• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

petroman

SHTF Expert
@Lai en @Highway, je vergeet een belangrijk deel: branders die ontwikkeld zijn voor spiritus aka alcohol zijn anders gebouwd dan een "oer hollands" petroleum sudder stoof.
Kijk maar eens goed naar die fondue en hete steen branders.

Verder wil ik dit topic graag overzichtelijk houden door het alleen over petroleum als brandstof te houden.
Alternatieven en ombouw etc verdienen hun eigen plekje.
 

Highway

Last (wo)man standing
@Lai en @Highway, je vergeet een belangrijk deel: branders die ontwikkeld zijn voor spiritus aka alcohol zijn anders gebouwd dan een "oer hollands" petroleum sudder stoof.
Kijk maar eens goed naar die fondue en hete steen branders.

Verder wil ik dit topic graag overzichtelijk houden door het alleen over petroleum als brandstof te houden.
Alternatieven en ombouw etc verdienen hun eigen plekje.
Dankje Petro, dat weet ik en begrijp ik. Ik zal er een apart topic voor openen of zo.. Maar de ervaring van @Lai geeft aan dat met aandacht en kennis er ook spiritus in kan, en ik wil eens gaan ervaren hoe dat gaat.
 

Alex1970

Elementary prepper
Goedenavond,

Ik zit er aan te denken om onderstaande petroleum kachel aan te schaffen. Deze is meer als back-up en voor binnengebruik. Wat wel handig is dat je er ook
nog een beetje op kan koken ;-)

Voor binnengebruik wordt paraffine geadviseerd omdat dit door de optimale verbranding roet- en reukloos is.

Nu is mijn vraag:
a) is gewone lampenolie zoals verkrijgbaar bij bijv. de AH ook geschikt of zou dit niet verstandig zijn?
b) in dit topic wordt ook gesproken over bijv. Qlima kachelbrandstof ( https://www.praxis.nl/badkamer-keuk...ima-kachelbrandstof-kristal-20l/2415983#specs) dit is wat goedkoper dan paraffine maar is dit ook geschikt voor onderstaande kachel?

Het gaat om de volgende petroleum kachel:
https://www.boottotaal.nl/alles-voo...MIhcjkp6es3QIVQrTtCh3y3QMaEAQYBCABEgIisPD_BwE

Bij voorbaat dank voor jullie advies :)
Gr.
Alex
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Mijn ervaring is gewoon lampenolie gebruiken wat de supermarkten verkopen (parafine). Deze brand bijna reukloos, rookloos.

Ik heb een keer andere gebruikt en die was veel onzuiverder.
 

Niels

Mankinds only hope
Even een praktische vraag wat ik maar niet kan vinden...
Is "naphtha" nou gewoon schone petroleum? Zo nee, wat is het wel in het Nederlands?

Het gaat hier om Zippo brandstof.
 

petroman

SHTF Expert
@Niels, als je op nafta zoekt kom je wat verder.
Ik zal het maandag even op het werk navragen. Maar voor je toepassing zul je denk ik in chemie publicatiebladen terecht komen.
Het is geen gwone schone "petroleum" maar eerder iets richting wasbenzine, terpetine denk ik. Dus vluchtiger dan petroleum.
 

Marcov

Prepper goeroe
Even een praktische vraag wat ik maar niet kan vinden...
Is "naphtha" nou gewoon schone petroleum? Zo nee, wat is het wel in het Nederlands?

Het gaat hier om Zippo brandstof.
Dat is een goeie, Zippo brandstof is een soort benzine. Op de verpakking staat laagkookpunt Nafta. Ik gebruikte ook wel wasbenzine of colemanfuel. net wat ik voorhanden had.
Maar als je op Naphta zoekt, hebben ze het over petroleum. Dat heeft een hoog kookpunt. Boiling point: 162,0 - 175,5 ° C (ASTM D86)

Aardolie vertaald naar het Engels geeft petroleum. Daar zit het verschil.
 

Ray

SHTF Expert
Vandaag de Farmlite lampenolie voorraad eens doorzocht. Zowel nog oudere lampenolie als de helaas gewijzigde samenstelling in voorraad. Deze post geeft ook meer duidelijkheid waar je op moet letten als je er een kachel op wil stoken.

