• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn leer bewerkers hoek.

Flos

SHTF Expert
Het vervelende is dat ik er geen papieren bij heb ander had ik hem allang gebruikt om naar mijn moestuin te rijden.
 

Flos

SHTF Expert
In het project leerbewerkings hoek.
Ben ik ook bezig de naaimachines in orde te brengen.
De Junker heb ik op een eiken plankje gemonteerd.
Dit om stabieler te staan. Desnoods kan hij nu met lijmtang op een werkbank vast gezet worden.
Ook het asje om de klos op te steken is gemaakt.
Ik heb niet gewacht tot ik een origineel had gevonden.
Dat zou te lang geduurd hebben en of veel te duur zijn geweest.
Ik heb er zelf een gemaakt.
20170804_090959.jpg
 
F

frans81

Gast
Tja soms kom je er op latere leeftijd pas achter welk beroep bij de persoon hoort haha .

Een oude Ambacht .....
Schoenmaker / Hersteller .
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb gewoon te veel zooi. Ik weet niet meer waar ik het kwijt moet.
Morgen begin ik aan een nieuw kippenhok. Zo zal het hout wat minderen.
De restjes gaan op het kampvuur.
En dit allemaal om een hoek in mijn loods vrij te krijgen.
 

Flos

SHTF Expert
In het kader van mijn leerbewerkings hoek gaat het opruimen gigantisch traag.
Ik weet gewoon niet waar ik alles laten moet. Er is zowat alles weg gedaan wat weg mag. Vooral schroot.
Ook een hoop stukken plaat zijn al verwerkt maar er blijven er nog veel over.
Er is al het een en het ander verzaagd om op de PSM Vlaanderen te ver branden in de vuurschaal. Vooral bekistings materiaal.
Ook kan ik niet meer continu bezig zijn mijn versleten knieen en zwaar geteisterde voeten vragen of en toe rust.
Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet aan werk.
Om leder te bewerken heb je ook hand gereedschap nodig.
Werktuigen die speciaal voor de job zijn ontworpen.
Maar daarnaast kan je ook gebruikmaken van gereedschap die ook voor andere doeleinden is gemaakt.
Naast mijn normale gereedschap ligt er in mijn loods veel dat ik al vergeten was dat ik het heb .
Dus kom ik iets tegen en denk ja dat gaat in mijn leerbewerkings hoek leg ik het afzonderlijke.
Dat kan gaan van mesjes tangetjes hamer en beiteltjes.
Maar ook klossen garen en naalden .
Ik heb een foto gemaakt van wat ik zoal bij elkaar heb verzameld.
20170815_090153.jpg
Er zijn nog verscheidene dingen die in de verpakking zitten.
 

Flos

SHTF Expert
Ik ben opzoek naar een halve maan mes om leder te snijden. Heeft er iemand dat en ligt het toch maar stof te vangen. Of komt iemand dat tegen op een rommel of brocant markt. En kost het geen fortun mag je het mij altijd verkopen.
Voor iemand die niet weet wat het is . Het is een mes in de vorm van een halve maan met een handvat. In de keuken wordt er een gebruikt met 2 handvatten.
Screenshot_2017-08-16-18-05-23.png
Alvast bedankt.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben opzoek naar een halve maan mes om leder te snijden. Heeft er iemand dat en ligt het toch maar stof te vangen. Of komt iemand dat tegen op een rommel of brocant markt. En kost het geen fortun mag je het mij altijd verkopen.
Voor iemand die niet weet wat het is . Het is een mes in de vorm van een halve maan met een handvat. In de keuken wordt er een gebruikt met 2 handvatten.
Bekijk bijlage 8214
Alvast bedankt.

Ik zie ze geregeld op de carboot liggen . Dit bij een persoon die handeld in oud gereedschap .
Volgende keer doe ik navraag omtrent prijs .
 

Flos

SHTF Expert
In het kader van mijn leerbewerkingshoek ben ik een klein compressor aan het maken. Dit om mijn machines af te blazen.
niet dat ik geen compressor heb in mijn loods. Maar om niet constant dat grote ding aan te moeten staan maak ik er een met een tankje van 8liter.
Dat had ik hier nog liggen remlucht tank van vrachtwagen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Flos wat wil je ermee gaan doen qua leer bewerken en wat gebruik je als compressor ?? een oude koelkastcompressor of zo'n kleine compressor om autobanden op te pompen ??
gr will
 

Flos

SHTF Expert
Ha @Wafels is een kenner ik ga het gebruiken om het stof weg te blazen.
En ik gebruik een motor van een vrieskist. Die zijn krachtiger dan van een koelkast.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Flos , dat klopt , van een vriezer is beter ,ik heb er vroeger ook ééntje gemaakt van een vriesinstallatie (van een winkel)
De slag ,qua volume is niet zo groot , maar de compressie is behoorlijk :cool: enkel moet de rest daar
ook geschikt voor zijn ;) .
gr will
 

Flos

SHTF Expert
En terwijl ik nu toch aan het fotograferen ben in mijn loods een foto gemaakt van ongeveer de zelfde plaats als de vorige van mijn leerbewerkings hoek.
20170901_131306.jpg
Zoals jullie zien is het een hokje geworden. Het is nog lang niet klaar. Maar ook Brugge en Gent zijn niet op een dag gebouwd.
 
J

J.J

Gast
Dag beste @Flos
Mooi hokje geworden, binne goed wit maken scheeld stroom en je kan zo goed licht hebben op de werk.

Je hebt tegenwoordig prima: daglicht, 90 cm "LED TL buizen" Zuinige LED TL buizen met extreem lange levensduur. Zowel voor professioneel als voor thuis gebruik.
Zelf heeft de ALDI regelmatig daar aanbiedingen in.

Leer bewerking verdient goed licht, vooral als het donker of zwart leer is.
Ga je in de toekomst ook zelf leer maken van huiden.
Dan ben je nog onafhankelijker.
Man ik wou dat ik in je buurt woonde :thumbsup:
 
Bovenaan