• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

PV-Panelen, het grote vragen en ideeën Topic

phtvs

Sysop
Admin
Ik weet niet hoe dik het glas is. Het zal denk ik niet veel verschillen met normaal glas want super dun glas zou veel te makkelijk breken

Het glas is erg dun volgens mij.

1024x576a.jpg

Het glas van de kapotte zonnepanelen is met die rookwolken verspreid in het gebied. "Het is heel licht spul en het brokkelt vrijwel meteen af als je het in je handen neemt", zeg Winder. "Het is schadelijk voor koeien en andere grazers. Als ze dit eten kunnen ze maagbloedingen krijgen."
https://nos.nl/artikel/2342992-weid...len-na-brand-niemand-heeft-hierover-nagedacht

Glas wat met de wind meegevoerd kan worden is, lijkt mij erg dun en licht
 

martin

Mankinds only hope
Glas wat met de wind meegevoerd kan worden is lijkt mij erg dun en licht

Dat lijkt me ook. Ik zal als ik weer uit Spanje thuis ben (over een week of 8) eens een stukje glas uit dat defect zonnepaneel halen en meten hoe dik het is.

Die foto lijkt meer op een filmlaag van de cel dan op het glas wat ik normaal gezien tegenkom in het kader van een zonnepaneel.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik oude rommel bezit wat een stuk dikker glas heeft dan de huidige moderne panelen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Hier in m'n woonplaats staan een paar panelen aan de kant met barsten, waarschijnlijk van een hagelbui enige tijd geleden.. zal een fotootje maken en misschien wat glas er af peuteren.

Denk overigens dat er wel verschillen zitten in de panelen, met dikker glas steviger. Zwaarder en duurder en zo...

Kunstof zal denk ik te snel en teveel krassen, waar glas natuurlijk gewoon langer mooi / transparant blijft, dezelfde reden dat mensen nog geen hr++ kunstof ramen hebben :).

Misschien is dit iets, Nederlands bedrijf dat kunstof wil gaan gebruiken.
https://www.change.inc/energie/de-d...kunststof-en-komen-straks-uit-nederland-37025
 

PBear

Mankinds only hope
Hier in m'n woonplaats staan een paar panelen aan de kant met barsten, waarschijnlijk van een hagelbui enige tijd geleden.. zal een fotootje maken en misschien wat glas er af peuteren.

Denk overigens dat er wel verschillen zitten in de panelen, met dikker glas steviger. Zwaarder en duurder en zo...

Kunstof zal denk ik te snel en teveel krassen, waar glas natuurlijk gewoon langer mooi / transparant blijft, dezelfde reden dat mensen nog geen hr++ kunstof ramen hebben :).

Misschien is dit iets, Nederlands bedrijf dat kunstof wil gaan gebruiken.
https://www.change.inc/energie/de-d...kunststof-en-komen-straks-uit-nederland-37025

Het zou mooi zijn als dat Nederlandse bedrijf dat die lichtgewicht duurzame kunststof zonnepanelen (gaat) produceren (uit het bericht van de link blijkt dat de fabriek in 2022 de massa-productie zou starten) die zonnepanelen optioneel zou kunnen voorzien van een vloeistof-warmtewisselaar, waardoor niet alleen dmv koeling het rendement van de zonnecellen wordt verhoogd, maar de de panelen tevens geschikt zijn voor ondersteuning van warmwater voorziening en/of verwarmingsdoeleinden.
Dan snijdt het mes aan drie kanten 😁

In het bericht staat helaas niets over de te verwachten levensduur van de kunstof panelen tov glas.
 

phtvs

Sysop
Admin
Dat lijkt me ook. Ik zal als ik weer uit Spanje thuis ben (over een week of 8) eens een stukje glas uit dat defect zonnepaneel halen en meten hoe dik het is.

ah ik denk dat we over twee verschillende zaken praten. In een paneel met (aluminium) omlijsting zit bovenop de zonnecellen een glasplaat om de cellen te beschermen. Dat zal dik glas zijn. Maar wat er in de media over dit onderwerp bedoeld wordt is het glas waar de cel opgelijmd zit. Het gaat dus om de cel zelf. Dat worden zeer scherpe stukjes glas als dat stuk gaat door brand. Die snippers ruim je niet zomaar even op als dat over honderden meters verspreid ligt.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik weet wel dat jaren geleden bij de zonnecelauto's van Universiteit Twente, de cellen gelamineerd werden met lamineerfolie. En dan op de auto geplakt.
 

