• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

PV-Panelen, het grote vragen en ideeën Topic

petroman

SHTF Expert
Toen de energie nog van de NUON kwam en door de staat werd beheerd was er geen sprake van dat er "gehandeld" moest worden met energie.
Na de privatisering hebben de energie maatschappijen alle infra voor een appel en een ei gekregen.
Het idee was dat zij, die mij., voor het onderhoud gingen zorgen.

Nu er handel is ontstaan en onderhoud moet uitgevoerd worden kan jan met de pet gewoon weer dokken.
zeker als je bedenkt dat wij veel meer vastrecht kosten betalen dan iemand zonder panelen.
dat compenseert m.i de nadelige effecten meer dan genoeg,
Ja maar daar lees en hoor je niemand over.
 

RockyFlats

Ruttaan
Hoeveel de energiemaatschappijen mislopen is mij niet bekend, de kosten worden voornamelijk opgevangen door de vaste-tarieven-klanten.
Dat bedoel ik @joepmeloen , hoe zeer ik de zonnepaneel houders ook een goede leververgoeding gun, maar als klant ren je er dan toch weg als je steevast een dubbeltje meer betaalt per kWh om een ander te subsidiëren?

Het is eigenlijk alleen het onbenul en het trage reageren van velen, dat mij nog enig vertrouwen geeft dat salderen nog even door gaat. Naarmate het economisch slechter gaat in ons land, zal men echter scherper op de centjes gaan letten. Duitsland heeft vandaag zijn groeiverwachtingen al naar nagenoeg 0 teruggeschroefd, en "als het daar vandaag miezert dan hebben we morgen slagregens hier".

Toch ben ik van plan om ook serieus zonnepanelen te monteren. Ik heb er nu zeven met micro-inverters, en denk dat ik zeer binnenkort een thuisbatterij installeer. Samen met een eilandstroom-inverter zou dat ongeveer €2.100,- gaan kosten voor een 10 kWh lifepo4 51,2V thuisbatterij. Saldering en terugleververgoedingen (of niet) kan mij weinig schelen. Terugbetalen doet het zich toch, en het geeft zekerheid.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Misschien is het op het randje van off-topic, maar een besluit om al dan niet naar een aantrekkelijker leverancier te verhuizen (met of zonder solar) hangt wel af van de totale kosten, neem ik aan... Ik krijg dan de indruk dat het niet veel uitmaakt of je nu met solar bij een reguliere energieleverancier zit of zonder solar met een dynamisch tarief.
Screenshot_20240214-215041.png
Hier als voorbeeld Eneco dat in maart 2023 nog €0,83 voor een kWh rekende en €3,06 voor 1m3 gas. Bij Nextenergy was dat resp. €0,33 en €1,26.
Screenshot_20240214-215208.pngPer 1 april 2023 ging dat naar €0,462 voor een kWh en €1,826 voor 1m3 gas. Bij Nextenergy was dat in april resp. €0,29 en €1,21. Dat was €0,61 minder voor iedere kuub gas die je verstookte.
Screenshot_20240214-215235.png
Bij Eneco betaalde je dan steevast 50% meer met een variabel contract, lijkt het. Shocking vind ik dat. Weegt het salderen daar nog tegenop?

Nu, op 14-2-2024 betaal ik €0,24 per kWh en €1,13 per m3 gas (incl. BTW, inkoopvergoeding en energiebelasting). Hoe is dat bij jullie?

Mochten jullie op specifieke data willen vergelijken, geef dan jouw tarief en de dag aan, en ik zoek het Nextenergy tarief erbij...
Screenshot_20240214-215306.png
 

martin

Mankinds only hope
Nu, op 14-2-2024 betaal ik €0,24 per kWh en €1,13 per m3 gas (incl. BTW, inkoopvergoeding en energiebelasting). Hoe is dat bij jullie?

Ik heb een 3 jarig contract afgesloten en zit nu op:

€ 0,373648 per kWh
€ 1,488191 per m³

Maar omdat ik dus zonnepanelen heb heb ik een termijnbedrag van

1707949833160.png
1707949928585.png

Dus kort samengevat zal het me aan mijn .... oxideren en heb ik vermoedelijk toch de juiste gok genomen.

Maar ik sluit niks uit en die voorwaarden zijn inderdaad wel enorm lachwekkend. Ik heb het even te druk om het juridisch uit te zoeken maar ik kan het me bijna niet voorstellen dat men zo makkelijk hun tarieven omhoog zou kunnen gooien. Want wat is dan nog de waarde van een "vast" contract als het alsnog variabel zou zijn.
 

phtvs

Sysop
Admin
Want wat is dan nog de waarde van een "vast" contract

Er staat dat het niet zomaar mag maar dat het van je contract afhangt. Dus krijg je ermee te makeen, dan even goed je contract nalezen.

