• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

K-59d

Elementary prepper
Zo, jij bent er vroeg bij met voorzaaien. De tomaten zaai ik pas begin maart voor en de peulen eind april / begin mei. Anders gaan de planten teveel strekken en worden ze niet stevig genoeg. Tomaten hebben wel het voordeel dat je ze bij het overpotten tot de eerste bladeren in de grond kan zetten, zodat een iets gestrekte plant ook geen probleem is. ;-)
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Zoals ik al zei @K-59d , deze batch is meer zomaar een probeerseltje. Goeie van die tomaten, ga ik onthouden.


Algemeen vraagje; zijn de erwtjes van sugarsnaps uit zo'n zakje uit de supermarkt bruikbaar om zelf op te kweken, of een gevalletje 'niet levensvatbaar' ?
 

Erny

Last (wo)man standing
@ReadyMom Je bedoelt die groene peultjes Sugarsnaps, en daar de verse erwtjes van? Daarvan zijn de erwtjes dus nog niet gerijpt genoeg om als zaaigoed te dienen. Daarvoor hadden ze wat langer aan de plant moeten hangen en drogen.
Verder weet je niet wat voor soort het is. De soorten die je kunt kopen als zaaigoed zijn waarschijnlijk wat beter bestand tegen onze omstandigheden (eventuele resistentie tegen meeldauw e.d.).

Dat tomatenoverpotverhaal kun je elke x als je de plantjes naar een groter potje verhuisd toepassen. Steeds tot aan de eerste échte blaadjes in de grond. De stelen gaan dan ook onder de grond wortels maken en daar heeft je plant dan later profijt van.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Mja, ik was er al bang voor, jammer, geen besparing daar dus :) Dan maar sugarsnaps zaaigoed zien te scoren (en een rek in elkaar flansen, schijnen nogal de hoogte in te gaan...1.80), ze zijn zo lekker.
 
D

Deleted member 569

Gast
Mja, ik was er al bang voor, jammer, geen besparing daar dus :) Dan maar sugarsnaps zaaigoed zien te scoren (en een rek in elkaar flansen, schijnen nogal de hoogte in te gaan...1.80), ze zijn zo lekker.

Jij kan het altijd proberen, bij supermarkt sperziebonen zijn zij ook nog niet gerijpt en zou niet moeten lukken maar toch verschillende YouTube filmpjes voorbij zien komen (zover deze de waarheid laten zien) waar het toch gelukt is. Zelf test ik het nu met de sperziebonen met zaadjes van paar grotere eenheden van de AH groente afdeling,.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Afgelopen tijd tussendoor lekker bezig geweest.
Heb een zaaikalendertje in elkaar gezet van de zaden die ik in huis heb, en kwam erachter dat ik meer februari zaaien had dan verwacht, dus alvast een klein deeltje van de broccoli, wilde rucola, krulpeterselie en groene en rode basilicum voorgezaaid.
Van het probeersel hadden de paarse sperziebonen er geen zin in, van de gewone is er 1 mooi plantje uitgekomen en 1 kiem die gestagneerd lijkt en z'n kop niet uit de grond wil steken. De cherrytomaatjes kiemden als een malle, en zijn inmiddels verhuisd naar priveresidenties :) , de gewone tomaatjes gaan wat minder hard en wat minder van opgekomen, en de zonnebloemen zeggen 'bekijk t maar'.
27067174_1811476905590055_8521410277035863200_n.jpg 27073022_1811476665590079_5880221805250362270_n.jpg
De bijenbloembollen binnen groeien er al lustig op los, die buiten vinden het nog te knus in de grond en vertonen zich nog niet.

Donderdag van een kennis een witte bes (ribes) gekregen die het bij haar niet naar zn zin had, dus hopen dat deze zich in mijn tuin beter thuis voelt.
Gisteren weer even flink aan de slag geweest en twee stroken/vlakken grond bewerkt, waarvan 1 het kruidengedeelte wordt, vanmiddag verkas ik nog even de rozemarijn en salie daarheen. Langzaamaan begint de indeling, ook in mijn hoofd, wat meer vorm te krijgen.
Ik zal wel blij zijn als ik iets van hekwerkje/afscheiding heb kunnen fixen, want blijf bezig met dat afzetlint weer vastknopen (en ziet er niet uit ook natuurlijk)
26994121_1811476365590109_5495140762675060254_n.jpg 26993821_1811476305590115_3406008880505537625_n.jpg 27458885_1811476538923425_2965281358168969853_n.jpg
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Joepieeee!
Zowel een partijtje zaadjes gekregen en vandaag gescoord bij de lidl. We kunnen los :thumbsup:
20180204_160811.jpg 20180208_103845.jpg

