• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Moestuinieren

Erny

Last (wo)man standing
Leuk dat je zo enthousiast bezig bent @homerun ... :)

Maar zie toch wel enkele problemen bij je wilde zaaimethode. :fluit:

Want... óf je gaat dat wat je gezaaid hebt (zaden plant je niet, die zaai je... ;) ) oogsten als een soort gemengde salade... als Pluksla (zoals ze dat noemen)... Dan zou er nog wel wat te oogsten kunnen zijn, mits de slakken de plantjes met rust gaan laten. Dan pluk je dus steeds wat blaadjes van de buitenkant van de kleine plantjes zodat het binnenste verder kan groeien.

Het wieden/schoffelen van je onkruid is nu ook wel erg moeilijk omdat je wild hebt gezaaid en niet in rijtjes. Dus weet je niet waar de plantjes gaan opkomen en dus kan je ook niet schoffelen. De kans is er nu dat het onkruid harder groeit dan je zaaisels en dat die onderdrukt gaan worden. Dus goed opletten.

Verder ben ik benieuwd "hoe" je hebt gezaaid. Heb je gewoon het zaad "bloot" op de grond gestrooid of heb je het zaad weer afgedekt met een dun laagje aarde?
Want... Sla en Andijvie zijn bijvoorbeeld "lichtkiemers". Daar hoeft het zaad niet van afdekt te worden.
Spinazie is een "donkerkiemer" die wil graag een dun laagje aarde op de zaadjes.
En bij de Spinazie heb je ook weer verschillende soorten waarvan sommigen het beter doen in voorjaar en najaar (anders wordt het te warm en schieten ze door) en je hebt spinazie die je zomers kan zaaien omdat die minder de neiging heeft om door te schieten (zoals de zgn Turkse Spinazie), welke soort heb jij gezaaid?

En mocht je dus niet voor de "Pluksla" gaan maar wil je eigenlijk kroppen met sla en andijvie gaan oogsten dan moet je er wel voor zorgen dat juist die plantjes daar straks ruimte voor hebben. Als ze met z'n allen op elkaar gepropt staan dan hebben ze allemaal niet genoeg ruimte en voeding om zover te komen. Je zou bijvoorbeeld straks enkele kiemplantjes kunnen uitplanten naar een goed bemest plekje met meer ruimte. :cool:

Wat voor soorten onkruid groeiden er op wat nu je moestuin is? Dat kan handig zijn om te weten om de toestand van de bodem te bepalen. Of deze arm of zuur e.d. is. Dan weet je of je misschien wat kalk moet strooien of mest moet geven. Dat laatste is sowieso wel aan te raden. Koop een zak/emmer koemestkorrels en strooi daarvan wat uit over je moestuin (kalk en mest geven altijd met minstens twee weken tussentijd anders werken ze elkaar tegen).

En als je last hebt van Kweek, Zevenblad en Winde kan ik je aanraden om toch echt de wortels daarvan uit de grond te halen omdat deze steeds weer zullen uitlopen en harder zullen groeien dan je geplande groentes.
De aangeraden kartonmethode is perfect om onkruid te onderdrukken en ook nog eens goed voor het bodemleven (dat bodemleven is weer goed voor de kwaliteit van de grond en dus de groei van je plantjes).

En vooral ook beginnen met compost maken! Dat is goud voor je tuin. :)

Mocht je vragen hebben of advies willen over dingen betreffende je moestuin (welk plantje wat is... straks) dan weet je me te vinden. :D

En wil je een foto van je moestuinplekkie plaatsen?
 

petroman

SHTF Expert
Voordeel van netje rijtjes is dat je makkelijker je groente terugvind tussen het onkruid.
Vooral bij schoffelen is dat best handig.
 

homerun

Diehard Prepper
@Erny

Ja dat zou wel makkelijker zijn geweest...
Ik heb daar ook niet echt heel goed over nagedacht... Weer iets voor de volgende keer ;)!

En ik heb echt geen idee wat voor onlruiden er in mijn moestuin stukje groeiden... Dat zou ik echt niet weten. Ik ken ook al die namen niet ;).
En natuurlijk wil ik binnenkort eens een foto maken van het stukje moestuin.

En nu je over vragen begint ;). Ik heb er al 1.
Bij de kartonmethode. Moet je het karton dan elke dag vervangen? Want als het dan regent word het karton weer heel nat. En word het zo'n kliederboel...
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Nee het is de bedoeling dat het karton blijft liggen en uiteindelijk composteren. Maar je moet er dan wel compost of dergelijke opleggen.
Je kan misschien van elk een paar zaadjes in een aparte pot zaaien (planten). Zo kan je in de gaten houden hoe alles er juist uit ziet ;) Dat je je sla niet uittrekt en het onkruid opeet (hoewel dat soms ook eetbaar is).
 

