• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Minimalistisch goedkoop Prepper huis

Ray

SHTF Expert
Het nadeel van een caravan is dat die (voor zover ik weet) niet echt goed geïsoleerd zijn. In de winter zal het daar dus ontzettend koud zijn. En eer je dat verwarmd krijgt met je kachel (of wat er ook zal in staan)...

Vertel me er wat van, ik heb twee jaar in een ouwe Willerby stacaravan gewoond. 's Zomers snikheet, 's winters steenkoud. Als het echt goed vroor, was ik soms zeven tanks van 33,5 kg propaan per maand kwijt.
Waar je ook in kruipt, zorg voor goede isolatie.
 

Flos

SHTF Expert
Tinyhuisjes niets voor mij. Ben meer ruimte gewend. Te materialistisch aan gelegt. Lijk elke fatsoenlijke belg ben ik geboren met een baksteen in mijn maag.
 
D

Deleted member 192

Gast
Het nadeel van een caravan is dat die (voor zover ik weet) niet echt goed geïsoleerd zijn. In de winter zal het daar dus ontzettend koud zijn. En eer je dat verwarmd krijgt met je kachel (of wat er ook zal in staan)...

Moderne stacaravans zijn behoorlijk goed geïsoleerd. Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat je in deze Hollandse winters prima en comfortabel kan wonen.
Het ruimtegebrek is wel een dingetje.
Ideaal zou zijn een stuk privé grond met een goede caravan en een schuur, deze voor opslag.
Denk dat er op dit forum meerdere zijn die tijdelijk in een stacaravan gebivakkeerd hebben.

Gewone caravans zullen minder goed geïsoleerd zijn. Deze zijn dan ook bedoeld voor korter verblijf, in tegenstelling tot een stahut.
 

petroman

SHTF Expert
Blijft allemaal lastig wat te doen met je 50.000, 00 euro

Maar er bestaan winterharde caravans. Zeker de nieuwere. Er zijn ook mensen die op wintersport gaan met de caravan.
En waar en wat je allemaal mag en kan gaan staan hangt allemaal af wat de gemeente in de apv heeft staan. Google effe op kleine huisjes en je vind dat ook daar het wat wel en niet mag niet duidelijk is.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De Nadruk ligt vooral op een Minimalistisch en het Ontspullen en daar eventueel aan gelinkt .
Ook ik dwaal wel eens af in verband met een reactie van iemand :(
Caravans / chalets / Woon mobielen alle zijn gelinkt aan een vorm van LUXE met vele overdreven energie slurpende snufjes , deze zijn dan ook :off::lol: .
 

petroman

SHTF Expert
Dan ga ik je weer tegenspreken ;-)
Minimalistische kleine huisjes met een zonnepaneel, windmolen en rietfilter voor afvalwater valt bij mij niet in die categorie ! Zelf een moderne carvan heeft dat niet.
Minimalistisch heeft niets met luxe te maken. Minimalistisch is weinig spullen en weinig ruimte.

Maar goed dat is mijn idee.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan ga ik je weer tegenspreken ;-)
Minimalistische kleine huisjes met een zonnepaneel, windmolen en rietfilter voor afvalwater valt bij mij niet in die categorie ! Zelf een moderne carvan heeft dat niet.
Minimalistisch heeft niets met luxe te maken. Minimalistisch is weinig spullen en weinig ruimte.

Maar goed dat is mijn idee.

Ik heb mijn post even aangepast waarop jij op een enigzins te begrijpen wijze reageerde ;);) .

Je moet toch toegeven dat , dat dit een Minimalistische ( Ontspullende :lol: ) zelfvoorzienende vorm van wonen is .
Dan kun je echt overal de puntjes op de I gaan zetten .
En dan eindigen we bij een Tarp of slaapplaats van takken en gras en gewoon in de natuur zonder elektriek / gas / enz enz .
Je hebt Minimalistisch en Minimalistisch . Daar zit nog veel tussen in en nog een hele reeks voor .
In het begin van het Topic ( In de eerste regel ) staat er ook duidelijk door mij vermeld " BEETJE Minimalistisch " ;);)
En natuurlijk kun je een vergelijk richting Stacaravan / caravan enz maken .
Ik vind dat je deze woningen helaas niet in dat rijtje kunt plaatsen . Ondanks dat er ook in die dingen luxe voorzieningen aanwezig zijn , net als in die Tiny House ontwerpen .
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Hier een Nederlands gemaakt minimalistisch huis (goed, de oppervlakte is iets groter dan wat in de originele post als minimalistisch omschreven wordt).
http://www.vviphouses.com/index.html
The price for our standard sized and furnitured VVIP House is 19 900 EUR including delivery to a country on the European continent.

