• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kanina

Diehard Prepper
@Zer0Day Deze 2. Een grote voor het serieuze kookwerk, een kleine voor het opwarmen. Van mijn oma gekregen lang geleden. Mijn moeder heeft ook 2 stellen en mijn broer ook 1 maar die heeft m voor de sier. Oma sprokkelde/scoorde vanalles 'oud maar degelijk' op rommelmarkten ed.
Beide staan zo'n beetje droog omdat ik de lampolie die ik altijd gebruikte te duur vind worden.

image.jpeg image.jpeg
 

W-O-L-F

Senior Prepper
goedkope petroleum uit België

maar ik ga het weer zeggen
zorg dat je zeker weet dat het type C is
ik had bijvoorbeeld een hele discussie met uw tuin en dier , die verkocht B als C
en bij navraag bij Total belgie, bleek dat niet alle pompen die Type C verkopen dat ook daatwerkelijk bij Total halen
en dus loop je een grote kans dat het niet goed zit

let ook op dat het een pomp is die redelijk veel verkoopt
anders kan het zijn dat de tank vol met oude shit zit

risico is er altijd bij de pomp
bv kan er water in zitten

maar het adres wat ik noemde is tot heden betrouwbaar gebleken
( hahaha geen garantie voor de toekomst )
 

W-O-L-F

Senior Prepper
@W-O-L-F Turnhout zei je dacht ik. Dat is even uit de buurt voor ons.

Total Zandstraat 148, 2980 Zoersel

maar aan de ander kant, is België niet ver
je kan dus per er in rijden en kijken welke total de juiste brandstof levert
het makkelijkste is, kijk welke total voor jou het beste uitkomt
en dan via mail aan total België vragen of er in dat dorp of omgeving door hun type C wordt verkocht
ze zijn daar heel open over was mijn ervaring

het fiche heb je al in de andere posting
succes
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Bij Q8 verven ze kerozine geel en dan is het petroleum. Of dit een bruikbaar alternatiev is voor in een olielamp moet je zelf uitprobeeren.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Als het petroleum c is dan moet dat werken. Ik ga even kijken bij de Q8's.
Edit: niet te vinden volgens hun "Finder" helaas.
 

Nomad

Diehard Prepper
"Of nog maar zuigen aan de pit van lampen".. wie heeft dat verzonnen? :rolleyes: :lol:

Google translate ?

Google Translate, dat zou je denken inderdaad. Helaas weet ik wel beter.
Toen ik klein was kreeg mijn oom zijn olielamp niet aan. Het lont leek geen olie op te trekken.
Hij kreeg toen het lumineuze idee om dan maar aan het lont te gaan zuigen tot de olie naar boven kwam. Wat volgde was een hilarisch tafereel van een oom die zich niet wou laten kennen en veel te lang met zijn bek boven de olie zat.
Uiteindelijk rende hij kotsend en spugend het bos in. Als hij meer geduld had gehad had hij gezien dat het lont gewoon wat meer tijd nodig had.

Of Framlight om dit incident dit op de verpakking heeft gezet of dat dit vaker voorkomt weet ik niet. ^_^
 
D

Deleted member 101

Gast
Google Translate, dat zou je denken inderdaad. Helaas weet ik wel beter.
Toen ik klein was kreeg mijn oom zijn olielamp niet aan. Het lont leek geen olie op te trekken.
Hij kreeg toen het lumineuze idee om dan maar aan het lont te gaan zuigen tot de olie naar boven kwam. Wat volgde was een hilarisch tafereel van een oom die zich niet wou laten kennen en veel te lang met zijn bek boven de olie zat.
Uiteindelijk rende hij kotsend en spugend het bos in. Als hij meer geduld had gehad had hij gezien dat het lont gewoon wat meer tijd nodig had.

Of Framlight om dit incident dit op de verpakking heeft gezet of dat dit vaker voorkomt weet ik niet. ^_^
Je kunt ook de lont van bovenaf nat maken met petroleum dus klein beetje erin gieten waar de lont zit.
Hoef je niet zo lang te wachten. totdat de peterolie opgezogen wordt.

In de regio Zwolle zit een adresje die ook petroleum C uit Belgie verkoopt. Staat op MP
http://www.marktplaats.nl/a/huis-en...ge=lr&pos=11&lr_snippet=horizontalRichSnippet

Heeft ook gave lampjes.
 

petroman

SHTF Expert
Zouden we onze petroleums op gebied van zwavel, reuk, etc bruikbaar kunnen vergelijken op een SC?
Vast wel maar je moet dan wel dezelfde toestellen hebben om mee te testen.
"Probleem" blijft wel dat lampolie van gisteren niet de lampolie van morgen hoeft te zijn (ook al is het etiket gelijk).
 
J

jobs

Gast
Vast wel maar je moet dan wel dezelfde toestellen hebben om mee te testen.
"Probleem" blijft wel dat lampolie van gisteren niet de lampolie van morgen hoeft te zijn (ook al is het etiket gelijk).
Goede petroleum leren herkennen is het doel, vaststellen van goede `bronnen` is ook praktisch voor een latere bestelling.
 

HenkV

Survivor
Laatst bewerkt:
@petroman


Ik heb veel voorraad van die lampenolie in 1 liter flessen.
De meesten zijn ca 3-5 jaar oud.
Nu wil ik ze verplaatsen naar een andere plek.
Heeft het zin om ze een keer voorzichtig te schudden of is dat niet nodig?
72004FLS-1_360x360.png
 
Bovenaan