• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Moestuinieren

Pol

Prepper
Hier ong 300m2 grond, er staat achterin een grote blokhut.
Voorts heb ik vorig jaar bessen, braam, kruisbessen geplant, al een aantal jaren 3 appelbomen, pruimen en peer.
Frambozen en aardbeien lukten niet echt.
Nu aan het overwegen om een kleine kas neer te zetten.
 

Loreen

Last (wo)man standing
En, hoe staat het bij de moestuinierders?
Door allerlei omstandigheden ben ik een beetje "vergeten" voor te zaaien.
Wel ga ik komende vrijdag weer naar de tuin. Plan is om aardperen te gaan poten, voor het eerst. Verder ben ik echt belachelijk slecht voorbereid. Heb een hoop zaad liggen dat ik wil gaan zaaien, maar heb nog helemaal geen plannen gemaakt voor komend jaar en nog niet gekeken wat ik wanneer de grond in moet doen.
Ach ja, we zien wel. Ik heb er in ieder geval weer zin in :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

InfernoSis

Diehard Prepper
Tja, in voorbereiden ben ik ook niet heel erg goed. Hier ook nog niets voorgezaaid. Wel al wat radijs in de volle grond gezaaid. En ook een bijenmix die ik gekregen had gezaaid, maar geen idee welke planten er juist in zitten. Binnenkort toch maar eens kijken welke zaden ik eventueel moet voorzaaien. Heb ook nog heel wat potjes van de AH staan :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Nou... ik ben al flink aan de bak... :D
Met voorzaaien: pepers (staan onder TLs en op warmtematjes) en bloemen warmtekiemers (kiemen bij 20 graden dus staan ook op warmtematjes) en koudekiemers (staan buiten) tot nog toe.
Fruitstruiken zijn gesnoeid en zonodig opgebonden (de enorm prikkelige Tayberry bv).
En met het onkruidvrij maken (onkruid is gewoon doorgegroeid in de winter) en ophogen van mn moestuin teneinde de uien, sjalotten en aardappels te kunnen poten. De aarde op het veen zakt hier continu weg dus dit ophogen is een continu proces en heb ik vorig jaar niets aan kunnen doen vanwege de gebroken enkel.

Rode uitjes Piroska en Red Baron zijn al gepoot, de Red Sun sjalotten ook... rest moet nog. De aardappels liggen koel en licht voor te kiemen. Rabarber, gekregen van buuv, is ook geplant met lekker wat mest aan de kont. Peulenstuk bij de Oerprei is ook onkruidvrij en opgehoogd en de peulen (Grijze Roodbloeiende) zijn gelegd.
Kruidenbak wordt verplaatst, Rozemarijn is al verplant evenals de munt. Bieslookpollen zijn uitgegraven en liggen ook klaar om in de nieuwe bak gezet te worden.
Zaaien in volle grond staat morgen op het program, moet daarvoor ook nog eerst weer in de modder wroeten en ophogen. Smeerwortel en Maggikruid moeten verplaatst worden. Gekregen aardbeien Albion (goed doordragend ras) moeten ook in de grond.
Er moet dus nog heel erg veel gebeuren maar probeer de blik gericht te houden op wat nú moet. En dan bakje voor bakje voor bakje. Anders is het echt teveel. :cool:

En vandaag is het Bladdag dus is het hoog tijd om de koolsoorten (Palmkool, Purple Sprouting Broccoli en Kailan/Bimi) te zaaien... rijkelijk laat.
Kiemtesten gedaan van de diverse spinaziesoorten, radijs en rettichsoorten en snijbietsoorten. Dit om zaaiteleurstelling te voorkomen en om de boel eens wat op te ruimen.
Zeer binnenkort is het tijd om de tomaten te zaaien, ook de Tomatillo en Golden Pearls en Physalis staan op het program. Die gaan dan onder de lampjes en de pepers verhuizen naar Hyllisrekje in de vensterbank.

