• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pas op voor de teek.

phtvs

Sysop
Admin
Eerste patiënt ziek door nieuw tekenvirus.
Voor het eerst in Nederland is iemand ziek geworden na een beet van een teek die het zogeheten encefalitisvirus (TBE-virus) bij zich droeg. Dat maakt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bekend. De besmetting trad zeer waarschijnlijk op na een tekenbeet tijdens een wandeling op de Utrechtse Heuvelrug.
http://www.ad.nl/gezond/eerste-patient-ziek-door-nieuw-tekenvirus~af7f0eed/
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ik hoorde van mijn huisarts dat iedereen die word gebeten door een teek, om contact te zoeken met zijn of haar huisarts ivb met dit virus.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Jouw huisarts, dat is niet in Nederland dus...ik heb hier zulke adviezen nog niet gehoord.

Klopt, hier zijn ze meer van het voorkomen dan je op een later stadia vol stouwen met pillentroep om symptomen te bestreiden

Mijn toenmalige huisarts in Nederland adviseerde mij de teek wel op te sturen en te laten testen én voor de zekerheid toch langs te komen. Ik denk dat het sterk van je arts af hangt en wat de policy van de praktijk is met wat ze adviseren.

De huisarts van mijn tante wimpelde het ook af nadat ze was gebeten door een teek en na vele jaren en onderzoeken later (in Duitsland laten uitvoeren) toch Lyme geconstateerd...
 

Niels

Mankinds only hope
Nou, als ik langs de huisarts moet steeds, of de teek opsturen, dan kan ik wel aan de gang blijven.
Je kan dan dus eigenlijk gewoon het bos niet meer in (ook al heb je anti teek spul op).

Ik ken iemand die bij de GGD werkt. Ik zal eens vragen hoe het officiële advies luid.
 

Cynthia

Prepper
graag @Niels
Ben pas nog gebeten door een teek, een hele kleine, die zag ik pas nadat hij er zeker 24 uur gezeten heeft helaas.
Mijn huisarts gaf dan ook gelijk 2 pillen antibiotica. Heb nog flink last gehad van de antibiotica, gelukkig nog geen kringen of andere gekke dingen opgemerkt.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Nou, als ik langs de huisarts moet steeds, of de teek opsturen, dan kan ik wel aan de gang blijven.
Je kan dan dus eigenlijk gewoon het bos niet meer in (ook al heb je anti teek spul op).

Ik ken iemand die bij de GGD werkt. Ik zal eens vragen hoe het officiële advies luid.

Anti teken spul werkt meestal niet echt nee, vaak is het ook erg slecht voor je gezondheid.

Dit jaar gelukkig nog geen teken gehad ookal ben ik dagelijks in de bossen te vinden. Heb er van de kat wel een stuk of 5 afgeplukt deze week, brrrr
 

Styx

Survivor
Extra reden om op te passen met beten van Nederlandse teken. Je kunt er namelijk niet alleen de ziekte van Lyme van krijgen, maar ook tekenencefalitis. Het RIVM trof het virus dat hersen- of hersenvliesontsteking kan veroorzaken aan in teken op de Sallandse Heuvelrug.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Over de hele wereld zijn meldingen bekend van een vleesallergie die ontstaat na een tekenbeet.

De lone star tick is een teek die met zijn beet een vleesallergie kan veroorzaken. Na de beet ontwikkelen mensen antistoffen tegen een suikerverbinding die zowel in het speeksel van de teek als in rood vlees voorkomt. Het eten van rood vlees zorgt voor dezelfde afweerreactie die voor milde tot levensbedreigende allergische reacties zorgt.

http://www.foodlog.nl/artikel/teek-die-kan-zorgen-voor-vleesallergie-verspreidt/
 

Loreen

Last (wo)man standing
Even het topic doorgelezen en zag het nog niet staan:
Kokos werkt goed tegen teken. Je kan gewoon kokosolie pakken (natuurlijk niet de ontgeurde versie), is nog goed voor de huid ook ;)
Voor de mensen die het wat minder interesseert wat ze op hun huid smeren, bij de action heb je naar het schijnt heel goedkope bodylotion met kokosgeur die ook goed werkt.

Wat betreft die tekenhaakjes die lijken op koevoetjes, bij "normale" teken zijn die super handig, bij extreem kleine teken heb je er helemaal niets aan. Zelfs niet met het kleine haakje. Althans, dat is mijn ervaring. Heb nu een keer of 10 gehad dat ik echt ontzettend lang aan het pielen ben geweest met die dingen, maar de teek gewoon simpelweg te klein was. Uiteindelijk maar gewoon met de nagels eruit getrokken, dat gaat wel goed.

Maar goed, de kokostip komt uit de sportwereld waarbij wekelijks dwars door het bos gelopen word (dus niet over de paden), van mensen die het dus daadwerkelijk zelf ondervonden hebben. Sinds die zich insmeren hebben ze niet 1 teek meer gehad.
 

Vempain

Prepper goeroe
Vanavond de eerste teek van dit jaar alweer gevonden in de vacht van ons poezenbeest :confused:
Dus vergeet niet jezelf/anderen en je spullen te controleren wanneer je met de rugzak op pad bent geweest:fluit:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
A Spanish health ministry study on Friday reported the presence of insects infected with a potentially deadly virus in four central regions of the country.The study confirmed that the Crimean-Congo hemorrhagic fever (CCHF) virus was present in tiny ticks found in the central regions of Madrid, Extremadura, Castilla-La Mancha and Castille and Leon.

http://www.efe.com/efe/english/tech...ally-deadly-infectious-virus/50000267-3244209
 

Erny

Last (wo)man standing
Teken op mezelf ben ik ondertussen gewend, maar de teken die m'n hondje oploopt zijn toch wel even heel anders en tegen de tijd dat ik ze ontdek al behoorlijk opgezwollen. Vieze dikke bruine dingen... ulghhh.:eek:
Die kleintjes durf ik wel met mn nagels te lijf te gaan maar deze dikke griezel ik nog behoorlijk van.
Maar... laat ik nou van @Ray een tekentangetje hebben meegekregen! :)
Vandaag heb ik hem uitgeprobeerd op weer zo'n dik ding die bij het oortje van Zowie zat.
Ze lag mooi rustig en de teek paste nog maar net in de tang... en plop... het ding was er uit! Met kop en al met achterlating van een kratertje in haar huid.
Dus voor die vette teken werkt het tangetje prima! Ik ben er blij mee. :D

En het blijkt dat deze van @frans81 afkomstig zijn dus: Frans Bedankt!! Ook uit naam van mn puppy. :thumbsup:

(Nou heeft het hondje dus echt wel van die anti vlo/teek pipetjes gekregen maar deze blijken dus niet afdoende te zijn, dit was haar vierde teek.)
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Erny: Wij hebben een tekenlasso voor onze knor, tangetjes en ander gereedschap word knor helemaal gestrest van. Paar weken terug plukten we de eerste alweer van zijn nek, daarna de teek verbrand in het teken crematorium pannetje :D
 

Erny

Last (wo)man standing
Aha... een crematoriumpje... das een goed idee @zonnebrood , er gaan er nog wel meer volgen, voel alweer twee kleintjes zitten... :(
Tekenlasso zal ik eens naar uit kijken.
 

Ray

SHTF Expert
Asbak, doorspoelen, WC, jampotje met alcohol als je ze spaart, maakt 't veel uit?
Zo'n ding cremeren deed ik ook wel eens, met een turbo aansteker, maar dat stinkt enorm naar verbrande nagels. :confused:
 
Bovenaan