• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petroleum, waar is het goedkoop?

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
1c.jpg
Vragen over de prijs van de verschillende soorten/merken petroleum kun je hier in dit topic kwijt.


Ik heb iemand gevonden die Zibro Kristal (Qlima Kristal) voor een habbekrats keurig bij mij aan huis levert. Ik betaal inclusief bezorgen voor 3 flessen 120 euro. Als je meer afneemt wordt het goedkoper maar ik heb aan 3 flessen genoeg. Heb 'm gevonden op speurders.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb iemand gevonden die Zibro Kristal (Qlima Kristal) voor een habbekrats keurig bij mij aan huis levert. Ik betaal inclusief bezorgen voor 3 flessen 120 euro. Als je meer afneemt wordt het goedkoper maar ik heb aan 3 flessen genoeg. Heb 'm gevonden op speurders.

Nou mooi. Je bericht heeft nog meer waarde als je ook een link deelt naar deze persoon.
 
D

Deleted member 101

Gast
Bij de Praxis nu Qlima petroleum 20 liter can voor 39,19 Korting 20% dus.

https://www.praxis.nl/badkamer-keuk...out/qlima-kachelbrandstof-kristal-20l/2415983


Zibro Kristal is hetzelfde als Tosaïne Petroleum 20 Ltr Can. Tosaïne Petroleum kost 49,95 en 5 euro verzenskosten.

https://www.ts24.nl/product_info.php/info/116733/Tosaine-Petroleum-20-Ltr-Can-Tosaine/


Als u een nieuwe Qlima (Zibro) kachel heeft gekocht dan alleen de Zibro Kristal stoken, bij garantie reparatie kijken ze met UV licht of je de orginele Zibro Kristal hebt gebruikt. Heet nu dus Qlima in plaats van Zibro.

Deze petroleum is zwavelarm dus minder stank en uitstoot van zwavel vooral binnen erg prettig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Ik woon zelf in België en heb geen flauw idee waar je petroleum kan tanken. .
Bij Budel de grens over hamont.
Momenteel 92 cent per liter.
Gewoon aan de pomp.
Zuivere petroleum.
Ga daar iedere maand grote voorraad shag petroleum halen en meteen Lpg en benzine tank volgooien.
De helft goedkoper als thuis gas stoken.
Eerste jaar 500 kub minder gas thuis.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt me (weer eens) op een goed idee gebracht Andre. Hier heb ik zeker wat aan.
Uiteraard heb ik wat jerries met euro 95 in de sjuur staan die ik om de drie maanden ververs. Het is me opgevallen dat je ze voorzichtig moet openen. Er ontstaat na een tijdje een klein beetje druk in de jerry wat maakt dat je morst bij te snel openen.

De beste deal voor stalen 20l jerries krijg je bij hornbach. Ik geloof 18 eu het stuk.

Nu mijn vraag/opmerking> ik ga dr ff van uit dat het voor het langdurig goedhouden van petroleum belangrijk is dat de jerry tot aan de nok gevuld moet worden. Dit om te voorkomen dat er lucht bovenin zit.

Mogelijkerwijs kan er dan meer druk in de jerry komen.

Of zie ik beren op mijn weg?
Goedemorgen Robert,

Ik zie het, 18,25 Euro. Dat is een prima prijs en een goede tip. Ik kocht er een paar jaar geleden een stel via www.amazon.de voor ongeveer die prijs, maar heb ze sindsdien niet meer zo goedkoop gezien.

Misschien liegt Ruttte nu voor de verandering eens niet, en gaan we minder aan energiekosten betalen (tot de verkiezingen achter de rug zijn natuurlijk), en is dit het eerste teken daarvan! Man, weer Euro 95 voor Hfl 1,75 per liter, wat zou dat mooi zijn... En dan heb ik het niet zozeer over de prijsstelling. Hmmm, Rutte... Ik blijf mijn Petroleum wel in Belgie halen, want die man vertrouwen is als het ware Russische roulette als nieuwe hobby.