Kanina

Diehard Prepper
:lol: Ja dat is heel goed mogelijk @InfernoSis
Onder het mom "If you can't beat them, eat them." (Sommigen doen dat met slakken, daar trek ik echt de grens)

@homerun Je kunt er ook cacaodoppen op leggen (houden slakken en katten ook niet van), vermalen boomschors, grind of kiezels voor de mooi etc. Anything is possible!
Ikzelf heb het met eens met boomschors gedaan en dat was zowel mooi als werkzaam. Daar zijn de wurms heel blij van geworden.
 

Erny

Last (wo)man standing
Nee, gelukkig hoef je het karton niet elke dag te vervangen. :D
Het karton zorgt ervoor dat het onkruid of de onkruidzaden geen licht krijgen en dus niet kunnen ontkiemen/groeien. Na een aantal maanden wordt het karton vanzelf compost (daarom ook het plakband e.d. weghalen van te voren). De wormen in de grond eten van het karton en slepen dat ondergronds waardoor je aarde ook weer los wordt.
En, zoals Sis al zei, je legt dus eerst een laag dik karton (wasmachineverpakkingsdozen e.d.) op de plaats waar je het onkruid/gras wilt onderdrukken.
Daarover leg je een lekkere laag compost/mulch (dit kan ook gemaaid gras/blad zijn e.d.).
Doordat je dan alleen op de plek waar je een plantje neerzet een gaatje maakt tot door het karton heen de aarde in, blijft de karton/mulchlaag functioneren en onderdrukt het onkruid.
Ik ben heb zo al een paar stroken met gazongras veranderd in borders met aarde. Zo hoefde ik niet eerst het gras af te steken e.d.

Dat idee van @InfernoSis om ook wat zaden in aparte potten te zaaien lijkt me heel slim. Zo kom je er inderdaad achter of iets onkruid is of dat je het zelf gezaaid hebt. :)

Het strooien van boomschors op je moestuinaarde zou ik je afraden. Het afbreken van het hout kost je grond stikstof die je eigenlijk hard nodig hebt voor de groei van je plantjes.
Dus dat kan je wel gebruiken om je moestuinstuk heen, voor paden e.d. maar niet op de grond zelf.

En inderdaad... de wurms... die zijn nu dus je beste vrienden. :hug: Daar wil je er zoveel mogelijk van in je grond. Kwam je er bij het onkruid weghalen ook al wat tegen misschien?
Door het aanbrengen van een mulchlaag op je tuin onderdruk je de vorming van onkruid en geef je de wurmen een heleboel eten. Ze komen dan 's nachts met een groot deel van hun pierenlichaam omhoog de aarde uit... voelen en tasten in de rondte totdat ze een stuk blad oid vinden en trekken dat dan naar beneden de aarde in alwaar ze er van eten. En al dat spul dat ze de aarde intrekken is goed en vervolgens poepen ze het ook nog eens uit. Nog beter. :cool:

Tja, en het lijkt misschien allemaal wat rigide... al die regels en al het "hoe en wat en wanneer" bij het moestuinieren. Maar er is in de afgelopen eeuwen toch gebleken dat bepaalde dingen nou eenmaal beter werken op een bepaalde manier. ;)
Zoals het zaaien in rijtjes, of vakjes bij de SFG (cq. Makkelijke Moestuin) methode, waardoor je de groei van onkruid beter kunt controleren/beheersen. ;) En dat verschillende groentes op verschillende afstanden van elkaar geplant worden... dat heeft te maken met voedingsbehoefte en hoe groot ze gaan worden bijvoorbeeld.
Maar er is niets op tegen om dat proefondervindelijk zelf te ervaren. :D
 

homerun

Diehard Prepper
In de tussen tijd gaat het met de kleine AH moestuintjes ook goed!
Die had ik ook maar voor de grap "geplant".
Om te kijken of ik hier meerdere plantjes uit zou kunnen krijgen.
En dat ik dan volgend jaar weer opnieuw van kan "oogsten".
Het was dus meer een experiment.
En we hadden ze nog liggen dus het was ook nog gratis :)

(foto's volgen later)
 

Myronprps

Prepper goeroe
Nog meer mensen waarbij de citroen melisse groeit als onkruid?

