• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Minimalistisch goedkoop Prepper huis

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
http://www.aardehuis.nl/nl/ in olst een woonwijk met eco woningen met compost wc's en eigen drinkwater er is dus een gemeente die het goed keurt.
Dat zijn geen Tinyhouses, maar earthshiphuizen. Ook daarvoor wordt inderdaad zelden toestemming gegeven. Overigens moesten in deze woonwijk de huurhuizen wel op elektra en riool aangesloten worden, alleen de koophuizen zijn 'echte' earthshiphuizen.

Over hoe nep het Almeerse Tiny house project eigenlijk is.
Bouwbesluit light, maar, huis moet verankerd met de grond,
"De huidige initiatieven van Tiny Houses in Nederland laten ook zien dat de wet- en regelgeving achterblijft. Bewoners van kleine huizen krijgen vaak geen toestemming hun huis ergens te plaatsen. Soms mag het tijdelijk, maar voor langere tijd is onmogelijk. Als we in Almere Oosterwold een Tiny House op wielen willen plaatsen, krijgen we geen bouwvergunning hiervoor. De hoofdwoning moet verankerd zijn met de grond."

HendrikJan blogt erover.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Nadeel van een woonwagenkamp vind ik dat de bodem bestraat is...geen tuin, geen grond om je huisje heen. Of je met zijn allen op een grote parkeerplaats staat.
Overigens, kom je daar ook niet zomaar op. Wonen op kamp wordt ook enorm tegengewerkt.
 

Vempain

Prepper goeroe
Nadeel van een woonwagenkamp vind ik dat de bodem bestraat is...geen tuin, geen grond om je huisje heen. Of je met zijn allen op een grote parkeerplaats staat.
Overigens, kom je daar ook niet zomaar op. Wonen op kamp wordt ook enorm tegengewerkt.
Dat klopt zeker door zowel de gemeente, het hoeveelheid aantal vrije plekken en de bewoners (je zult als niet geboren reiziger er niet zo snel geaccepteerd worden) maken dit best lastig om een plekje bij een woonwagen gemeenschap te vinden.
Je ziet dat veel mensen die in een tiny house willen zitten toch snel terechtkomen op een agrarisch bedrijf in ruil voor bijvoorbeeld een paar dagen helpen in de week bij het bedrijf of staan op een camping die het gehele jaar geopend is en hebben dan ergens anders een inschrijvingsadres
 

PBear

Mankinds only hope
De prijzen in Duitsland zijn vaak lager als in Nederland of Belgie. Of dit komt door een slechte ligging denk ik niet.
In veel rustige gebieden zijn de prijzen erg laag t.o.v. Nederland. Denk meer een kwestie van vraag en aanbod.
In de Benelux is veel woningnood en zijn de prijzen erg hoog door de schaarste aan woonruimte.
Je kunt eenvoudig kijken waar de huizen in Duitsland laag zijn

http://www.marktplaats.nl/z/huizen-en-kamers/huis-duitsland.html?query=huis duitsland&sortBy=price&sortOrder=increasing&categoryId=1032

http://www.huisinduitsland.com/?gclid=CO-4roX1iM4CFQk8GwodMWMNXw

Aanvullend hierop nog een linkje voor het zoeken naar een betaalbare BOL in Duitsland:
Je kunt je zoektermen laten vastleggen en krijgt automatisch een email als er iets (nieuws) gevonden is wat daaraan voldoet. Met wat geduld kan het interessante aanbiedingen opleveren, vooral in Oost-Duitsland.

https://www.immobilienscout24.de/
 

RonDoe

Senior Prepper
Ehhh... ik zit even te kijken, maar € 50.000,= vind ik een hoop geld. Ik heb mijn BOL op 20.000 m2 grond gekocht voor nog geen € 30.000,=. Op dit moment staat er bij mij 'in de buurt' een stuk grond met daarop een cabaña te koop voor € 15.000,= Er zit wel wat minder grond bij, ongeveer 10.000 m2 en ja, alles moet opgeknapt worden, maar daar heb je dan een marge van € 35.000,= voor.

Stel dat je een of ander vast inkomen hebt en je durft de uitdaging aan te gaan, zou ik zeggen: kom naar NW-Spanje!
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt door een moderator:
Het was heel lang een droom van mij om zelf een huisje te ontwerpen en bouwen. In Nederland valt dat met alle regelgeving niet te realiseren. Tenminste niet met een bescheiden budget. Als je, zoals ik, geen architekt of erkend professioneel aannemer bent kan je er op rekenen dat alle initiatief in die richting in de kiem gesmoord wordt.
Daarom maar uitgeweken naar een buitenland waar er mogelijk wat minder vrijheid van meningsuiting is, maar nog wel wat meer vrijheid van handelen.