De jerrycan waar ik uit tap, markeer ik hier met een simpel stukje grijze duct tape om het handvat. Naast de vulopening is er een mooi stukje vlak, en daarop plak ik ook nog een stukje duct tape en schrijf daarop met watervaste stift een P (voor petroleum) of een B (voor benzine), en tegelijk de maand van afvullen JJMM.
Zo kan je ook bij meerdere jerrycans direct zien wat er in zit en welke de oudste brandstof bevat en dus als eerste moet worden aangesproken. Let natuurlijk altijd op om geen benzine te vullen in iets waar petroleum hoort, en omgekeerd; duidelijk merken is belangrijk. Wie verwisseling helemaal wil uitsluiten, zou voor benzine bijvoorbeeld een groene en voor petroleum een oranje jerrycan kunnen gebruiken, of er zelf een andere kleur op kunnen spuiten.
Tip: plak het beste zo'd twee rijen van elk drie stroken duct tape op elkaar, onder de bodem van een jerrycan. Dat beschermt daar dan de lak tegen beschadiging, en helpt zo om uitwendige roest te voorkomen.

upload_2019-3-16_8-46-53.png

"Nu mijn vraag/opmerking> ik ga dr ff van uit dat het voor het langdurig goedhouden van petroleum belangrijk is dat de jerry tot aan de nok gevuld moet worden. Dit om te voorkomen dat er lucht bovenin zit.
Mogelijkerwijs kan er dan meer druk in de jerry komen."

Hmmm, nee, er moet juist een beetje lucht in de jerrycan aanwezig blijven!
Belangrijker is, dat de jerrycan gesloten blijft in opslag; en dat beetje lucht doet geen kwaad maar juist goed, vanuit veiligheidsoogpunt.

Zou je het werkelijk tot aan de rand toe vullen in de winter, zeg een paar millimeter onder de tuitrand, dan stroomt het over de rand zodra je de jerrycan opent in de zomer, door eigen uitzetting (iets groter volume).
Ik vul die jerrycans doorgaans tot ik de brandstof net in de tuit zie staan. Het niveau staat dan net even iets onder het platte vlak onder het handvat, maar gelijk daaraan is ook niet erg. Houdt het dus het beste een paar centimeters onder de top van de tuit, dan levert uitzetting geen kliederboel op bij het openen.
Er is op dat moment overigens nog meer lucht in de jerrycan aanwezig dan menigeen vermoedt, en dat is prima!

Zo'n jerrycan is namelijk ontworpen om niet volledig te worden gevuld. Je ziet dat het achterste deel omhoog loopt, en in dat deel boven het vloeistofniveau blijft lucht aanwezig (bij rechtopstaand vullen, zoals het hoort!). Dat is belangrijk want die lucht kan het uitzetten en krimpen van de brandstof compenseren, een beetje zoals in het expansievat van de CV, en voorkomt dat een jerrycan bij uitzetting van de vloeistof barst. Zou zo'n jerrycan echt volledig zijn gevuld, dan zou een uitzettende vloeistof ook een stalen vat nog zonder veel moeite uit elkaar drukken, zo groot zijn die krachten. Dat beetje lucht is de eerste veiligheid, dus vul een jerrycan nooit echt volledig (niet naar achteren hellend vullen, maar altijd rechtopstaand!!).

Nu is zo'n jerrycan ook nog eens extra slim ontworpen, want je ziet in de zijkanten een soort ster geperst. Die is er niet alleen in aangebracht om de wand stijver te maken, maar ook om (als een balg) naar buiten te kunnen uitwijken om eventuele extreme overdruk te kunnen opvangen.
Er zijn er immers altijd wel lieden die een jerrycan toch hellend vullen tot alle lucht is verdwenen:confused:.
Ik vermoed dat dat de eersten ooit meerdere Wehrmacht-soldaten/Jerries op een rij zijn geweest, want niet alleen de jerrycan is een Germaanse vinding maar ook die ingeperste ster, en die is ook nog eens enkele keren aangepast geweest...;).
@petroman Misschien zijn wel het dezelfde Edelgermanen geweest, die later met liters wasbenzine op schoot op reis gingen zoals je schrijft? Haha, dat waren dan hele volle flessen zeker?:eek: Darwin Award!
 

