• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

petroman

SHTF Expert
@petroman
Heeft het zin om ze een keer voorzichtig te schudden of is dat niet nodig?

Beste Henk,
Waarom denk je dat schudden iets zou doen met de petroleum ?
Als er iets met de inhoud gebeurd zou zijn chemisch dan, dan helpt schuddden ook niet meer denk ik. Maar eerlijk gezegd weet ik het niet. Ik heb nog nooit gehoord dat zich in de petroleum iets zou veranderen door schudden.

Zou je veronteiniging hebben door water dan zou ik juist niet schudden.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Beste Henk,
Waarom denk je dat schudden iets zou doen met de petroleum ?
Als er iets met de inhoud gebeurd zou zijn chemisch dan, dan helpt schuddden ook niet meer denk ik. Maar eerlijk gezegd weet ik het niet. Ik heb nog nooit gehoord dat zich in de petroleum iets zou veranderen door schudden.

Zou je veronteiniging hebben door water dan zou ik juist niet schudden.
@petroman Zou het kunnen dat lichtere fracties misschien bovenin gaan zitten/ontmenging? Ik verwacht dat ook niet echt, maar weet jij het beste denk ik...?
 

petroman

SHTF Expert
Ik zal dat morgen op het tribo lab even navragen maar gezien de enormiteit van de kraakistallaties te pernis vermoed ik dat er uiteindelijk in de fles weinig ontmengt.
Maar dit geschreven hebbende: moleculen zitten nooit stil dus als ze alle tijd hebben zal er vast wel wat kunnen gebeuren. Ik vermoed echter dat dat eerder een rectie met de plastic fles zal zijn dat in het materiaal zelf.
 

HenkV

Survivor
@petroman
Ik ben benieuwd of je nog wat hoort na aanleiding van je vraag over een eventuele reactie met de plastic fles.
a.s. Zaterdag had ik ze willen verplaatsen maar ik zou ook nog een weekje kunnen wachten :)
 

petroman

SHTF Expert
@petroman
Ik ben benieuwd of je nog wat hoort na aanleiding van je vraag over een eventuele reactie met de plastic fles.
a.s. Zaterdag had ik ze willen verplaatsen maar ik zou ook nog een weekje kunnen wachten :)

En hier het antwoord:
Even vooraf: dit is het antwoord, aan het antwoord wordt niet getwijfeld, het is een deskundig antwoord en kan daardoor ook niet in twijfel getrokken worden.

Petroleum, dus niet lampenolie of iets dergelijks, is een stabiele chemische verbinding die niet uit zichzelf veranderd. Punt.

=================================================================================
Blijft voor de prepper onder de streep over:
kwaliteit van de plastic fles op de lange duur. koel en donker bewaren is zoals altijd een wondermiddel.
Hoe lang ? dat is dan weer afhankelijk van de plastic kwaliteit maar als rubber en kunststof technoloog kan ik verklappen dat de fabrikant daar aan de onderzijde gaat zitten wat nodig is. Als een papieren fles zou voldoen dan was de fles van krantenpapier.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
En hier het antwoord:
Even vooraf: dit is het antwoord, aan het antwoord wordt niet getwijfeld, het is een deskundig antwoord en kan daardoor ook niet in twijfel getrokken worden.

Petroleum, dus niet lampenolie of iets dergelijks, is een stabiele chemische verbinding die niet uit zichzelf veranderd. Punt.

=================================================================================
Blijft voor de prepper onder de streep over:
kwaliteit van de plastic fles op de lange duur. koel en donker bewaren is zoals altijd een wondermiddel.
Hoe lang ? dat is dan weer afhankelijk van de plastic kwaliteit maar als rubber en kunststof technoloog kan ik verklappen dat de fabrikant daar aan de onderzijde gaat zitten wat nodig is. Als een papieren fles zou voldoen dan was de fles van krantenpapier.
@petroman upload_2016-11-3_19-54-42.pngNiemand trekt nu meer in twijfel dat jij het deskundig vindt!upload_2016-11-3_19-57-32.png

Ik heb ook wel eens een elastiekje kapot getrokken en een koffielepeltje in de fik gestoken... Rubber en kunststof, fascinerend! Welkom bij het forum van deskundigen en technologen...;)
 

Roel

Mankinds only hope
@petroman, Mooi om te lezen, geen verandering in de petro.
Maar hoe zit het dan met die verhalen over lange ketens die veranderen in korte, of andersom, die vertellen dat na vele jaren de vloeistof in je jerrycan misschien nog wel brandbaar is, maar de naam petroleum niet meer zou mogen voeren...?
 

