is verrassend.
 
L

LadyPrepper

Gast
Helaas heb ik dit jaar weinig bessen kunnen oogsten, maar voor volgend jaar heb ik dit apparaat al ingekocht. Een pop-up net cover, net als zo'n tent opgooien en neerzetten.

gf7972.jpg
Wat een top net! Waar heb je deze gekocht ? Wij hebben vijgen maar zodra er iets eetbaars aan zit gaan de vogels er mee aan de haal. Zo'n net zou uitkomst bieden!
 
L

LadyPrepper

Gast
@LadyPrepper aardperen is ook een heel mooi product met verschillende voordelen.
Tevens gezond, hoeft niet bespoten te worden, en oogsten als je het wilt eten, winters kan je ze ook nog onder het sneeuw ijs op graven, en de opbrengst is verrassend.

Leuk! Ga ik zeker op het lijstje voor Drenthe zetten. Geen idee of die ook in Afrika zouden groeien. We hebben daar wel al aardappels (zoete) en komkommer, courgette, tomaten (ontstaan uit uitgespuugde pitjes!) sla en biet en knollen enzo. De mais komt uit Malawi (tuinman heeft die er zelf ingezet) en is een beetje plakkerig dus misschien ook nog gewone mais erin zetten. Slakken zijn ook daar een probleem ; ik zag het hier ook voorbijkomen. Bedankt voor de tip!!
 

Erny

Last (wo)man standing
Hai Preppert, sorry ik heb weer even wat pc problemen en kom moeilijk op het forum.

De broccoli: inderdaad vind ik dat ook vervelend... begint die grote stronk eindelijk bijna oogstbaar te zijn en dan gaat het regenen en gaat die rotten.
Dus kwestie van op tijd oogsten en je zou er wat bladeren overheen kunnen vouwen, wat ze ook met de bloemkool doen om 'm wit te houden.
Leuk die broccoli sprouts. Die hebben tegenwoordig mijn voorkeur, zoals de Sprouting Broccoli en de Kailans.
Zaad kun je winnen maar.... planten uit de koolfamilie kruisen zich snel, ook met koolzaad e.d. Dus geen garantie dat je het volgend jaar dezelfde planten krijgt. Voor de bijen is het wel erg leuk.

Spruiten: die planten lekker bijmesten, kolen lusten wel wat.

Courgette: probeer, gezien je toch genoeg hebt, ze zo klein mogelijk te oogsten. Dan zijn ze echt het lekkerst. Van drie kleine courgettejes maak ik 1 flinke kom soep (stukjes bakken in olijfolie met zout en peper, knoflook en ui. Dan in de blender met een beetje bouillon, niet te dun maken, moet lekker dik zijn. Opeten met harde bolletjes en bv wat stukjes geroookte zalm op de soep. Beetje room erdoor ook lekker.)
De planten zullen doorproduceren totdat de meeldauw te erg toeslaat of tot de eerste nachtvorst ze vernietigd.
En probeer de grotere exemplaren eens in het zuur te zetten. Echt heerlijk. @Ray heeft volgens mij hier wel een recept geplaatst, toch?

Insecten/vogelgaas: Je hoeft je geld niet te besteden aan zulkse dure concepten. Bij de Ikea koop je heel goedkoop de Lill vitrage. Deze gaat een paar jaar mee en kun je over wat pvcbuizen of wilgetakken draperen.

En verder breng ik de snijbiet nog even onder de aandacht. Geweldige groente, super gemakkelijk, na afsnijden groeit het weer door.
Verschillende soorten en multi inzetbaar. Als Paksoi (de groene Witribbige), als spinazie (Lucullus) etc etc. In verschillende kleuren (het oog wil ook wat).
Dus absolute aanrader voor volgend jaar.

Verder lijk je een erg goede lokatie te hebben gezien je geen of weinig last van slakken schijnt te hebben. Dat scheelt duidelijk een heleboel frustratie. :)
 
Bovenaan