Als je in Polen als agrarier ingeschreven bent, kan je op eigen grond een schuur bouwen van maximaal 35 m2 vloeroppervlak, onder voorwaarde dat het dak symmetrisch is en de breedteoverspanning niet meer dan 4 m. Je kan dan een zelfgemaakte bouwtekening indienen bij de regionale overheid (starostwo powiatowe), die binnen 30 dagen daarover moet besluiten.

Het kan ook als je goede betrekkingen hebt met een locale boer met voldoende grond, van wie je een stuk kan kopen, terwijl de grond op diens naam blijft staan en hij/zij de tekeningen indient. Dan neem je natuurlijk wel een risico je boeltje kwijt te raken als de betrekkingen om wat voor reden ook schade lijden.

In mijn geval heb ik een demontabele schuur gebouwd, bestaande uit een geraamte van balken, met daaraan panelen van 1,20 m x 1,20 m bevestigd. Omdat het geheel niet bevestigd is op fundamenten - in juridische termen niet "aard en nagelvast met de grond verbonden", behoefde dat (in Polen althans) in het geheel geen toestemming van de overheid. Zo'n contructie is gelijk te stellen met een caravan - geen onroerend goed dus.

Het hout ervoor heb ik als bomen van de plaatselijke boswachterij gekocht. De bomen zijn met paard en wagen naar een locale zagerij vervoerd, alwaar ik de bomen van hun bast ontdaan heb (gaat het best als de bast nog vers is, met behulp van een aangescherpte spade). Daar zijn alle balken uit gezaagd. Van een partij van 7 kuub brandhout zijn de beste uitgezocht om tot planken verzaagd en gefreesd te worden voor de wandpanelen. Het dak is van eenvoudig bitumen-golfplaat.

Later bleek het helaas nodig om de schuur te verplaatsen naar een stukje grond van 1000 m2 dat ik in een naburig dorpje gekocht heb. De voorgaande kavel was namelijk in eigendom van mijn inmiddels ex-echtgenote, die behalve het van mij geleende geld voor de aankoop ervan, ook nog graag de hand had willen leggen op de aanwezige schuur. Dat feest ging echter niet door. De schuur was niet haar eigendom - want geen onroerend goed bij de kavel behorend - en intussen verhuisd.

Op de nieuwe locatie ben ik bezig de schuur naar een aardig vakantiehuisje te veranderen, maar in theorie is het nog steeds een demontabele schuur die los op een betonnen vloer staat. Overigens is de vloer goed geïsoleerd met 10 cm dik piepschuim en er liggen leidingen in voor vloerverwarming.
Er zijn wat ramen in gezet en ook de wanden en plafond zijn geïsoleerd met steenwol, afgemaakt met gipsplaat. Water kan ik pompen uit de put van mijn buurman, maar ik heb ruimte vrijgehouden voor een eigen put, mocht die in de toekomst nodig zijn.
Op een klein schuurtje - later in te richten als douche/toilet/wasruimte - heb ik zonnepanelen gemonteerd en met mijn buurman een elektriciteitskabeltje naar zijn huis geregeld, zodat hij mijn overtollige elektriciteit kan benutten, en ik stroom heb als de zonnepanelen niet genoeg leveren. Zolang ik niet jaarlijks niet teveel stroom gebruik, is de betaling "broekzak-vestzak". Dus geen vaste lasten en geen rekening op de deurmat. Alleen voor legen van de vuilnisbak betaal ik jaarlijks ongeveer 30 euro.

Behalve stopcontacten voor 230V heb ik ook een 12V gelijkstroomnet aangelegd en 12V LED verlichting.
Als het nodig is kan ik omschakelen naar accu-bedrijf, met een 1200 Watt omvormer voor de spullen die niet op 12 V werken. De wasmachine is van een kuip-model met agitator met aparte centrifuge, die respectievelijk met 340 Watt en 230 Watt kunnen werken. Die kan dus zonder problemen op de omvormer draaien.
Een klein houtkacheltje, waarop zo nodig ook gekookt kan worden, verwarmt mijn "woonschuurtje" met een woonoppervlak van c.a. 22 m2 in een mum van tijd. De kachelpijp gaat via de douche-ruimte naar buiten, zodat het daar goed op temperatuur blijft als het buiten flink mocht vriezen.