HenkV

Survivor
@petroman
Bedankt voor het antwoord! :)

Al mijn lampenolie staat in flessen op ca 10 cm vanaf de vloer van de kelder.
Temperatuur is prima, altijd tussen 10-15 graden.
Ook geen licht dus ik ga ervan uit dat die flessen nog wel even goed blijven.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een aanname en 90% daarvan is vaak faut.
Ik hoop voor jou niet maar check regelmatig je flessen. Zo als ik al schreef: de leverancier verkoopt het spul in flessen om te gebruiken niet om jaren te bewaren.
@petroman Bedankt voor jouw suggestie om de flessen regelmatig te controleren.
Maar ik denk wel dat @HenkV in dit geval niet voor 90% maar wel voor 101 % goed zit;)

Schaden kan controle natuurlijk nooit, maar zonder verdere info maakt je mensen misschien ietwat (te) bezorgd...
Vandaar, even de onderstaande nuancering.

Flessen van thermoplastische kunststof waarin lampolie wordt geleverd, en in het algemeen jerrycans en flessen van polyetheen (HDPE/LDPE), zijn doorgaans uitstekend chemisch bestand tegen dergelijke oliën/petroleum (zonder speciale/uitgesproken toevoegingen).

Het enige dat mij hier in de zin van aantasting voor ogen staat, is een zeer beperkte (fysische) zwelling van de kunststof en daardoor een licht verhoogd diffunderen, maar is bij dit gebruik eigenlijk het noemen niet waard.
Dat is geen chemische aantasting, en heeft bij kamertemperatuur eigenlijk geen noemenswaardige invloed op de mechanische sterkte van een fles of jerrycan (en de zwelling is zo gering dat het met het blote oog niet waarneembaar is).

Er is m.i. geen reden om ons zorgen te maken om uitgerekend de chemische aantasting van een chemisch nagenoeg inert materiaal... Die flessen en jerrycans gaan in principe lang mee, en dan denk ik eerder aan decennia, bij zorgvuldige omgang en koel en uit het zonlicht bewaren, en zolang vallen en stoten wordt voorkomen.

Die kunststof PE wordt ook niet voor niets toegepast in bijvoorbeeld lange-duur-milieubeschermende voorzieningen, zoals onderafdichtingen van stortplaatsen... Het wordt zelfs daar toegepast, ook al kan daar niemand even op het oog controleren, ook niet na 100 jaar....;)
En een fabrikant laat het wel uit z'n hoofd om hier (het gaat om brandstoffen!) flessen of jerrycans van een slechte kunststof kwaliteit toe te passen, ook vanwege het veiligheidsaspect en de productaansprakelijkheid... :confused:
Niet overal wordt er gerotzooid, gelukkig...:rolleyes:

Noot: Flessen van PVC het beste niet gebruiken voor benzine of andere aromaten, omdat daar in principe extreme zwelling kan optreden, en wel aantasting van de mechanische sterkte.
Langdurig contact van flessen en jerrycans van thermoplastische kunststof, met detergenten/zeep, wel vermijden i.v.m. spanningscorrosie/mogelijk scheuren op termijn.
Kunststof wel het beste uit direct zonlicht houden, omdat er in principe aantasting door de UV-component daarvan mogelijk is (verbrossing van het oppervlak, en zo een verhoogd risico op scheuren na slag of stoot).


