• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oorlog in Oekraïne

petroman

SHTF Expert
Dat we ons al die tijd, en zeker na 1990, zo lang "onder de plak" van de USA hebben laten houden, is m.i. een kostbare vergissing geweest.

Volgens mij vergis je steeds iets in je redeneringen: de hulp van de "anderen" was niet gratis. Die moest financieel afbetaald worden.
En dat heeft wel een aantal decenia geduurt.
En toen waren we blij met de geboden hulp. Anders hadden we nu ook gewoon russisch gesproken.

Jij zit vast in een anti amrerika denken. Dat is jouw vrije keuze maar als je dat en alleen dat maar blijft roepen wordt het niets.
 

RockyFlats

Ruttaan
Volgens mij vergis je steeds iets in je redeneringen: de hulp van de "anderen" was niet gratis. Die moest financieel afbetaald worden.
@petroman, ik pretendeer niet alwetend te zijn, en soms zal ik er best eens ietsje naast zitten. Maar het gaat hier om de grote lijn, en die tekent zich toch al heel wat jaren duidelijk af. Het is ook die grote lijn, en de "daderprofielen". waar ik tegen ageer. Muggeziften over kleine details heeft weinig zin, tenzij de ander alle details ontkent of als onzin afdoet, en de geschiedenis wil herschrijven. Ik zeg niet dat jij dat doet, zeker niet, maar onze media hebben er wel een behoorlijk handje van, en doen er alles aan om te versluieren wat hier werkelijk speelt. Vermoedelijk, net zoals in D, door hun overheid opgelegd onder het mom van het bestrijden van nepnieuws.

We worden gemanipuleerd en krijgen propaganda over ons heen, en dat heeft niets met woke denken of complottheoriën van doen. Het speelt zich in het volle zicht af, en dat is geen theorie.

Wat "afbetalen" betreft, bedoel je de Marshall-hulp? In 1950 dwong de USA ons daarmee al om aan de Korea oorlog mee te doen. Enfin, D had in 1974 zijn schulden afbetaald, en de onze zullen al eerder zijn verdwenen vermoed ik. Ruim op tijd om een andere koers uit te zetten.
https://www.startpagina.nl/v/financien/vraag/58820/marshall-hulp-terug-betaald/
Jij zit vast in een anti amrerika denken. Dat is jouw vrije keuze maar als je dat en alleen dat maar blijft roepen wordt het niets.
Dat zie je toch verkeerd. Ik vind Amerika een fascinerend land, en zeker om er op vakantie te gaan, En als het om de Amerikanen zelf gaat, dan vind ik dat ze minder onbeschoft zijn dan menigeen hier. Het gaat mij niet om het land en haar inwoners, maar om de machinaties van hun politieke top. We kunnen heel goed zonder hun melagomane tic.

Ik probeer e.e.a. objectief te beschouwen, en dat lukt mij vrij goed denk ik. Maar ik heb er dan ook geen probleem mee om ook andersluidende signalen als "wellicht steekhoudend" te overwegen. Wie er op voorhand "alles wat Biden en Putin zeggen" als onzin afdoet, of er slechts een van beiden gelooft, die kijkt niet objectief.

Als het om een goed of kwaad gaat, dan zie ik een partij die een ander tot aan het breekpunt onder druk heeft gezet, en een partij die is gebroken, of beter: juist daaraan voorafgaand aktie heeft ondernomen.

Wie verwijt dan welke partij wat, vraag ik mij af...?
 

marzman

Diehard Prepper
Je moet ook niet vergeten dat Duitsland ook een oorlogstrauma heeft overgehouden aan het hosten van twee wereldoorlogen. Daar lijkt nu pas een einde aan te komen en was druk voor nodig van andere lidstaten.

Bij het vallen van de muur dacht Duitsland (en de rest van Europa ook) heel anders over hun militaire rol.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Als je bedenkt dat we een Europeese Unie hebben, is het niet raar dat we het leger grotendeels afgeschaft hebben. Want een staand leger om je te verdedigen tegen een inval vanuit Duitsland of Belgie is onzin. Dit met een sentiment dat Rusland geen dreiging is maar een handelspartner heeft ons "lui" gemaakt. En als bepaalde partijen de boel niet hadden opgestookt was er nu niets aan de hand. Maar of deze partijen door de Amerikaanse regering gestuurd worden of dat de regering een schade beperking beleid voert is een vraag waar ik geen antwoordt op heb. Maar als iemand je met miljoenen dollars steunt, dan verwachten ze ook iets terug. Al is het maar het beschermen van hun belangen.
 