Die prijs is dan niet off-the-grid, maar je kan het er wel bij vragen:
We can also make your dream off-grid house. We put solar panels, betteries, water tank, wood-burning cooking/warming stove with connected heating radiators, etc..
 
D

Deleted member 101

Gast
Een mooi artikel gewoon in de krant.
Voor Nederlanders en Belgen een mooie oplossing voor je BOL, immers er mag eigenlijk niets wat betreft een eenvoudig optrekje ergen neerzetten.
In de Ardennen wel een houten huisje te koop gezien op eigen grond, maar wat een prijzen. Daar koop ik in het Thüringer wald een compleet vakantiepark voor of een hotel.

In de VS mag je blokhutten bouwen en ergens een camp opzetten op eigen grond.
Maar nu is er een oplossing voor ons. En nu is een Tiny house bij de meesten van ons wel bekend, maar waar mag je nu zo'n ding neerzetten?
Welnu er is een ontwikkeling gaande om deze Houses eigenlijk stacaravans meer toe te laten.
Het voordeel is ook nog financieel een mooie besparing, zoals te lezen valt op de site van Marjolein

Of je er nu voor spaart of een lening afsluit, een Tiny House kun je binnen enkele jaren schuldenvrij bezitten. Reguliere huizenbezitters zijn 25 tot 50% van hun inkomen aan woonlasten kwijt. Een Tiny House eigenaar heeft die ruimte in zijn budget voor andere zaken. Het verbruik van gas, water en licht is veel lager in een Tiny House.

En wat ook een groot voordeel is voor preppers is dat je je kunt voordoen als natuurliefhebber, iets over "Duurzaamheid, het verkleinen van de ecologische voetafdruk" dus een mooi verhaal om niet uit te leggen dat het eigenlijk je BOL is en je een prepper bent die bij een SHTF-scenario naar het platte land trekt.


De links
http://www.ad.nl/nieuws/klein-duurzaam-en-steeds-populairder~af0d52a0/

https://www.marjoleininhetklein.com/
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Daar koop ik in het Thüringer wald een compleet vakantiepark voor of een hotel.

Gelden daar dezelfde prijzen als in een overstromingsgebied? Thüringerwald heeft nmlk in 1986 te maken gehad met een aanzienlijke pluim van de nucleare ramp van Tsjernobiil. (Correct me if i'm wrong)

C
 
D

Deleted member 101

Gast
De prijzen in Duitsland zijn vaak lager als in Nederland of Belgie. Of dit komt door een slechte ligging denk ik niet.
In veel rustige gebieden zijn de prijzen erg laag t.o.v. Nederland. Denk meer een kwestie van vraag en aanbod.
In de Benelux is veel woningnood en zijn de prijzen erg hoog door de schaarste aan woonruimte.
Je kunt eenvoudig kijken waar de huizen in Duitsland laag zijn

http://www.marktplaats.nl/z/huizen-...By=price&sortOrder=increasing&categoryId=1032

http://www.huisinduitsland.com/?gclid=CO-4roX1iM4CFQk8GwodMWMNXw

De grensstreek bij Emmen is meer veengebied en niet zo mooi, vind ik. zelfs wel saai.
Bij de Moezel is het erg mooi met al rotsen en heuvels en geeft meer een vakantiegevoel voor ons.
En niet zo ver weg ongeveel 350 km vanuit Nederland centraal.

De huizen in het Thuringerwald zijn nog weer goedkoper, zoeken op
"huis duitsland thuringerwald"
Wel een stuk verder rijden ongeveer 550 km vanuit Nederland en wel een drukke verbinding de Oost/West route zit je veel op.

