• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Moestuinieren

Erny

Last (wo)man standing
Ja @homerun Ik zie ook voornamelijk paardebloemen, wel eetbaar trouwens. Kan op jouw foto's verder geen herkenbare "groenten" herkennen.

Edit: Op alle foto's staan paardebloemen en er staat ook nog wat ander onkruid op de foto's.
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Zie ook een, volgens mij, behoorlijk arme dichtgeslagen grond? Het zou goed zijn vanaf nu wat te mulchen en compost/mest toevoegen om je aanstaande moestuin te prepareren voor de groentekweek.
Het type onkruid wat op je tuin groeit geeft aan wat je grondgesteldheid is.

Lees dit topic op het moestuinforum maar eens door:
http://www.moestuinforum.nl/grondgesteldheid-en-onkruiden-t3989.html
En vooral ook deze link die daarin gegeven wordt:
http://www.hortinova.nl/Onkruid waa...ruit week 37 HortiNova Stephan Timmermans.pdf
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Dit is paardebloemblad @homerun...ik zie er meer hoor :)

paardenbloemblad.jpg
 

Kanina

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Gelukkig kan je er nog om lachen. Ik zat bij de foto's ook te denken.. waar blijft die groente. Zag ook enkel paardebloemen :D

Misschien een hele goede tip voor beginners die niets weten te herkennen: koop een pottenpersje, daar maak je op wat platte ondergronden (pottenschalen, dienbladen etc) een mooi aantal van verse (!) potgrond (gewoon bij de Aldi verkrijgbaar) van die blokjes van.
Daar zit bij sommigen gelijk een gaatje aan de bovenkant waar je de zaadjes zo in kan droppen en toe kunt dekken. Elke dag dat het niet regent water geven en uit het zonlicht houden. En bij elke soort een kaartje met naam planten.

Als de zaadjes opkomen, kun je gelijk per soort de 1e paar blaadjes herkennen!! En weet je in het vervolg hoe alle groenten er uit zien nadat ze in de volle grond uit hun zaadjes zijn opgekomen.
Zo deed ik het in mijn moestuin.

Ik zal eens kijken of ik nog wat foto's kan vinden hoe ik het hier boven heb beschreven.
Ok, gevonden :)
Verbazingwekkend hoeveel ik had en deed in mijn achtertuin als ik de foto's terug zie.

image.jpeg image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

Ray

SHTF Expert
Die is ook te eten ;).
Nee die is er dan heel stiekem tussen gekropen zonder dat ik het weet.
Welke is volgens jouw de paardenbloem? @Stuudje beweert dat het nummer 3 is.

Beetje bitter, maar zeker te eten. De paardenbloem staat op iedere foto, het meest prominent op foto's 2 en 3 idd.
Vroeger zochten mensen wel in molshopen naar paardenbloemen, die waren dan bleek gebleven door gebrek aan licht en dan is het niet bitter.
Je kunt dat zelf ook forceren door ze met iets af te dekken, of de wortels op te graven en deze in het donker te laten groeien, krijg je ook bleek blad.
 

Brabants boerinneke

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
De paardenbloem word al eeuwen gebruikt als medicijn, zowel het blad als de wortels. In het blad zitten de vitaminen A, B1, B2, C, E, choline en carotenoïden in. Qua mineralen bevat het bladijzer, calcium, magnesium, mangaan, natrium, seleen, silicium, fosfor en koper.
De werking van de wortel is sterker dan het blad.
Het wordt ingezet als medicijn tegen de volgende leverziekten:


 

houthe

Senior Prepper
Ik kwam net een informatief filmpje tegen over het planten van tomaten:


Tomaten zijn dankbare groenten om te kweken, behalve als je zoals ik vorig jaar die fijne aardappelziekte op al je planten krijgt. Van de ene op de andere dag was alles compleet verwoest :( Volgend jaar wil ik weer tomaten gaan doen, maar dan wel in de kas en niet meer gewoon buiten..

Dit jaar gingen wij voor sperziebonen, maar ik heb inmiddels de hoop opgegeven. Eerst heb ik in volle grond gezaaid, ging perfect en de planten groeiden geweldig. Tot ze ongeveer 15cm hoog waren en de slakken de planten gevonden hadden :( tot op de laatste millimeter blad aten ze er af en ik had alleen nog een paar dode stokjes staan. Vol goede moed gewoon opnieuw gezaaid, ditmaal in potjes in de vensterbank zodat ze goed groot konden worden voor ik ze in de tuin zette. Met een cm of 30 hoge planten heb ik ze in de tuin gepoot, de eerste dagen ging goed, planten groeiden hard en mooi om de bamboe stokken heen. Blijkbaar vonden de slakken hun weg terug want wederom is er tot op de stam na alles weggevreten, de slakken klimmen zonder problemen omhoog naar nieuwe blaadjes. Nu ik wederom een mooi bouwwerk van bamboe in de tuin heb staan met daarom heen gekronkeld allemaal dode stammetjes heb ik de hoop dit seizoen definitief opgegeven.