F

frans81

Gast
Nogmaals ! Die Amerikanen spelen verdomd slinks en gemeen. Gluiperts en stiekemerts.
Spelen alles tegen elkaar uit.
Iemand die dat niet wil zien heeft zich toch echt de verkeerde bril laten aansmeren bij de opticien.
Kon er iets maar voor zorgen dat alles wat aan landen hier vast aan elkaar zit vriendjes werd . Alle handen op één buik. West en Oost en en
Dan zou die valse pitbull wel wat meer in zijn nachthok blijven. Maar nee we hebben ons zelfs door een slinkse vos..pitbull laten heropvoeden.
 

PBear

Mankinds only hope
Volgens mij vergis je steeds iets in je redeneringen: de hulp van de "anderen" was niet gratis. Die moest financieel afbetaald worden.
En dat heeft wel een aantal decenia geduurt.
En toen waren we blij met de geboden hulp. Anders hadden we nu ook gewoon russisch gesproken.

Jij zit vast in een anti amrerika denken. Dat is jouw vrije keuze maar als je dat en alleen dat maar blijft roepen wordt het niets.

NL heeft de militaire en economische steun van de VS (en Canada) ivm WW2 al ruimschoots terugbetaald. Zou die steun achterwege zijn gebleven, hadden we in NL thans eerder Duits hebben gesproken dan Russisch, vermoed ik.

Vooral door het accepteren van de USdollar als wereldhandelmunt en het opheffen van de - toch al beperkte - gouddekking profiteerde de VS grof. Aanvankelijk door in Europa een gunstig afzetgebied te hebben voor hun industrie, waarvoor met dure dollars betaald moest worden. Later nog meer, toen veel maakindustrie werd verplaatst naar landen met goedkope arbeidskrachten als China, waarvan de productie op krediet van gratis geproduceerde USdollars werd ge-importeerd en een enorm handelstekort van de VS ontstond. Dat laat zich prima vergelijken met koloniale uitbuiting.

Iets vergelijkbaars ontwikkelt zich nu ook met de steun van de VS aan Oekraine: Veel van de militaire steun gaat in de vorm van krediet dat tzt afgelost moet worden, waarmee de VS grip kan houden op Oekraine en tegelijk de economie van de EU saboteert, zoals thans al gebeurt met het opleggen van olie- en gasimport sancties aan Rusland, en - zeer waarschijnlijk - het saboteren van Nordstream 1 en 2.
NB: Denemarken en Zweden, die een onderzoek daarnaar hebben afgerond, doen geen uitspraak over hun bevindingen, die ze zeker wel zou doen, als ze geen dader hadden kunnen vaststellen of als ze hadden vastgesteld dat Rusland de dader zou zijn geweest.
Nu is de EU voor olie en gas voor nog heel wat jaren voor een flink deel aangewezen op dure importen uit de VS, zoals ik in een post van een aantal maanden geleden al aangaf.

Dat heeft niets te maken met "anti-Amerika denken", vind ik, maar met een open blik kijken en overwegen van de feiten. Het neemt ook niet weg dat ik van mening ben, dat we met een overheersing door de VS vooralsnog beter af zijn dan met een overheersing door Rusland of China. Maar dat het de VS te doen is om overheersing/behoud van hegemonie, in plaats van het beschermen van "democratie" lijkt me nauwelijks te ontkennen. Dat de VS niet schuwt daaraan (belangen van) bevriende naties en NATO-partners op te offeren, zou te denken moeten geven aan regeringen, m.n. NL, om aan de leiband van de VS te blijven lopen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Dat de VS niet schuwt daaraan (belangen van) bevriende naties en NATO-partners op te offeren, zou te denken moeten geven aan regeringen, m.n. NL, om aan de leiband van de VS te blijven lopen.

Je stelt het alsof het een optie zou zijn om daarmee te stoppen. Heel simpel, die keus is er niet tenzij je wilt accepteren dat we minimaal 70 jaar in de tijd terug gaan met vrijwel alles. Denk maar aan wat de EU flikt met Engeland maar dan nog 100 keer erger. Bovendien zou de hele EU mee moeten doen. Dat kun je gewoon vergeten, gaat niet gebeuren in geen 1000 jaar. Zelfs niet als Trump aan de macht zou komen.
 

