• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ReadyMom

Prepper goeroe
Aangezien ik geen zin heb in verrassingen als het echt zover is, wil ik geregeld oefentijd inlassen om te kijken hoe ik het ervaar, of ik m'n weg kan vinden, waar ik nog niet bij stil heb gestaan, wat er nog mist e.d. Stukje bij beetje opbouwend aan 'echtheid' zeg maar (voor zover mogelijk) en duratie, en tzt langzaamaan ook kiddo aan dingen laten wennen daarin.

Morgen wordt de eerste keer. Situatie ala 'geen water, geen verwarming, geen stroom'. Ik ga wel een klein beetje smokkelen, gezien ik mijn vriezer waar nog wat halfrotte knutsel-roadkill in ligt niet vertrouw op z'n kracht om de kou vast te houden, schakel ik de stroomvoorziening niet uit, maar blijf wel met mijn tengels van alles af wat op het net zit, en de thermostaat gaat naar laagste standje mogelijk.

Beetje probeersels aan voedsel bereiden, wat te doen met ál die tijd die ik niet op de laptop spendeer, hoeveel water gaat er op een dagje doorheen, hoeveel kaarsen branden er op. Meteen 'snachts mijn nieuwe modulaire slaapgear testen.
Zondagochtend warme douche, verwarming aan, bak koffie en hier een verslagje neergooien :)
 

petroman

SHTF Expert
Goed idee maar verslagje mag ook zondag avond :thumbsup:
Zet niet meteen je balkondeur open zodat leidingen van de muur vriezen en denk aan je nakomelingen op de vensterbank (die houden waarschijnlijk niet van kou)
Slaapzak kan je wel op balkon proberen..
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Goed idee maar verslagje mag ook zondag avond :thumbsup:
Zet niet meteen je balkondeur open zodat leidingen van de muur vriezen en denk aan je nakomelingen op de vensterbank (die houden waarschijnlijk niet van kou)
Slaapzak kan je wel op balkon proberen..
Neeeh, die blijft dicht. Woonkamer blijft het makkelijkste warm, ondanks dat het de grootste ruimte is, met zon de hele dag op de ramen, dus dat is al winst, plantjes zullen niet bevriezen.
 

Mayo

Prepper goeroe
na een dag of 2-3 gaat je huis pas echt goed koud worden, dus 1 dagje zullen je zaai-babies wel overleven :D

Mocht je het volgende week :fluit: een paar dagen achter elkaar zonder stroom/verwarming willen proberen, zet dan in de huiskamer een tentje op en bivakeer daar in (opening naar de openhaard/petrokachel of anders de zon). Zal de kiddo ook feest vinden :)
 

Vempain

Prepper goeroe
Dat is een heel mooi plan om uit te voeren.
Altijd handig om bewust te zijn van de dingen die je gebruikt. :thumbsup:
Voornamelijk de hoeveelheid water is meer als dat je misschien zou verwachten. 3 liter water per persoon per dag is best krap als je er ook mee moet wassen (afwas, kleding en hygiene) maar zeker nog wel te doen.
Waar we nu zitten is de verwarming uit voor ons niet zo leuk om te testen, :( we zitten bijna 3 maanden hier en de verwarming heeft maar 1 keer in het begin aangestaan en staat nu op 14 graden ingesteld dat de verwarming daaronder zal moeten aanspringen (is al een heel stuk warmer als de 6 graden die we gewend waren in de winter):lol:
De temperatuur is echter mede dankzij de buren niet onder de 18 graden uitgekomen waardoor het wat "saai" is:fluit:
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Nou, dat was een goed begin van de dag. Opstaan…jasses wat koud, snel sloffen en badjas aan en richting toilet voor de ochtendplas. Deze wel gewoon doorgespoeld, want tja…als het water op is heb je nog wel het volle reservoir, en als je het niet direct door hebt dat er wat mis is, spoel je automatisch door. Ondertussen ben je er wel achter dat het licht het niet doet, maar als je moet, dan moet je, dus maar even in het donker gegaan. Hm, eerst kijken wat er mis is wordt lastig met beperkt zicht, dus toch maar gewoon eerst je lenzen inproppen. Oh, geen water, kan m’n handen niet van tevoren wassen. Fles water uit de voorraadkamer, handen wassen, lenzen in waarvan de vloeistof natuurlijk ook koud is. Ja, hoogste tijd om een bril te gaan regelen, ik heb het wel gehad met alle bijkomende ellende bij lenzen.

In een echte situatie zou ik nu dus de galerij op gaan om de meterkast te checken, zelfs al zou ik inmiddels ook wel snappen dat daar het probleem niet zal liggen als ik geen licht én geen water heb.

Leerpunt, en best een belangrijke; nieuwsvoorziening. Zonder stroom doet tv en internet het natuurlijk niet…dus wordt toch écht belangrijk een wereldontvanger op batterij te gaan scoren. Nou, dan maar gaan aankleden en even op het balkon staan (de kou in aangezien ik dus zonder nieuwsvoorziening in elk geval even bij de buren e.d. zou gaan checken hoe het er bij hun voorstaat en of ze wat weten).
Daarna mijn ouders bellen die een wijk verder wonen, om te kijken of het zeer lokaal is, of groter. Is het alleen hier zou de rest van de dag geen punt zijn natuurlijk, dan zou ik gewoon bij hen neerstrijken. Is het groter dan een telefoontje naar de veiligheidsregio om toch wat informatie te bekomen.

