• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bur

Elementary prepper
Ik heb Qlima Kristal gekocht. Op de verpakking staat alleen dat je het koel en donker moet bewaren buiten de woonkamer. Het liefst zou ik het helemaal niet in huis, maar buiten in het schuurtje bewaren. Maar ik vraag me af of dit kan. Op de website van Qlima vond ik deze info:
Om snelle veroudering van de brandstof tegen te gaan, kun je deze het beste op een koele, donkere plaats bewaren. Petroleum bevriest bij extreme winterkou, maar dat tast de kwaliteit van het product niet aan. Bij een te hoge bewaartemperatuur gaat de veroudering sneller.

Het kan dus tegen bevriezing, maar zou het dan niet uitzetten (net zoals water) zodat de verpakking kapot zou gaan?
 

Bur

Elementary prepper
Wat is een gevarenblad @petroman ? Op de verpakking staat niets anders dan wat ik hierboven al noemde.

Ik heb google laten zoeken op gevarenblad Qlima kristal, maar dat leverde geen treffers op.
 

petroman

SHTF Expert
Wat is een gevarenblad @petroman ?

Elke brandstof of chemische stof heeft een eigen gevaren of veiligheidsblad.
Daar staat in essentie alles op wat bv een arts nodig heeft om je te behandelen of de brandweer om te blussen. Maar ook vlampunt en misschien ook wel stolpunt.
Op de eerste blz van dit topic heb ik die van petroleum gegeven.

Even snel kijkend op de website van Qlima is het opvallend dat er nergens maar geschreven wordt dat het petroleum zou zijn. Na wat zoeken zit achter, brandstoffen en dan het produkt aanklikken de mogelijkheid om iets op te slaan. Daar vind je een soort van produkt omschrijving: type vloeistof (!), blend of isoparaffinic mineral oils.

Terug naar je vraag : je zal dus de firma moeten vragen bij welke temperatuur je vloeistof begint te stollen of te wel hard gaat worden.

In z'n algemeenheid moet iederen die maar enige hoeveelheid chemicalien opslaat weten wat de gevaren zijn van het goedje.
Heb je 10kg karbid voor oud en nieuw in je schuur staan dan is het raadzaam om in ieder geval een briefje op de deur te plakken voor de brandweer om niet te blussen met water.

Petroleum is "huid doordringend" en je krijgt er oa kanker van.
Opdrinken zal jij niet zo snel doen maar het ruikt niet en ziet er uit als water. Die combinatie maakt het voor kinderen weer extra link.
 
D

Deleted member 101

Gast
Ik heb Qlima Kristal gekocht. Op de verpakking staat alleen dat je het koel en donker moet bewaren buiten de woonkamer. Het liefst zou ik het helemaal niet in huis, maar buiten in het schuurtje bewaren. Maar ik vraag me af of dit kan. Op de website van Qlima vond ik deze info:


Het kan dus tegen bevriezing, maar zou het dan niet uitzetten (net zoals water) zodat de verpakking kapot zou gaan?

Gisteren heb ik nog petroleum uit een oude jerrycan 20 liter Zibro Kristal in de Zibro kachel gegooid.
Deze is nog het ouder model jerrycan dus tussen de 5 en 10 jaar oud.
Er zat nog een 7 liter in en brand nog zeer goed, geen noemenswaardig verschil met nieuwe Kristal.
Ik meen bij warm branden heel iets meer te ruiken, maar is later weg. Niet storend.
Ik heb deze bewaard in een plastic container, dus wel donker, maar gewoon buiten dus gaat met de buitentemperatuur mee al die jaren.
Ruikt dus nauwelijks deze oude zibro Kristal in tegenstelling tot de nieuwe petroleum die wordt aangeboden op Markplaats als zijnde dezelfde kwaliteit als Zibro Kristal. Niet dus deze ruikt meer en dan kan ik niet hebben, i.v.m. mijn vrouw. Zij wil niet naar petroleum ruiken op kantoor. En kan ook niet dan komen ze bij een SHTF allemaal bij mijn kachel zitten:lol:
 
  • Leuk
Waarderingen: Bur

Hans

Prepper
Ik gebruik in mijn zibro laserkachel altijd zuivere petroleum. Nu heb ik via Marktplaats petroleum c gekocht.
Heb 2 kachels die begonnen alleik enorm te roken en willen niet meer branden. Dat zelfde heb ik ook gehad toen farmlight de lampenolie veranderde van samenstelling. Ik denk dat de verkoper lampenolie volgens de Nederlandse norm heeft geleverd in plaats van petroleum c. Heb nog 30 liter staan wat kan ik toevoegen zodat ik deze olie nog kan opmaken.
 

Hans

Prepper
Wie heeft er een tip om de olie die niet wil ontbranden , geeft alleen maar rook, zover te krijgen dat het weer wil ontsteken. Mengen met gewone petroleum of runner bijvoegen? Heb nu gewone petroleum erin gedaan en de kachel werkt weer maar wil graag toch de 3jerrycans die niet wilde branden ook gebruiken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wie heeft er een tip om de olie die niet wil ontbranden , geeft alleen maar rook, zover te krijgen dat het weer wil ontsteken. Mengen met gewone petroleum of runner bijvoegen? Heb nu gewone petroleum erin gedaan en de kachel werkt weer maar wil graag toch de 3jerrycans die niet wilde branden ook gebruiken.
Je kan je petroleum ook opmaken in een petroleumstel, of in olielampen.
Van toevoegingen aan de olie is mij niks bekend.
 

