• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petroleum, waar is het goedkoop?

RockyFlats

Ruttaan
Ik ben ook benieuwd, zit te denken om er hvo 100 diesel in te doen. Proberen of het ruikt.
Mss heeft iemand hier al ervaring mee.

@Storm, dieselolie stinkt niet meer dan petroleum denk ik maar even simpel, dus zal het bij verbranding wel zo'n beetje hetzelfde ruikbaar zijn. Of probeer zo'n dieselkacheltje. Die hebben een gesloten verbranding en dan houd je het fijnstof en de geur sowieso buitenshuis. Ze maken wel iets geluid en er moet een klein afvoergas-slangetje naar buiten, maar het is zo gezonder en goedkoper dan petroleum.

Het zou knap dom zijn om diesel in een petroleum apparaat te verbranden. Ongeacht of iemand dat al eens uitgeprobeerd heeft met een zibro kachel.
Als je met dat idee rondloopt dan snap je weinig van je petroleum apparaat en hoe die werkt.
Je gooit je tank van je benzine auto toch ook niet vol met diesel?

@petroman, een petroleumkachel is geen auto, snap dat toch eens. Ik zie weleens mensen kachel op de weg, en haal dan m'n schouders op. Maarrrr, zodra ik iemand op een kachel op de weg zie, dan spreek ik hem vriendelijk aan, want dat ben jij dan vast!? Vrrroem, vroem!;)

Nu kan je mij vast duidelijk uitleggen waarom die gedachte dan zo "dom" zou zijn, in bijvoorbeeld een noodsituatie, zonder petroleum???
Ik ben razend benieuwd...!
https://www.startpagina.nl/v/elektr...pparaten/vraag/470506/diesel-petroleumkachel/
 

Storm

Prepper
Het zou knap dom zijn om diesel in een petroleum apparaat te verbranden. Ongeacht of iemand dat al eens uitgeprobeerd heeft met een zibro kachel.
Als je met dat idee rondloopt dan snap je weinig van je petroleum apparaat en hoe die werkt.
Je gooit je tank van je benzine auto toch ook niet vol met diesel?
@Storm, dieselolie stinkt niet meer dan petroleum denk ik maar even simpel, dus zal het bij verbranding wel zo'n beetje hetzelfde ruikbaar zijn. Of probeer zo'n dieselkacheltje. Die hebben een gesloten verbranding en dan houd je het fijnstof en de geur sowieso buitenshuis. Ze maken wel iets geluid en er moet een klein afvoergas-slangetje naar buiten, maar het is zo gezonder en goedkoper dan petroleum.



@petroman, een petroleumkachel is geen auto, snap dat toch eens. Ik zie weleens mensen kachel op de weg, en haal dan m'n schouders op. Maarrrr, zodra ik iemand op een kachel op de weg zie, dan spreek ik hem vriendelijk aan, want dat ben jij dan vast!? Vrrroem, vroem!;)

Nu kan je mij vast duidelijk uitleggen waarom die gedachte dan zo "dom" zou zijn, in bijvoorbeeld een noodsituatie, zonder petroleum???
Ik ben razend benieuwd...!
https://www.startpagina.nl/v/elektr...pparaten/vraag/470506/diesel-petroleumkachel/

In principe lijken de brandstoffen op elkaar.
Maar ik wou alleen weten over de hvo brandstof.
Niet of je met een kachel over de weg kunt rijden
En ik moet nogal ver rijden voor petroleum en de nieuwe hvo diesel kan ik op de hoek tanken.
 

phtvs

Sysop
Admin
Maar ik wou alleen weten over de hvo brandstof.

Ik denk niet dat iemand er ervaring mee heeft. Voor zover ik weet is hvo diesel een brandstof die gemaakt word van frituurolie en dierlijke vetten. Ik zou dat niet zonder meer in een dure kachel verbranden. Zo'n aliexpress diesel kachel zal het vermoedelijk wel slikken maar voor een petroleum kachel lijkt het mij een absolute no-go. Zelfs de meeste diesel motoren kunnen geen 100% hvo diesel verwerken.
 

marzman

Diehard Prepper
In principe lijken de brandstoffen op elkaar.
Maar ik wou alleen weten over de hvo brandstof.
Niet of je met een kachel over de weg kunt rijden
En ik moet nogal ver rijden voor petroleum en de nieuwe hvo diesel kan ik op de hoek tanken.

Je moet gezuiverde petroleum hebben (petroleum c), anders heb je meer stank en zal hij eerder kapot zijn door vervuiling. Zelfs met gezuiverde petroleum van de pomp heb je al iets meer risico (en geen garantie meer) al gebruik ik het zelf nu al drie jaar in mijn kacheltje zonder problemen.