Voor de duidelijkheid de huidige samenstelling van Farmlight lampenolie is niet geschikt.

Die hebben ze aangepast nadat de NL supermarkten wel heeel veel lampenolie verkochten, met dozen tegelijk. Tja, het kon toen nog in de kachel en was de helft goedkoper dan de dure Zibro (tegenwoordig Qlima) kannen omdat er geen belasting voor verwarming op zit.

Voor een kachel mogen er geen te lage fracties in zitten, vanaf C10 en hoger dus. DIN 51636 is de geschikte petroleum norm en dan moet je nog letten op de aromaten. 25% ga je flink ruiken, 2% ruik je niets van.

Petroleum nach ehem. DIN 51636
Erdöl-Mitteldestillat. n-Alkane (Kohlenstoffketten und –Netze) , isoAlkane, cyclisch, C10-C13. Aromaten 2% - 25%
Gut geeignet

Opmerking daarbij, lampen zijn nooit gemaakt voor DIN 51636 petroleum, dat brandt heter en feller en dan mag je de lamp niet te hoog zetten, dan slijt je lont razendsnel.

Ik blijk dus drie varianten literflessen Farmlight op voorraad te hebben, na bestudering van de kleine lettertjes op 't etiket.

3 x C12-26 + >C10 Dit is de oude Farmlight, alles boven de C10 minder dan 2% aromaten, kan in de kachel.
4 x C8-C26 + C10 - C14 Komt dicht in de buurt maar is het net niet. In noodgevallen gooi ik het wel in de kachel.
20 x C12-C26 + C5 - C20 Dit is dus niet geschikt voor de kachel, alleen voor lampen en zelfs dan is het verre van optimaal. Je lont zal snel vergommen en dichtslibben, nu ja, lontjes voor een lamp kosten weinig.

Je ziet dat het gros van de voorraad het verkeerde spul is. :( Voordat je 20 liter in lampen hebt verstookt ben je wel even verder. :lol: Nu ja, komende SC's maken we het kampvuur er wel mee aan.

Wat gebeurt er als je toch ongeschikte lampenolie in je petroleumkachel gooit?

- Veel rookontwikkeling bij het aansteken en opwarmen van de kachel, idem bij het uit zetten.
- Hij zal minder fel branden
- Je lont/pit gaat vergommen met dikke meuk die niet verdampt, bovenaan de pit zal dit gaan verglazen en aankoeken tot een keiharde rommel, waardoor je pit niet meer lekker omhoog en omlaag wil. Het je een Laser type petroleumkachel, dan krijg je zelfs extra schade en mag je nieuwe onderdelen gaan bestellen.

Wat gebeurt er als je ongeschikte lampenolie in een lamp gooit?
- Bij stormlantaarns en andere vlakbranders gaat dat prima, ok, je lont gaat sneller naar de kloten maar die kosten niet veel.
- Bij matador en kosmos branders, die op een hogere temperatuur branden, krijg je dezelfde problemen als bij een kachel, behalve die overmatige rookontwikkeling bij 't starten en stoppen, puur omdat een lamp vrij snel opwarmt.

Het beste voor kachels en alle type lampen is echter de petroleum met DIN51636 classificatie, al moet je lampen dan niet TE hoog zetten.
 

petroman

SHTF Expert
Dan nog het bewaren van petroleum.
Zie hier een vraag en het antwoord van een zeer gerespecteerde vriend met kennis.
Helaas in het duits want van een duits forum waar de vraag gesteld werd.

Vraag:
Hallo!
Ich hab nicht wirklich was mit Petroleum-Lampen zu tun, aber da sich hier die Profis tummeln, hoffe ich auf eine Antwort bzw. Erklärung.
Ich habe Anfang 2012 für meinen Schwiegervater 20 Liter Petroleum in 1-Liter Kunststoffflaschen (HD-PE) gekauft.
Offensichtlich hat er sie nie verwendet, ich habe heute den ganzen Karton in seinem Keller gefunden.
ABER - alle Flaschen sind eingedrückt (Vakuum) und wiegen jeweils nur noch 450-500 Gramm.
Sie sind verschlossen, also ist meine Frage jetzt, was da passiert ist?
Der Karton ist trocken, also ist wohl nichts ausgelaufen.
Vielleicht kann mir ja jemand das Phänomen erklären. Interessant wäre dann für mich auch, ob das restliche Petroleum wohl noch was taugt.
Gruß,

Antwoord:
Ja. Kunststoffe sind nicht diffusionsdicht! Das gilt nicht nur für Kohlenwasserstoffe (Benzin, Petroleum), sondern auch z.B. für Wasser, Sauerstoff, Stickstoff, Kohlendioxid etc. (Hersteller von Kunststofffolien für Lebensmittelverpackungen geben entsprechende Diffusionsraten an).

