• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Moestuinieren

Ray

SHTF Expert
Nou het gaat niet zo lekker met de sperziebonen :( In de losse pot waar ik verschillende soorten lage bonen heb geplant groeit alles perfect en staan de planten er mooi en sterk bij. Maar de border waar de stokken staan en de klimmende bonen geplant zijn word compleet aangevallen door slakken, nagenoeg alle bladeren zijn volledig opgevreten en er staan enkel nog wat kale takken nu :( :( En dat terwijl de planten al zeker 15cm hoog waren...

Van de week gaat alles er maar uit en begin ik weer opnieuw met zaaien, weet alleen nog niet wat ik kan doen tegen de slakken. Het net wat ik er over gedaan had helpt dus niks (ik vermoed naaktslakken, die kunnen door de mazen van het net), wil iets met plastic gaan doen nu maar moet nog even kijken hoe ik dat netjes om de stokken heen krijg...

Dit jaar is een goed slakkenjaar, helemaal met zo'n natte juni.

Bierbakjes, slakkenkorrels (wel de goede, NIET die met metaldehyde) of een bordertje tijm rondom je gewas, maar dat is lastig te realiseren als je dat niet voorbereid.
 

023ed

Elementary prepper
tijm is een goed plan. Doorknippen doe ik ook. Het zijn net kannibalen dus een slak is genoeg voor de hele avond om de rest uit de sla te houden.
 

Ray

SHTF Expert
tijm is een goed plan. Doorknippen doe ik ook. Het zijn net kannibalen dus een slak is genoeg voor de hele avond om de rest uit de sla te houden.

Tijm haagje werkt uitstekend, het kost alleen wat tijd voordat je tijm genoeg is uitgegroeid om te scheuren. Je kan moeilijk vijftig tijmplantjes gaan kopen bij de bouwmarkt.
Sproeien met verdunde oplossing van wijn werkte ook voor de naaktslakken, maar de segrijnslakken komen er juist op af. Nu zijn die laatste wel lekker in de oven met wat knoflookboter.
 

Erny

Last (wo)man standing
@Ray Voor iets wat naar niets smaakt kost het anders wel heel erg veel werk om ze zover te krijgen dat je ze kan opeten. Dan eet ik toch liever brood met knoflookboter... :cool:

Op het moestuinforum natuurlijk ook geklaag over de slakken en talloze zogenaamde oplossingen... Tot nog toe ben ik er nog niet 1 tegengekomen die ook daadwerkelijk de slakken weghield.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray Voor iets wat naar niets smaakt kost het anders wel heel erg veel werk om ze zover te krijgen dat je ze kan opeten. Dan eet ik toch liever brood met knoflookboter... :cool:

Op het moestuinforum natuurlijk ook geklaag over de slakken en talloze zogenaamde oplossingen... Tot nog toe ben ik er nog niet 1 tegengekomen die ook daadwerkelijk de slakken weghield.

Gratis proteïnen, kan nuttig zijn.
Slakken blijven een crime, de ene soort helpt dit tegen, de andere weer wat anders.
Tijmhaagjes, biervallen, slakkenkorrels en handmatig wegvangen... meer heb ik ook niet op het repertoire.
 

houthe

Senior Prepper
Ik zit meer te denken aan een fysieke barrière, heb alleen niet echt materiaal liggen waarmee ik dit kan maken.
 

homerun

Diehard Prepper
Vandaag een aantal zaden binnen gekregen (dat klinkt fout zeg pff).
En morgen ga ik de tuin fout opruimen en klaar maken.
Ik had de tuin al gedeeltelijk onkruid vrij gemaakt.
Maar het onkruid is gewoon weer terug gekomen.
Dus ik mag weer aan de slag!
Ook moet ik iets improviseren zodat de honden van de buren niet in de tuin kunnen komen.
En uiteindelijk mijn oogst opeten... (als ik oogst heb dan :p)


Ik heb er zin in!!!
 

Kanina

Diehard Prepper
@homerun Probeer het anders eens op de mulch-methode: karton (ongebleekt en zonder lijm) over de delen met onkruid leggen en daar overheen mulch leggen. Gaatjes maken waarin je gaat planten. Goed voor de plant en het bodemleven, en een stuk makkelijker dan steeds dat onkruid wieden.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik had de tuin al gedeeltelijk onkruid vrij gemaakt.
Maar het onkruid is gewoon weer terug gekomen.
Dus ik mag weer aan de slag!
Ik lig in een deuk...joh, dat komt altijd terug...enne, niet elk onkruid is verkeerd hoor!
Je moet elke dag even met een hark of schoffel door de tuin schoffelen, dan komt er niks terug. En misschien heeft de buurman die laatst de heg snoeide ook nog wat tips voor jullie tuin, vraag het eens...babbeltje over de tuin is best te doen lijkt me. Goed voor de sociale contacten in de wijk!