Ray

SHTF Expert
Wie heeft er een tip om de olie die niet wil ontbranden , geeft alleen maar rook, zover te krijgen dat het weer wil ontsteken. Mengen met gewone petroleum of runner bijvoegen? Heb nu gewone petroleum erin gedaan en de kachel werkt weer maar wil graag toch de 3jerrycans die niet wilde branden ook gebruiken.

Ik denk dat geen andere keuze is dan steeds een heel klein beetje bijmengen.
 

Hans

Prepper
Ik zal eens kijken om 3/4 petroleum te mengen met de shit die niet wil branden. Het is dus duidelijk oppassen wat je koopt op marktplaats. Tank nu maar voorlopig bij de pomp.
 

Ray

SHTF Expert
Ik zal eens kijken om 3/4 petroleum te mengen met de shit die niet wil branden. Het is dus duidelijk oppassen wat je koopt op marktplaats. Tank nu maar voorlopig bij de pomp.

Dat wordt even uitvogelen bij welke mengverhouding je geen last hebt van bijeffecten. Check ook je pit, want mijn kacheltje brandt weliswaar wel goed op dat lampenolie spul, maar het lont verhard snel en heeft vaak aandacht nodig. Die zal ook veel minder lang meegaan nu. Ik ben er bijna doorheen en daarna moet ik eens kijken of ik niet wat uit een Belgische pomp kan scoren, hier en in Duitsland is het spul veel te duur voor m'n smaak en met Zibro brandstof stook ik twee keer zo duur als met de CV.
 

Hans

Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geen lont het is een laser kachel zonder lont.

Toen farmlight de samenstelling heeft veranderd omdat het moest zorgen dat het niet meer in kachels gebruikt kon worden is hun omzet behoorlijk onderuit gegaan. Ik denk dat ze nu de olie als petroleum c verhandelen op de markt. Diegene die mij de olie heeft geleverd heft het in België getankt. Dus voor gebruikers van een laser kachel wordt het opletten. Ik doe het niet meer via Marktplaats.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb geen lont het is een laser kachel zonder lont.

Toen farmlight de samenstelling heeft veranderd omdat het moest zorgen dat het niet meer in kachels gebruikt kon worden is hun omzet behoorlijk onderuit gegaan. Ik denk dat ze nu de olie als petroleum c verhandelen op de markt. Diegene die mij de olie heeft geleverd heft het in België getankt. Dus voor gebruikers van een laser kachel wordt het opletten. Ik doe het niet meer via Marktplaats.

Zou die man de waarheid spreken? Ik hoor over het algemeen dat het spul van de Belgische pomp prima brandt in de kachels.
Sinds Farmlight de samenstelling heeft veranderd, zoek ik ook een nieuwe bron voor betaalbare petroleum, liefst in Drenthe.
 

Hans

Prepper
Zou die man de waarheid spreken? Ik hoor over het algemeen dat het spul van de Belgische pomp prima brandt in de kachels.
Sinds Farmlight de samenstelling heeft veranderd, zoek ik ook een nieuwe bron voor betaalbare petroleum, liefst in Drenthe.
Mijn buurman had al vaker bij hem genomen en de man kwam regelmatig in België. Maar zekerheid heb je nergens. Het nadeel van zibro en qlima is als de olieprijs omhoog gaat gaan ze ook omhoog maar als die zakt blijven ze gelijk.
 

martin

Mankinds only hope
Sinds Farmlight de samenstelling heeft veranderd, zoek ik ook een nieuwe bron voor betaalbare petroleum, liefst in Drenthe.

Ik koop het tegenwoordig gewoon bij de lokale oliehandel.
In onze regio (zld) is er flink wat scheepvaart, en vrijwel iedere oliehandelaar levert petroleum aan de scheepvaart.
Ik neem aan dat men petroleumkachels gebruikt op schepen? . In ieder geval vind ik het te omslachtig om 100 liter te kopen in België en voor die 15 euro verschil zie ik het niet zitten om een aanhangwagen te lenen, en te rommelen met een slang waar de automatische toevoer niet goed werkt (en hierdoor onder de petroleum kom te zitten)
 

Ray

SHTF Expert
Ik koop het tegenwoordig gewoon bij de lokale oliehandel.
In onze regio (zld) is er flink wat scheepvaart, en vrijwel iedere oliehandelaar levert petroleum aan de scheepvaart.
Ik neem aan dat men petroleumkachels gebruikt op schepen? . In ieder geval vind ik het te omslachtig om 100 liter te kopen in België en voor die 15 euro verschil zie ik het niet zitten om een aanhangwagen te lenen, en te rommelen met een slang waar de automatische toevoer niet goed werkt (en hierdoor onder de petroleum kom te zitten)

Hier heb je ook wel toko's waar je petroleum C kunt krijgen, maar die lijken hun prijs af te stemmen op die van de Zibro fuel. Ik ben hier al snel meer dan 2 euro per liter kwijt, dus voor mij zou het meer schelen dan 15 euro op de 100 liter. Als ik toch eens in die hoek ben, wil ik toch eens kijken voor een jerrycan of twee.

As we speak is m'n nog geen jaar oude CV aan het klootviolen. Valt uit na paar minuten douchen en vanmorgen ellende met twintig keer resetten voordat de verwarming het weer deed. 'k Had hem dus al bijna weer nodig m'n petroleumkacheltje. :fluit:
 
Bovenaan