JJ&A

Diehard Prepper

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Kans is groot dat je nu bij alle energiebedrijven moet gaan betalen om terug te leveren. Geen idee of dit dan zo goed gaat uitpakken want je maandbedrag zal flink stijgen
Ik vermoed dat de wal het schip zal keren. Inmiddels is wel duidelijk dat het salderen, en het vergoeden van zonnestroom tegen vaste tarieven, geld kost.

Er zijn immers veel momenten waarop de prijs van zonnestroom zelfs negatief is (zomer, zonnige dagen) en een energieleverancier die dan ook nog een positief bedrag moet vergoeden voor die stroom die minder dan niets waard is op de termijnmarkt, tja, die belast het verlies door aan de overige klanten.

Ik kan mij dan maar moeilijk voorstellen dat je als klant blijft hangen bij een energieleverancier die je dik laat betalen om een andermans' stroom te financieren.
Wegrennen bij een leverancier die geen dynamische prijzen rekent, lijkt me dan iets dat velen (zonder panelen) zullen doen.

Zelf zit ik bij Nextenergy. Lees eens, wat dat scheelt..., en vergelijk hun prijzen eens met wat je zelf betaalt...
https://www.nextenergy.nl/goedkope-energie
 

phtvs

Sysop
Admin

martin

Mankinds only hope

Ik kan het artikel niet lezen.
Het je een samenvatting hoe ze die honderden euros denken te gaan innen bij de bezitters van zonnepanelen?

Nu heb ik recentelijk mijn contract voor 3 jaar vastgezet en ik zou eigenlijk geen legale manier kunnen bedenken hoe men zonder contractbreuk extra kosten in rekening zou kunnen gaan brengen.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Het valt mij nog mee dat ons niet veel meer laten betalen, we verbruiken vrijwel niets ze kunnen ook wel denken dat wij zonnepanelen hebben, maar ze mogen gerust een steekproef nemen kunnen ze tegelijk in de keukenkastjes kijken wat we aan verbruikers hebben haha dat zijn nog geen vijf dingen.

En koken doen we electrisch op een enkel inductie plaatje ook niet elke dag rauwkost is ook best goed.
Geen Tv meer, er valt vrijwel niets meer te bezuinigen ook niet op de verlichting.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik kan het artikel niet lezen.
Het je een samenvatting hoe ze die honderden euros denken te gaan innen bij de bezitters van zonnepanelen?

Nu heb ik recentelijk mijn contract voor 3 jaar vastgezet en ik zou eigenlijk geen legale manier kunnen bedenken hoe men zonder contractbreuk extra kosten in rekening zou kunnen gaan brengen.
@martin , het artikel heb je inmiddels PM. Zonder contractbreuk lijkt mij dat ook onwaarschijnlijk, tenzij kleine lettertjes herziening mogelijk maken...?

Bij Greenchoice (als voorbeeld) lees ik in de Algemene Voorwaarden dat er kan worden afgesproken dat leveringstarieven kunnen veranderen (19.3) of niet kunnen veranderen (19.5).
Bij 3 jaren vast lijkt mij 19.5 toepasselijk, en in de contractvoorwaarden zou m.i. duidelijk moeten staan wat er geldt.

Echter, in 19.1 staat dat Greenchoice de voorwaarden altijd mag veranderen....
Een "carte blanche" dus, dat m.i. de waarde van zo'n contract ondergraaft. "Partijen maken afspraken, maar de wederpartij kan er altijd onderuit", zo ongeveer. Ik vermoed, dat nagenoeg iedere energieleverancier wel dergelijke bepalingen hanteert.