En ik doe dit jaar mee met de test van Fruitlent. Zij zijn bezig Phytophtora bestendige tomatenrassen te ontwikkelen en hadden testers nodig. Via het moestuinforum deden zij een oproep. En gezien het bij ons onmogelijk is om tomaten in de open lucht te kweken werk ik hier graag aan mee.
Heb nu 5 soorten klaar liggen om uit te testen, van elk soort moet ik 2 planten laten groeien.

En dan het entproject ook nog, zag gister dat de onderstammetjes tot leven zijn gekomen dus de sapstroom is op gang en dus kan ik binnenkort gaan enten. Spannend!

Voor wat plaatjes bij dit verhaal: http://www.moestuinforum.nl/blog/Erny/
Hier ga ik weer pogen een seizoensblog bij te houden. Is de afgelopen jaren niet gelukt. :fluit:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

sqeaky

Elementary prepper
Ben dit jaar van plan om een klein moestuinen te maken in de achtertuin van mijn huurwoning, de zaadjes van de komkommer ben ik al aan het spenen en de wortelen kunnen volgende maand direct de grond in daarnaast wil ik nog wat aardappelen poten en kijk ik welke plantjes van de AH moestuintjes het dit jaar gaan redden! Ook heb ik al een druivenstruik overgenomen van de vorige bewoner en heb en een bak aardbeien. Ik zit er nog aan te denken om een wat grotere fruitboom te kopen bij de locale hovenier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Loreen

Last (wo)man standing
Wat was het vandaag heerlijk weer om te tuinieren!!!
Zeker als het zonnetje door was kon de jas uit en was het gewoon lekker aangenaam :)
De rozemarijn heeft de winter super goed doorstaan, en ziet er echt heel mooi uit. De rabarber is al flink boven de grond aan het komen. Ook de munt en de chocolademunt doen alweer flink hun best.
Vandaag de aardperen gepoot, en meteen ook wat aardappelen. Nou eet ik die zelf zelden, maar toch leuk om te poten. Ik moest wel lachen, ik kwam tijdens het poten nog van alles tegen van vorig jaar. Nog wat aardappelen, wortel, uien :lol:
Kheb er echt weer zin in :thumbsup:
 

Erny

Last (wo)man standing
Goed zo! :D Wat een lekker zonnetje erbij al niet kan doen. :)
Heb vandaag ook hard gebuffeld... Mest, aarde, zeven, modder, stro, hooi, afgrijselijke wilde braam, stront, Neushoornkever... maar ook tussendoor uitgepuft in het zonnetje met een lekkere worst erbij gelardeerd met Rosé.
Dat zijn bevredigende dagen... :cool:
 

Erny

Last (wo)man standing
Maandag de uienbak afgemaakt en de uien gepoot, op een worteldag.
Rosanna, roze ui - Witte ui - Stuttgarter Riesen (Aldi)

Gisteren heb ik eindelijk de tomaten gezaaid. :p
Helaas niet op een kosmosgeschikte dag, was een bloemdag. ;)

Tomaten: (2 van elk)
42 Days
Cherry Cascade
Japanese Early
Balkonstar
Principe Borghese
Sârga Mini Gold
Jaune Flamméé
Pokusa
Pineapple Fog
Dancing With Smurfs
Yellow Taxi
Yellow Pearshaped
Coral Queen
Wapsipinicom Peach
Lilians Yellow
Nyagous
Romus
Roma
Money Maker
Mix
Roze Mykolaïv
Gele Mykolaïv
Dniepr
Siberian Black
Roma Oekraïner
Kleine Rode Oekraïner

Fruitlent Phytophtora Testers:
E - F - H - L - N (3 van elk)

Verder nog: (6 van elk)
Tomatillo Purple (oud zaad V)
Tomatillo Purple (oud zaad eigen oogst '11)
Tomatillo Groen
Golden Pearls
Jaltomato
Ananaskers Groot (oud zaad)
Lychee Tomaat (oud zaad)

