• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ReadyMom

Prepper goeroe
Zo, even paar uurtjes bezig geweest.
Tijdelijke afzetting gemaakt tot ik een fatsoenlijk hekkie neer kan zetten, stukje afgedekt met karton wat, lucky me, nét vandaag in het portiek gedumpt was, en de achterste strook wat afdeling fruit wordt grotendeels ontdaan van groen en omgespit. Aks het morgen droog blijft dan samen met Kiddo even de restjes groen en wortel er een beetje tussenuit vissen.
Ook nog even grofweg een geultje gemaakt als visuele bijstand voor mezelf voor de verdere verdeling.
20171217_153551.jpg
 

Erny

Last (wo)man standing
Goed bezig, was het ook zo lekker zonnig daar? Dat zijn goede tuindagen. :cool:
Mooi dat je al wat karton tegenkwam.

Nog een praktische vraag... laten mensen hun honden ook uit langs jullie moestuinhek? Want hondepis op je groenten is natuurlijk niet echt fijn en gezond. :eek:
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Merendeels bewolkt en kil windje, maar het was in elk geval droog, dan vind ik het al goed :)

Goed punt van die honden. Op dit moment loop er maar 1 over dat stuk, en die heeft een teefje, maar dat kan natuurlijk nog veranderen...hmmm...
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een randje bloemen langs de zijkant..gewoon, voor de bijen en de andere zoembeestjes. Opa had ook altijd afrikaantjes langs bepaalde groenten, tegen beestjes die anders de groenten opeten. Zonnebloemen zijn ook leuk en nog nuttig ook(zo hoog piesen de honden niet)
 

ReadyMom

Prepper goeroe
De korte zijde buitenhek wilde ik inderdaad sowieso bloemen. Lange zijde zit ik nog te twijfelen, misschien braam of framboos erlangs zetten. Als ze wat groter zijn wordt er natuurlijk aan de buitenzijde dan geplukt, maar vind ik niet zo'n ramp, blijft genoeg aan de binnenzijde en hogerop over , door de doorns minder kans dat ze over hekje gaan reiken om van boompjes en andere struikjes proberen te plukken.

Afrikaantjes werken goed tegen aaltjes schijnt (en zouden slakken aantrekken waardoor ze de rest met rust laten ?) , die wilde ik idd rond de aardappels zetten
 

Marcov

Prepper goeroe
Zonnebloemen zijn ook leuk en nog nuttig ook(zo hoog piesen de honden niet)

Nou?!
qtG35y0nsF6g24xg.jpeg
 

Marcov

Prepper goeroe
Afrikaantjes helpen idd tegen een bepaald soort aaltjes, maar ik betwijfel of jij daar last van hebt.
In de rozenproductie word het al een aantal jaar toegepast, maar eigenlijk alleen op stukken waar al jaren rozen staan.
Dus ik zou het eerst maar aankijken of je er last van hebt, want zo te zien was het stuk van jou niet echt intensief gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

ReadyMom

Prepper goeroe
Ach, een rand afrikaantjes ziet er sowieso al leuk uit en weer extra insectenvoeding, dat het dan preventief werkt is mooi meegenomen :)
 

Erny

Last (wo)man standing
Ja, @Marcov heeft gelijk, her en der een rijtje Afrikaantjes helpt niet. Maar de insecten zijn er wel blij mee, mits je niet kiest voor die extreem dubbelbloemigen.
Slakken zijn er ook inderdaad dól op... echt een Project X meeting point. Zou eerst afwachten of je inderdaad veel slakkenoverlast hebt voordat je ze met de Afrikaantjes naar je tuin lokt. ;)

Japanse Wijnbes heeft ook heerlijk vervelende stekeltakken en groeit snel en is goed te leiden en nog lekker ook. :)
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Hm ok, good to know :)

Wijnbes klinkt wel leuk, alleen of ie erg happy wordt op deze toch wel nattige grond?
Verder lees ik; "En ze heeft trouwens nog een voordeel; ze is redelijk ongevoelig voor ziekten en ook plaagdieren vinden haar om de 1 of andere (vreemde) reden niet lekker. Dus je hoeft niet (zoals nog wel eens het geval is bij bramen en frambozen) bang te zijn voor rupsjes of wurmpjes in de vruchten." Ervaring mee dat ze inderdaad wurmpjes-vrij blijven? Want dat vind ik dan wel weer een fikse plus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Loreen

