• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

PV-Panelen, het grote vragen en ideeën Topic

Maar veel zie ik er eigenlijk nu niet staan op marktplaats. Ik zou eigenlijk veel meer aanbod verwachten.

Dat viel mij ook op, Één á twee jaar geleden stonden er veel meer advertenties had ik het idee. Zou het zijn dat men toen nog ging upgraden en nu de mensen de panelen die ze hebben maar laten liggen?
Het is nu ook niet het beste weer om je dak op te gaan, nog een maandje wachten anders?

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf vier paneeltjes gekocht met een microomvormer en die zelf oost/west op de garage gelegd. Iets mindere opbrengst maar wel een langere opbrengst en naar het zuiden zou ik ze rechtop moeten plaatsen dat het past, het pakt zo ook een stuk minder wind. Ik moet alleen de kabel die naar binnen gaat nog netter afwerken (momenteel gaat die door het deurkozijn de garage in). Je ziet smorgens de paneeltjes op het oosten het meeste opleveren en dan verschuift dat later op de dag naar de paneeltjes op het westen.

Het voldoet nu al redelijk, ik heb 4 kWh over per dag (vandaag en gisteren), met meer panelen zou ik niet heel veel meer besparen (misschien een of twee pieken) en het zou stukken duurder zijn omdat ik dan een installateur zou moeten laten komen. We willen een electrisch motorscootertje kopen en die opladen met het overschot. Ik denk momenteel aan de Nqix 500 van Niu, maar als iemand nog tips heeft :)
https://global.niu.com/nl_BE/product/NQiX

Inmiddels leveren ze veel meer, het is natuurlijk ook zomer :) Ik heb het nu aangevuld met een Marstek Venus 3.0 (een plugin batterij) en de electrische motorscooter hadden we al gekocht (het is een Segway e300se geworden, echt bizar snel met optrekken is dat ding). Dus meer dan 9 kWh aan accu's om op te laden. In juni lukt dat wel en het hoeft niet elke dag helemaal vol (die scooter is sowieso alleen voor de zomer en nood) :)

De Marstek werkt top. Ik heb hem geïnstalleerd in de lunchpauze van 30 minuten en had nog tijd over om te eten ;) Ding met een steekwagentje op zijn plaats zetten, app installeren, account aanmaken, toevoegen van apparaat, connecteren met de homewizzard p1 meter (er zit ook een p1 meter bij maar ik kijk eerst hoe het zo werkt want anders heb ik zo veel kabels in de meterkast), aanklikken dat hij NOM moet doen en het werkt.

De Marstek werkt top.

Heb je deze aangesloten direct op de zonnepanelen, op de groep van de zonnepanelen, of maakt het allemaal niet uit?
Werkt de accu ook met WIFI? Ik heb wel internet voor de P1 meter beschibaar, maar niet voor de accu zelf.

Hoe heb je je terugverdientijd berekening gemaakt, of is het meer om te proberen?

Ik zelf zou deze accu binnen 5 jaar terug kunnen verdienen als er zonder saldering en met terugleverkosten van 10 cent word gerekend.
Je kunt namelijk per kWh het inkooptarief besparen, zeg 25 cent. en de teruglevertarief/boete zeg 10 cent. Dat is 30 cent voor elke kWh die terug het net in gaat en weer teruggekocht (in dezelfde 24 uur dat de zon niet schijnt) wordt. Daar heb ik minimaal 850 kWh van per jaar.
850*0,30=255 euro per jaar besparen. De accu kost 1290 zo te zien, dus 1290/255=5 jaar.
Met 5kWH opslag gaat deze berekening wel op, neem ik grotere accu's, dan kan ik niet meer elke 24 uur garanderen dat de accu ook weer leeg is, dus dan loopt de terugverdientijd op.

Op een groep met weinig verbruikers en maar een stopcontact.