Het enige wat wel in onze tuin groeit zijn de rode uien, zeer bruikbaar en lekker maar wel een beetje eentonig zonder de andere oogst :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
@houthe Hier ook enorm veel slakkenvraat en dat is behoorlijk demotiverend. Heb laatst nog maar weer een bak volgezaaid met van alles en nog wat maar verwacht niet dat daar wat van te oogsten valt. Dus dit jaar geen Spinazie, Snijbiet, Worteltjes, Aziatische snijgroenten, Sla etc. Ook de augurkenplanten waren in 1 avond op.
Heb vooral ook lang gewacht met voorgekweekte plantjes in de grond zetten. Het was gewoon te vochtig en de slakken vierden feest.
Ik richt mijn pijlen nu gewoon maar op volgend jaar en oogst wat er nog aan komt en ga bezig met mestlagen aanbrengen en de knoflookbak prepareren. ;)

Over het filmpje:
Tja, ik heb mijn bedenkingen wel bij zijn methode. En vind dat dit weer eens zo'n man is die enorm veel praat in het filmpje (net als veel van die bushcraftsurvivalmannen) :fluit:.

Want... De banaan zou dus volgens hem kalium leveren die de plant nodig zou hebben. Maar de kalium heeft de tomatenplant pas nodig als de vruchtvorming begint. Eerst heeft ze stikstof nodig voor de groei. Gezien de bananenschillen snel verteren is de kaliumvoorraad op tegen de tijd dat de plant het echt nodig heeft en het verteren van de bananenschil ontneemt dan ook weer juist die stikstof uit de grond?
Je zou dan beter nog wel een extra gift kalium geven tegen de tijd dat de vruchtvorming begint. De bananenschil is dan niet afdoende lijkt mij. Smeerwortel bevat kalium en wordt gebruikt als mulch of om smeerwortelgier van te maken.
Verder zou je dan vooral ook biologisch verantwoorde gifvrije bananen moeten kopen anders leg je gelijk een voorraadje gif bij de voetjes van je plantjes.

En het ei... Dat zou dan de benodigde calcium moeten geven. Maar hoe snel wordt dit vrijgegeven en omgezet en is dit wel opneembaar voor de plant? En een teveel aan calcium belemmert weer de opname van andere benodigde mineralen én andersom. En kalium werkt namelijk weer de opname van calcium tegen... :confused:
Hij zegt ook dat het tegen de ontwikkeling van Neusrot zou helpen. Dit wordt deels veroorzaakt door onregelmatige watergift maar het probleem is ingewikkelder. Lees:
http://www.plantaardig.com/groenteninfo/tomaat_neusrot_2003.htm

En de plastic randjes zet hij tegen de vraat van Emelten (Cutworms). Dat is wel een goeie tip mocht je daar last van hebben.

Dus denk niet dat ik deze tips ga opvolgen. Denk dat de bananenschillen (mits gifvrij) een betere plek hebben op de composthoop. :cool:

En dan even wat plaatjes van oogst: :D

Pepers, soort van Hungarian Wax achtige Turkse peper, ga ik inmaken.

IMG_1720 (Copy).JPG

Courgettes pas laat in de grond en nog niet ontdekt door de slakken dus nu de eerste vruchten te plukken, evenals de Patissons.
Komkommerplanten achter het huisje gaan als een trein, diverse soorten mini-komkommers.
Eerste tomaten van de Fruitlent Phytophthora Resistente Tomaten Test. (@houthe misschien is er hoop?)
http://www.fruitlent.nl/verkoop/testersgezocht.html
http://www.moestuinforum.nl/testers...aardappelziekteresistente-tomaten-t19703.html
Deze staan dus gewoon buiten in de volle grond in regen en wind en met diverse Phytophthora besmette tomaten en aardappelplanten van buren vlakbij.

IMG_1719 (Copy).JPG

In de kas (van de overburen) zijn de tomaten ook te oogsten, begon natuurlijk met de kleintjes.