De afvoer van het toilet is via een pijp verbonden met de gierkeldertje onder het toekomstige was/douche schuurtje. Er zit geen sifon in, omdat ik bevriezing wil voorkomen. En alles zo simpel en onderhoudsarm wil maken als mogelijk is. Ik ben nog op zoek naar een toilet zonder sifon. Voorlopig nog een chemisch toilet - maar dan gebruikt zonder chemicaliën, omdat ik de bacteriën die braaf hun werk doen om de fecaliën in iets nuttigers om te zetten, niet om zeep wil helpen.
Een close-in boiler van 10 liter zorgt voor warm water in de keuken en de douche. Maar warm water maken kan zonodig ook op flessegas of op het houtkacheltje.

Hoewel me bij de bouw niet voor ogen stond een BOL te maken, denk ik dat het als zodanig aardig kan functioneren. En dat op een betaalbare manier. Ik schat dat ik inclusief grond, materiaal, transport en zo nu en dan ingehuurde arbeid, niet meer dan pakweg 6.000 euro besteed heb.

Het had nog iets goedkoeper gekund als mijn bouwtekening niet in eerste instantie was afgewezen. Ik had het schuurtje op betonnen pilaren willen bouwen, zodat de ingang met een houten bruggetje met de paar meter hoger liggende weg verbonden had kunnen worden. Dan had ik onder het huisje een mooie werkplaats kunnen maken. Helaas struikelde het ontwerp: Op pilaren was geen probleem, maar een boer die een bruggetje bouwt? Dat kon echt niet door de beugel. Nu moest ik een talud aanleggen om het huisje vanaf de weg bereikbaar te maken. En graafmachines en vrachtwagens huren geeft een deuk in het budget. Gelukkig had een plaatselijke steenhouwereij nog volop steenafval waar ze tegen betaling van 2 biertjes van af wilden.

Maar ja, nu heb ik dan ook een vrijstaand huis met privé oprijlaan voor 6.000 euries.. Dat klinkt toch ook niet gek.
Hieronder een paar plaatjes.

01_Barn without windows_DSC00092_10%.JPG 03_walls 03_gypsum sheets_DSC00196_15%.JPG 05_shed 12_DSC00215_15%.JPG 07_kitchen 02_DSC00289_20%.JPG 09_caravan and solar shed_DSC00095_20%.jpg 03_walls 03_gypsum sheets_DSC00196_15%.JPG 05_shed 12_DSC00215_15%.JPG 07_kitchen 02_DSC00289_20%.JPG 09_caravan and solar shed_DSC00095_20%.jpg

[Mod] foto's vergroot. [Mod]
 

K-59d

Elementary prepper
In Duitsland kun je genoeg huizen kopen voor max 50.000 Euro. Het hangt wel van het gebied af of je veel of weinig huis en grond voor je geld krijgt. De deelstaten die duurder zijn, zijn bijvoorbeeld Nordrhein-Westfalen, Bayern, Baden-Württemberg en Hessen. De grensregios met Nederland, Luxemburg, Zwitserland en Oostenrijk zijn ook prijziger en dan natuurlijk ook nog de toeristische gebieden zoals het Zwarte Woud of de Eifel. Mocht je nog wat van opknappen houden, dan is het helemaal gunstig, dan is er genoeg te vinden voor die prijs.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Dat klopt zeker door zowel de gemeente, het hoeveelheid aantal vrije plekken en de bewoners (je zult als niet geboren reiziger er niet zo snel geaccepteerd worden) maken dit best lastig om een plekje bij een woonwagen gemeenschap te vinden.
Je ziet dat veel mensen die in een tiny house willen zitten toch snel terechtkomen op een agrarisch bedrijf in ruil voor bijvoorbeeld een paar dagen helpen in de week bij het bedrijf of staan op een camping die het gehele jaar geopend is en hebben dan ergens anders een inschrijvingsadres
Volgende week start Tinyfindy. http://tinyfindy.nl/
Met deze website wordt het straks makkelijker om je eigen ‘tiny plekje’ te vinden. Hier kunnen bedrijven en eigenaren van Tiny Houses hun huisjes te huur of te koop aanbieden. Het moet dan wel gaan om huisjes die bestemd zijn voor primaire bewoning.
Daarnaast kunnen hier stukken grond aan worden geboden, die geschikt zijn of kunnen worden gemaakt voor Tiny Houses. Het idee is dat het in de toekomst zelfs mogelijk moet worden om bijvoorbeeld tijdelijk je Tiny House ergens neer te kunnen zetten. En zo’n plekje of huisje vind je dan zo:

2017-11-16-persbericht-TinyFindy-5.jpg
 

The mad engineer

Diehard Prepper
In Duitsland kun je genoeg huizen kopen voor max 50.000 Euro. Het hangt wel van het gebied af of je veel of weinig huis en grond voor je geld krijgt. De deelstaten die duurder zijn, zijn bijvoorbeeld Nordrhein-Westfalen, Bayern, Baden-Württemberg en Hessen. De grensregios met Nederland, Luxemburg, Zwitserland en Oostenrijk zijn ook prijziger en dan natuurlijk ook nog de toeristische gebieden zoals het Zwarte Woud of de Eifel. Mocht je nog wat van opknappen houden, dan is het helemaal gunstig, dan is er genoeg te vinden voor die prijs.

