• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pas op voor de teek.

Rataplan

Mankinds only hope
Misschien is de stof G-1000 van bijvoorbeeld Fjällräven wel een alternatief. Ik zelf zweer bij deze stof voor broeken etc. De stof heeft ook de eigenschap insectwerend te zijn. Maar zoals je zelf al aangeeft is bedekken de eerste bescherming. Ook mijn ervaring.

Dat dragen we inderdaad ook, alsmede ook het overhemd etc
We hebben ook nog spuitbusje Zeck Frei tegen teken en steekmuggen etc.
Daar zal ook niet erg gezond spul inzitten, want het werkt goed.:D
Dit spuit ik enkel op een paar plekken op mijn kleding en niet direct op de huid.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Rataplan als het goed is, behoort een lyme/ fsme infectie voor mensen die hun beroep hebben in de natuur (boswachterij/ plantsoendienst/ bestrijding muskusratten etc) als een beroepsziekte / risico. Daardoor kan de werkgever (meer?) aansprakelijk gesteld worden. ieder ander die dit soort ziekten oploopt heeft (meer) pech.

en ik zou de kleding maar dragen. als je het niet draagt ben je zelf aansprakelijke en heb je kans dat je echt financieel in de penarie komt. en word je werkgever voor de rechtbank in het gelijk gesteld. en geloof me, met een persistente lyme infectie, zie je je advocaat net zo vaak als je huisarts.

Ja klopt inderdaad, het komt vanuit de Arbo.
Maar blijf het schijnveiligheid vinden en meer voor de werkgever zelf dan voor de werknemer.
Laat ik vooral mijn gezond verstand ( is niet wetenschappelijk onderbouwd dat ik dit ook bezit:fluit:) gebruiken en hopen dat ze toch uit kunnen vinden dat het veilig is om op lange termijn in een vergifpak :eek: rond te lopen.
 

Ray

SHTF Expert
Ja klopt inderdaad, het komt vanuit de Arbo.
Maar blijf het schijnveiligheid vinden en meer voor de werkgever zelf dan voor de werknemer.
Laat ik vooral mijn gezond verstand ( is niet wetenschappelijk onderbouwd dat ik dit ook bezit:fluit:) gebruiken en hopen dat ze toch uit kunnen vinden dat het veilig is om op lange termijn in een vergifpak :eek: rond te lopen.

Het is een afweging die je moet maken. Een infectie door een teek is niet bepaald een klein risico te noemen tegenwoordig.

Het impregneren van kleding wordt al meer dan 20 jaar gedaan en permethrin bindt zich goed aan de stof (gaat niet snel weg door te wassen) en wordt slecht opgenomen door de huid. Gelukkig is de stof verboden in de EU als bestrijdingsmiddel voor gewassen, veel meer diertjes dan alleen de beoogde plaag gaat er dood van. Je schijnt geïmpregneerde kleding wel apart te moeten wassen van normale kleding en uitkijken met het smeren van vetten op de huid zoals zonnebrand die de opname van de stof door de huid kunnen bevorderen. Zelf zou ik geen bezwaar hebben tegen een setje van deze kleding van Rovince, juist af fabriek geïmpregneerde kleding is te verkiezen boven zelf impregneren (bv. met spray van Sawyer: https://www.amazon.com/Sawyer-Produ...linkCode=as2&redirect=true&tag=etalesawyer-20)

Helaas zijn er nog geen goede alternatieven gevonden voor permethrin: publications.tno.nl/publication/101122/wuqzvy/simons2007bes.pdf
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Ook opletten met katten (als je die hebt), permethrin is giftig voor hen. Maar ik vermoed dat je de kledij niet mee naar huis krijgt? Geen idee in hoeverre ze last zouden kunnen krijgen van die kledij, maar als ze er tegen zouden wrijven en zich dan wassen, dat kan niet goed zijn.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Ray klopt van het wassen inderdaad.
Het zou zo'n 120 wasbeurten meegaan voordat de werkzamestof verdwijnt.

Dat van die zonnenbrand is wel iets om rekening mee te houden.

@InfernoSis daar heb ik nog helemaal niet bij stil gestaan, niet dat ik katten heb ( en die komen ook nooit) maar de kleding gaat wel mee naar huis.
Neem aan dat dat ook voor honden geld dan.
Dit ga ik nog eens navragen.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray klopt van het wassen inderdaad.
Het zou zo'n 120 wasbeurten meegaan voordat de werkzamestof verdwijnt.

Dat van die zonnenbrand is wel iets om rekening mee te houden.

@InfernoSis daar heb ik nog helemaal niet bij stil gestaan, niet dat ik katten heb ( en die komen ook nooit) maar de kleding gaat wel mee naar huis.
Neem aan dat dat ook voor honden geld dan.
Dit ga ik nog eens navragen.

Voor honden is er geen gevaar, katten vormen een uitzondering , heeft te maken met hoe hun lever functioneert.
De problemen met katten ontstaan omdat veel middelen tegen teken en vlooien voor honden permethrin bevatten en als mensen deze dan ook op de kat spuiten........ Vandaar dat zo'n beetje iedere website van dierenklinieken etc ervoor waarschuwen.
Als het 120 wasbeurten blijft zitten denk ik niet dat het gevaarlijk is voor je huisdieren door contact.
 

Kanina

Diehard Prepper
Net een forum over teken(tangen) doorgenomen.
Er zijn een paar tangen(achtigen) die je kunt gebruiken om ze weg te halen.
De meest verkochte is de pincet/tang. Maar ik ben niet zo handig met zo'n ding dus die wilde ik niet. Echter is die juist overal te koop waar wij hebben gezocht.