Heb een aantal jaren niet mijn eigen tomaten kunnen zaaien dus daarom zoveel... kon niet kiezen. :roll: En verwacht dat er een aantal niet gaan kiemen omdat het zaad al wat oud is.
En toen kwamen de Testers van Fruitlent er ook nog bij. :cool:
http://www.moestuinforum.nl/testers...aardappelziekteresistente-tomaten-t19703.html

Ben benieuwd of me dit zaaimoment bevalt (zeker twee weken later als gepland), en dat de plantjes straks gemakkelijker te transporteren zijn (half mei) omdat ze minder lang zijn.

Ze staan onder TLlampen op warmtematjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

sqeaky

Elementary prepper
Vraagje voor de preppers met moestuin ervaring:
6d28065e6ba7e45dca97685e25541f70.jpg


Dit zijn mijn komkommer plantjes en ik wil ze graag buiten gaan planten onder mijn geïmproviseerde kweekkasjes.

Ik weet dat de komkommers op de grond groeien en mijn plantjes hebben de neiging om in te zakken als het ware als ik ze buiten plant moet ik ze dan ondersteunen zoals ik nu doe met sateprikkers of gewoon hun gang laten gaan en naar de grond laten groeien?

En als tweede vraag: hoeveel afstand moet ik aanhouden bij het planten van mijn komkommers?
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Je kan komkommers ook omhoog laten groeien.
CucumberTower_225x334.ashx

Het kan meestal geen kwaad dat komkommers over de grond groeien. Alleen zijn ze meestal makkelijker te zien als je ze omhoog laat groeien.
Ik heb ze alleen nog nooit zelf kunnen laten groeien, dus voor de rest weet ik niet veel ;)
 

Flos

SHTF Expert
Ik had al heel wat gepland. 3 soorten kool 2 soorten selder 5 soorten sla en heel veel ui. En nog veel meer. Allemaal aangekochte plantjes. Nu bij het voederen van mijn dieren kippen en konijnen en zo . Heb ik een hok in de haast niet goed afgesloten . En 12 konijnen hebben een nachtelijke uitstap gemaakt . Nu blijkt dat konijnen geen paprika en courgette lusten maar al de rest wel. Zo kon ik van 0 weer beginnen.
 

sqeaky

Elementary prepper
Met het betere weer in het vooruitzicht heb ik vandaag de rest van mijn moestuintje geplant.

b112e537509fbe2eda45855ed7e74590.jpg


In mijn tuintje laat ik dit jaar aardappelen, wortels, tomaten, komkommers, radijsjes en kropsla groeien. Hopelijk lukt het wat en krijg ik een leuke opbrengst en een beetje ervaring er bij!

Kweekkasjes zijn mijn budget oplossing, doorzichtige plastic bakken van de action samen voor 6 euro tegenover een glazen kweekkas die ongeveer 30 euro kost bij de bouwmarkten of welkoop.
 

houthe

Senior Prepper
Vandaag de eerste ronde van de sperziebonen de grond in gedaan.

In een grote pot heb ik 2 soorten stamslabonen geplant (lage plant), de Saxa (groene boon) en de Kinghorn Wax (gele boon), beide Lidl zaden.

Daarnaast heb ik in de moestuin een aantal stokken geplaatst (weken geleden al) en hier heb ik de eerste ronde stokslabonen geplant (hoge planten), de Westlandia (groene boon) en de Neckargold (gele boon), beide van de Intratuin. Vandaag alleen de eerste rij met groene bonen geplant, over 2 weken volgt de 2e rij met gele bonen, 2 weken daarna de 3e rij met groene bonen en 2 weken daarna de 4e en laatste rij gele bonen.