Last (wo)man standing
Zelf vind ik afrikaantjes hartstikke leuk in de tuin, ik plantte ze gewoon overal tussen. Je kan er ook heel makkelijk zelf zaad van winnen en het jaar er op zelf kweken, erg leuk ook voor de kleine man. Wij deden altijd in het begin van het seizoen de zaadjes in van die balkonbakken, en als ze groot genoeg waren verplanten in de tuin.
Goudsbloem is ook al zo makkelijk, ieder jaar zaaide ik die her en der in de tuin, en ieder jaar kwamen ze allemaal mooi op. Ook heel makkelijk zaad van te winnen.

Japanse wijnbes heb ik hier sinds afgelopen jaar achter in de tuin, is een aanwaaiertje. Heb zelf geen wormpjes ontdekt, ook de vogels lieten ze hangen maar dat kan ook komen omdat ie pal aan het raam staat.

Wat betreft je gras/de nattigheid, ik weet niet of je van plan bent om al het gras af te gaan dekken of dat je ook wil gaan plaggen? Als je het gras er af wil halen zou ik adviseren om flink diep te spitten en dan de plaggen omgekeerd op de bodem te leggen en dan weer het zand er op. Let wel op dat je dan echt diep graaft, anders ga je e nog vervloeken om mijn tip :fluit:. Zelf heb ik het ook zo gedaan, wel ontzettend veel meer werk dan gewoon afplaggen, maar ten eerste hou je zo wel alle voedingsstoffen in je bodem, maar vooral voorkom je dat je tuin dieper komt te liggen dan de omliggende grond. Bij mijn buurtuinen hebben ze wel overal afgeplagd, en bij veel regen was ik de enige die de tuin droog hield, bij de rest verzoop alles omdat ze nu simpelweg zo'n 10cm lager lagen. Op sommige stukken had ik de plaggen echter niet diep genoeg begraven, dat gras is zo vastberaden als de pest en blijft gewoon weer opkomen, en als je het dan er uit probeert te trekken trek je alles dat je er boven gezaaid had weer mee. Niet erg handig dus ;)
Als je van het no-dig principe bent, je haalt dan dus wel heel de bodem overhoop, dus dat duurt dan een tijdje voordat de balans weer hersteld is.

Hè verdorie, ik mis m'n tuin nu al :(
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

ReadyMom

Prepper goeroe
Goudsbloemen komen er sowieso, ik moet mijn natuurlijke apotheek nodig weer gaan bijvullen :)

Goed om te horen van de wijnbes, laat ik m nog even op de 'verder onderzoeken'lijst staan.

Vwb het gras/(on)kruid; het stuk wat ik nu bedekt heb ligt in de planning om een paadje + zithoekje te maken. Heb nog niet echt ervaring met die techniek dus is ook meer een probeerseltje. De rest van de tuin is nu gewoon ouderwets omspitten (spadediep) en zoveel mogelijk los groen en wortels eruit trekken. Ik wil nog kijken of ik ergens een kar of wat stalmest kan opduikelen, tuintje ligt op sommige stukken nog wel iets te diep naar mijn zin, dus én voeding én wat extra vulling. Daarna zoveel mogelijk volplanten en kale stukken afgedekt houden om ongewenste begroeiing te beperken
 

Erny

Last (wo)man standing
Wat betreft de Wijnbes, wij zitten op erg natte grond en die dingen doen het geweldig. Geen vraat, denk vanwege die nare prikkels. Als je ze goed opbindt hoef je daar bij het plukken geen last van te hebben. En daarna kun je de takken die vrucht gedragen hebben gelijk afknippen zodat die niet meer in de weg zitten.
De Wijnbes kan wel dezelfde ziektes en aandoeningen hebben als bv. de Braam, Meeldauw en mijt e.d., maar lijkt er inderdaad wat minder gevoelig voor te zijn.
En is trouwens heel gemakkelijk te stekken/af te leggen, dus vraag vooral in de buurt rond voor stekjes ipv dat je ze gaat kopen.