PE ist zur Verpackung von Kohlenwasserstoffen ungefähr das ungeeignetste Material (PET wäre deutlich weniger schlecht), besonders die niedrigsiedenden Anteile verabschieden sich zusehends aus der Flasche. Auf umgekehrtem Weg kann Sauerstoff in die Flasche eindiffundieren, was dort zu Oxidationsvorgängen führt (Bildung von Hydroperoxiden, Folgereaktionen sind Bildung von Aldehyden und Ketonen und Verharzung). Bei ungesättigten Kohlenstoffverbindungen geht sowas ziemlich rasch, bei gesättigten deutlich langsamer.

Fazit: Keine Experimente, man dürfte sich ungefähr jedes Gerät, in das man das Zeug einfüllt, damit versauen (Es sei denn, man hätte gerade ein Kreuzfahrtschiff zur Hand). Dem örtlichen Wertstoffhof zur fachgerechten Entsorgung zuführen.

MfG

Kort antwoord:
De ongeplande duurtest (2012-2019) zeven jaar is dus niet goed verlopen omdat de flessen niet "dicht" zijn.
Blijft de vraag: ja maar ik heb stalen tanks, of glazen flessen.
Alles valt en staat met je voorbereiding, schone tanks en hoe je de brandstof bewaard: temperatuur, licht en vocht. Hoe zuiver is je petroluem, percentage vocht in de peut.
Ik zou om zeker te zijn de grens op max. 5 jaar zetten. Gewoon om zeker te zijn. En dan als alles meezit.
Rouleren en gebruiken lijkt mij een beter standpunt.

 
F

frans81

Gast
Dan nog het bewaren van petroleum.
Zie hier een vraag en het antwoord van een zeer gerespecteerde vriend met kennis.
Helaas in het duits want van een duits forum waar de vraag gesteld werd.

Vraag:
Hallo!
Ich hab nicht wirklich was mit Petroleum-Lampen zu tun, aber da sich hier die Profis tummeln, hoffe ich auf eine Antwort bzw. Erklärung.
Ich habe Anfang 2012 für meinen Schwiegervater 20 Liter Petroleum in 1-Liter Kunststoffflaschen (HD-PE) gekauft.
Offensichtlich hat er sie nie verwendet, ich habe heute den ganzen Karton in seinem Keller gefunden.
ABER - alle Flaschen sind eingedrückt (Vakuum) und wiegen jeweils nur noch 450-500 Gramm.
Sie sind verschlossen, also ist meine Frage jetzt, was da passiert ist?
Der Karton ist trocken, also ist wohl nichts ausgelaufen.
Vielleicht kann mir ja jemand das Phänomen erklären. Interessant wäre dann für mich auch, ob das restliche Petroleum wohl noch was taugt.
Gruß,

Antwoord:
Ja. Kunststoffe sind nicht diffusionsdicht! Das gilt nicht nur für Kohlenwasserstoffe (Benzin, Petroleum), sondern auch z.B. für Wasser, Sauerstoff, Stickstoff, Kohlendioxid etc. (Hersteller von Kunststofffolien für Lebensmittelverpackungen geben entsprechende Diffusionsraten an).

PE ist zur Verpackung von Kohlenwasserstoffen ungefähr das ungeeignetste Material (PET wäre deutlich weniger schlecht), besonders die niedrigsiedenden Anteile verabschieden sich zusehends aus der Flasche. Auf umgekehrtem Weg kann Sauerstoff in die Flasche eindiffundieren, was dort zu Oxidationsvorgängen führt (Bildung von Hydroperoxiden, Folgereaktionen sind Bildung von Aldehyden und Ketonen und Verharzung). Bei ungesättigten Kohlenstoffverbindungen geht sowas ziemlich rasch, bei gesättigten deutlich langsamer.

