• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wafels

Diehard Prepper
@J.J is wel een goeie , een kooi van Faraday voor je telefoon maken :cool:
Of het loodmoet zijn ??? ik denk dat elke goede geleider wel zal werken (koper , aluminium etc )
gr will
 

Ray

SHTF Expert
Wikkel het ding eens in met aluminiumfolie en kijk of 'ie ding reageert op inkomende gesprekken en appjes.
Zelf heb ik geen beschikking over een tweede telefoon om dit te testen.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Lood is inderdaad onzin; bij een kooi van Faraday draait het niet om de dichtheid van de moleculen, maar om de geleiding (dus het gemak waarin deze kunnen trillen) van het materiaal en de vorm waarin de kooi gemaakt is (idealiter geheel omsluitend).
In dat opzicht zou een zilveren doosje (laagste weerstand/beste geleiding) het meest ideale materiaal zijn, met koper als goede tweede.

Vroeger soldeerde ik vaak RF-doosjes (voor filters en oscillators e.d.) van ongeëtst printplaatmateriaal
IL-Mon%201.jpg

Maak er eentje ter grootte van je mobieltje (neem bijvoorbeeld een oud telefoonhoesje als mal) en je bent redeijk veilig.
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik heb net even een experimentje gegedaan.

Telefoon in een blik gedaan. Geen succes, telefoon ging gewoon over. (misschien wel een goeie foon :fluit:)
Daarna telefoon in een ander blik gestopt en dat blik in de het eerste blik gedaan, telefoon was niet bereikbaar.

lWGnxYW.jpg


Ik heb het met diverse blikken geprobeerd, met steeds hetzelfde resultaat.
Verfblikken heb ik niet geprobeerd, die waren nog niet leeg. ;)

Dus niet elk metaal is geschikt. De dikte heeft er waarschijnlijk ook mee te maken, en misschien ook het feit dat de zendmast op ongeveer 400 meter staat.

Ik ga nog verder experimenteren.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb net even een experimentje gegedaan.

Telefoon in een blik gedaan. Geen succes, telefoon ging gewoon over. (misschien wel een goeie foon :fluit:)
Daarna telefoon in een ander blik gestopt en dat blik in de het eerste blik gedaan, telefoon was niet bereikbaar.

lWGnxYW.jpg


Ik heb het met diverse blikken geprobeerd, met steeds hetzelfde resultaat.
Verfblikken heb ik niet geprobeerd, die waren nog niet leeg. ;)

Dus niet elk metaal is geschikt. De dikte heeft er waarschijnlijk ook mee te maken, en misschien ook het feit dat de zendmast op ongeveer 400 meter staat.

Ik ga nog verder experimenteren.

Heb je je telefoon los in het blik gelegd of geïsoleerd? Beetje ruimte tussen je telefoon en het blik is wenselijk, anders gaat dat blik als antenne fungeren.
 

Ray

SHTF Expert
Er zat een kunststof hoes omheen.

Edit. ga het herhalen met de telefoon in schuim verpakt.
En eventueel nog met een ge-aard blik.

Dikte van het metaal maakt niet uit.

Let wel dat je aan het testen bent of zwakke signalen nog steeds doorkomen, niet zozeer pieken die elektronische apparatuur kunnen beschadigen.

Als je toch twee telefoons hebt om mee te testen, de magnetron al geprobeerd? Deze is ge-aard, indien je hem ook in een ge-aard stopcontact drukt en ook typisch zoiets wat in de meeste huishoudens wel te vinden is.

Altijd leuk dit soort praktijktestjes met huis-, tuin-, en keukenspul. :)
 

Marcov

Prepper goeroe
In de magnetron gaat hij gewoon over. Met deur dicht en met een geaarde aansluiting. Op een kunststof rek midden in het apparaat.
 

A.N.

Senior Prepper
Ik interpreteerde dit even heel anders :lol:

Let wel dat je aan het testen bent of zwakke signalen nog steeds doorkomen, niet zozeer pieken die elektronische apparatuur kunnen beschadigen.
Oké, dus laten we de bescherming tegen een EMP gaan testen.
Als je toch twee telefoons hebt om mee te testen, de magnetron al geprobeerd?
Je hebt toch 2 telefoons, dus als er 1 stuk gaat maakt dat niet uit. Telefoon het blik in, magnetron in en op volle stand :lol:

Nee laten we dat maar niet doen :rolleyes:
 
J

J.J

Gast
Lood is inderdaad onzin; bij een kooi van Faraday draait het niet om de dichtheid van de moleculen, maar om de geleiding (dus het gemak waarin deze kunnen trillen) van het materiaal en de vorm waarin de kooi gemaakt is (idealiter geheel omsluitend).
In dat opzicht zou een zilveren doosje (laagste weerstand/beste geleiding) het meest ideale materiaal zijn, met koper als goede tweede.