Het afdekken met karton en een laag "iets" (blad/compost etc) erop is juíst om de grond vruchtbaar te maken. Zou jammer zijn als je juist die methode gebruikt voor het zithoekje/paadje. ;)
 

ReadyMom

Prepper goeroe
oeps, vergeten te vermelden idd.
Heb nu trostomaat, cherrytomaat, paar paarse sperziebonen (probeersel, zelfgedroogde boontjes dus eerst maar eens testen of ze uberhaupt wat doen) en een bupsje zonnebloem (vooral voor kiddo)
 

Erny

Last (wo)man standing
Haha... nou in ieder geval leuk als testje, kun je zien hoe de kiempjes er straks uitzien.:cool:

Maar... van bonen zegt men: Die mogen de maand mei niet zien. Dat betekend dat je die dus rond eind mei gaat "leggen" (tja, bonen leg je namelijk, zaad zaai je, tenen poot je... ;) ).
Tuinbonen daarentegen zijn wel koudeminners dus daar kun je wel vroeg mee aan de slag.
En straks is het ook al snel tijd voor de peultjes.

Zonnebloem ook leuk testje, maar ook veel te vroeg. Ze kunnen niet tegen vorst dus die moet je dan ook binnen houden of steeds bij dreigende nachtvorst naar binnen halen.

En dan de tomaatjes... Ook daar is het nog tamelijk vroeg voor. Het zijn snelle groeiers dus je zit al best snel met grote planten die veel licht nodig hebben.
En de jonge plantjes gaan bij te weinig licht al heel snel fileren en bleekjes worden. Dan krijg je dus lange iele wankele plantjes.
Het zaaien in maart/april zou ik je aanraden. Gewoon kijken wat voor jou het beste werkt. Vroeger wilde ik ook nog wel veel te vroeg zaaien maar daar ben ik echt van genezen. Veel meer werk en zorg en minder sterke planten en de voorsprong is ook niet echt aanwezig omdat ze het qua groei wel weer inhalen.

Waar het nu wél tijd voor is, om te zaaien, zijn prei en uien én Pepers (en paprika's). :)
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Ja ik weet het (wb vroeg zijn). Er is gelukkig nog genoeg, van wat ik tot nu toe in huis heb, voor een nieuwe ronde op de juiste momenten, ik hoef toch sowieso van het meeste niet heel veel plantjes te hebben, liever een grotere variatie.
Paarse sperzie was sowieso dus een proefje, en de rest is inderdaad in elk geval al handig voor herkenning later. En het is wel leuk dat de kleine man vast wat te bekijken en doen heeft in de periode dat het meeste tuinierwerk nou niet echt onder de noemer 'peuter-geschikt' valt. Ja met mooi weer een beetje los spul uit de gespitte stukken vissen, maar verder nog niet echt veel 'hulp'mogelijkheden voor hem. Wordt toch vooral het grovere werk van grondbewerking, afscheidingen, paadjes e.d.

Van de week wel even peilen of mijn ouders toevallig een stukje rabarber over hebben, die kan er nu wel al in begreep ik.

Verder qua wat er nu al voorgezaaid zou kunnen worden zit er niet veel van mijn gading tussen. Misschien een klein beetje ui, maar verder is het ui-familie gebruik minimaal, peper hoef ik niet, paprika ook geen grote fan van evenals snijboon. Peultjes zou wel een optie zijn, maar heb ik nog niet in huis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Hihi... TUINboon... jij gekke snijboon... :lol:

Peultjes zijn een aanrader, is 1 van de eerste te oogsten dingen en er komt heel veel aan, dus je plukt en eet je rot en het is ook leuk voor de kleine om die dingen eraf te mogen trekken. :cool: En als je bijvoorbeeld voor de Grijze Roodbloeiende (bij Van der Wal te bestellen) kiest dan heb je ook nog prachtige bloemen er gratis bij.
De peultjes uit het zaadzakje die je overhoudt blijven jaren goed.
En denk dat erwtjes ook erg leuk zijn, die zijn vers heel lekker zoet en dus net groene snoepjes die in een eigen verpakking komen.
Als het peulen/erwten seizoen dan is afgelopen kun je beginnen met de boontjes. Dus dat volgt elkaar mooi op, maar niet op hetzelfde stukje grond dan dus. ;)

Bij minimaal uigebruik zou ik dan inderdaad geen uien gaan zaaien of poten. Denk dat het zaaien van een rijtje lenteuitjes of bosuitjes wel leuk is.
 
Bovenaan