Ik heb "ook wel redelijk met kunststoffen van doen gehad de afgelopen decennia", vandaar dat ik er ook een beetje over mee durf te praten...
:D
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ja en nee. :fluit:

Een fabrikant maakt verpaking voor een bepaald doel. In dit geval is dat niet meer dan dat je naar de winkel gaat, fles koopt en de inhoud GEBRUIKT.
Dus de bewaartijd is nihil.
Wil je op safe spelen zoek dan de plastic jerriecans waar hydraulische olie in gezeten heeft en vul alles over. Goed afsluiten etc.

Kijk en zoek de verschillen tussend e oude en nieuwe zibro verpakkingen en vertel mij dan maar van welke jij denkt dat langer meegaat. Gewoon op gevoel.

Verder ben ik het wel eens met je kunststof uitleg. Daar was ik te lui voor.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ja en nee. :fluit:

Een fabrikant maakt verpaking voor een bepaald doel. In dit geval is dat niet meer dan dat je naar de winkel gaat, fles koopt en de inhoud GEBRUIKT.
Dus de bewaartijd is nihil.
Wil je op safe spelen zoek dan de plastic jerriecans waar hydraulische olie in gezeten heeft en vul alles over. Goed afsluiten etc.

Kijk en zoek de verschillen tussend e oude en nieuwe zibro verpakkingen en vertel mij dan maar van welke jij denkt dat langer meegaat. Gewoon op gevoel.

Verder ben ik het wel eens met je kunststog uitleg. Daar was ik te lui voor.
@petroman
Haha, OK, ik begrijp het nu. Jij had het al die tijd over kunststog:confused:.
Bewaartijd nul?
Wim, wacht even, laten we reëel blijven; de fabrikant maakt van een (voor het medium) nagenoeg inerte kunststof, flessen die bijna niet kapot kunnen, zogezegd.
Die vallen echt niet uit elkaar, na maanden of zelfs jaren:D
Iemand met jouw kunststog kennis weet dat toch... PE nota bene...
Ik bedoel maar, laten we de mensen niet ongerust maken... Nergens voor nodig...
 

HenkV

Survivor
@RockyFlats
Bedankt voor de nuancering!

@petroman
Er staat een telefoonnummer op de fles van de fabrikant in Aalten. Ik krijg wel zin om net als "De Keuringsdienst van Waarde" om info te vragen :) Kijken of ze daar wat zinnigs over de houdbaarheid durven te zeggen...
 

petroman

SHTF Expert
Je kan altijd een veiligheidsblad opvragen.
Maar maakt die fabrikant de fles of verkoopt het komplete produkt ? dus gevulde fles.
 

Niels

Mankinds only hope
@petroman , Farmlight doet de peteroleum, en als het goed is ook het vullen, de firma Ducona maakt de flessen. Die zitten praktisch naast elkaar.
Ik zal het hem eens vragen als ik hem zie.
 
D

Deleted member 101

Gast
De petroliekachel van zolder gehaald en met de goedkopere petroleum van een handelaar uit de buurt die adverteert met gelijkwaardig aan Zibo Kristal, heet nu Qlima Kristal bij de Praxis koop ik altijd.
Maar dus een "gelijkwaardig" product genomen althans volgen de verkoper Type c ofzoiets uit Belgie.
Maar het ruikt toch wel meer als de Qlima Kristal. Vooral bij een lagere stand, bij voluit ruik je niet zo veel maar meer bij lage stand. Bij de Qlima geen last van.

WP_20161114_17_46_40_Pro.jpg
Het is een Zibro KRA 105 zonder electronica en een vermogen van 5KW.


Maar de eerste liters al weer op. Ga morgen de Qlima kristal van de Praxis kopen nu in de acte voor E 39,19
Vorig jaar nog 54 euro.
Deze petrolie is voor mij erg geschikt doordat deze nagenoeg geur vrij is. Ik doe de kachel om 7:30 uur aan en dan is met 20 minuten de temparatuur 2 graden gestegen, dus zeg maar van 15 tot 17 graden.
Omdat mijn vrouw dan 20 minuten in de kamer is en op kantoor werkt wil ze niet naar petroleum ruiken, dus zodoende.
 
Bovenaan