PBear

Mankinds only hope
Je stelt het alsof het een optie zou zijn om daarmee te stoppen. Heel simpel, die keus is er niet tenzij je wilt accepteren dat we minimaal 70 jaar in de tijd terug gaan met vrijwel alles. Denk maar aan wat de EU flikt met Engeland maar dan nog 100 keer erger. Bovendien zou de hele EU mee moeten doen. Dat kun je gewoon vergeten, gaat niet gebeuren in geen 1000 jaar. Zelfs niet als Trump aan de macht zou komen.

Over de mogelijkheid voor Europa om minder door de VS overheerst te worden ben ik wat optimistiser. Niet via de nationale regeringen, want die worden te gemakkelijk tegen elkaar uitgespeeld.
De economie van de VS staat echter net als de economie in de EU op instorten door de hoge staatsschulden, waar overheden via het stimuleren van inflatie, vanaf hopen te komen.
De nationale centrale banken proberen de inflatie thans af te remmen, voordat die totaal uit de hand loopt, daarbij gehinderd door politieke invloed.

Echter, als ik het artikel van Jan Nieuwenhuis mag geloven, dat op 14-10-2022 gepubliceerd werd, bereiden de Europese nat. centrale banken zich al sinds 1970 in het geheim voor op een terugkeer naar de goudstandaard. Iets wat de VS tegen elke prijs wil verhinderen. Zie link hieronder:

https://thegoldobserver.substack.co...entral,system have gradually been implemented.

In het artikel toont hij aan dat die centrale banken al jaren bezig zijn om de nationale goudreserves in evenwicht te brengen met respectievelijke bruto nationaal produkt van de onderscheiden landen. Zodat als de instorting van de fiat-valuta's eenmaal plaatsvindt, een nieuw valuta-systeem op basis van gouddekking opnieuw ingevoerd kan worden.
En dat betekent ook het einde van de USdollar als overheersende handelsvaluta en daarmee gepaard gaande koloniale overheersing, mits Europa zich ook militair teweer kan stellen, want als de VS inderdaad schuldig is aan de sabotage van Nordstream 1 en 2, betekent dat een oorlogsdaad tegen een bevriende natie.

Vermoedelijk willen Zweden en Denemarken een internationale rel voorkomen door hun onderzoeksbevindingen niet bekend maken, omdat ze inmiddels weten wie de aggressor is.
 

RockyFlats

Ruttaan
Je moet ook niet vergeten dat Duitsland ook een oorlogstrauma heeft overgehouden aan het hosten van twee wereldoorlogen. Daar lijkt nu pas een einde aan te komen en was druk voor nodig van andere lidstaten.

Bij het vallen van de muur dacht Duitsland (en de rest van Europa ook) heel anders over hun militaire rol.

En terecht @marzman , D was uiterst terughoudend met het leveren van gewapende militaire steun, en is m.
i. nog steeds terughoudender dan menig ander. Zij hebben wel geleerd van WW2, en wij niet echt. Onder druk van het foute vriendje, liep het soms een beetje anders, maar dat heb je dan: https://duitslandinstituut.nl/artikel/1747/bnd-mogelijk-betrokken-bij-irak-oorlog
De militaire rol die jij kennelijk gedachten hebt, is er een van inmenging en "make-A-great-again", en dat is niet de defensieve die het m.i. zou moeten zijn.
Bij het vallen van de muur werd er over de militaire rol anders gedacht, gelukkig, maar Uncle Sam heeft dat nu prima omgebogen. De koude oorlog weer terug, geweldig!
 

RockyFlats

Ruttaan
Over de mogelijkheid voor Europa om minder door de VS overheerst te worden ben ik wat optimistiser. Niet via de nationale regeringen, want die worden te gemakkelijk tegen elkaar uitgespeeld.
De economie van de VS staat echter net als de economie in de EU op instorten door de hoge staatsschulden, waar overheden via het stimuleren van inflatie, vanaf hopen te komen.
De nationale centrale banken proberen de inflatie thans af te remmen, voordat die totaal uit de hand loopt, daarbij gehinderd door politieke invloed.