Het zal langer duren dan de zonnepanelen om te besparen. Ik heb een zestig euro aan stroom bespaard in een paar maanden, ik denk dat het nu wel ietsje harder gaat. Ik haalde al vrij veel uit de zonnepanelen, maar hoef er met de batterij minder over na te denken omdat de batterij de spreiding over neemt. Die paarse grafiek zal een drie procent van over blijven (afgezien van de donkere maanden)

Vijf jaar lukt me makkelijk voor de zonnepanelen maar de accu denk ik niet. Ik kan de motorscooter nog in de berekening gooien en uitgespaarde benzinekosten om het te verantwoorden aan de directrice ;)
1000034943.png

Laatst bewerkt:
Heb je deze aangesloten direct op de zonnepanelen, op de groep van de zonnepanelen, of maakt het allemaal niet uit?
Werkt de accu ook met WIFI? Ik heb wel internet voor de P1 meter beschibaar, maar niet voor de accu zelf.

Hoe heb je je terugverdientijd berekening gemaakt, of is het meer om te proberen?

Ik zelf zou deze accu binnen 5 jaar terug kunnen verdienen als er zonder saldering en met terugleverkosten van 10 cent word gerekend.
Je kunt namelijk per kWh het inkooptarief besparen, zeg 25 cent. en de teruglevertarief/boete zeg 10 cent. Dat is 30 cent voor elke kWh die terug het net in gaat en weer teruggekocht (in dezelfde 24 uur dat de zon niet schijnt) wordt. Daar heb ik minimaal 850 kWh van per jaar.
850*0,30=255 euro per jaar besparen. De accu kost 1290 zo te zien, dus 1290/255=5 jaar.
Met 5kWH opslag gaat deze berekening wel op, neem ik grotere accu's, dan kan ik niet meer elke 24 uur garanderen dat de accu ook weer leeg is, dus dan loopt de terugverdientijd op.
@Hooiwagen , is dat niet te optimistisch?

Van een zelf opgewekte en opgeslagen kWh blijft er circa 85% over die je in de avond kunt opnemen. Je spaart dan per opgewekte kWh 0,85*€0,25=€0,21 uit aan inkoopkosten. En dat is dan 850*0,21=€180,63 per jaar bespaard. 1290/180,63=7 jaar en 1,7 maanden.

Het nut van een thuisaccu moet je natuurlijk wel uitzetten tegenover de besparing die je zonder thuisaccu met terugleveren al hebt.

Kennelijk krijg je €0,25-€0,10=€0,15 terug per iedere teruggeleverde kWh??? Door een thuisaccu te gebruiken in plaats van terug te leveren verdien je in dat geval in werkelijkheid €0,06*0,85=€0,051 per zelf opgewekte kWh. En dat is 850*€0,051=€43,35 per jaar.
1290/43,35=29 jaar en 9 maanden...😳

Ik vermoed wel dat alles naar dynamisch toe gaat en terugleververgoedingen naar de uur-marktwaarde. Netto €0,15 per terugleverde kWh wordt dan eerder een €0,04 of -€0,04... Op de uren dat jouw solar het meeste oplevert, is de marktprijs doorgaans zeer laag of negatief. Jouw thuisaccu gaat dan prima renderen, en beter dan €43,35 per jaar.

Wat ik niet zie is hoe je het toestel kan onderhouden, want met de koeling zuigt hij ook de in de ruimte aanwezige stof naar binnen, en door de tijd heen moet het toestel steeds meer moeite doen om te koelen, en dat kost weer stroom, en in de toekomst mogelijk storingen door oververhitting.
Bij ons toestel heb ik al een deken gespannen die werkt als stoffilter, ( als we de deken buiten uitkloppen komt er aardig wat stof vanaf ) tot ik een betere bescherming heb bedacht, want het toestel regelmatig schoon maken van binnen kan de garantie waarschijnlijk nadelig beïnvloeden.

Misschien moet ik onze luchtfilter maar voor vast in de woonkamer zijn werk laten doen, nu heb ik het voor "oud en nieuw" vuurwerk schadelijke stoffen achter de hand om de lucht in huis schoon te houden, zal wel de actieve kool filter er wel uithalen, het gaat mij alleen maar om de stof zoveel mogelijk uit de stroomkrachtpatser te houden.