Fazit: Keine Experimente, man dürfte sich ungefähr jedes Gerät, in das man das Zeug einfüllt, damit versauen (Es sei denn, man hätte gerade ein Kreuzfahrtschiff zur Hand). Dem örtlichen Wertstoffhof zur fachgerechten Entsorgung zuführen.

MfG

Kort antwoord:
De ongeplande duurtest (2012-2019) zeven jaar is dus niet goed verlopen omdat de flessen niet "dicht" zijn.
Blijft de vraag: ja maar ik heb stalen tanks, of glazen flessen.
Alles valt en staat met je voorbereiding, schone tanks en hoe je de brandstof bewaard: temperatuur, licht en vocht. Hoe zuiver is je petroluem, percentage vocht in de peut.
Ik zou om zeker te zijn de grens op max. 5 jaar zetten. Gewoon om zeker te zijn. En dan als alles meezit.
Rouleren en gebruiken lijkt mij een beter standpunt.

Weer een informatieve bijdrage voor de niet alles weters en willen beter weters .

Bijna alles zit in die dunne plastic zooi . Ja waarom geen PET flessen als het dan toch van een vorm van kunstof moet zijn ?

Rouleren betekend gebruiken , gebruiken betekend slijtage aan .
Slijtage betekend Onderdelen inslaan .
En dan vooral gelinkt aan op druk te brengen branders en lampen .

Ik kom vooral op Carboot sales veel flessen Petroleum/ lampenolie enz tegen . Ik wou daar wat meer van gaan inslaan . Dat wordt dus THT vermeldingen op verpakkingen bekijken !
 

Roel

Mankinds only hope
Ik heb alles wat voor de lange termijn is bedoeld overgeheveld in dikke kunststof of glas, mandflessen dus.
Het leuke van petroleum is dat ook wanneer de vloeistof, door veroudering, in feite door molecuulketenverandering is veranderd in iets anders... het nog steeds brandt....:)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan nog het bewaren van petroleum.
Zie hier een vraag en het antwoord van een zeer gerespecteerde vriend met kennis.
Helaas in het duits want van een duits forum waar de vraag gesteld werd.

Vraag:
Hallo!
Ich hab nicht wirklich was mit Petroleum-Lampen zu tun, aber da sich hier die Profis tummeln, hoffe ich auf eine Antwort bzw. Erklärung.
Ich habe Anfang 2012 für meinen Schwiegervater 20 Liter Petroleum in 1-Liter Kunststoffflaschen (HD-PE) gekauft.
Offensichtlich hat er sie nie verwendet, ich habe heute den ganzen Karton in seinem Keller gefunden.
ABER - alle Flaschen sind eingedrückt (Vakuum) und wiegen jeweils nur noch 450-500 Gramm.
Sie sind verschlossen, also ist meine Frage jetzt, was da passiert ist?
Der Karton ist trocken, also ist wohl nichts ausgelaufen.
Vielleicht kann mir ja jemand das Phänomen erklären. Interessant wäre dann für mich auch, ob das restliche Petroleum wohl noch was taugt.
Gruß,

Antwoord:
Ja. Kunststoffe sind nicht diffusionsdicht! Das gilt nicht nur für Kohlenwasserstoffe (Benzin, Petroleum), sondern auch z.B. für Wasser, Sauerstoff, Stickstoff, Kohlendioxid etc. (Hersteller von Kunststofffolien für Lebensmittelverpackungen geben entsprechende Diffusionsraten an).

PE ist zur Verpackung von Kohlenwasserstoffen ungefähr das ungeeignetste Material (PET wäre deutlich weniger schlecht), besonders die niedrigsiedenden Anteile verabschieden sich zusehends aus der Flasche. Auf umgekehrtem Weg kann Sauerstoff in die Flasche eindiffundieren, was dort zu Oxidationsvorgängen führt (Bildung von Hydroperoxiden, Folgereaktionen sind Bildung von Aldehyden und Ketonen und Verharzung). Bei ungesättigten Kohlenstoffverbindungen geht sowas ziemlich rasch, bei gesättigten deutlich langsamer.