Echter, als ik het artikel van Jan Nieuwenhuis mag geloven, dat op 14-10-2022 gepubliceerd werd, bereiden de Europese nat. centrale banken zich al sinds 1970 in het geheim voor op een terugkeer naar de goudstandaard. Iets wat de VS tegen elke prijs wil verhinderen. Zie link hieronder:

https://thegoldobserver.substack.com/p/europe-has-been-preparing-a-global-gold-standard-since-the-1970s#:~:text=Europe Has Been Preparing a Global Gold Standard Since the 1970s,-Jan Nieuwenhuijs&text=Research reveals that European central,system have gradually been implemented.

In het artikel toont hij aan dat die centrale banken al jaren bezig zijn om de nationale goudreserves in evenwicht te brengen met respectievelijke bruto nationaal produkt van de onderscheiden landen. Zodat als de instorting van de fiat-valuta's eenmaal plaatsvindt, een nieuw valuta-systeem op basis van gouddekking opnieuw ingevoerd kan worden.
En dat betekent ook het einde van de USdollar als overheersende handelsvaluta en daarmee gepaard gaande koloniale overheersing, mits Europa zich ook militair teweer kan stellen, want als de VS inderdaad schuldig is aan de sabotage van Nordstream 1 en 2, betekent dat een oorlogsdaad tegen een bevriende natie.

Vermoedelijk willen Zweden en Denemarken een internationale rel voorkomen door hun onderzoeksbevindingen niet bekend maken, omdat ze inmiddels weten wie de aggressor is.

Wat dat laatste betreft, sla je m.i. de hamer op de kop. Het feit dat er nog niets is uitgelekt, spreekt boekdelen. Tenminste, de USA zal op moeten passen dat het geen nonsense naar buiten brengt als het gaat om de onderzoeken door die landen, en het blijft nu toch wel verdacht stil. Over Nordstream horen we niets meer... Zou dat zo zijn geweest als er ook maar het geringste in de richting van Rusland wees?
Ik vermoed dat onze belangen (wederom) ernstig zijn geschaad, door "ons vriendje".

Je stelt het alsof het een optie zou zijn om daarmee te stoppen. Heel simpel, die keus is er niet tenzij je wilt accepteren dat we minimaal 70 jaar in de tijd terug gaan met vrijwel alles. Denk maar aan wat de EU flikt met Engeland maar dan nog 100 keer erger. Bovendien zou de hele EU mee moeten doen. Dat kun je gewoon vergeten, gaat niet gebeuren in geen 1000 jaar. Zelfs niet als Trump aan de macht zou komen.

@phtvs , waarom zou die keuze er niet zijn? Europees de eigen verdediging verzorgen, daar zijn we mans genoeg voor, en de handelsbetrekkingen met de USA kunnen evengoed prima blijven. En misschien zelfs beter. Het is nu niet meer de EU die de USA nodig heeft, maar andersom.

Als je bedenkt dat we een Europeese Unie hebben, is het niet raar dat we het leger grotendeels afgeschaft hebben. Want een staand leger om je te verdedigen tegen een inval vanuit Duitsland of Belgie is onzin. Dit met een sentiment dat Rusland geen dreiging is maar een handelspartner heeft ons "lui" gemaakt. En als bepaalde partijen de boel niet hadden opgestookt was er nu niets aan de hand. Maar of deze partijen door de Amerikaanse regering gestuurd worden of dat de regering een schade beperking beleid voert is een vraag waar ik geen antwoordt op heb. Maar als iemand je met miljoenen dollars steunt, dan verwachten ze ook iets terug. Al is het maar het beschermen van hun belangen.
Beschermgeld in natura, daarop lijkt het. Een fout vriendje heeft z'n draai in het leven dan wel gevonden. Het begint zo aardig op de Cosa Nostra te lijken. Capo di tutti Don Bidenelli en consigliere Mork Ruttenoli ;)

Het neemt ook niet weg dat ik van mening ben, dat we met een overheersing door de VS vooralsnog beter af zijn dan met een overheersing door Rusland of China.
@PBear , ik ben het overwegend met jou eens, maar vind dat we met geen enkel overheersd worden goed af zijn. Het had ook niet gehoeven, want de EU had een prima zelfstandig en waakzaam maar vredelievend machtsblok kunnen zijn. Als we ons niet hadden laten vermorzelen tenminste. Misschien is er nog een kentering mogelijk...?
 

marzman

Diehard Prepper
@phtvs , waarom zou die keuze er niet zijn? Europees de eigen verdediging verzorgen, daar zijn we mans genoeg voor, en de handelsbetrekkingen met de USA kunnen evengoed prima blijven. En misschien zelfs beter. Het is nu niet meer de EU die de USA nodig heeft, maar andersom.