Ik heb vroegen in op de werkplaats van een electronica onderdelen zaak gewerkt en moest ook veel reparaties doen met het openen van de oude buizen toestellen was vaak veel stof aanwezig en ging eerst het toestel goed schoon maken plus alle contacten behandelen met werkplaats contact spry ging de stekkertjes wat bewegen en potmeters wat heen en weer draaien, daar mee heb ik dan veel storing mogelijkheden uit gebannen.

is dat niet te optimistisch?
Ik had inderdaad niet met de omzetverliezen gerekend, dus daar ben ik te optimistisch. dan is de besparing inderdaad 180 euro per jaar op inkoop.
Met de 850 kWh ben ik trouwens juist weer conservatief. Mijn totale teruglevering is 1300 kWh per jaar, maar in de zomer zit de accu elke keer te vol en in de winter elke keer te leeg. Het optimum zit voor mij dan in die 5kWh, die ik tussen 15 maart en 15 september makkelijk kan opwekken, en in de nacht gebruik. Ik heb al 2 jaar een p1 meter, waar ik dat goed op kan zien.
Het nut van een thuisaccu moet je natuurlijk wel uitzetten tegenover de besparing die je zonder thuisaccu nu met terugleveren al hebt.
De besparing met terugleveren zit nu in het salderen, dat vervalt binnenkort. In de middag stroom van de panelen gebruiken is nog voldoende ruimte voor. Die 5kWh is echt wat normaal het net in zou gaan voor 10 cent per kWh en wat ik savonds terug moet kopen voor 25 cent per kWh.
Kennelijk krijg je €0,25-€0,10=€0,15 terug per iedere teruggeleverde kWh???
Nee, ik betaal 10 cent voor elke kWh die ik teruglever aan het net, ongeacht salderen. Tel daarbij de inkoopprijs op van 25 cent per kWh en je komt op 30 cent besparing.

Laatst bewerkt:
De besparing met terugleveren zit nu in het salderen, dat vervalt binnenkort. In de middag stroom van de panelen gebruiken is nog voldoende ruimte voor. Die 5kWh is echt wat normaal het net in zou gaan voor 10 cent per kWh en wat ik savonds terug moet kopen voor 25 cent per kWh.
Dat is duidelijk. Jouw "Je kunt namelijk per kWh het inkooptarief besparen, zeg 25 cent. en de teruglevertarief/boete zeg 10 cent. Dat is 30 cent voor elke kWh die terug het net in gaat en weer teruggekocht" snap ik niet. Zonder accu en zonder terugleveren zou je die €0,10 al besparen. Met accu bespaar je dan volgens mij €0,25 per kWh die je in de avond uit de accu haalt (voor 85% van wat je erin stopte).
Nee, ik betaal 10 cent voor elke kWh die ik teruglever aan het net, ongeacht salderen. Tel daarbij de inkoopprijs op van 25 cent per kWh en je komt op 30 cent besparing.
Hmmm, 25+10=30? Dan mag je bij mij vijfjes komen wisselen voor tientjes!😉
Die €0,10 kan je m.i. niet als echte besparing rekenen, en die 30 blijft curieus.

Want als dat mag dan ga ik alle snelheidsboetes optellen die ik bespaar door niet te hard te rijden, en word ik steenrijk!😁

Wat ik niet zie is hoe je het toestel kan onderhouden, want met de koeling zuigt hij ook de in de ruimte aanwezige stof naar binnen, en door de tijd heen moet het toestel steeds meer moeite doen om te koelen, en dat kost weer stroom, en in de toekomst mogelijk storingen door oververhitting.
@JJ&A , dergelijke apparaten zullen best op normaal gebruik zijn afgestemd. Er zal zich vast wel wat stof in verzamelen, maar op een gegeven moment is het m.i. toch meer een "stof-in = stof-uit" vermoed ik..

