• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

PV-Panelen, het grote vragen en ideeën Topic

R

Ronin K.

Gast
Men betaalt nu voor stroom...en met zonnepanelen moet diezelfde stroom terugverdiend worden. Wat is de terugverdientijd van de stroom die je nu afneemt van de energiemaatschappij dan?
Telt dan het niet meer uitputten van de aarde, het beter voor het milieu aspect voor zo weinigen mee?

Nabrander; Het produceren van zonnepanelen kost meer energie dan ze ooit zullen opleveren. De ‘return on energy’ is negatief in Noord-West Europa http://euanmearns.com/the-energy-return-of-solar-pv/

citaat uit artikel, tja de groene leugen, net als die lelijke windmolens bij zembla een keer een mooie aflevering over geweest.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Nabrander; Het produceren van zonnepanelen kost meer energie dan ze ooit zullen opleveren.
Gooi ik ook even met een citaatje: Dat PV-cellen meer energie kosten dan ze produceren is wellicht de bontste fabel van allemaal. Ook de veronderstellingen dat we op korte termijn op geen stukken na genoeg energie uit zon en wind kunnen verkrijgen en dat we geen ruimte genoeg hebben, zijn niet juist. http://www.duurzaamnieuws.nl/energi...r-energie-dan-ze-opleveren-dragen-nauwelijks/
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Afgezien van fabricage en transportkosten :
- één (1) kw aan stroom/energie kost mij 22cent (o,22euro)
- als mijn oude ferrismeter terugloopt is mijn terugverdienmodel simpel: elke kw van mijn PV installatie levert mij 0,22cent op.
- je kan dan zelf uitrekenen wanneer je gaat terugverdienen cq. wanneer je de kosten er uit hebt: kosten installatie delen door kw opbrengst per jaar.

Daarnaast heb je nog het emo deel, dus je bespaart fossiele brandstoffen, co2 uitstoot etc.
 

Lulu

Prepper
2x 10 maakt ook 20 maar ik vind 18v laadstroom ook wel aan de hoge kant. Ik heb thuis soms maar 10w aan vermogen met een dak vol panlen.
Beetje koffie dik kijken is het wel hoeveel vermogen je nodig hebt. Hoe is de ligging op de zon.
De ligging op de zon is wel vrij goed denk ik. Uit ervaring weet ik tot waar de schaduwen zoal komen omdat ik dan de gewone drinkbakken zo zet dat ze het meest in de zon staan. Geen hoogbouw in de buurt en de bomen staan aan de W tot NW kant. Ik kan gerust nog een paal in de grond kloppen om de panelen iets hoger te krijgen als dat zin heeft.

Met 20W à 2,5 uur zon zou ik dus -gemiddeld- aan 50Wh moeten komen? Vooral als ik, in het weekend bvb, soms eens een dag kan laden zonder te verbruiken.
Of is 30 euro extra de moeite om er 2 à 20W parallel te schakelen?
 

Arie

Diehard Prepper
20w heb je onder ideale omstandig heden. Ik denk dat je in je handen mag klappen als je gemiddelt de 5 a 10w haalt uit een 20w paneel.
Hoe beter je de panelen plaatst hoe beter de opbrengst.
Je moet ook rekening houden met je accu.
Die kan je niet helemaal leeg halen afhankelijk van het type is 50% of de helft het maximale wat je kan gebruiken.
En doe je dat regelmatig is de slijtage ook groot van zo'n accu.
Is het geen idee om een accu op te laden en bij het bij vullen van het water de accu te wisselen die je binnen gewoon oplaad.
In je eerste post ga je er dan ook alleen van uit dat je het nodig hebt om koude zonnige dagen. Ervan uitgaande dat je in nederland woont is niet meer dan 2 weken per jaar.
 

Ray

SHTF Expert
Ik zou gewoon een goedkoop 200 watt paneel kopen, verouderd, er is beter en wat meer opbrengt op bewolkte dagen, maar daarmee heb je een redelijke over capaciteit om de accu vol te laden.

Goedkope lood (auto) accu's mag je slecht licht ontladen willen ze jaren mee gaan, speciale maar dure tractie accu's kun je idd wel tot 50% ontladen.

Goedkoop is dus een tweedehands, ietwat verouderd paneel, regelaar en de beste accu die je kunt vinden en dus zelf bouwen, kennis genoeg op het forum om dat project te laten slagen.

Alleen om drinkwater niet te laten bevriezen voor de dieren is een aquarium luchtpompje met bellensteentje ook genoeg, waterbak moet dan wel minimaal emmer formaat zijn. Verbruikt veel minder vermogen. Zelf tweemaal daags het water verversen is voor kippen nog nooit een probleem geweest, zelfs als het -20 vriest.
 

drent

Diehard Prepper
De ligging op de zon is wel vrij goed denk ik. Uit ervaring weet ik tot waar de schaduwen zoal komen omdat ik dan de gewone drinkbakken zo zet dat ze het meest in de zon staan. Geen hoogbouw in de buurt en de bomen staan aan de W tot NW kant. Ik kan gerust nog een paal in de grond kloppen om de panelen iets hoger te krijgen als dat zin heeft.

