• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn leer bewerkers hoek.

Amero

Survivor
Als je met de huishoudmachine leer gaat naaien, vergeet er dan niet een leernaald in te doen. En eventueel een teflon voetje gebruiken of de walking foot.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je met de huishoudmachine leer gaat naaien, vergeet er dan niet een leernaald in te doen. En eventueel een teflon voetje gebruiken of de walking foot.

Helaas zijn er maar weinig huidige " huishoud " naaimachines die dat zonder er mechanisch onder te Lijden , kunnen .
Het gros van de normale machines is er niet voor ontworpen . En de motortjes zijn veel te licht en made in Chinees pfff . Dus gemaakt van lala onderdelen en anker en wikkelingen en lagertjes .
Vooral het spoelhuis is niet ontworpen voor het verwerken van dikke draden !
Dikke draden verwerken is 1 !
Maar het probleemloos kunnen is 2 pfff .
Dunne onderdraad en iets dikkere bovendraad kan soms nog wel eens werken .
En dan heb je nog " Leer " en Leder . Dik , dun , soepel , stug enz .
Gewoon een Leder MACHINE gebruiken is het veiligst als je ook dikker leder wil naaien .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
In theorie moet de onderdraad en de bovendraad de zelfden zijn.

Dit is niet altijd zo , of nodig .
Ligt aan de te naaien stof .
Men is vrij in keuze , zolang de maximale te kunnen verwerken draaddikte niet overschreden word .
Het probleem is pas een echt probleem als je er achterkomt dat de uitsparing waar draad door gaat in het spoelhuis te smal blijkt en de zooi vastloopt .
Na een keer of wat vastlopen krijg je schade die niet meteen zichtbaar of bemerkbaar is pfff .
En een compleet spoelhuis is " DUUR " .
Als het nog te krijgen is ?! .
 
F

frans81

Gast
Daarom schijf ik ook in theorie. De praktijk is soms totaal anders.

Haha , ik heb dat dus niet meegenomen in mijn reactie pfff .
Ik schreef het idd als " Je MOET het doen volgens het boekje :(
Maar je hebt gelijk :D
 

Flos

SHTF Expert
Ik breng dit topic weer maar eens tot leven omdat sommige wel zullen denken Flos heeft een hok getimmerd in zijn loods maar doet er verder niets mee. Niets is minder waar. Wat wel waar is dat de oorspronkelijke functie heel wat is uitgebreid.
Afgelopen week heb ik nog een petroleum brander in orde gezet om te verpatsen.
Ook heb ik mijn moeders elek. tandenborstel hersteld . Ook heb ik een paar schoenen van mij de zolen gelijmd. Een knoop aannaaien doe ik daar ook.
En zo wordt mijn hok dat oorspronkelijk was bedoeld om leer te bewerken voor veel dingen gebruik.
 
Bovenaan