Vroeger soldeerde ik vaak RF-doosjes (voor filters en oscillators e.d.) van ongeëtst printplaatmateriaal
IL-Mon%201.jpg

Maak er eentje ter grootte van je mobieltje (neem bijvoorbeeld een oud telefoonhoesje als mal) en je bent redeijk veilig.
Ja dit is denk ik de beste oplossing, een paar van die doosjes in elkaar zonder dat ze contact met elkaar maken dan heb je weer de condensator werking waar ik het eerder over had, een condensator buigt frequenties af tot de juiste waarden, eventueel kan er nog over de bakjes een condensator heen worden gesoleerd om de waarde nog meer te beïnvloeden, dat moet experimenten uitwijzen.

Ik heb de apparatuur niet om het te kunnen meten.

Soepel koper werd vroeger in kanalen kiezer van Televisies gebruikt ter afscherming daarom moet het onbewerkte Epoxy printplaat zijn dat is het beste wat je kan kiezen eerst een bakje zo is afgebeeld dan een Epoxy printplaatbakje dubbelzijdig met koper dan heb je drie laagjes daar kan je dan twee condensatoren in serie over heen solderen, de waarden zijn nog niet uitgeprobeerd, net als het dekseltje over het geheel.

Het geheel met zilversoldeer vertinnen lijkt me nog beter maar dat kan altijd nog.
Zilver heeft ook een bijzondere werking op hoogfrequent signalen

Ik zal het verder uitzoeken heb zo mijn contacten bij een elektronicazaak.
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik ben wel oude topics aan het kicken, ik hoop niet dat jullie dit erg vinden.
Qua privacy ben ik bijzonder fanatiek.
Bedrijven als Google en Facebook mijd ik, dus ik gebruik ook geen Whatsapp.
Ik heb wel een Android telefoon maar die is geformatteerd en er staat een custom rom op(Lineage) zonder Google playstore.
Mijn apps download ik bij Aptoide en in plaats van Whatsapp gebruik ik Telegram, Signal en Riot/Matrix
Als navigatie gebruik ik Osmand en dat is een aanrader, enorm gedetailleerde kaarten en offline, het kost alleen wel veel opslag.
Microsoft heb ik ook niks mee, ik gebruik Linux.
Volgend jaar komt hoogstwaarschijnlijk Librem 5 uit, een Linux telefoon die meerdere distro's kan draaien en erg privacy gericht is.
Ik ben verder niet paranoide ofzo, mijn vrouw en kinderen gebruiken Facebook en zetten foto's van mij daar op, maakt mij verder niet uit maar ik doe er niet aan mee.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik gebruik ook Linux, en ga ook de Librem5 kopen straks.
Ik bouw Google en Microsoft af, heb er nog wel wat lopen...
Qua Messengers gebruik is What's App nog wel, maar gebruik meestal nu Telegram, Signal en Delta Chat.
Veel mensen hier op het forum zijn er bewust mee bezig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

forumlid 1447

Gast
Minimaal 599 euro voor een smartphone, blijft vreemd.
Mijn telefoon , een Nokia 2760 uit 2008, belt sms't en kan zonder abonnement.
Tegenwoordig 2ehands duurder, als bij aankoop in 2008.
Val, smijt, werp, en stootbestendig, heeft zwemdiploma met glans doorstaan, (stroom uit).
En uit is uit, geen enkel signaal bij uit.
Update? Deze is zo goed, die heeft dat niet nodig.
Heb ook een smartiefoon, voor internet op werk.
En opzoekwerk van openingsuren, als ik niet thuis ben.
Uit is aan, valveilig nee, zwembrevet zeker niet volgens gegevens.
Luistert je zelfs af, als je de verkeerd knoppen niet weet te vinden.
En bij elke update, kun je beveiliging controleren.
Maar is de Librem5 zo privacy gericht?
Hij is er nog niet ,en de specificaties kunnen nog veranderen.
Maar 599 EURO...….. voor een veredelde tomtom? Sorry ,kon t niet laten.
 

Niels

Mankinds only hope
Minimaal 599 euro voor een smartphone, blijft vreemd.
Mijn telefoon , een Nokia 2760 uit 2008, belt sms't en kan zonder abonnement.
Tegenwoordig 2ehands duurder, als bij aankoop in 2008.
Val, smijt, werp, en stootbestendig, heeft zwemdiploma met glans doorstaan, (stroom uit).
En uit is uit, geen enkel signaal bij uit.
Update? Deze is zo goed, die heeft dat niet nodig.
Heb ook een smartiefoon, voor internet op werk.
En opzoekwerk van openingsuren, als ik niet thuis ben.
Uit is aan, valveilig nee, zwembrevet zeker niet volgens gegevens.
Luistert je zelfs af, als je de verkeerd knoppen niet weet te vinden.
En bij elke update, kun je beveiliging controleren.
Maar is de Librem5 zo privacy gericht?
Hij is er nog niet ,en de specificaties kunnen nog veranderen.
Maar 599 EURO...….. voor een veredelde tomtom? Sorry ,kon t niet laten.
Veredelde Tom Tom,
Ik word best wel eens gek van het ding, en ik moet mensen vaak afleren dat ik niet altijd bereikbaar ben, en zeker niet direct reageer,
maar toch vind ik een smartphone wel een handig ding, en doe er best veel mee.
Dit zal voor iedereen anders zijn, maar ik gebruik de techniek graag in mijn voordeel, maar qua privacy en veiligheid probeer ik er zeker bewust mee om te gaan,
al is dat soms best moeilijk.
 