Ik moet hem om de 2 dagen terug snoeien/knippen anders neemt die mijn kasje over. Is ookal 3 jaar oud dus zal wel een flink wortelsysteem hebben ondanks dat die is overgezet.

Verder doet de braam het enorm goed, groeit zelfs onze linde in. Dat zijn dus bramen waar ik nooit bij kom. Verder heb ik hier de moestuin vooral vol met aardappels en veel vaste struiken zoals bosbes,framboos en braam.
 

Kanina

Diehard Prepper
Ik moet hem om de 2 dagen terug snoeien/knippen anders neemt die mijn kasje over.
Ik heb zelf een moestuin met citroenmelisse gehad, maar die is nooit zo wild gegroeid. Misschien handig om uit te scheppen, te delen en in potten te planten. Vooral met munt is dat beter, anders overwoekert dat je hele tuin.
 

Erny

Last (wo)man standing
Nog meer mensen waarbij de citroen melisse groeit als onkruid?

@Myronprps Citroenmelisse hoeft echt niet in een kasje hoor, heeft het prima naar zn zin buiten in de volle grond. Is een ijzersterke plant die zich ook nog eens zeer fanatiek uitzaait. En inderdaad ook enorm hard groeit dus vaak en flink toppen is het devies.
En vooral nu wil de plant eigenlijk heel graag gaan bloeien dus daar steekt ie heel veel energie in, vandaar die snelle groei.
Ondergronds woekert hij niet zoals de munt dat wel doet maar zaait zich dus wel lekker uit.

Mocht je je pol gaan opdelen dan wil ik wel een stukje. Waar eerst de Citroenmelisse als onkruid groeide in mn moestuin heb ik 'm nu blijkbaar geheel uitgeroeid. ;)
 

homerun

Diehard Prepper
Ik kijk nu steeds dagelijks bij de moestuin.
Ik haal altijd een paar blaadjes die van de boom erop zijn gevallen.
En dat soort kleine dingetjes.
Maar vandaag zag ik dat er wat zaadjes zijn ontkiemd.
Ik zag er tot nu toe iig 3.
En ik denk dat het allemaal spinazie is.
Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.
 

K-59d

Elementary prepper
Mijn moestuin is mijn achtertuin. Nu is die nog ongeveer 200m2 groot, maar de bedoeling is dat de hele achtertuin en voortuin in een eetbare tuin verandert. Is nog een flinke klus, maar ik heb geen haast.
Tot nu toe ben ik nog vooral aan het testen wat goed groeit en wat niet en de arme grond aan het verbeteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Flos

SHTF Expert
Ik had 6 bloempot tomaten plantjes staan. Waar van er een de geest heeft gegeven. Om de 2a3 dagen oost ik een dubbel hand tomaatjes.
Ze zijn groter dan kesttomaten en kleiner dan gewone trostomaten. Maar heel lekker op een salade. In kwartjes gesneden of in zes.
Ik dacht laat ik maar eens een foto nemen van de oost van vandaag.
Ik heb er mijn opinel naast gelegt dan hebben jullie een idee hoe groot de tomaten zijn.
20160730_115016.jpg
 

homerun

Diehard Prepper
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst over de moestuin.
Dus ik vond het wel even leuk om weer eens een update te plaatsen.

Dankzij de vele regen die hier vandaag is gevallen hebben de plantjes weer wat water gekregen.
Zoals ik misschien wel erbij moet vertellen is mijn hele "moestuin-avontuur" een groot experiment dit seizoen.
Wat ik daarmee bedoel is dat ik aan het observeren (;)) ben over hoe de moestuin functioneert als ik het zijn gang laat gaan.

Ik heb het namelijk nog maar 2x water gegeven (in een hele warme periode). Omdat er toen echt al een tijdje geen regen was gevallen.
En aan het begin de grond heb omgespit.
Aan het begin heb ik de zaadjes door elkaar wat rond gezaaid (wel met kijken wat er bij mekaar kon).
En er zijn toch we echt 5 a 6 plantjes die goed zijn doorgekomen. 2 die al redelijk groot zijn.

Ik zal even wat foto's maken
 

homerun

Diehard Prepper
Ik merk wel dat ik moeite krijg met het zien wat wat nu precies is.

En zoals belooft de foto's:


Ik hoop dat ze een beetje duidelijk zijn :p
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    117.2 KB · Weergaven: 56
  • image.jpeg
    image.jpeg
    121.5 KB · Weergaven: 51
  • image.jpeg
    image.jpeg
    116.5 KB · Weergaven: 55
  • image.jpeg
    image.jpeg
    121.4 KB · Weergaven: 49
Bovenaan