PICT6135 (Copy).JPG

Maar ook de eerste grote tomatensoort was rijp. De Nyagous. Een heerlijke verrukkelijke prachtige tomaat. Ik ben absoluut verliefd. :D

PICT6155 (Copy).JPG

PICT6154 (Copy).JPG
 

Flos

SHTF Expert
Bij mij is ook niet alles gelukt wat ik wilde. Knoflook zat rot in de grond. Ajuin voor 50% gelukt. Mijn voederkool wordt opgegeten door de rupsen waar ik bij sta. Mijn eerste aardappel oost viel wel mee. Boontjes groeien traag courgette heb ruim kunnen oosten. Selder en knolselderij staat mooi. Prei moet ik nodig van onkruid verlossen enz.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Kanina

Diehard Prepper
Als ik de reacties zo lees is het dit jaar niet zo'n best moestuinjaar :(
Te veel regen en te weinig zon. Wie weet is de overdosis aan slakken te wijten aan de zachte (of beter gezegd geen) winter?
 

Erny

Last (wo)man standing
@Kanina Dat is geen "wie weet" maar een zekerheid.;) Doordat het niet hard genoeg en lang genoeg gevroren heeft hebben teveel slakken en eitjes het overleefd. En dat eigenlijk al een paar jaar. Vandaar de enorme slakkenexplosie.
Verder veel vocht en onkruid dus genoeg te eten. Ze groeiden dan ook als een gek.
Door de vele regen was het dus ook behoorlijk vochtig in de lucht en op de planten wat voor allerlei ongewenste schimmels ook goed toeven was in combinatie met de warme temperaturen. Roest en zwarte schimmel in de knoflook en uien, valse en echte meeldauw op de courgettes en aanverwanten, Alternaria en Phytophthora op de aardappels en tomaten.:rolleyes:

Inderdaad een zwaar moestuinjaar... maar gewoon stug doorgaan, niet laten ontmoedigen en de ogen op volgend jaar richten. :cool:
 

Kanina

Diehard Prepper
En daarom is zoveel mogelijk soorten groente en fruit van groot belang. Lukt het 1 niet, dan het andere wel.
Al gedacht aan van die netjes er overheen? Dat helpt enorm! Of loopeenden of kippen in de moestuin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Netten helpen tegen de rupsen van het Koolwitje en tegen vogelvraat en tegen de uien/wortel/prei/kool-vlieg. Mits je de juiste maaswijdte gebruikt. Heb daarvoor speciaal insectengaas om indien nodig te gebruiken.
Levende have is helaas niet toegestaan op ons complex anders had ik allang een koppel loopeenden rondstappen. De "gewone" wilde eenden die er wel rondstappen eten juist de anti slakkenkorrels van mn buren op. ;) Kippen hebben de neiging om je hele moestuin overhoop te krabben en je plantjes op te eten dus dat lijkt me geen aanrader.

Tegen de schimmelaantastingen spuit ik bijvoorbeeld met een mengsel van Baking Soda (5 gr/1 tl) op 1 liter lauw water met een scheutje olie. Dit ontmoedigd de groei van schimmels.
Mijn courgetteblad heb ik vorige week besproeid met Wei (was over na kaasmaken en speciaal voor deze toepassing bewaard in de vriezer). Door de zuurtegraad ontmoedigd ook dit weer de groei van schimmels. Je kunt ook melk gebruiken.
Verder heb ik nog met een mengsel van Bitterzout (Magnesium sulfaat) en lauw water gesproeid om het blad van de planten te versterken waardoor ze meer weerstand tegen de schimmelaanvallen kunnen bieden.
Op ons complex geen gif toegestaan.

In inderdaad... diversiteit is een goed ding. En van die meerjarige, vaste groenteplanten.:cool:
 

Brabants boerinneke

Elementary prepper
Wat een prachtige tomaten @Erny ! Slakken, breek me de bek niet open, verschrikkelijk! Radijsjes in één nacht allemaal weggevreten, zo ook de courgettes en m'n mini komkommers... ik had gelukkig wel back-up plantjes staan, ik had m'n lesje vorig jaar wel geleerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Kanina

Diehard Prepper
Ze moeten nog even door groeien, maar wat zijn ze leuk, die mini boontjes :)
De hommels zie ik heen en weer zoeven van bloempje naar bloempje, ze hebben in onze tuin weinig keus, dit is t enige wat bloeit. De focus is optimaal :D
Ze komen er groen uit maar worden langzaamaan donker paars van kleur. Soort: Blauhilde.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
Bovenaan