Ik heb een contract met vaste tarieven​

Dan mag uw leverancier de tarieven niet zomaar verhogen. U hebt met uw leverancier afgesproken dat u energie krijgt voor een minimale periode van vaak 1 of 3 jaar. En u hebt beloofd een vast bedrag te betalen voor deze levering. Aan deze afspraken zitten u en uw leverancier vast. Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de tarieven willen verhogen? Of dat ze uw terugleververgoeding verlagen? En geven ze de hoge energieprijzen als reden? Dit mag dus niet zomaar.
https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/energieleverancier-verhoogt-tarieven

Op die website staat een voorbeeld brief die je kunt gebruiken als je toch te maken krijgt met verhoging van tarieven. Geen idee of dat ook van toepassing is op een extra vergoeding voor het terugleveren.

Kijk als je een contract gaat verlengen even goed of er iets over in staat. Voor je het weet klik je klakkeloos op verlengen en zit je eraan vast
 

petroman

SHTF Expert
Op die website staat een voorbeeld brief die je kunt gebruiken als je toch te maken krijgt met verhoging van tarieven.
Moet je alleen nog een manier vinden om die brief, analoog of digitaal bij je energieleverancier binnen te krijgen en wel zo dat dit minimaal geregistreerd wordt.
Dat is mij nog niet gelukt want alles moet via de app. Waar je dan nooit, ook al vraag je daar heel duidelijk om, een afschrift van krijgt.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Moet je alleen nog een manier vinden om die brief, analoog of digitaal bij je energieleverancier binnen te krijgen en wel zo dat dit minimaal geregistreerd wordt.
Dat is mij nog niet gelukt want alles moet via de app. Waar je dan nooit, ook al vraag je daar heel duidelijk om, een afschrift van krijgt.

Beste @petroman
Is het mogelijk dat een scherm kopie via de (PrtSc) toets enige juridische waarde heeft???
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Moet je alleen nog een manier vinden om die brief, analoog of digitaal bij je energieleverancier binnen te krijgen en wel zo dat dit minimaal geregistreerd wordt.
Dat is mij nog niet gelukt want alles moet via de app. Waar je dan nooit, ook al vraag je daar heel duidelijk om, een afschrift van krijgt.
@petroman , ik zou dan via Google wat emailadressen bij elkaar zoeken van zo'n energiebedrijf, en via een "bericht aan allen" mijn woordje doen. Vraag dan bij verzending een melding van 1. goede bezorging en 2. van ontvangst. Email heeft m.i. de status van schriftelijke correspondentie, dus zou het kunnen volstaan. Er een papieren brief achteraan (zo nodig aangetekend) is wel het zekerst, maar is er nog tijd dan is de reactie eerder binnen dan dat je met een brief naar "het postagentschap-dat zich-als-postkantoor-voordoet" moet voor de aangetekende "R". uttanië blijft toch wel een buitengewoon land met grandioze energieprijzen, en politici "die (haha) niet over een nacht ijs gaan" en meesters zijn in rare beslissingen en in het solide afknijpen van de burger!😆
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

RockyFlats

Ruttaan
Er staat dat het niet zomaar mag maar dat het van je contract afhangt. Dus krijg je ermee te makeen, dan even goed je contract nalezen.

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/energieleverancier-verhoogt-tarieven
@phtvs , er kan inderdaad sprake zijn van "nietige bepalingen", voor zover die in strijd zijn met dwingend recht.

Artikel 19.1 "Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen" lijkt mij daarvoor wel een kanshebber, of de wetgever leest er m.i. wel ".. en wij mogen u daarvoor passend compenseren" bij. Zonder goede reden is er immers sprake van contractbreuk, lijkt mij.

"In de wet staan een aantal artikelen die bepaalde bepalingen in een overeenkomst verbieden. Deze bepalingen zijn zogenaamd nietig. Een nietige bepaling is een bepaling die vanaf het begin niet geldig is." https://www.ris-rijkschroeff.nl/Blogs/Verbintenissenrecht/Verboden-bepalingen-in-overeenkomsten
Op die website staat een voorbeeld brief die je kunt gebruiken als je toch te maken krijgt met verhoging van tarieven. Geen idee of dat ook van toepassing is op een extra vergoeding voor het terugleveren.

Kijk als je een contract gaat verlengen even goed of er iets over in staat. Voor je het weet klik je klakkeloos op verlengen en zit je eraan vast
De vraag is dan, welke goede redenen een energiebedrijf zou kunnen aanvoeren?

"19.2 Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering
schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen."

Dat is sowieso een wettelijk recht denk ik, maar wij willen niet beëindigen maar de leverancier aan het contract houden.😁

"19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst.
Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas,
waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking
tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en
wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen,
in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden."