Tijd geleden nog wezen kijken voor een leuke bol in de Eifel. Genoeg grond er om heen. Afgelegen. Mooie natuur. Rond de 50k. Maar door een nogal vreemde gang van zaken en onprofessionalieit van de makelaar is het niet van de grond gekomen helaas. Nu eerst maar een ander woonhuis.
 

RonDoe

Senior Prepper
Er staat nu (as we speak, terwijl ik dit tik bedoel ik) een cabaña te koop die, als hij vroeger te koop was geweest, ikzelf dolgraag gekocht had. Hij ligt pal aan de betonweg, pakweg 15000-20000 m2 grond, water uit eigen bron en een stukje eigen bos voor officieel € 45.000, maar wanneer je € 35.000 biedt, kun je die ook wel kopen. De hut is groot, zelfs iets groter dan die van mij, er staan een grote walnotenboom, een aantal tamme kastanjebomen en een pruimenboom in de 'tuin'. Er ligt een betonweg tot aan het tuinhek en de constructie is meer dan uitstekend te noemen. O ja, 220V elektriciteit. En, last but not least, hele aardige buren :thumbsup:.
Als ik tijd heb zal ik eens proberen een foto te posten.

Natuurlijk moet er verbouwd worden, maar daar kun je of wat langer over doen, of, wanneer je een of andere vorm van vast inkomen hebt kun je in het dorp iets huren en er dan dagelijks aan werken. Dan kun je er binnen afzienbare tijd in...
 
F

Floesh

Gast
Er staat nu (as we speak, terwijl ik dit tik bedoel ik) een cabaña te koop die, als hij vroeger te koop was geweest, ikzelf dolgraag gekocht had. Hij ligt pal aan de betonweg, pakweg 15000-20000 m2 grond, water uit eigen bron en een stukje eigen bos voor officieel € 45.000, maar wanneer je € 35.000 biedt, kun je die ook wel kopen. De hut is groot, zelfs iets groter dan die van mij, er staan een grote walnotenboom, een aantal tamme kastanjebomen en een pruimenboom in de 'tuin'. Er ligt een betonweg tot aan het tuinhek en de constructie is meer dan uitstekend te noemen. O ja, 220V elektriciteit. En, last but not least, hele aardige buren .
Als ik tijd heb zal ik eens proberen een foto te posten.

Natuurlijk moet er verbouwd worden, maar daar kun je of wat langer over doen, of, wanneer je een of andere vorm van vast inkomen hebt kun je in het dorp iets huren en er dan dagelijks aan werken. Dan kun je er binnen afzienbare tijd in...
Heb je al wat foto's kunnen maken?
 

Ray

SHTF Expert
Klein huisje te koop op 2500 m² grond [In Nederland!!!!]

last minute weekend koopje
Huisje heeft veel te bieden op een adembenemende ligging en uitzicht
In de tuinen zijn veel wijnstokken en fruitbomen te vinden.
Ook is er een leuke wijnkelder onder het huisje te vinden en nog veel meer.

Vraagprijs:€ 3.154 Kosten: Kosten Koper (k.k.)

https://www.boerenspul.net/huizen-te-koop/27790/klein-huisje-te-koop-op-2500-m-grond.html
Ik zie alleen op de satelliet op de opgegeven locatie een dergelijk object niet liggen. 't Landschap is daar compleet anders dan op de foto's van het object. Die postcode die verder nog staat aangegeven zal wel van de aanbieder zijn, dat is compleet de andere kant van het land.

Goede 3000 euro voor 2500 vierkante meter lijkt me extreem goedkoop in NL, zelfs zonder woonbestemming.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
J

J.J

Gast
Dat lijkt ons ook wel wat, goedkoper wonen, en klein wonen heeft onze prioritijd.

De gemeente zal eerst deze twee locaties voor Tiny Houses als project uitwerken. In Meerstad vormen de Tiny Houses volgens het college een waardevolle aanvulling van klein en natuurlijk wonen en dragen zo bij aan een gevarieerde, vitale en levendige wijk.
Het Westpark is als stedelijk recreatief groengebied nog in ontwikkeling. Tijdelijke Tiny Houses in dit openbare gebied kunnen het gebruik en de levendigheid van het Westpark stimuleren.
https://groningen.nieuws.nl/gemeente/617152/tiny-houses-groningen/
 
Bovenaan