• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nu beginnen met moestuin (begin augustus) voor een NooB.

Niels

Mankinds only hope
Hallo mensen,

Ik heb achter thuis een best groot stuk grond voor een normaal huis in de bebouwde kom.
Een stuk heb ik bestraat waar ik mijn werk auto parkeer, en waar ik kan zitten, sleutelen, BBQ-en, what ever.
Daar achter heb ik een stuk waar ik niks mee doe, alleen gif spuiten tegen het onkruid.
Het idee was om gras te zaaien, maar daar heb ik niks aan, gemaaid gras.

Als ik nu eens e.e.a. ge verbouwen... Maar ik ben echt een NooB op dat gebied.
Een tuinslang waarmee ik overal kan komen heb ik wel, maar verstand van tuinieren niet!

Nu ben ik natuurlijk laat in het seizoen, maar kan ik nog beginnen met iets te verbouwen?

De tuin is eigenlijk continue in de zon.

Dank voor jullie reacties.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Zie zaaikalender...

Die 'Groente en Fruit Encyclopedie' die daar getoond wordt, is trouwens een heel heel goed boek. Van alle boeken die ik ooit aanschafte, gebruik ik deze nog vaak. Veel uitleg, en (bijna) alles is er wel in te vinden.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Let even op wat voor zaad je koopt...voor je groot inkoopt waar je later weinig aan hebt.
Biologisch, zonder troep, weinig tot niet bewerkt, GMO-vrij, geen F1-hybrides...
Bv van Bolster.
Misschien ook even inlezen waarom dat best belangrijk is. Snel even wat info opgezocht...

Je kan best voor proef elk soort zaad gebruiken hoor...maar als je later zaden wilt winnen uit je groentenplanten, dan kan dat alleen met niet-hybride planten.
 

Dreutel

Prepper goeroe
De moestuin in augustus
Augustus is een maand waarin je meer zult oogsten dan zaaien. Veel van de moestuinbedden en vakken zijn vol. Naast genieten van de heerlijke oogst zijn deze maand veel water geven, mesten, opschonen en onkruid wieden je dagelijkse bezigheden.


Zaaien in augustus
  • Je kunt deze maand al beginnen met zaaien voor het aankomende jaar. Denk hierbij aan gewassen zoals snijbiet, kolen en lente-uitjes.
  • Ook gewassen zoals radijsjes, spinazie en sla kun je deze maand nog zaaien.
  • Verbeter de vruchtbaarheid van de grond door mosterd te zaaien in de lege vakken.
Planten in augustus
Je kunt deze maand nog herfstbloemkool, aardbeien, paksoi en winterprei in de grond planten.

Bron: http://www.tuinen.nl/moestuinkalender-augustus
 

Flos

SHTF Expert
Moest ik jou zijn. Zou ik het grond stuk spitten ploegen of desnoods frezen.
En aardappelen planten. Dit geeft als voordeel dat de aardappelen bijna al het onkruid verstikken.
Je zal vermoedelijk ook wat moeten sproeien.
Na het rooien de grond goed bemesten eventueel met stalmest.
Volgend voorjaar vroeg beginnen met moestuinen.
En gewet je zal een relatieve goede moestuin hebben.
 

loes

Elementary prepper
Wanneer heb je voor het laatste gif gespoten op dat stuk grond en hoe ziet de grond er nu uit?
Er valt nu in augustus nog genoeg te zaaien zoals in de voorgaande posten al te zien is. Een stukje grond zaai-klaar maken en gewoon beginnen.

Moest ik jou zijn. Zou ik het grond stuk spitten ploegen of desnoods frezen.
En aardappelen planten. Dit geeft als voordeel dat de aardappelen bijna al het onkruid verstikken.
Je zal vermoedelijk ook wat moeten sproeien.
Na het rooien de grond goed bemesten eventueel met stalmest.
Volgend voorjaar vroeg beginnen met moestuinen.
En gewet je zal een relatieve goede moestuin hebben.
Met deze natte zomer een beginner aanraden om in augustus nog aardappels poten?
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Natte zomer ? Er is hier 1liter water gevallen in 6,5 week.
Nee het is niet ideaal maar een stuk grond dat er in jaren niet is bewerkt ga je alleen maar onkruid oosten. Dus je moet een oplossing vinden omdat op te lossen .
 

Erny

Last (wo)man standing
:confused: @Flos Das wel wat anders dan hier dan... het regent hier zo'n beetje élke dag... de slakken en de schimmels vieren feest. :(
 
  • Leuk
Waarderingen: loes

Flos

SHTF Expert
70km van bij mij stond er een halve meter water in de straten. En bij mijn vielen mijn gaatjes dicht van droogte toen ik prei plante.
 

