• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petroleum, waar is het goedkoop?

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb er toen 4 voor 35 euro/stuk gehaald ze waren de zaterdag ervoor zelfs 30. Nu 59 euro. Ik ben wel benieuwd, want ik ken die PTX 2000 verder niet maar het is ook Qlima. Goedkoper dan de pompprijs.

Voor minder dan de helft toch maar even langs België 1,683 ct / ltr
https://www.tankentabak.com/default.aspx
Ik haal het normaal ook aan de pomp, ik heb nog drie jerrycans maar een is niet helemaal leeg. Anders had ik ze al laten vullen. Misschien ga ik deze week alsnog dan kan ik een groot deel van de winter overbruggen. Maar er zijn ook boerenprotesten daar deze week, heb ook geen zin om daar tussen klem te staan :)
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Je hebt op feestboek een groep genaamd "petroleum C prijslijst" met 1100 man die er flink mee bezig is...

https://www.uwtuinendier.com/webshop/zuivere-petroleum-c-voor-petroleumkachels-zibro/ afhalen met je eigen 'cannetje, over een uur (2 sept) weer op voorraad.

Daar haal ik het normaal ook, maar daar waren dus de boerenprotesten. Maar het zijn boeren, waarschijnlijk zijn ze al weer terug aan het werk :)
https://vilt.be/nl/nieuws/tumult-in-hoogstraten-na-positief-advies-over-stikstofakkoord

Heb je een linkje naar die facebookgroep? Ik zie die niet :)
 

Floshtf

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Weet dat dit draadje over de prijs gaat maar...

heeft iemand al eens: Qlima kristal (blauwe) in zijn Zibro/Qlima gehad & daarna de petroleum C van de pomp?

Is er verschil qua geur aanzetten-branden-uitzetten?

Persoonlijk heb ik altijd Qlima kristal gebrand en ingeslagen in de ‘goedkope’ tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Ik was me er niet van bewust dat het hier zo duur geworden was!!
In Frankrijk waren de 20ltr jerrycans ca €32,- ....
Heb de buurman daar gebeld er 5 voor me te halen zodat ik die volgende maand mee naar NL kan nemen, evenals 1-2 kuub eikenhout (a € 40/kuub) van de 10 die volgende maand geleverd worden.
 

RockyFlats

Ruttaan
Godallemachtig... zulke prijzen, 4€ per liter voor dat Kristal, zijn toch wel totaal van de pot gerukt.
Het plaatst het dieselkacheltje dat ik laatst kocht wel in een geheel ander daglicht. Net een Euro per liter, en ook nog eens vrij van fijnstof door de gesloten verbranding.

Vraagje: kan diesel niet ook in een gewone oliekachel worden gebruikt? Het vlampunt ligt lager, dus m.i. veiliger, maar geeft mogelijk een, hum, apart geurtje? Misschien valt ook dat best mee bij zo'n Qlima-kachel met "naverbrander"(of hoe heet zo'n branderkop?)?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Storm

Prepper
Godallemachtig... zulke prijzen, 4€ per liter voor dat Kristal, zijn toch wel totaal van de pot gerukt.
Het plaatst het dieselkacheltje dat ik laatst kocht wel in een geheel ander daglicht. Net een Euro per liter, en ook nog eens vrij van fijnstof door de gesloten verbranding.

Vraagje: kan diesel niet ook in een gewone oliekachel worden gebruikt? Het vlampunt ligt lager, dus m.i. veiliger, maar geeft mogelijk een, hum, apart geurtje? Misschien valt ook dat best mee bij zo'n Qlima-kachel met "naverbrander"(of hoe heet zo'n branderkop?)?

Ik ben ook benieuwd, zit te denken om er hvo 100 diesel in te doen. Proberen of het ruikt.
Mss heeft iemand hier al ervaring mee.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik vond dit op internet:
Ieder kachel die brandt op petroleum, zibro, kerosine of iest van die aard werkt ook op diesel, want deze brandstoffen zijn bijna allemaal identiek op enkele specifieke eigenschappen na.

Maar ik heb toch mijn twijfels. Los van het feit dat ik denk dat de diesel gaat walmen en misschien meer niet zulke fijne rommel de lucht instuurt, vraag ik me af wat de lont doet. Misschien dat mocht je de lont toch willen gaan vervangen, je het kunt proberen.

Maar een ritje naar België en daar een flink aantal jerrycans met petroleum vullen is imo goed te doen. Zeker als je ook nog wat andere zaken inslaat die daar veel goedkoper zijn. Petroleum kost aan de pomp, 1,65 ct / ltr.
 

Ray

SHTF Expert
Het vlampunt van de lichtste fractie in diesel is bijna tien graden lager dan petroleum. Daarnaast is de spreiding van de koolwaterstofketens veel groter, een deel verbrand dus als een malle, een ander deel verbrand maar deels. Gevolg is hele kwalijke stoffen in huis en daarom moet je in een kleine afgesloten garage je dieselauto uitzetten tenzij je levensmoe bent.

Alle dieselkachels hebben daarom een afvoer naar buiten. Alleen zuivere butaan/propaan of petroleum kun je binnenshuis stoken zonder afvoer naar buiten. Gezond is nog steeds niet, geen enkele verbranding is perfect. Gas geeft de minste kwalijke stoffen, maar weer meer vocht in huis dan petroleum waardoor je meer moet stoken.
 

Storm

Prepper
Het vlampunt van de lichtste fractie in diesel is bijna tien graden lager dan petroleum. Daarnaast is de spreiding van de koolwaterstofketens veel groter, een deel verbrand dus als een malle, een ander deel verbrand maar deels. Gevolg is hele kwalijke stoffen in huis en daarom moet je in een kleine afgesloten garage je dieselauto uitzetten tenzij je levensmoe bent.

Alle dieselkachels hebben daarom een afvoer naar buiten. Alleen zuivere butaan/propaan of petroleum kun je binnenshuis stoken zonder afvoer naar buiten. Gezond is nog steeds niet, geen enkele verbranding is perfect. Gas geeft de minste kwalijke stoffen, maar weer meer vocht in huis dan petroleum waardoor je meer moet stoken.

Dat snap ik van diesel. Maar was benieuwd of iemand ervaring heeft met hvo 100 diesel,
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Het zou knap dom zijn om diesel in een petroleum apparaat te verbranden. Ongeacht of iemand dat al eens uitgeprobeerd heeft met een zibro kachel.
Als je met dat idee rondloopt dan snap je weinig van je petroleum apparaat en hoe die werkt.
Je gooit je tank van je benzine auto toch ook niet vol met diesel?
 
Bovenaan