• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Moestuinieren

Kanina

Diehard Prepper
@Brabants boerinneke er zijn 4 plantjes uit de gezaaide bonen gekropen, daar moeten we het mee doen. Al weet ik dat er van 4 planten best veel kan komen.
Deze bonen moet ik ook jong oogsten, het liefst zo plat mogelijk, anders krijg ik van die dikke draden en dat is niet te eten. Als ze toch te dik worden haal ik de bonen eruit en kook ik die.
Ze worden wel enorm lang. Maar dat is wel fijn qua opbrengst :thumbsup:
 

Erny

Last (wo)man standing
Aah, van die Blauhilde heb ik ook één plantje van staan (de anderen hebben de slakken verslonden). Heb ze wat laat gezet dus moeten nog beginnen met boontjes aanmaken. :cool:

Heb nog wat leuke soorten staan. Zoals de Cosse Violette, ook paarsbloeiend en er komen geweldige donkerpaarse heerlijke bonen aan, all purpose.
En de Rattlesnake, ook een paarsbloeiende all purpose boon, groen met paarse vlekken.
En als stamboontjes heb ik de Purple Queen. Weer paarsbloeiend met paarse sperzieboontjes.
Zo mooi al dat paars. :D
 

Erny

Last (wo)man standing
@Brabants boerinneke , je bedoelt dat je Het Moestuinforum voor het eerst tegenkomt? :)
Dan wens ik je heel veel en heel lang leesplezier toe... :cool:
Ik ben daar onder dezelfde naam actief (6776 berichten o_O), avatar heeft wel een andere outfit aan. ;)
Onder mijn naam daar, naast mijn berichten kun je ook de Seizoens Update aanklikken dan kom je in een oud Moestuinseizoensblog van mij terecht (ben niet goed in consequent bijhouden daarvan dus is stilgevallen) en kun je een idee krijgen van mijn tuin. :cool:

@Kanina Ja mooi he, al die prachtige oogst! En dan hebben we ook nog een topic waar mensen vertellen wat ze ervan gemaakt en gegeten hebben... vaak mét foto's... ook zo lekker. :cool:
 

Erny

Last (wo)man standing
:lol:Ik twijfelde al aan welke van de twee het was, maar besloot dat je vast wel eens paarse bonen had gezien. :fluit:
Meldt je je onder dezelfde naam aan? Dan zal ik je ook even welkom heten. :cool:

De Cosse Violette bonen komen bij Van Der Wal, Hoogeveen (goeie webshop, snelle levering, steeds leukere soorten , ook biologisch) vandaan:
https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/shop/sub,2/pid,4803
De Purple Queen sperzieboontjes komen bij Vreeken (mega assortiment, op tijd bestellen... rond november/december) vandaan:
https://www.vreeken.nl/zoeken/purple/queen
De Rattlesnake komt van Diana (veel goed geordende groenteteelinformatie en is peper en tomaten freak):
http://www.mooiemoestuin.nl/
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb vandaag wat pepertjes geoogst. Kan mij iemand een tip geven hoe ik ze best droog. Vorig jaar waren er veel beschimmeld en dat wil ik voorkomen.
 

Bijlagen

  • 20160826_171127.jpg
    20160826_171127.jpg
    38.3 KB · Weergaven: 3

Erny

Last (wo)man standing
Voor het drogen kun je ze het best opensnijden zodat ook de binnenkant goed kan drogen.
Op het moestuinforum drogen ze nu ook al dingen in de auto (achter het raam in de zon), schijnt heel goed te werken (fruit, kruiden) maar spreek niet uit ervaring want geen auto.
 

Flos

SHTF Expert
@Erny ik ga de link volgen dat @Stuudje doorgaf. Maar ik ga er een deel doormidden snijden om het verschil te zien.
In mijn auto moet ik dat niet proberen dan wordt mr. Flos boos. En in mijn bus zal dat niet lukken.
 
Bovenaan