Empirisch bewijs? Gooi lege blikjes en melkverpakkingen voortaan gewoon over de schouder. Op een gegeven moment valt er dan toch net zoveel door de deur naar buiten als er binnen bij komt😉
Bij ons toestel heb ik al een deken gespannen die werkt als stoffilter, ( als we de deken buiten uitkloppen komt er aardig wat stof vanaf ) tot ik een betere bescherming heb bedacht, want het toestel regelmatig schoon maken van binnen kan de garantie waarschijnlijk nadelig beïnvloeden.
De gezellig dikke patchwork-deken van wijlen tante Sjaan? De luchtweerstand van een deken zou de koellucht juist te veel kunnen belemmeren... en het stof-afvangen door een deken, dat is vast minder efficiënt als met filterdoek.

Ik denk dat filtering ietwat overbodig is als het niet al is ingebouwd, maar als je dan toch wilt filteren, plaats er dan een laag filterdoek voor aan de zuigende zijde, zou ik zeggen. Dat is vaak statisch geladen en levert weinig luchtweerstand op, maar is wel een kei in het afvangen van stof.
https://www.wtw-filtershop.nl/wtw-f...+filterdoek,offsets:(category:10,product:50))

@Hooiwagen , is dat niet te optimistisch?

Van een zelf opgewekte en opgeslagen kWh blijft er circa 85% over die je in de avond kunt opnemen. Je spaart dan per opgewekte kWh 0,85*€0,25=€0,21 uit aan inkoopkosten. En dat is dan 850*0,21=€180,63 per jaar bespaard. 1290/180,63=7 jaar en 1,7 maanden.

Het nut van een thuisaccu moet je natuurlijk wel uitzetten tegenover de besparing die je zonder thuisaccu met terugleveren al hebt.

Kennelijk krijg je €0,25-€0,10=€0,15 terug per iedere teruggeleverde kWh??? Door een thuisaccu te gebruiken in plaats van terug te leveren verdien je in dat geval in werkelijkheid €0,06*0,85=€0,051 per zelf opgewekte kWh. En dat is 850*€0,051=€43,35 per jaar.
1290/43,35=29 jaar en 9 maanden...😳

Ik vermoed wel dat alles naar dynamisch toe gaat en terugleververgoedingen naar de uur-marktwaarde. Netto €0,15 per terugleverde kWh wordt dan eerder een €0,04 of -€0,04... Op de uren dat jouw solar het meeste oplevert, is de marktprijs doorgaans zeer laag of negatief. Jouw thuisaccu gaat dan prima renderen, en beter dan €43,35 per jaar.

Die 0,85 klopt wel als verlies bij een stopcontact constructie maar als je genoeg zon en accu hebt merk je daar niks van en hoef je niet met 0,85 te rekenen. Het is eerder dat de 5,14 kWh in mijn accu maar voor 0,85 procent gebruikt kan worden. Smorgens zit die nog voor 70 procent vol dus ik kan gewoon rekenen met 1 ipv 0,85.

met het openen van de oude buizen toestellen was vaak veel stof aanwezig

Hier heeft @JJ&A zeker wel een punt, ik heb heel veel onderhoud en reparaties gedaan aan industriële elektronica apparatuur die voorzien waren van een ventilator voor koeling. De grootste oorzaak van storingen werden veroorzaakt door het wegvallen of verminderde koeling.
De ventilatoren gaan in principe niet veel langer mee dan 3 tot 5 jaar. Uitzonderingen daargelaten. Ik heb al meermaals meegemaakt dat de waaier volledig uit de lagertjes was gelopen en ergens onderin lag.

Trek eens een PC op kantoor open, die dingen staan vaak minstens 8 uur te draaien en wat een stof daaruit komt.

Voor mijzelf hou ik de vuistregel aan dat indien zonnepanelen / thuis accu etc. niet binnen 5 jaar is terugverdient, je het vaak beter niet kunt doen.
Al lijkt het me wel een pracht ervaring om bij netuitval wel de tv aan te hebben en een dvd afte kunnen draaien😂 dankzij je zonnepaneel en accu.

Terug
Bovenaan