Ruttaniaanse sjoemelcontracten?!😆
Screenshot_20240213-224125.png

Oei @martin , "Rattenvall" hanteert dezelfde rekbare Algemene Voorwaarden, zie ik. Afspraken met een energiemaatschappij zijn kennelijk zo solide als die met een maffiabaasje of malafide autohandelaar.
Screenshot_20240213-231509.png
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Het valt mij nog mee dat ons niet veel meer laten betalen, we verbruiken vrijwel niets ze kunnen ook wel denken dat wij zonnepanelen hebben, maar ze mogen gerust een steekproef nemen kunnen ze tegelijk in de keukenkastjes kijken wat we aan verbruikers hebben haha dat zijn nog geen vijf dingen.

En koken doen we electrisch op een enkel inductie plaatje ook niet elke dag rauwkost is ook best goed.
Geen Tv meer, er valt vrijwel niets meer te bezuinigen ook niet op de verlichting.

Dat hoeven ze niet te controleren, als het goed is hebben zonnepaneel eigenaren de zonnepanelen aangemeld. De vraag is nu, waar kan je ze afmelden :),
Een nieuw contract afsluiten en weer aanmelden.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@RockyFlats

het salderen kan geld kosten maar het hoeft niet.
mijn buurman heeft net als ik engie en hij betaald voor elke Kwh die hij opneemt iets van 31 cent.
als hij in de zomer energie verbruikt dat “verkoopt” engie mijn overschot aan hem voor 31 cent.

maar Engie betaald er 0 voor dus dat is gewoon winst voor Engie.

in de winter kom ik wat tekort, dat compenseer ik dmv salderen.
als we geen panelen hadden gehad moet Engie voor mijn buurman dure stroom inkopen.
nu moeten ze de dure stroom inkopen in Dec en Januari.

per saldo bijna geen verschil. Maar wel een Verschil.
zeker als je bedenkt dat wij veel meer vastrecht kosten betalen dan iemand zonder panelen.
dat compenseert m.i de nadelige effecten meer dan genoeg,

energie maatschappijen willen in de zomer de winst van mijn energie, en in dec ook van mijn verbruik.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@RockyFlats

het salderen kan geld kosten maar het hoeft niet.
mijn buurman heeft net als ik engie en hij betaald voor elke Kwh die hij opneemt iets van 31 cent.
als hij in de zomer energie verbruikt dat “verkoopt” engie mijn overschot aan hem voor 31 cent.

maar Engie betaald er 0 voor dus dat is gewoon winst voor Engie.

in de winter kom ik wat tekort, dat compenseer ik dmv salderen.
als we geen panelen hadden gehad moet Engie voor mijn buurman dure stroom inkopen.
nu moeten ze de dure stroom inkopen in Dec en Januari.

per saldo bijna geen verschil. Maar wel een Verschil.
zeker als je bedenkt dat wij veel meer vastrecht kosten betalen dan iemand zonder panelen.
dat compenseert m.i de nadelige effecten meer dan genoeg,

energie maatschappijen willen in de zomer de winst van mijn energie, en in dec ook van mijn verbruik.

Nee niet helemaal, want in de zomer als jij het weggeeft is de prijs voor stroom op dat moment lager of krijg je zelfs geld toe als je stroom verbruikt. Als je het vervolgens terug pakt in de winter is de prijs hoger en dat is waarom energiemaatschsppijen zeggen dat 't niet echt eerlijk is.

Maar goed, daarnaast is natuurlijk nog de btw die is fors te noemen, die krijg je als simpele ziel ook niet terug, je levert btw vrij maar betaald btw als je het koopt.

Hoeveel de energiemaatschappijen mislopen is mij niet bekend, de kosten worden voornamelijk opgevangen door de vaste-tarieven-klanten.
Dan kan je ook nog iets vinden van de subsidies die de overheid geeft aan zonne-paneel-weilanden en wind-molen-parken... die subsidie word indirect bekostigd door de burgers.
 

phtvs

Sysop
Admin
Nee niet helemaal, want in de zomer als jij het weggeeft is de prijs voor stroom op dat moment lager of krijg je zelfs geld toe als je stroom verbruikt.

Maar dat is dus niet zo als je bij een energieleverancier zit en geen contract hebt met variabele tarieven. Dan maken ze forse winsten want die klanten betalen gewoon het normale tarief, zelfs als er sprake is van negatieve prijzen. En laat daar nu net de kneep zitten, de meeste mensen hebben een gewoon contract waarvan veel zelfs een vast contract zonder variabele tarieven.
 
Bovenaan