Dit 19.3 lijkt mij alleen betrekking hebben op contracten zonder vaste tarieven. Boterzacht zijn die dan, maar de variabele tarieven geven hen al de mogelijkheid om "met een vork te schrijven", dus niet klagen😆

19.4 Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij informeren u tijdig
voordat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u onze overeenkomst zonder vaste
einddatum mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden. Deze bepaling geldt niet voor een

wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
Dit 19.4 is m.i. voor contracten zonder vaste tarieven voor de loopduur.
Het vetgedrukte geeft m.i. aan dat tariefsverhogingen kunnen als die voortvloeien uit een wijziging van heffingen of belastingen (zonder plicht tot tijdig informeren).

19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.

Dit 19.5 geldt m.i. voor "vaste tarieven". Die tarieven kunnen dus wijzigen bij verandering van heffingen en belastingen.

Tja, maar hoe zit het dan, als de overheid de bestaande mogelijkheden tot saldering beperkt of verruimt? Wat mij betreft mag dat een ondernemersrisico zijn dat men aangaat of niet. Wordt de salderingsperiode verlengd dan is dat nadelig voor de energieleverancier denk ik. Maar het is geen "wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen".
Ik vermoed dat de leverancier zoiets gewoon moet "slikken".😁

"21.3 Heeft u een overeenkomst met een vaste einddatum en beëindigt u deze overeenkomst eerder dan de
afgesproken einddatum? Dan kunnen wij u hiervoor een opzegvergoeding in rekening brengen. Deze

opzegvergoeding hoeft u niet te betalen als wij de kwaliteitscriteria hebben aangepast zonder dat het moest
van de overheid."
Nog zo'n wazige zin. Wat zijn "kwaliteitscriteria" in hemelsnaam, in deze zin? Alles wat met verandering van de kwaliteit van levering en dienstverlening samenhangt lijkt mij, logischerwijs😉. Verzenden ze op enig moment geen papieren afschriften meer, of wordt de telefonische bereikbaarheid beperkt? Het zou zomaar een vigerende reden kunnen zijn om tussentijds gratis op te stappen😁?!

Wat ze de klant moeten betalen bij contractbreuk en opzeggen door de energiemaatschappij zelf, daarover lees ik niets. Voer voor advocaten en de rechtbank, waarschijnlijk. Naar bestaande jurisprudentie Googlen, is best interessant...
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Maar dat is dus niet zo als je bij een energieleverancier zit en geen contract hebt met variabele tarieven. Dan maken ze forse winsten want die klanten betalen gewoon het normale tarief, zelfs als er sprake is van negatieve prijzen. En laat daar nu net de kneep zitten, de meeste mensen hebben een gewoon contract waarvan veel zelfs een vast contract zonder variabele tarieven.

Precies.

dat bedoel ik dus.
mijn buren betalen zomer en winter iets van 33 cent.
in de zomer is de stroom soms negatief maar betalen doen ze dan 33 cent voor mijn overschot.

dat is dikke winst voor Engie.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Mag men als gewone burger je overschot aan stroom leveren aan buren, mag je daar wat voor vragen, zijn er installatie voorschriften.
Stel je bent in omstandigheden dat je een bepaald bedrag mag bij verdienen zonder dat je het hoeft door te geven.
Of je leverd overschot aan stroom en als tegen prestatie onder houd je buren je tuin, dus met gesloten beurs.

Kwam even zo in mij op, misschien heeft iemand hier wat aan.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator

phtvs

Sysop
Admin
Ik kan het artikel niet lezen.
Het je een samenvatting hoe ze die honderden euros denken te gaan innen bij de bezitters van zonnepanelen?

Excuses ik zie je vraag nu pas.
Hier wordt uitgelegd hoe ze die kosten gaan innen.

Hoe worden terugleverkosten verrekend?​

De terugleverkosten worden meegenomen in de berekening van de maand/jaarprijs. Om de kosten zo eerlijk mogelijk te verdelen, heeft Vandebron deze kosten opgedeeld in schalen. De hoogte van de kosten is gebaseerd op de hoeveelheid energie die u per jaar teruglevert. In welke schaal u valt, wordt bepaald aan de hand van de totale teruglevering. Per schaal gelden vaste terugleverkosten. Bij het afsluiten van een contract berekent de energieleverancier in welke schaal u valt. De definitieve kosten worden berekend op uw jaar- of eindafrekening, op basis van de daadwerkelijk teruggeleverde stroom.
https://www.gaslicht.com/zonnepanel...rden de vaste terugleveringskosten verrekend?