De sperzieboon groeit lekker door, er zijn toch een paar zonnebloemen op gekomen, de eerste batch rode en groene basilicum komt goed op en de cherry- en gewone tomaatjes gaan ook goed.
FB_IMG_1518083099302.jpg FB_IMG_1518083135026.jpg

Straks nog wat zaken voorzaaien, en volgende week even een lading potgrond halen zodat ik mijn balkon plantenbak ook kan gaan vullen.
 

Erny

Last (wo)man standing
Haha... das leuk shoppen is dat bij de Lidl toch?!:) Veel zakjes maar 19 cent p.st. Ongekend. :cool:
Zie dat je prei en zaaiuien erbij hebt zitten? Die moeten eigenlijk dan ook nu wel gezaaid worden.
Evenals de kolen (note to self... kool zaaien, gisteren waren de pepers aan de beurt).
De kool kiempjes kunnen na in de warmte gekiemd te zijn gelijk afgehard worden (van de warme huiskamer naar wat koudere omgeving mét licht en daarna naar koele lichte plek en daarna vorstvrij naar buiten, als je dit in 1x doet dan krijgen ze een groeistop).

En die Sunburst Patisson is erg leuk en lekker. Houdt net als de courgettes en pompoenen wel van wat mest in de grond want ze hebben grote honger (je kan bv een zak/emmer met koemestkorrels kopen). De Patisson gaat net als de Pompoen kruipend groeien. Denk dat je deze wel over je hekje kan draperen bijvoorbeeld, dan kost dat je ook geen verdere meters grond en staat ook nog leuk. Het slimst is om de Patisonnetjes niet te groot te laten worden. Oogsten voordat ze groter als een schoteltje worden (zo zijn ze ook leuk te vullen). Als je ze als heel klein oogst kun je ze ook inmaken of in zn geheel klaarmaken. Rauw zijn de jonge exemplaren ook lekker.
Je hoort het, ik ben wel een Patissonfan, heb deze ook weer meegenomen. :D

De Ronde de Nice Courgette die de Lidl ook heeft is ook een leuke. Komen veel courgettes aan en hebben dus een leuke afwijkende vorm.

Na het kopen van mijn Lidlzakjes had ik al bijna het gevoel dat de tuin volstond... ;)
 

ReadyMom

Prepper goeroe
ja, 0,19-1,49 is wel wat anders dan bij Groenrijk 0,99-4,99 het zakje.
Klopt, de ui en prei wilde ik zaterdag gaan doen, en vast een beetje bloemkool voorzaaien (nieuwe poging broccoli vandaag voorgezaaid, kiemen waren nogal doorgeschoten...ook lekkere garnering, maar was niet de bedoeling).

Ik ben nog onbekend met de pattison, maar vind ze er zo leuk uitzien en na jouw eerdere verhandeling erover kon ik ze niet laten liggen.

Haha, ja, ineens staat m'n zaden-mandje zowat vol (hoewel er vast nog wel wat dingen zijn die ik vergeten ben/nog niet heb), kan de komende maanden ook nog m'n lol op met zaai-bezigheden. ...en de rest van de grond nog bewerken en inrichten natuurlijk.
 

Erny

Last (wo)man standing
Ja, dat met die koolkiempjes is mij de eerste x ook gebeurd. Als ze warm staan worden het lange iele kiempjes en ook als ze niet genoeg licht krijgen. Dus das, voor mij tenminste, altijd een lastige periode. Heb geen koele lichte vorstvrije plek tot mijn beschikking. Ook heb ik ze een keer gelijk naar buiten gezet en toen zijn ze uit protest toch wel zeker een maand gestopt met groeien... :lol:
 

ReadyMom

Prepper goeroe
dat licht is het lastige ja. Nouja, zie wel hoe het loopt, en anders daar maar mee smokkelen en stekjes aanschaffen
 