Met 20W à 2,5 uur zon zou ik dus -gemiddeld- aan 50Wh moeten komen? Vooral als ik, in het weekend bvb, soms eens een dag kan laden zonder te verbruiken.
Of is 30 euro extra de moeite om er 2 à 20W parallel te schakelen?
Tussen november en maart leveren zonnepanelen amper wat op. Reken voor winter gebruik maar x4 aan nodige capaciteit. Mijn schrikapparaat op 80ah semitractieaccu trekt de boel nu bijna leeg (laadadvies is normaal elke 4-6 weken om accu goed te houden als je geen zonnepaneel er aan hebt hangen). Daar hangt een 70w paneel achter, die inderdaad niet optimaal geplaatst is, maar ivm diefstalpreventie kan dat niet anders. Begin maar te rekenen bij 70-80w polypaneel en hang er een al vol geladen 80+ah semi tractieaccu aan. Met minder kan je zonder regelmatig naar huis slepen om via het net te laden zeker wel vergeten. En als iets niet leuk is dan is het wel accu slepen, die krengen zijn zwaar en hoe meer vermogen hoe meer gewicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Tussen november en maart leveren zonnepanelen amper wat op. Reken voor winter gebruik maar x4 aan nodige capaciteit. Mijn schrikapparaat op 80ah semitractieaccu trekt de boel nu bijna leeg (laadadvies is normaal elke 4-6 weken om accu goed te houden als je geen zonnepaneel er aan hebt hangen). Daar hangt een 70w paneel achter, die inderdaad niet optimaal geplaatst is, maar ivm diefstalpreventie kan dat niet anders. Begin maar te rekenen bij 70-80w polypaneel en hang er een al vol geladen 80+ah semi tractieaccu aan. Met minder kan je zonder regelmatig naar huis slepen om via het net te laden zeker wel vergeten. En als iets niet leuk is dan is het wel accu slepen, die krengen zijn zwaar en hoe meer vermogen hoe meer gewicht.

4 x is nog krap. 3500 watt aan panelen levert soms maar een tiende op bij een bewolkte grijze dag Tegenwoordig leveren de betere panelen juist in die situatie nog enigszins stroom. Soms wordt dat Daylight panels genoemd, de ouderwetse zonnecellen (en die in goedkope Aldi/Lidl/AlieX ladertjes) doen weinig zonder direct zonlicht.
 

prutsert

Prepper
Advies gevraagd voor een bronpomp op zonnepanelen. In ons streven naar zelfvoorzienend leven en lekker eten hebben we veel water nodig in de moestuin en voor de beestjes. Van stroom weet ik echt niks, mijn electricien wil van pv niets weten en de verkopers van pv zijn volgens mij geen elektricien.
Ik wil een (dompel)pomp op pv stroom hebben, een pedrollo-4srm-2-7-230-volt 370 Watt, maar wel zonder akku's, echt zo simpel mogelijk, alleen voor overdag. Schijnt de zon moet hij pompen, zo niet dan niet. Ik wil ook geen stroom op het net leveren . Het water kan wel in de vijver en als die vol is kan het zo de tuin in, het is toch net de sahara hier.
Helaas kon niemand me vertellen hoe ik de pomp moet beschermen tegen te weinig of te veel spanning en/ of stroom.
Kan het wel kwaad voor de pomp ?
Kan het de inverter beschadigen als die zijn stroom "niet kwijt kan" als de pomp niet mag lopen bij te weinig zonlicht? Hoeveel Wp moet ik nemen uitgaande van cis panelen a 170 Wp van solar frontier. Ik dacht aan cis vanwege de hitte.
Alvast hartelijk dank
 

petroman

SHTF Expert
Stond solar frontier ook niet in de IKEA vestiging Amersfoort ?
Verder worden panelen warm geen idee of je hier in Holland hoge temeratuur bestendige panelen moet hebben. Bij ons liggen ze in ieder geval niet op het dak.

Hoeveel ruimte heb je ? wat is de orientatie ?
 

prutsert

Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Stond solar frontier ook niet in de IKEA vestiging Amersfoort ?
Verder worden panelen warm geen idee of je hier in Holland hoge temeratuur bestendige panelen moet hebben. Bij ons liggen ze in ieder geval niet op het dak.

Hoeveel ruimte heb je ? wat is de orientatie ?
Solar Frontier is een japans bedrijf die zich vooral profileren met hun CIS panelen, op hun site zag ik dat ze nu de 3e generatie maken. Ik kwam op het merk via Marktplaats. Ik zit niet in Nederland, maar in midden Hongarije en warm worden.
En warm worden is meen ik in de forum al eens besproken. Al bij 25 graden (temp van de cellen) loopt je rendement hard achteruit, bij CIS panelen is dat rendementsverlies minder dan bij poly of mono. Ook als je saldeert moet je de kwh vooral in de zomer leveren die in de winter te gebruiken. Bij mij zou je om 10 uur je hand er al niet meer op kunnen houden. Ruimte heb ik in overvloed, maar zoveel panelen kan ik niet betalen. Orientatie is 100% want ik zet ze neer waar ik wil.
Die pomp komt er sowieso, alleen weet ik niet of ik hem kan aandrijven met pv zonder akku's. Kan het kwaad voor de pomp ? kan een omvormer beschadigen als er en geen verbruik en geen opslag is? Er waren wel solar sets te koop op amazon of ebay, maar ik wil een pedrollo