Terug binnen, nu eerst maar eens een bakje koffie fixen. Brandertje aan en 1 van de nieuwe pannetjes erop met water. Even geen zin in opschenk-geknoei, dus we gaan gewoon voor oploskoffie.
20180224_113016.jpg

De wind lijkt vandaag weer op de voorkant van het huis te staan, de kant van mijn slaapkamer en de keuken, dus dat is mazzel. Het balkon is redelijk beschut, dus ik laat het bovenlichtje nog even open staan zolang de zon er op staat, dan weet ik zeker dat er genoeg ventilatie is hier in de woonkamer.
Ik denk dat ik na het koffie maken maar een beetje havermout klaarmaak voor ontbijt, want tja, die pakken melk in de koelkast (die dus niet zou werken)….
20180224_114859.jpg

Ontbijt op, wat nu? Laat ik slim zijn en vast her en der wat kaarsen neerzetten.

Temperatuur buiten om 12.00 zo rond de 3 graden, gevoel -7, temperatuur binnen, in de woonkamer, is het nog 16 graden (thermo voor het slapen daarop gezet, ala uitval was pas in de ochtend, vanochtend meteen teruggezet naar 5).

**Het is blijkbaar een errug lokale storing, ze zijn hiernaast bezig met elektrisch gereedschap :lol:**

Bij gebrek aan een beeldscherm om achter te plakken, nu maar bezig met kampeer/bugout spulletjes inventariseren en puzzelen met de BOB’s indelen, kijken wat daarvoor mist.

16.00; Binnentemperatuur 2 graden gestegen dankzij het zonnetje. In de keuken is het wel ijzig koud, dus na wat bestek e.d. pakken daar verder niet meer gekomen. Ondertussen de oude stroeve multitool en zakmesje in de olie gegooid, maar het lijkt weinig uit te halen. Haal ik natuurlijk ook nog een vinger open aan het zaagblad. Inmiddels ook een yatzee scoreblaadje gevuld ( note to self; extra setje aanschaffen voor de BOB), Lunch bestond uit een paar boterhammen met zoetwaar, zodat de koelkast niet weer open hoefde. Na vandaag raak ik meer en meer gecharmeerd van de prikblikbrander, heerlijk in no-time koffie of prakkie klaar. Daar komt er dus ook zeker nog 1 extra van.

Zo meteen eens even kijken wat ik aan voedzaams voor avondeten bij elkaar kan mikken, en de slaapvoorziening vast opschudden.

Dinnertime. Niet specifiek bug-in, daar hadden makkelijkere opties voor geweest, maar wel een mooie kans om eens te experimenteren met het zelfgedroogde voer. Dus men neme een portie snelkookrijst, gedroogde pompoen, wortel, courgette en ui en een paar stukjes gedroogde wilde paddenstoelen, laten het geheel eerst een beetje wellen en brengen het dan aan de kook met een snufje zout en bijna op het einde een zakje ketchup erdoor. Not bad. Heeft me meteen geïnspireerd om zelf maaltijden samen te gaan stellen van verschillende gedroogde dingen voor in de BOB en kampeertripjes, scheelt toch een hoop gewicht vergeleken met blikvoer.
20180224_164536.jpg20180224_171554.jpg

18.00; bedje opgemaakt, kaarsjes aan. Niet heel veel licht zo, dus dat zal vroeg slapen worden.
20180224_180602.jpg

Eind avond toch maar ‘abort mission’. Bepaalde omgevingsgeluiden kan ik prima buitensluiten, maar dat bloedirritante harde beeldschermgeluid helaas niet. Maar; lang genoeg erin gelegen om te merken dat het heerlijk knus is en ik me om de temperatuur geen zorgen hoef te maken . Ik had er waarschijnlijk warmer gelegen dan in de slaapkamer met dekbed+wollen deken (volgende keer slaapzak mee naar bed dus) Moest wel even mijn draai vinden, maar dat komt puur omdat ik mummy-modellen nog niet zo gewend ben.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Dat is een heel mooi plan om uit te voeren.
Altijd handig om bewust te zijn van de dingen die je gebruikt. :thumbsup:
Voornamelijk de hoeveelheid water is meer als dat je misschien zou verwachten. 3 liter water per persoon per dag is best krap als je er ook mee moet wassen (afwas, kleding en hygiene) maar zeker nog wel te doen.
Waar we nu zitten is de verwarming uit voor ons niet zo leuk om te testen, :( we zitten bijna 3 maanden hier en de verwarming heeft maar 1 keer in het begin aangestaan en staat nu op 14 graden ingesteld dat de verwarming daaronder zal moeten aanspringen (is al een heel stuk warmer als de 6 graden die we gewend waren in de winter):lol:
De temperatuur is echter mede dankzij de buren niet onder de 18 graden uitgekomen waardoor het wat "saai" is:fluit:
Ik zat nu op o'n 2L,(koffie, avondeten, handen wassen voor lenzen, washandje natmaken, 1 pannetje beetje schoonpoetsen) maar op zo'n eerste dag heb je natuurlijk nog niet echt wasgoed e.d.
Haha, de temp naar beneden krijgen is inderdaad wel een dingetje zo. Hier natuurlijk ook omsloten door andere verwarmde woningen, en raam vol op de zon. Zou inderdaad met meerdaags wel wat meer kelderen, maar zou t wel zonde vinden als mijn zaailingen kapot gaan om een experimentje.

