• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Raspberry Pi

martin

Mankinds only hope
Bedankt voor het testen, ik denk dat monitor mode nooit mogelijk zal zijn met deze chipset.
Blijkbaar is monitor mode geen noodzaak voor een AP.
Als je kijk op de print dan zie je een klein blokje zitten tussen de displayconnector en de 40 pins gpio
Je kan daar eventueel een antenneaansluiting op maken, bespaar je in ieder geval een extra usb wifi dongel.

koc0a.jpg

Moet je wel een goede soldeerbout gebruiken, en zet er dan gelijk een RP-SMA connector op.
(je moet het blokje weghalen, en niet eroverheen solderen want dan verzwak je het signaal enorm)
 

phtvs

Sysop
Admin
Je kan daar eventueel een antenneaansluiting op maken, bespaar je in ieder geval een extra usb wifi dongel.
Yep ik had het al gespot. Maar niet nodig. (Solderen is overigens geen probleem, heb een mooi soldeerstation wat ook geschikt is voor smd)

De set-up zoals die nu is, is alleen om te gebruiken als demo om oa de gemeente zover te krijgen dat ze gaan meewerken. We hebben hier in het dorp een webcam hangen op de kerktoren en ik wil graag daar mijn hotspot naast gaan hangen. Lekker hoog, dus ver bereik. De bedoeling is uiteindelijk om daar aan 2 kanten van de kerktoren een antenne neer te plempen. Op die manier moet het mogelijk zijn om in het hele dorp bereikbaar te zijn.
Op zich een leuk project maar je hebt te maken met ambtenaren, en dat is soms een beetje frustrerend....
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Leuk een Pi. Toen ik er naar aan het kijken was vond ik hem under powered dus was ik voor een Intel NUC gegaan. Maar dat is niet te vergelijken met elkaar.
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Even dit topic omhoog bumpen :fluit:

Inmiddels draaien er hier 4 raspberry pi's.

1 voor het uitlezen van de slimme meter, het weerstation en de domotica
1 voor advertentie blokker oftewel pi-hole. Daar draait ook een webservertje op wat ik lokaal gebruik om dingen even snel te testen en deze zet ik ook in als VPN server
1 gebruik ik als NAS
1 voor het alarm systeem, camera's en rookmelders en server bewaking

Ik ben er erg tevreden mee al heb ik wel voor koeling moeten zorgen omdat met deze temperaturen de raspi's wel te warm kunnen worden. Het zijn alle vier raspberry 3 model B+ met 1 gb aan boord. Ik zou ze graag vervangen door model 4 maar die zijn voorlopig nergens leverbaar.

Ik heb gekozen voor 4 aparte raspberry's voor de verschillende taken vanwege de veiligheid en het blijft natuurlijk een kleine krachtpatser die wel grenzen kent aan belasting van de resources. Zo heeft de NAS het soms best wel moeilijk als er een film gestreamd word en er gelijktijdig andere taken uitgevoerd worden.
 

martin

Mankinds only hope
Het zijn alle vier raspberry 3 model B+ met 1 gb aan boord. Ik zou ze graag vervangen door model 4 maar die zijn voorlopig nergens leverbaar.

Ik heb 1 model 4 waar ik nextcloud op heb draaien zodat ik met usb3.0 en 1Gbit netwerk prima kan werken. Maar voor de rest (ik durf niet te zeggen hoeveel ik er hier heb draaien ander verklaart iedereen me voor gek) beperk ik me juist tot de model 3 b+ omdat deze in mijn ogen perfect is voor de meeste toepassingen. Heb ook diverse pi zero (w) draaien en die doen het prima als camera.

Ik heb wel 3 kanttekeningen met de raspberrys na een jaartje of 10 experimenteren.

- De micro SD kaart gaat ongeacht het merk/type vroeg of laat om zeep, je moet echt je tmp dir naar een ramdisk omzetten als je de raspberry 3 jaar lnag wil gebruiken.
- De cameramodule doet het perfect voor een maandje of 4 maar als je deze buiten plaatst is hij na verloop van tijd zo wazig (ik gok condensvorming in de lens)
- Systeem loopt vroeg of laat vast en dat is lastig als die raspberry zich in Spanje bevind en ik in Nederland. zelfs met https://diode.io/raspberry pi/running-forever-with-the-raspberry-pi-hardware-watchdog-20202/ gaat hij alsnog down.


Ik ben blij dat ik er nog een stuk of wat heb liggen want ze zijn momenteel (vrijwel) nergenst meer te krijgen.
 

phtvs

Sysop
Admin
De micro SD kaart gaat ongeacht het merk/type vroeg of laat om zeep, je moet echt je tmp dir naar een ramdisk omzetten als je de raspberry 3 jaar lnag wil gebruiken.
- De cameramodule doet het perfect voor een maandje of 4 maar als je deze buiten plaatst is hij na verloop van tijd zo wazig (ik gok condensvorming in de lens)
- Systeem loopt vroeg of laat vast en dat is lastig als die raspberry zich in Spanje bevind en ik in Nederland.
Idd een micro sd-kaart kun je een max aantal keer beschrijven en daarna gaat hij op slot,. Ik gebruik externe hardeschijven die ik uit oude laptops heb gesloopt. Aangesloten met een kabeltje werkt dat perfect. Wel max 500 gb anders trekt de voeding het niet. Maar 500 gb is meer dan genoeg.

Dual USB External PC SSD Hard Disk Drive Adapter USB To SATA 2.5" Converter
https://www.ebay.com/itm/383845994876

Ik heb de cameramodules achter glas hangen. Eerst wel een behuizxing zelf gemaakt van een stuk afvoerbuis en plexiglas. Binnenin had ik

Vastlopen doen ze bij mij ook. Meestal is dat een warmte probleem, maar soms ook gewoon uit het niets. Ik los dat op door ze iedere paar uur te laten rebooten maar ook dat werkt niet altijd. Zelfs meegemaakt dat amper 30 seconden na een reboot, de boel vast liep.
 
Bovenaan