Klanten van Vandebron die maximaal 1000 kWh terugleveren, betalen € 4 per maand (schaal 1). Wie meer dan 5000 kWh per jaar teruglevert (inclusief salderen) moet maandelijks € 46 terugleverkosten betalen (peildatum: 16-2-'24). Jaarlijks dus maar liefst € 552.

Inmiddels gaat ook Greenchoise kosten in rekening brengen.

Greenchoice gaat ook extra kosten in rekening brengen bij klanten met zonnepanelen. Die stap moet de kosten bij het terugleveren van stroom ’evenwichtiger’ verdelen, stelt de energieleverancier. Tegelijkertijd maakt Greenchoice stroom overdag goedkoper dan ’s nachts op doordeweekse dagen, omdat dan de meeste groene stroom wordt opgewekt.
https://www.telegraaf.nl/financieel...ten-met-zonnepanelen-ook-extra-kosten-rekenen
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Excuses ik zie je vraag nu pas.
Hier wordt uitgelegd hoe ze die kosten gaan innen.


https://www.gaslicht.com/zonnepanelen/terugleverkosten#Hoe worden de vaste terugleveringskosten verrekend?



Inmiddels gaat ook Greenchoise kosten in rekening brengen.


https://www.telegraaf.nl/financieel...ten-met-zonnepanelen-ook-extra-kosten-rekenen

Hoe zit het met terugdraai-orgels?
Daarvan zie je alleen wat terug is geleverd op het moment dat je meer opwekt dan verbruikt aan het einde van het jaar.

Op doordeweekse dagen... :) ze zijn een kei in belazeren, want de zon en de wind heeft ook weekend?
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Hoe zit het met terugdraai-orgels?
Daarvan zie je alleen wat terug is geleverd op het moment dat je meer opwekt dan verbruikt aan het einde van het jaar.

Op doordeweekse dagen... :) ze zijn een kei in belazeren, want de zon en de wind heeft ook weekend?

Nee, in het weekend zijn De kantoren meestal dicht. Dus dan weten ze niet waar ze heen moeten met de stroom. En op deze manier is het win/win. En dan niet voor beide partijen zoals normaal maar gewoon 2x voor hun. En de staat helpt hun nog ook.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Voor wie een Goodwe omvormer heeft, die kan je laten up-daten. Dit gaat on-line, maar je moet ze wel een mail sturen. Vanzelf doen ze dat niet. De laatste versie is 1127. En voor de echte Hollanders, het is Gratis
 

drent

Diehard Prepper
Netbeheerders (Tennet en co) waarschuwden 20+ jaar geleden al dat er flinke uitbreiding van het stroomnet nodig was, maar overheid gaf niet thuis. Nu is er naast geld tekort niet genoeg materiaal en mensen om alles te doen wat nodig is binnen de tijd die er is.

Maar als je geen zin hebt in terugleververgoedingen, dan kan je overwegen om je panelen niet aan het net te koppelen. Zelfs zonder accu is er zat mogelijk aan gebruik van zon voor opladen alles met accu (telefoon, laptop, boormachine, ... )
Accu is de geldvreter van zo'n systeem en heeft de kortste levensduur.
Interessant stuk over zo'n systeem : (en verder ook interessante site voor simpele oplossingen)
https://www.lowtechmagazine.be/2016/02/hoe-bouw-je-een-12-volt-gelijkstroom-zonne-installatie.html
https://www.lowtechmagazine.be/2016/02/zonne-energie-installatie-op-dc-gelijkstroom.html
https://solar.lowtechmagazine.com/nl/2023/08/direct-solar-power-off-grid-without-batteries/
Website Nederlands :
https://www.lowtechmagazine.be/ https://solar.lowtechmagazine.com/nl/
Engels :
https://solar.lowtechmagazine.com/
De laatste 2 draaien op zonneenergie met server in Spanje.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
He klopt dat de accu het duurst is. Maar nu in de up-date heb zit ik aan een verbruik van 0.02 kWh per dag. Daarnaast gaat er een 60% in de verkoop het net op. ( en het is pas April) Off-grit zou dus niet echt een probleem moeten zijn. De accu heeft in de ochtend nog een 50% .Maar met dit weer laad hij ook iedere dag op tot 100%. En als je overdag wast en de grote verbruiker benut kom je al een heel eind.
Of ik de investering terug "verdien" of terug "bespaar" is een ander verhaal. Maar die doet geen zeer meer en als je alleen het vast recht terug verdient met de verkoop is een "gratis" stroom toch ook wel lekker. Daar kan je best een wintersportvakantie voor laten schieten.

En aan het net zitten heeft ook zijn voordelen. Wel stroom als er geen zon is en verdienen als er veel zon is. Mischien niet zoveel als je wil en dacht dat het zou zijn. Is het glas maar half vol of pas half leeg.
 
Bovenaan