[MOD] 2 posts samengevoegd [MOD]
 

Arie

Diehard Prepper
Ik denk niet dat er een omvormer is die zonder accu's werkt.
Meestal willen igbt's een vaste spanning en met alleen panelen ga je dat nooit voor elkaar krijgen.
Om het zonder accu's te proberen kan je een 12v of 24v waterpomp proberen met een laadregelaar, maar ook dat lukt denk ik niet omdat je lader geen laad spanning en stroom kan bepalen.
Zonder accu is denk ik een goedkope oplossing niet mogelijk.
 

petroman

SHTF Expert
Alles bij elkaar opgeteld denk ik dat je voor alleen de pomp een paneel moet zoeken die meteen 220v bij xx watt levert.
 

AveragePrep

Elementary prepper
Hallo,
Ik heb 12 panelen van 260w op mijn dak liggen, die via een omvormer op het net aangesloten zijn. Wanneer de stekker uit het stopcontact gehaald wordt, doen de panelen niets meer. Ik ken daar de reden van (veiligheid voor elektriciteit-medewerkers etc).
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om nu aan mijn installatie te prutsen, maar stel je eens een echte SHTF-situatie voor waarin er lange tijd geen grid is en we ook voorlopig niet op welke elektriciteits-medewerkers dan ook hoeven wachten. Type meteoor-inslag of zo :)

Stel je zou een gewone 12 volt accu nemen met een druppellader gewoon in het stopcontact.
Vervolgens sluit je op die accu een omvormer van 12 naar 220 volt.
Daarin steek je de stekker van de omvormer.
Zou dat werken? In zoverre dat je stroom hebt zodra het licht is/zon schijnt.
Zou mijn vriezer het weer doen? Zou de druppellader het doen?
 

Niels

Mankinds only hope
Zeer interessant... Of gewoon een UPS er tussen (accu en omvormer in 1).
Als je het gaat testen, dan hoor ik graag de bevindingen.
 

Richard434

Prepper goeroe
In theorie zou dat kunnen werken.
Hangt ook een beetje van de omvormer en van de andere omvormer af... De ene moet namelijk een vrij zuivere sinusgolf genereren die de ander nodig heeft.
Hoe zuiverder de ene is, hoe eerder de andere het aankan.
Echter, heeft een omvormer ook wat energie nodig. En dien je dan echt te zorgen dat het systeem relatief vrij van het netwerk kan draaien (lees, zet je hoofdschakelaar dan om) omdat je anders het netwerk gaat voeden waardoor je weinig energie overhoudt.
Ook moet je er rekening mee gaan houden, dat je dan stroom opwekt als je het relatief niet nodig hebt (overdag) en 's avonds niet.
Misschien is het dan een betere optie om meerdere accu's neer te zetten die je met PV oplaad en vanuit waar je gaat omvormen.
 

AveragePrep

Elementary prepper
@Richard434 : dank je voor je tips. Die accu zou inderdaad er vooral voor dienen om die omvormers van stroom te voorzien. De opwekking van stroom via de panelen, gaat dan dus voor een deel daarin "verloren".
Waar het mij in deze post om ging is om te weten of die setup zou kunnen werken. Dat van die hoofdschakelaar en een kwalitatief goede omvormer zijn goede tips. Wederom dank daarvoor.
Als die setup werkt, zouden er inderdaad nog extra accu's kunnen worden toegevoegd die worden opgeladen via het normale circuit. Maar dat is dan voor later zorg :)
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou eerst eens kijken of die beveiliging te overbruggen is.
Maar zoals Richard al zegt, je hebt ook stroom nodig als die panelen niets doen. 's nachts, als het regent etc. Kijk eens naar je opbrengts de laatste dagen in NL
Zal niet veel zijn.
Ik vermoed dat je vriezer alleen van 11:00 tot 13:00uur gaat draaien als ie het al doet.
 

Richard434

Prepper goeroe
@petroman , Die beveiliging is nauwelijks te overbruggen, dit omdat de omvormers juist uit veiligheid zo zijn opgebouwd dat ze een externe sinusgolf nodig hebben om de spanning op de juiste manier om te kunnen vormen. Daarom moet je een dergelijke truc als hierboven beschreven uithalen.
 

Arie

Diehard Prepper
De omvormer die je op de accu aansluit moet een echte zuivere sinus hebben met een nul aan aarde en hij moet de frequentie kunnen verhogen om de pv omvormer te smoren.
Anders blaas je de igbt’s in je 12/230v omvormer op.
Maar het kan ik heb het ook en gebruik daarvoor een victron multiplus.

AD51D38B-E146-48D6-8A5C-22E598AFAE55.png
 
Bovenaan