Onkruid wat niet verkeerd is, is bv brandnetel, dat kan je eten, je kan er soep mee maken, een soort spinazie, een pesto(voor bij spaghetti) en brandnetelgier tegen nare beestjes in de tuin.
Zevenblad, is ook zo'n steeds terugkerend onkruid, wat je maar beter kan opeten.
Er zijn genoeg boeken waar onkruid en hun genezende werking of recepten in staan.
 

homerun

Diehard Prepper
@Stuudje ik weet wel dat onkruid steeds terug komt hoor ;).
Maar daar stopt mijn echte "tuinkennis" ook...

Vandaag heb ik best veel gedaan in de tuin (en ik vond het welerg leuk).
Ik heb natuurlijk onkruid gewied.
Takken van de boom afgezaagd zodat het stukje waar de moestuin zit meer en langer zonlicht kan krijgen.
Nog meer onkruid gewied zodat ik normaal naar de schuur kon lopen zonder helemaal zeik nat te worden...
Het pad vrij gemaakt. Misschien viel jullie het al op.
Maar mijn tuin was echt een jungle.
Nu is het meer een normaal bos :p.

Ook heb ik het stukje wat ik als moestuin wil gaan gebruiken omgespit. En natuurlijk wat zaden geplant.
Ik heb het volgende geplant:

- Kropsla
- spinazie
- rucola
- andijvie
Want ik had op de zaad kalender gekeken.
En deze konden nog.
Ik heb niet al teveel gezaaid.
Want anders word het ook te veel.
Wel heb ik alles door elkaar gezaaid.
Zodat het een beetje mijn kleine stukje "wildernis" blijft :).

En @Stuudje zei, dat er veel zal mislukken de eerste keer.
En dan kan ik beter een kleiner aantal planten hebben die mislukken.
Dan heel veel.

Ik ben benieuwd.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wel heb ik alles door elkaar gezaaid.
Zodat het een beetje mijn kleine stukje "wildernis" blijft :).
Heel goed, vooral op je eigen manier doen. Ik had vroeger een vriendin die plantte vanalles kriskras door haar tuin. De eerste keer vond ik het raar om te zien, ik kende hier eerst alleen de nette strakke moestuintjes.
Nu is ook een vierkante meter tuin of een balkontuin( of in potten) heel gewoon. Of tegen een muur aan, of op het dak...als je gaat kijken kom je nu vanalles tegen, gekocht of zelfgemaakt van afval.
Lekker zoeken naar de manier die bij jou past!

20140613_682392997539af0a39ba12.jpg

Vierkantemeter tuin, kan je ook makkelijk zelf maken van resthout.

p1020068.jpg

Moestuinieren in emmers.

P1020836+kopie.jpg

Verticale tuin in PETflessen, ... lijkt me ook lekker lastig voor de slakken om hier alles op te eten.
 

homerun

Diehard Prepper
Heel goed, vooral op je eigen manier doen. Ik had vroeger een vriendin die plantte vanalles kriskras door haar tuin. De eerste keer vond ik het raar om te zien, ik kende hier eerst alleen de nette strakke moestuintjes.
Nu is ook een vierkante meter tuin of een balkontuin( of in potten) heel gewoon. Of tegen een muur aan, of op het dak...als je gaat kijken kom je nu vanalles tegen, gekocht of zelfgemaakt van afval.
Lekker zoeken naar de manier die bij jou past!

20140613_682392997539af0a39ba12.jpg

Vierkantemeter tuin, kan je ook makkelijk zelf maken van resthout.

p1020068.jpg

Moestuinieren in emmers.

P1020836+kopie.jpg

Verticale tuin in PETflessen, ... lijkt me ook lekker lastig voor de slakken om hier alles op te eten.

Ja idd experimenteren is altijd leuk.
Zelf ben ik ook gewoon een beetje aan het kijken wat ik het makkelijkste/leukste vind.
Maar je kan dus idd echt van alles iets maken.
Die met de pet flessen vind ik wel echt leuk gemaakt :).
Misschien iets om binnenkort hier te doen...
En je vertelde gisteren ook al over de emmers.
En dit ga ik misschien ook doen voor als ik ooit eens wat aardbeien ga planten.
Want nu eet de hond ze allemaal op (de plant staat namelijk op de grond).
En nu hebben we zelf helemaal geen aardbeien.
Wel hebben we hier al een appelboom.
Die het erg goed doet!
En de boom geeft hele lekkere appels!
 
Bovenaan