Ik heb vorig jaar gehoord van mijn vriendin, die een hond heeft, over een soort van haakje in een koevoet-achtige vorm. Dit was voor haar een veel snellere en makkelijkere oplossing en daar was ik naar op zoek.

Kom ik nu na het online zoeken en lezen van dat forum over teken bij een dierenzaak terecht. Het heet een O'TOM tekentwister en je koopt het per set, 1 voor de volwassen versies, 1 voor de "nimfen", de kleine teekjes.
Vanmiddag een tripje naar de dierenzaak doen.

Je hebt ook nog de tekenlepel maar daar zijn de reacties verschillend in, de 1 loopt er mee weg, de ander vindt het waardeloos.

Wat ik ook lees is dat als je veel door struiken/gras loopt, je ze niet kunt ontlopen door lange broeken en pijpen in de sokken, of lange mouwen. Het helpt gedeeltelijk.

De DEET spray is ook handiger tegen muggen en vliegen, maar teken trekken zich niets aan van een laagje chemie over je huid. Onzinnige aankoop tegen teken!
 
L

lichtje

Gast
Voor de zekerheid ook maar een tekenpen gekocht. Daarnaast ool Deet dit in eerste instantie teggen muggen. L, mocht het wel helpen tegen teken is het leuk meegenomen. En anders jammer.
 

Jasje

Prepper goeroe
Het blijven kleine lettertjes die teken :mad:. Er is nog een variant van "tang" waar ik zelf goede ervaringen mee heb: de tekenlasso. Deze werkt vooral fijn als je bij jezelf op een onhandige plek een teek moet verwijderen.
tekenlasso.jpg

Naast de originele "lasso" is er ook een replica. Deze heb ik ook en maakt geen verschil met de echte.
tekenlasso.jpg

Je ziet ze soms bij dierenwinkels en anders hier online te bestellen.
 

Kanina

Diehard Prepper
Vriendin die gisteren mee wandelde had iets tegen muggen gekocht en deze folder meegekregen van de winkel.
Nieuw dus ik weet niet hoe en waar dit werkt maar ik hoor graag wie dit heeft gebruikt en hoe dat is bevallen. Ingrediënten zijn (oa) eucalyptus en citroen extracten.

image.jpeg
 
L

lichtje

Gast
Ik heb er gisteren wel bij gestaan, maar niet vekocht. Ik heb anti insecten gekocht.

Staat op het etiket 6 uur voor muggen enzo, maar ook 4 uur voor teken.

Ik weet niet of het werkt, maar wou het zeker proberen.
 

dubbel0

Diehard Prepper
Onze zoon heeft careplus anti teek gebruikt, (op schoolkamp,nadat ie een teek had opgelopen... Pubers......). En daarna geen teek meer gehad. Ik ga het gebruiken op reeen jacht. En die beesten zitten onder de teken. Ik ben benieuwd.
 

Kanina

Diehard Prepper
En dan kom ik er achter, bij het checken/herindelen van de BOB dat ik het al sinds april in huis heb! :thumbsup:
Van een Duitse drogist en veel goedkoper dan de CARE plus.

image.jpeg
 

Kanina

Diehard Prepper
Oh al voorbereid. :cool:
Ja :) Maar ik dacht dat het aanvankelijk voor muggen was, nooit gezien dat het ook voor teken was. Of simpelweg vergeten omdat het altijd in de BOB ligt. Vandaag de BOB opnieuw ingedeeld en nu maar s een lijstje opgesteld wat er zoal in zit.
 

Niels

Mankinds only hope
Dat anti teek spul, heeft erlke drogist dat?
Is er nog een specefief goed merk?
Voor a.s. weekend wil ik spul hebben, gezien ik in de afgelopen week eer 2 heb verwijderd, en 1 bewoog gewoon nog, en zat nog niet eens vast!
 

Kanina

Diehard Prepper
Naar mijn idee (en ik kan het fout hebben) is dat een nieuw middeltje, zie de foto van de folder.
Volgens mij vinden ze het met de teken nu pas erg genoeg om een middeltje in Nederland op de markt te brengen. In Duitsland is dit middel er al langer (zo der dat ik het wist). En nog wel van een eigen Drogisterij merk. Maar ja dat land heeft ook meer inwoners die meetellen. En meer bosachtige oppervlaktes dan hier.

@Niels, de folder kwam bij een outdoor winkel vandaan. Zal bij al die winkels wel te verkopen zijn.
 

Ray

SHTF Expert
Dat anti teek spul, heeft erlke drogist dat?
Is er nog een specefief goed merk?
Voor a.s. weekend wil ik spul hebben, gezien ik in de afgelopen week eer 2 heb verwijderd, en 1 bewoog gewoon nog, en zat nog niet eens vast!

Die bewoog en niet vast zat, die zijn ideaal. ;)
Ik heb in het bos sowieso een broek waarvan je de pijpen dicht kunt knopen om je enkels, maar ook via je ingestopte t-shirt/bloes komen ze soms alsnog naar binnen. Meestal draag ik een t-shirt in m'n broek en een bloes erover heen. Heb bijna nooit last van teken die via de hals opening of armen binnen komen, terwijl ik slecht een petje draag.

De meeste teken zitten heel laag in het gras en struiken en laten zich op je vallen. Loop je over paadjes of open terrein heb geen last van ze. Na een stukje door de struiken ploegen of door lang gras lopen meteen je broek controleren, kun je ze maak zo vanaf vegen. Gelukkig merk ik heel snel of ik gebeten ben, begint binnen no-time vreselijk te jeuken maar niet iedereen reageert helaas zo. Controleer dus je (naakte) zelf of elkaar als je in teken terrein bent geweest!
 
Bovenaan