Europa heeft niks, geen wapens, geen grondstoffen, geen tech. Ja we hebben asml, maar die kunnen ook niks zonder de vs. Alleen auto's, maar dat is ook een aflopende zaak.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Europa heeft niks, geen wapens, geen grondstoffen, geen tech. Ja we hebben asml, maar die kunnen ook niks zonder de vs. Alleen auto's, maar dat is ook een aflopende zaak.

En hoe komt dat? Met een enorme lobby tegen wapens hebben de meeste firma's hum productie verlegt naar Amerika. Daar wordt de winst gemaakt met handwapens. En al het grotere is naar de klote gegaan omdat er geen export vergunningen verstrekt werden. Bekendste zijn de duikboten in ruil voor vliegtuigen die op het eind ook nooit geleverd zijn. Werf naar de kloten en fokker later ook. En allemaal door de politiek. En ondanks dat, is nog niet alles verdwenen.
Er is nog genoeg kennis in Europa om moderne wapens te maken. Niet op vandaag op morgen, maar een 2 jaar is reaal om te herbewapenen.
https://businessam.be/europese-bedr...e-wereldwijde-wapenverkoop-voor-hun-rekening/

https://www.sp.nl/achtergrond/innige-banden-tussen-wapenindustrie-en-europese-commissie

En als je deze lijst erbij pakt zijn er stiekem toch een hoop uit Europa.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_wapenfabrikanten
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat "jullie" in de politiek moeten gaan met al die goede ideeén en beschouwingen.
Met de kennis van nu kunnen jullie het verschil maken in de toekomst.

Ja ik wordt een beetje moe van al die verwijzingen naar wie de fouten gemaakt heeft. Inclusief het schelden en "grappige" bijnamen verzinnen.
Ging daar dat duitse filmpje niet over?

We hebben hier in NL geen:
autoindustrie,
oliemaatschappijen
gasexploitatie
natuurlijke grondstoffen (voor het oprapen)
vliegtuigindustrie
boeren die voldoende graan verbouwen
etc etc

Dus moet je alles inkopen en dat doe je goedkoper door met meer landen hetzelfde te kopen. Dan kan je elkaar ook helepn met dezelfde onderdelen/gebruik.
En terwijl iedereen hier en elders ruzie maakt en zich vaslijmd koopt China zich overal in.
In alle grote europese haven hebben ze al of bijna een meerderheids belang in gebruik. Dat hous simpelweg in dat als wij daar tegen zijn, wij commentaar hebben op de communistische partij. Dat vinden ze daar niet leuk en hop Rotterdam krijgt geen goederen meer via de in chinese handen zijnde terminals.
Als de Chinezen in Polen een diepzee haven gaan aanleggen kan de rest van Europa het wel schudden qua goederen verkeer.
De diepzeehaven in Griekenland hebben ze al voor 100% in eigendom.
 

petroman

SHTF Expert
Waarom heeft de USA kernwapens in andere landen, en kunnen wij ons voorstellen dat dat bedreigend is voor bijvoorbeeld Rusland, die die niet heeft op andermans grondgebied?

Sorry hoor maar snap je dat ik niet bang ben voor amerikaanse kernwapens maar wel voor die van Rusland waar een doorgedraaide tsaar de macht heeft?
Als Rusland gewoon een normaal land was zoals bv België, Frankrijk, Duitsland dan was er helemaal geen probleem.
Hoewel amerika ze gebruikt heeft in wo2 is er daarna niet meer mee gedreigd.
Nou kan je natuurlijk zeggen dat ze ik Holland neerleggen ook dreigen is maar dan snap je het echt niet. Putin dreigt nu ook om ze in te zetten. Dan heb ik liever een kernraket in de tuin dan een rus in de keuken.
Kwestie van minst kwade keuzes maken.

Een wereld zonder (kern)wapens zou natuurlijk veel beter zijn maar zover is de mensheid nog niet.
 
Bovenaan