Fazit: Keine Experimente, man dürfte sich ungefähr jedes Gerät, in das man das Zeug einfüllt, damit versauen (Es sei denn, man hätte gerade ein Kreuzfahrtschiff zur Hand). Dem örtlichen Wertstoffhof zur fachgerechten Entsorgung zuführen.

MfG

Kort antwoord:
De ongeplande duurtest (2012-2019) zeven jaar is dus niet goed verlopen omdat de flessen niet "dicht" zijn.
Blijft de vraag: ja maar ik heb stalen tanks, of glazen flessen.
Alles valt en staat met je voorbereiding, schone tanks en hoe je de brandstof bewaard: temperatuur, licht en vocht. Hoe zuiver is je petroluem, percentage vocht in de peut.
Ik zou om zeker te zijn de grens op max. 5 jaar zetten. Gewoon om zeker te zijn. En dan als alles meezit.
Rouleren en gebruiken lijkt mij een beter standpunt.
Wim, wat vind je zelf, als we petroleum echt goed opslaan en het alleen in minder kritische lampen en kachels gebruiken, zou de houdbaarheid dan niet veel langer zijn dan 5 jaar?

Ik heb het op internet eens nagezocht, en vind daar genoeg meldingen van stokoude petroleum dat nog prima bruikbaar is. Dat zal dan wel gunstig opgeslagen zijn geweest, maar dat kunnen we zelf natuurlijk ook doen.

Ik vermoed dat petroleum, koel en droog opgeslagen in gesloten stalen jerrycans, zelfs na 50 jaar nog goed bruikbaar zal zijn als brandstof voor eenvoudige olielampen en oliekachels.
Misschien moeten we het dan door een doek filteren of de lont eens extra schoonmaken, en ruikt het iets meer, maar branden doet het vast wel (vermoed ik).

In dat geval zetten we mensen op het verkeerde been als we hen (te algemeen) aanraden om het iedere 5 jaar te verversen. Voor iemand met een kieskeurige laser-kachel is dat misschien nog zinvol, maar wie het gebruikt in eensimpele olielamp en kachel, die kan met dezelfde olie zomaar 100 worden, vermoed ik.

Nu gebruik ik zelf "in vredestijd" niet veel petroleum: misschien maar zo'n 5 liter per jaar.
Als ik dan alles binnen 5 jaar zou willen verversen dan moet ik mijn voorraad beperken tot 25 liter.
Ik zou dan jaarlijks 5 liter duur moeten inkopen, want een ritje naar de pomp in Baarle Nassau loont zich dan
niet.
Wie zich richt op een te beperkte houdbaarheidstermijn die betaalt dus meer per liter en houdt waarschijnlijk een veel kleinere voorraad aan dan zou kunnen.
En dat zou dan jammer zijn, want de echte waarde blijkt pas in nood, en dan telt iedere liter.
Nu ben ik redelijk eigenwijs en ga hierin gewoon een beetje mijn eigen gang, maar een ander neemt een voorzichtig algemeen advies misschien veel te letterlijk.

Ik heb het liefst lampen, kookstellen en kachels die als het ware "bomvrije allesvreters" zijn. En zeker geen extra gevoelige en kwetsbare apparatuur die alleen de allerbeste brandstof slikt.
In mijn voorstelling brandt een echte prepper immers zo'n beetje alles als het nodig is, en zou desnoods de gordijnen en de kat van de buren nog in de oliekachel stoppen, als dat maar branden zou.
Het is dan niet alleen voor die kat goed nieuws, als we zouden kunnen melden dat ook oude petroleum goed kan branden, mits.....

Ik heb het idee dat de waarde die petroleum zal hebben na een paar weken of maanden in een crisissituatie, ongeacht of het nu vers is of stokoud, in de discussie te weinig naar voren komt.

We moeten die waarde eigenlijk bekijken vanuit een noodsituatie, en dat vergt dan nu (in onze gemakkelijke stoel) wel wat lenigheid.
Ook juist voor de oorlog zal er best zijn verteld dat je beschimmeld brood absoluut moet weggooien,maar in de hongerwinter werd bij wijze van spreken de schimmel er af gegeten en het korstje bewaard voor morgen.
Zodra petroleum schaars wordt, dan is er vast geen gemekker meer over wat jaartjes ouder of jonger, maar meer een "hadden we maar...".
Het is wel belangrijk om daar nu al een heldere kijk op te hebben, want nu kunnen we het spul nog op voorraad nemen.
Wie zich daarin te veel beperkt "omdat het ouder niet bruikbaar is in apparatuur die men niet heeft", doet zichzelf in mijn ogen flink tekort.
Hetzelfde gaat natuurlijk ook op voor iemand die nu al wat liters oude petroleum heeft staan, en het morgen op basis van onjuiste veronderstellingen weg doet.