Als het dan goed is kunnen we vanaf ergens in Augustus de eerste bonen verwachten en dat zou dan door moeten gaan tot hopelijk ergens in oktober :)
 

Flos

SHTF Expert
@houthe in de vlaamse volksmond wordt gezegt . ,, een boon mag de mei maand niet zien,, op de paar dagen zal het nu ook niet uitmaken. Maar je weet maar nooit.
 

houthe

Senior Prepper
Normaal hebben ze het hier over niet zaaien voor ijsheiligen (ergens half mei). Nou verwacht ik ook geen nachtvorst meer hoor, en eigenlijk wou ik vorig weekend al beginnen maar toen kwam het er niet van.
 

houthe

Senior Prepper
Gisteravond zag ik de eerste bonenkiempjes omhoog komen door de grond, en vandaag zijn sommigen al ruim 4cm groot :eek: Eerste keer dat ik bonen zaai maar jeetje wat groeit dat snel :)

Helaas waren er overigens vanochtend 2 van de kiempjes met boon en al verdwenen :( ik neem aan vogels, dus heb er maar een net overheen voor nu. Iemand een idee wanneer de vogels er van af blijven?
 

dimidrie

Senior Prepper
Gisteravond zag ik de eerste bonenkiempjes omhoog komen door de grond, en vandaag zijn sommigen al ruim 4cm groot :eek: Eerste keer dat ik bonen zaai maar jeetje wat groeit dat snel :)

Helaas waren er overigens vanochtend 2 van de kiempjes met boon en al verdwenen :( ik neem aan vogels, dus heb er maar een net overheen voor nu. Iemand een idee wanneer de vogels er van af blijven?

Mooi he, om die groente bijna te zien groeien! blijft fascinerend, telkens weer.
Bij mij waren het bijna altijd van die ellendige houtduiven die er met de pas ontkiemde bonen en mais vandoor gingen. na een goede week. anderhalve week was de vraat meestal voorbij. Op de 'vrijgekomen' plekken stopte ik gewoon weer nieuwe bonen in de grond.
 

houthe

Senior Prepper
Mooi he, om die groente bijna te zien groeien! blijft fascinerend, telkens weer.
Bij mij waren het bijna altijd van die ellendige houtduiven die er met de pas ontkiemde bonen en mais vandoor gingen. na een goede week. anderhalve week was de vraat meestal voorbij. Op de 'vrijgekomen' plekken stopte ik gewoon weer nieuwe bonen in de grond.
Ja ik heb ook gelijk in de gaten nieuwe bonen gedaan, groeit zo snel dat komt wel goed. Hmm 1,5 week, dan moet ik even nog iets verzinnen om het net hoger te maken, want die ruimte is de plant in die tijd ruim voorbij :)
 

Flos

SHTF Expert
Mooi he, om die groente bijna te zien groeien! blijft fascinerend, telkens weer.
Bij mij waren het bijna altijd van die ellendige houtduiven die er met de pas ontkiemde bonen en mais vandoor gingen. na een goede week. anderhalve week was de vraat meestal voorbij. Op de 'vrijgekomen' plekken stopte ik gewoon weer nieuwe bonen in de grond.
mmm houtduif met bonen smaak. Lekker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

houthe

Senior Prepper
Nou het gaat niet zo lekker met de sperziebonen :( In de losse pot waar ik verschillende soorten lage bonen heb geplant groeit alles perfect en staan de planten er mooi en sterk bij. Maar de border waar de stokken staan en de klimmende bonen geplant zijn word compleet aangevallen door slakken, nagenoeg alle bladeren zijn volledig opgevreten en er staan enkel nog wat kale takken nu :( :( En dat terwijl de planten al zeker 15cm hoog waren...

Van de week gaat alles er maar uit en begin ik weer opnieuw met zaaien, weet alleen nog niet wat ik kan doen tegen de slakken. Het net wat ik er over gedaan had helpt dus niks (ik vermoed naaktslakken, die kunnen door de mazen van het net), wil iets met plastic gaan doen nu maar moet nog even kijken hoe ik dat netjes om de stokken heen krijg...
 
Bovenaan