ReadyMom

Prepper goeroe
We keutelen lekker door.
Kennis heeft nog een hoopje pallets en gaat daar binnenkort voor mij een hekje van brouwen, jeej, weg met dat lint. Ook binnenkort van een andere kennis een 20-30tal keien voor het kruidenvak.
Inmiddels met kiddo de bloemenstrook vast gezaaid, en ik heb een paar stukjes klein hoefblad die her en der in de tuin staan verplaatst naar het kruidenvak.
Op het balkon de (ex-kist)plantenbak gevuld met grond en het bovenste deel wat kruiden en vroeg zaaibare sla ingezaaid, het onderste deel moet eerst afgevuld, en nog bedenken wat ik daarin ga zetten. 2 losse bloembakken ook gezaaid met bloemen(Alyssum wit en paars en leeuwenbekje). Ook nog een uitgelopen aardappel in een plantenpot op het balkon gedumpt.
De voorzaai gaat super, alles komt mooi op. Binnenkort even zo'n 'kas'rekje scoren voor op het balkon zodat ze tzt eerst beschermd het balkon op kunnen en daarna pas zonder (stapsgewijs afharden).

links de basilicum groen en rood, middenvoor de sperzieboon van de eerste ronde, rechtsvoor cherrytomaat en daarachter gewone tomaat
27752590_1835927649811647_7993962583777635080_n.jpg

kiddo helpt zaaien & bovenste balkonbak (even afgedekt tegen hebberige duiven)
27971835_1833360146735064_3041726882175866652_n.jpg 28058744_1837216619682750_8806112637375067537_n.jpg

Indeling tuin so far
tuin 4.jpg
 

Mayo

Last (wo)man standing
We keutelen lekker door.
Kennis heeft nog een hoopje pallets en gaat daar binnenkort voor mij een hekje van brouwen, jeej, weg met dat lint. Ook binnenkort van een andere kennis een 20-30tal keien voor het kruidenvak.
Inmiddels met kiddo de bloemenstrook vast gezaaid, en ik heb een paar stukjes klein hoefblad die her en der in de tuin staan verplaatst naar het kruidenvak.
Op het balkon de (ex-kist)plantenbak gevuld met grond en het bovenste deel wat kruiden en vroeg zaaibare sla ingezaaid, het onderste deel moet eerst afgevuld, en nog bedenken wat ik daarin ga zetten. 2 losse bloembakken ook gezaaid met bloemen(Alyssum wit en paars en leeuwenbekje). Ook nog een uitgelopen aardappel in een plantenpot op het balkon gedumpt.
De voorzaai gaat super, alles komt mooi op. Binnenkort even zo'n 'kas'rekje scoren voor op het balkon zodat ze tzt eerst beschermd het balkon op kunnen en daarna pas zonder (stapsgewijs afharden).

links de basilicum groen en rood, middenvoor de sperzieboon van de eerste ronde, rechtsvoor cherrytomaat en daarachter gewone tomaat
Bekijk bijlage 10721

kiddo helpt zaaien & bovenste balkonbak (even afgedekt tegen hebberige duiven)
Bekijk bijlage 10722 Bekijk bijlage 10723

Indeling tuin so far
Bekijk bijlage 10724

@ReadyMom
uhm... je wéét dat het pas februari is, toch? :fluit:
:lol:
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Haha jaja, ik weet het, t is pas februari....gewoon een lekkere trial-and-error ronde. Beetje bezigheidstherapie en bijleren.
Buitenblommetjes vind ik t prima wat er wel of niet opkomt, kan altijd nog bijzaaien, tis maar voor wat kleur en insecten trekken.
Balkonbak is ook zó weer aangevuld, tis nou niet dat ze gierig zijn met sla- en kruidenzaadjes. Andere piepers gaan pas later de grond in.

zien er goed uit :thumbsup:, maar ze kunnen pas (eind) april in de volle grond.. :cool:
oh, dat valt me alweer mee, had een erger verdict verwacht :D ..jaja...:cool::fluit::lol:
 

Mayo

Last (wo)man standing
Vanaf maandag (26 febr) weer de Moestuintjes bij Appie ;)
Deze keer 1 Moestuintje bij 15 euro aankopen en slechts 5 varianten: radijs, wortel, cherrytomaat, komkommer en zonnebloem.
Dit zijn de zaadjes die blijkbaar 'favoriet' waren in Nederland :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Bovenaan