Het gaat mij er zeker niet om, om iedereen grote voorraden aan te praten. Maar als het iemand de moed geeft om naast de 25 liter in mijn voorbeeld, bijvoorbeeld een extra 20 liter jerrycan in te slaan en in een hoekje te vergeten, dan is dat wel bijna een verdubbeling van de eigen voorraad, en is straks gewoonweg "goud waard", vermoed ik...

In het Duitse voorbeeld kan ik mij voorstellen dat er van de petroleum weinig overbleef, na een langdurige opslag in dunne plastic flessen, in een wellicht warme kelder. Zulke gevallen van onjuiste opslag geven petroleum m.i. wel snel en onterecht een slechte naam.

Een en ander heeft natuurlijk ook te maken met de vraag "welke kwaliteit brandstof voor welke apparatuur?".

Vanuit de prepper-insteek zou het dan niet gek zijn om in dit draadje juist de meest robuuste en minst kieskeurige apparatuur te benadrukken, en om tegelijk van een reëler (m.i. veel langere) houdbaarheidstermijn uit te gaan voor gebruik in juist die apparatuur.

Het is dan sowieso een gulden middenweg lijkt mij, om zowel een voorraad aan te houden die je regelmatig ververst, als een "ijzeren voorraad" die je op basis van het verbruik niet kunt verversen, en dus gerust heel wat jaren mag "rijpen".
Niet geschoten is immers altijd mis.
De relatieve "gok" op de bruikbaarheid van zo'n "ijzeren voorraad", is het naar mijn idee zeker waard.
Garantie kan ik niet geven... Maar ikzelf heb ieder geval (ook) zo'n "ijzeren voorraad".
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou het niet durven zeggen.
Begin bij het begin:
de menigen over de kwaliteit en dus wat is petroleum lopen uiteen. Dat wordt nog eens vertroebelt door de fabrikant, leverancier met onduidlijke samenstellingsgegevens.
petroleum C, wat is dat ?
Dat is eigenlijk net zo veer zeggend als ik heb een auto gekocht. dat kan dus een fiat panda zijn of een racemonster.

Dan heb je de variabele opslag.
Waarin sla je het op en onder welke condities sla je het op ?

Tijdens mijn rubbertechnologie cursus werd verteld dat de kwaliteit van de latex varieerde per land, streek en seizoen.
Bij een natuurproduct als petroleum zal dat zeker ook zo zijn. Sterker noig er zijn verhalen dat E&G ander type Petromax lampen produceerde, voor WW2, voor de russische petroleum die anders van kwaliteit was.

Een vergelijk met vroeger gaat ook niet meer op omdat de kwaliteit anders was.
de vloeistof die ik hier 5km vandaan uit de grond pomp is echt anders dan die ik bij de gamma in een fles koop en weer anders dan de lampenolie, die met/zonder luuchtje ook weer zal verschillen. En misschien zorgt die meurende zwavel er juistw el voor dat het lang goed blijft.

Op korte termijn maakt dat weinig verschil maar het gevaar zit hem in de toevoegingen of juist de zaken die er uit gefilterd zijn om reukloze petroleum te krijgen.
Criterium branden zal wel vind ik dubiues. Zal best lukken maar hoe lang gaat je vergasser mee, hoe vaak moet je de sproeire doorprikken en daarmee verkort je de levensduur.

Alles is relatief en als je oude meur petroleum het enige overgebleven is nadat aliens, zombies met/zonder een radioactief virus de rest van de wereld onbegaanbaar gemaakt hebben dan zou ik zeggen: gebruiken, happy camper.

Daarom, gewoon 20 flessen in voorraad nemen en dan roulerend gebruiken, oude eerst opmaken en dan aanvullen.
Net zoals je dat met eten doet.
Hoe lang kan je eten bewaren ?
 
Bovenaan