Kanina

Diehard Prepper
Als je grond vaak is besproeid met onkruidverdelgers, zou ik eerst een bodem onderzoekje doen.
Ik ben zelf een biologische moestuinier geweest, er kwam geen besproeiing van verdelgers in voor.
Ga jezelf de vraag stellen hoe en wat je het liefst wilt verbouwen. Maak een lijstje. Werk van daaruit een paar vakken vol. Niet ineens je hele tuin volzaaien omdat je sla lekker vind, anders eet je wekenlang salades, slastamppot, slasoep etc :lol:
Succes! En blijf vragen stellen, leer je veel van. Er zitten genoeg hier op t forum met veel ervaring en uit alle streken.
 

loes

Elementary prepper
Natte zomer ? Er is hier 1liter water gevallen in 6,5 week.
Nee het is niet ideaal maar een stuk grond dat er in jaren niet is bewerkt ga je alleen maar onkruid oosten. Dus je moet een oplossing vinden omdat op te lossen .
Dan heb je geluk want 2016 streeft af op het natste jaar sinds de start van de metingen (in zowel Nederland als Belgie).

Maar ookal is het geen natte zomer, dan is augustus toch alsnog wat laat voor aardappels. Ik zou het niet durven aanraden. Zeker niet bij een beginner die aardappelziekten zoals phytophthora waarschijnlijk nog niet herkent. Met een beetje beginnerspech is de grond de komende 4jaar onbruikbaar voor aardappels, tomaten en aanverwanten.

Gelukkig bestaan er meer manieren om de grond zaaiklaar te maken en onkruid te onderdrukken. Maar zolang we niet weten in welke staat de grond is valt daar nog geen zinnig woord over te zeggen.
 

K-59d

Elementary prepper
Ik zou nu de grond klaarmaken voor volgend jaar en hooguit wat simpele dingen zaaien.

Bij het kopen van zaden let ik er wel altijd op dat ik de firma Monsanto niet steun. Dus geen zaden van bv Sluijs Garden of Kiepenkerl kopen. Met Google kom je wel een heel eind welke zadenmerken ok zijn en welke niet.
 

Erny

Last (wo)man standing
@Niels Ik bestel het merendeel van mijn zaden en pootgoed bij Van Der Wal in Hoogeveen:
https://www.zaadhandelvanderwal.nl/
Ook biologische zaden en pootgoed beschikbaar. Snelle levering, goede service.

Straks in oktober kun je vast beginnen met het poten van knoflooktenen om volgend jaar juli hele knoflookbollen te kunnen oogsten. :cool:

En hier kun je ook veel nuttige informatie vinden:
http://www.moestuinforum.nl/

En voor info over de verschillende groenten en hun kweekwijze is dit een erg fijne site:
http://www.mooiemoestuin.nl/
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik heb de eerste stap gezet, en hem net een appelboom, perenboom en kersenboom geplant :).

Heb een paar zakken van 70L potgrond gekocht ook waar er 1 van bijna op is.
Ik heb het bij de grond gemengd die om de boompjes zit.
Bewust niet volledig in de potgrond omdat dan de wortels van de boompjes niet in het overige zand meer willen groeien straks volgens die zelfde achterbuurman.

Nu wil ik ook spul gaan planten als echte moestuin.
Is het een goede tijd om te beginnen nu? Aan de folder van de Aldi te zien wel :).

Moet ik gewoon beginnen met stekjes maken in een bak met potgrond met een soort van transparant plastic er boven als soort van kas?

Kan ik zelf ook aardappelen verbouwen? Wat is daarin een goede tip?

Ik ben voor de rest tuintechnisch echt een noob.
 

Flos

SHTF Expert
Natuurlijk kan je aardappel planten.
Wat heb je nodig.
Een omgespit lap grond, met de hark wat vlak harken.
Dan in rijen de aardappelen in de grond steken. Doormiddel van een putje maken met de spade.
Dat doe je langs een touwtje om een beetje recht te blijven 40 a 50 cm van elkaar.
Als ze boven komen moet je ze ophogen met aarde dit min 1 maal maar mag ook 2 maal
 
J

J.J

Gast
@Flos ook een goed idee ???

Aardperen zijn ook lekker, hoeven niet besproeit te worden, is een vaste plant, en groeit lekker door, mooie hoge planten met mooie bloemen.

Aardpeer - Veggipedia
www.veggipedia.nl/consumenten/producten/274
Aardpeer wordt ook wel topinamboer of Jeruzalem-artisjok genoemd. Aardperen zijn grillig gevormde knollen, soms lichtbruin of violet, soms roze of wit van kleur. Aardpeer is wat zoet. Sommige mensen vergelijken het met oesters of artisjok met een licht nootachtige smaak. Aardperen zijn, mits heel vers, rauw te eten.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Let wel op als je een appelboom plant, die heeft een andere appelboom nodig om te bevruchten. Er bestaan bestuivingstabellen voor de appelrassen die je eventueel kan opzoeken. Het kan natuurlijk ook een boom bij een buurman zijn.
Ik heb onlangs een Jonagold en een James Grieve gekocht. Die James Grieve omdat die ook de appelbomen van de buren zal bestuiven (blijkbaar hebben die zelf maar lukraak appelbomen gekocht zonder aan de bestuiving te denken, en hadden ze nooit appels).
Hetzelfde met peren. :)
 
Bovenaan