Denk dat het vooral komt door dat de jonge gezinnen er niet meer kunnen wonen er valt niet veel te verdienen in de oude dorpjes in de genoemde streken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Om het tot een succes te laten uitgroeien, worden de regels aan alle kanten verruimd. Zo wordt het stringente Bouwbesluit deels losgelaten, terwijl de te bouwen huizen ook niet zo compact hoeven te zijn als de meest extreme Amerikaanse voorbeelden. Een traditioneel tiny house staat op wielen en is zo klein dat je het met een trekhaak kunt verplaatsen, maar in Almere mag 
het vloeroppervlak maximaal 
75 vierkante meter bedragen.http://www.rd.nl/vandaag/economie/column-gerhard-hormann-over-tiny-houses-1.1111216
 

druif

Survivor
50.000 euro vind ik nog al veel. Ik denk dat je er hier toch 1,25 hectare land van kan kopen( minimaal) met een beetje knutsel werk kun je volgens mij een heel leuk iets plaatsen voor 1/5 van dat geld. Dan had ik toch echt liever die hectare land gehad! daar kun je ook nog iets mee verdienen. Alles in Nederland is te duur na verhouding en de realiteit wat een mens nodig is is geheel vergeten. Dit is wel een mooi voorbeeld hoe je met weinig toch veel kunt.
 

Highway

Last (wo)man standing
Minimalistisch.. eigenlijk bedoelt men daarmee: meest noodzakelijke o_O ? Maar kan je dan nog spreken van 'leven' of hebben we het over mensen 'ophokken' :confused:

Mijn mening is dat ruimte niet minimalistisch hoort te zijn, het is je leef ruimte. Men moet kunnen bewegen. Zonder tuin -hoe je die dan ook besteed- vind ik 50.000 euro volledige verspilling ;) dat kan je veel beter besteden, en ook veel effectiever.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Minimalistisch.. eigenlijk bedoelt men daarmee: meest noodzakelijke o_O ? Maar kan je dan nog spreken van 'leven' of hebben we het over mensen 'ophokken'
Soms is het ook een kwestie van een beetje creatief zij hoor :)
Zo woont architect Gary Chang in een appartement met 24 kamers. Op een oppervlak van slechts 32m2. Hoe hij dit doet? Check de video.
 

Highway

Last (wo)man standing
Soms is het ook een kwestie van een beetje creatief zij hoor :)
Zo woont architect Gary Chang in een appartement met 24 kamers. Op een oppervlak van slechts 32m2. Hoe hij dit doet? Check de video.

ja erg leuk! erg creatief :thumbsup: goede aanpassing van hem.

maar :( ik zou nooit met hem willen ruilen...
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
hoe-groot-mag-een-tiny-house-eigenlijk-zijn
In mijn wekelijkse column schreef ik (Gerhard Hormann) afgelopen vrijdag voor de tweede keer in een jaar tijd over het fenomeen "tiny houses". Dat begrip is inmiddels zo ingeburgerd dat ik het eigenlijk helemaal niet meer tussen aanhalingstekens hoef te zetten, maar in dit verband doe ik het toch. In het project Oosterwold, even buiten Almere, mogen namelijk tiny houses worden gebouwd die bij nader inzien helemaal niet zo vreselijk klein zijn. Vraag is of de gemeente alleen maar een zeer ruime definitie hanteert of deze term misschien misbruikt om goede sier mee te maken.
 

Vempain

Prepper goeroe
Zelf hier ook fan van tiny huisjes maar dan wel graag de mindere luxe vorm. :)
Ik zie hier ook de mooie term "ontspullen" tegenkomen en dat je eigenlijk afscheid neemt van alle onnodige materiele zaken.
Nu hebben wij dat ruim 2 jaar geleden ook gedaan (we zitten nu op een vergelijkbaar woonoppervlak wat voorheen alleen al onze woonkamer was) maar dat lijkt echt veel makkelijker dan het is en tijdens die fase kom je er toch wel achter hoe gehecht je aan bepaalde spullen bent geraakt tijdens de jaren dat ze in je bezit zijn geweest.:fluit:
 
Bovenaan