Kan ook zo een bloempotkachel maken, op oude forum staat iets daarover.
Aangezien het best fris is en ik wel nieuwsgierig ben of dat ook een beetje werkt ;)
Iig veel succes en plezier met je bug in :)
Wat let je ;)
 

Vempain

Prepper goeroe
Leuk verslag @ReadyMom :D
Zo kun je in een dag al veel te weten komen, wat bij mij herkenbaar is dat wanneer je geen computer tot beschikking hebt je toch veel andere dingen op een dag doet die eigenlijk stiekem veel leuker zijn zoals knutselprojectjes of onderhoudswerkzaamheden :thumbsup:
Vanmorgen had ik bijvoorbeeld zin op zelf rijst-zeep te maken en staat deze nu uit te harden :fluit:
 

Richard434

Prepper goeroe
Daarna mijn ouders bellen die een wijk verder wonen, om te kijken of het zeer lokaal is, of groter. Is het alleen hier zou de rest van de dag geen punt zijn natuurlijk, dan zou ik gewoon bij hen neerstrijken. Is het groter dan een telefoontje naar de veiligheidsregio om toch wat informatie te bekomen.

Klein detail. Indien er echt een grote verstoring in het elektriciteitsnet is,hebben heeft je mobiele telefoon waarschijnlijk ook geen netwerk.
Net als je vaste lijn.
Plus dat het deel wat werkt, waarschijnlijk overbelast zal zijn in een dergelijke situatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Overigens snap ik je opmerking niet over die melk uit de koelkast haeln.
Bij een beetje verstoring wil je ook je spullen opmaken ipv laten bederven. Dat staat natuurlijk op gespannen voet met deur dicht houden om kou te bewaren.
Wat weer sterk afhangt van seizoen waarin eea plaatsvind.

CV die nu uitvalt, winter -5 buiten, heeft grotere invloed dan hoog zomer bij +20 graden buiten.

Denk ook aan een zonnepaneel aan je balkon hangen.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Een pak melk eruit halen voor gebruik (ontbijt & koffie) i.p.v. elke keer bij willen gebruiken de koelkast moeten openen om het te pakken (kouverlies koelkast + weer gevangen warmte in de leefruimte verliezen door deuren te moeten openen).
Tuurlijk is het afhankelijk van seizoen en duratie e.d. , maar dat is wel zo'n simpele dagelijkse actie waar je normaal eigenlijk niet bij stilstaat en dus makkelijk de mist mee ingaat als je koelkast inhoud een beetje wil kunnen spreiden.

Edit; Zou zo'n situatie langdurig zijn bij deze huidige buitentemperaturen was de gehele inhoud richting balkon verkast zodra de koelkast teveel kou verloren was
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

AWOL

Prepper goeroe
Tip voor bederfelijke goederen wanneer de koeling niet meer werkt en de koelkast begint op te warmen en het weer is als zoals deze week: zet die spullen op je balkon (uit de zon uiteraard)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Ik zat meer te denken aan 1x er uit en pak melk dan op koudste plek neerzetten als je weet dat je die vaker gaat gebruiken> koffie, thee, eten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Flos

SHTF Expert
Mooi verslag. Maar wat ik mij afvraag wat je tussen jou ontbijt en 16.00u hebt gedaan. Of zou doen. Op verkenning gaan? Aan de beveiliging werken? Voorraad controleren?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Niels

Mankinds only hope
Leuke test :).

Alleen kleine kanttekening... Je zegt door het zonnetje dat het 2 graden steeg. Ik vermoed dat het 0,2 graden steed door het zonnetje,
en 1,8 graden door je beneden buren waar geen SHTF was.
Als er echt SHTF is en de verwarming in de hele flat uitvalt daalt de temperatuur behoorlijk snel.
Het is gewoon een punt om rekening mee te houden. Het zal qua verwarming niet vergelijkbaar zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Lai

Prepper goeroe
Temperatuur steeg hier ook een graad of 3 met de zon vol op de ramen vanmiddag. Ik woon in een hoekwoning met steensmuur isolatie nop. Dus het kan wel. Hier is het gemiddeld 10 graden overdag, met zon 12/13 graden. Met regen kou 8 graden o_O
@Richard434 ik heb in een gebied gewoond dat regelmatig last had van stroomstoringen van een uurtje of 5, vaste lijn deed het gewoon.

@ReadyMom geslaagde test dus :thumbsup: Hoe vond kiddo het? Of word hij er nog niet bij betrokken? Indoor kamperen vond ik altijd wel leuk :D
 
Bovenaan