Robert

Diehard Prepper
Ja, die tip van die tape aan de onderkant is een goeie. Ik heb ze nu sinds 2 jaar en ze zijn idd aan de onderkant al wat beschadigd. En dat ze beter niet tot aan de nok gevuld moeten worden vermoedde ik al. Tnx.
 

marzman

Diehard Prepper
De prijs aan de pomp is heel hoog momenteel, ongeveer gelijk aan de prijs van Qlima PTX 2000. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik wilde er toch wat nu van inslaan omdat ik niet denk dat het beter wordt voor de winter (eerder slechter). En dan heb ik in ieder geval iets als alternatief voor gas.
 

Titans Nitro

Elementary prepper
Op dit moment 20% keuze korting bij de karwei. Deze is ook geldig op de Qlima Kristal brandstof, dat scheelt toch weer een paar centen.
 

martin

Mankinds only hope
De prijs aan de pomp is heel hoog momenteel, ongeveer gelijk aan de prijs van Qlima PTX 2000. Heeft iemand daar ervaring mee?

Hoeveel is hij dan?
Ik dacht even de prijs neer te zetten zoals deze nu bij "Gulf - Stekene (uno)" is maar ze geven blijkbaar via de telefoon geen brandstofprijzen door.
(en het is voor mij op dit moment iets te ver om er langs te rijden wat hun prijs is)
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Hoeveel is hij dan?
Ik dacht even de prijs neer te zetten zoals deze nu bij "Gulf - Stekene (uno)" is maar ze geven blijkbaar via de telefoon geen brandstofprijzen door.
(en het is voor mij op dit moment iets te ver om er langs te rijden wat hun prijs is)
1,81 toen, nu 1,79. Maar die Qlima is 34,99 voor 20 liter. Scheelt bijna niks.

Edit: dit weekend 30 euro zie ik, dat ga ik niet meer halen. Als ik dat eerder had geweten was ik een stukje gaan rijden (in de buurt geen voorraad)
 

martin

Mankinds only hope
1,81 toen, nu 1,79. Maar die Qlima is 34,99 voor 20 liter. Scheelt bijna niks.

Ik betaalde in februari 1,02 euro voor 1 liter. Ik heb echt geen idee wat de prijs ondertussen geworden is. Heb gelukkig nog 5 stuks 20 Liter voorraad. Ik zit te denken om een paar olievaten aan te schaffen van 160 Liter. Ik blijf het lastig inschatten vinden wat we komende winter kunnen verwachten.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik ook, maar de prijs bij de pomp is ook hoog in België. Qlima PTX 2000 was zaterdag (helaas te laat gezien) 30 euro voor 20 liter. Dat is goedkoper dan de prijs aan de pomp en je hebt een groene jerrycan die je kan laten vullen als de prijzen weer normaler worden. Ik was van plan 120 liter in te slaan voor de winter.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik heb er vier gekocht. In de winkel waren ze verbaasd, haha (ze moesten een heftruck gaan halen om het uit het bovenste schap te halen). Ze zullen niet veel verkopen nu, maar ik zie de bui al hangen in de winter en dan zal het duurder of op zijn.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Bijzonder is het wel...
Drie weken terug twee kannen voor 96,- bij de karwei gekocht (weliswaar met 20% korting)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220822-124425_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20220822-124425_WhatsApp.jpg
    18.1 KB · Weergaven: 14
F

frans81

Gast
Bijzonder is het wel...
Drie weken terug twee kannen voor 96,- bij de karwei gekocht (weliswaar met 20% korting)

Das schrikken !
Had ik twee weken geleden er maar twee gepakt .
Helaas verkeerde fiets bij .
Had ik daarna ma gereserveerd maar dacht het loopt geen haast .
Had ik het maar niet vergeten dan was ik nu extra blij .

Tja hadden we maar 😒
 
Bovenaan