F

forumlid 1447

Gast
Ik geloof niet zo in het privacy verhaal, als je iemand belt, of hij belt jou, dan moet ergens je signaal geregistreerd worden.
Dus ergens moet er een koppeling komen met een toren, versleutelen van data,
maakt je verdacht, dus interessant voor onderzoek. (maaiveld dingetje).
Als jou telefoon veilig is, tappen ze gewoon de andere af, sleepnetwet is al actief, en zal NOOIT sneuvelen.
Wat ze ook zeggen.
Hier in België zeggen ze niets, maar weten ze alles, dus sleepnetwet is geheim.
Als je met Linux werkt zal het misschien makkelijk zijn met je eigen netwerk,
Maar verder zal men zeker zorgen, dat je niet anoniem blijft.
Dit is geen mogelijkheid, dit is gewoon, in het kader van terrorismebestrijding bla. bla. bla. bla.
Veiligheidsdiensten voorkomen meer aanslagen, dan dat er terroristen rondlopen, zo krijgen ze extra budget.
En dat om vissertje te kunnen spelen.
De STASI wist minder van het Oost-Duitse volk dan de huidige Binnenlands Veiligheidsdiensten.
De techniek maakt ons juist kwetsbaar, eenvoud maakt het moeilijker om mensen te volgen.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik geloof niet zo in het privacy verhaal, als je iemand belt, of hij belt jou, dan moet ergens je signaal geregistreerd worden.
Dus ergens moet er een koppeling komen met een toren, versleutelen van data,
maakt je verdacht, dus interessant voor onderzoek. (maaiveld dingetje).
Als jou telefoon veilig is, tappen ze gewoon de andere af, sleepnetwet is al actief, en zal NOOIT sneuvelen.
Wat ze ook zeggen.
Hier in België zeggen ze niets, maar weten ze alles, dus sleepnetwet is geheim.
Als je met Linux werkt zal het misschien makkelijk zijn met je eigen netwerk,
Maar verder zal men zeker zorgen, dat je niet anoniem blijft.
Dit is geen mogelijkheid, dit is gewoon, in het kader van terrorismebestrijding bla. bla. bla. bla.
Veiligheidsdiensten voorkomen meer aanslagen, dan dat er terroristen rondlopen, zo krijgen ze extra budget.
En dat om vissertje te kunnen spelen.
De STASI wist minder van het Oost-Duitse volk dan de huidige Binnenlands Veiligheidsdiensten.
De techniek maakt ons juist kwetsbaar, eenvoud maakt het moeilijker om mensen te volgen.
Het is niet echt de overheid waar ik "bang" voor ben, maar laat maar :p.
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik ben ook niet "bang" voor de overheid.
Het is meer dat ik me wil beschermen tegen commerciële bedrijven die mijn persoonsgegevens gaan verkopen.
Ik heb niks te verbergen maar als er iemand steeds door m'n raam naar binnen zit te kijken stuur ik hem ook weg.
 

Ray

SHTF Expert
Ik moet zeggen dat ik enorm geniet van m'n 'gewone' mobiele telefoon. De drempel om te bellen is toch net effe hoger dan zo'n appje de deur uitslingeren en eerlijk gezegd, als zo'n smartfone meldt dat ik 115 ongelezen appjes heb, gaat het van rits, alles weg en mis ik dus geheid dat ene berichtje wat er wel toe deed.

M'n huidgie CAT B25 doet nogal lang met dat kleine batterijtje van 1300mAh en inmiddels weet ik een simpele formule om in te schatten hoelang hij nog heeft. 18 = 2 x aantal uren gebeld + aantal dagen standby. Dus bv. 6,5 uur bellen en 5 dagen standby. Dat ding gevoed vanaf de 10.000mAh powerbank en je kunt minimaal een maand van huis en je helemaal suf bellen of ruim drie maanden het stopcontact mijden.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmiddag trof ik bij de Kringloop dit heel simpele No nonsens mobiele telefoontje .
Het is een heuse John's Phone , en nieuw in de Verpakking :spam:
Dat is een effe wat anders dan mijn High tech Note 9 !
Maar wat is nu de meerwaarde van zoiets vanuit preppers perspectief ??

De prijs was 5 euro , maar ik kreeg het voor 1.50 euro . Dit omdat ik de accu benoemde . Is die nog oké? Geen Garantie natuurlijk , maar wel 3.50 korting .

Heel toepasselijk is wel het grasgroene uiterlijk :)

Toch wou ik dit even delen ivm bevindingen .

Beide links verschaffen wat info omtrent dit type .
Hoe veilig is zoiets ??

20181214_171948.jpg 20181214_171545.jpg 20181214_172439.jpg20181214_172226.jpg



http://www.johnsphones.com/about/specifications/item49

https://www.consumentenbond.nl/smartphone/johns-phone
 
Bovenaan