Hoe simpeler de kachel hoe minder problemen hij zal hebben waarschijnlijk, net als dat oude dieselauto's ook rijden op frituurolie.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik denk als je diesel gaat gebruiken dat je een "hoeveelheid" alcohol moet toevoegen om het brandpunt wat te verlagen zodat je een betere verbranding krijgt, hoeveel of wat, geen idee, vast wel ergenst te vinden?

Zoekopdracht geeft ook meerdere fora weer waar men zegt dat je petroleum voor diesel kan vervangen...

Bijvoorbeeld Hier:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/gebruik-van-kachel-op-diesel

Hier:
https://camper.startpagina.nl/forum/topic/534454/tip-zibro-olie-kan-veel-goedkoper/?page=8#:~:text=In plaats van petroleum branden,is net een tikkie goedkoper.

Engels hier:
https://www.primalsurvivor.net/diesel-kerosene-heater/

Youtube filmpje hier:


Etc etc... dus nee de vraag is niet zo gek.
Dat het kan zegt niet dat het juist is om te doen, voor het doel dat je wilt bereiken.

Krantenbak kan in de fik, beter om het niet te doen, is de nood aan de man, gewoon doen maar hou het wel veilig is mijn advies.
 

petroman

SHTF Expert
Grappige en opvallende is dat al die mensen die zeggen en schrijven dat het wel kan geen lid zijn van een forum voor petroleum lampen en/of kachels, want daar wordt, ook op internationaal niveau, gewoon gestelt dat het niet handig, verstandig is.
Dwz het kan maar het is niet goed voor je apparatuur en/of gezondheid.

Zo kan je in een petromax druklamp prima benzine stoken, totdat er een ventiel of pakking de geest geeft of het ding zo heet wordt dat ie naar de maan wil én gaat.
Proberen en uitvinden is prima, maar goed advies aannemen is ook een goede stap.
 

Ray

SHTF Expert
Diesel is simpelweg niet gezond om binnenshuis te stoken, je vergiftigt jezelf. Dus waar zou je een petroleum apparaat zonder rookgasafvoer met diesel willen stoken? Alleen buitenshuis, net als benzine lampen en branders.
 

Willem27

Prepper
Ik heb vandaag aan de pomp in Wassenaar getankt a 2.40 een liter. Is het normaal dat het zo sterk ruikt in verhouding met de qlima? Tijdens de verbranding ruik je overigens niks. Maar het tankje vullen is nu wel een klusje voor buiten geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

marzman

Diehard Prepper
Dat is inderdaad normaal. Bij het ontsteken en uitdoven is de verbranding niet optimaal en dat ruik je. Als het makkelijk kan, zou je het kacheltje ook buiten kunnen ontsteken, met mijn laserkachel gaat dat niet. Hij staat wel op een plantentray op wieltjes dat ik hem kan draaien en richten waar hij de lucht heen blaast. Als ik hem aan steek richt ik hem altijd de kamer uit en dan draai ik hem na een minuutje om.

Tankje vullen doe ik altijd al in de garage. Met een stukje karton dat ik speciaal daarvoor gebruik om er onder te leggen voor als er nog iets uit het pompje druppelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

petroman

SHTF Expert
Ga met je gezin kamperen op een natuurcamping.
Waar ga je poepen, waar komt water vandaan en eten en wat doe je als het donker wordt en hoe blijf je warm?
Dat is de opgave waar je voor komt te staan als de nutsvoorzieningen wegvallen.
 

marzman

Diehard Prepper
Ga met je gezin kamperen op een natuurcamping.
Waar ga je poepen, waar komt water vandaan en eten en wat doe je als het donker wordt en hoe blijf je warm?
Dat is de opgave waar je voor komt te staan als de nutsvoorzieningen wegvallen.
Je kan het beste een camper kopen als je dat wilt doen. Die zijn daar op voorbereid, daarom heb je ook camperplaatsen en geen caravanplaatsen (die mensen zijn schijnbaar minder voorbereid en moeten naar een camping)
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Gaat er niet om wat handiger is maar om te achterhalen wat je mist.
Zo heeft een camper heeft een wc een tent niet.
 

wdalen

Prepper
De zuiverste petroleum is bij Hornbach 64 euro maar moeilijk te krijgen. Bij BOL.com kost die zelfde hoeveelheid 120 euro. Dus goed rondkijken levert geld op. Ik bedoel de reukloze versie.
 
Bovenaan