• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ReadyMom

Prepper goeroe
Ben vandaag aan het stoeien gegaan met het principe 'combinatieteelt'....lieve help.
Eerste opzet op 'papier' ziet er zo veel te chaotisch uit voor mijn hoofd wat van een logische layout houdt.
 

Erny

Last (wo)man standing
:lol:Laat je niet gek maken door al die mogelijkheden... En veel van die combinaties zijn helemaal niet bewezen of op zo'n klein stukje als de jouwe onnodig. :cool:
 

ReadyMom

Prepper goeroe
zijn de andere stukjes grond ook al 'bewoond'? :p
Die tegenover mij hebben nog geen actie vertoond. Naast mij ligt nog braak. Naast actieve medetuinster is er schijnbaar wel een nieuw stukje vergeven. De schooltuintjes zijn ook weer in actie aan het komen, dus er is wel iéts aan leven daar :)

Ik hou van dat stadslandbouwproject (eigenaar grond). Eerst krijg ik te horen dat ik dit jaar geen huur hoef te betalen " de strook was bedoeld als schooltuinen, nu niet alles daarvoor in gebruik is en jullie (huurders) de boel in gebruik, netjes en in de gaten houden hoef je niet te betalen"...top! Nou krijg ik ook nog gratis houtsnipper voor (gedeelte) van de paadjes, en mogelijk ook nog grond/mest. Whoei!!

Ohja, nog even bovenaanzichtje met alleen de zichtbare plantjes die er al in staan.
layout up to date.jpg
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Crisis.....regenbui vanochtend, kwart tuin een glijbaan, kwart drijf'zand', andere helft zwembad. :(
Denk dat ik buitenom ophogen maar een 'natuurlijk vijvertje' ergens moet gaan graven voor overtollig water.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

ReadyMom

Prepper goeroe
Ohhh, en Lidl heeft komende week de twee soorten bes die ik nog wil in de aanbieding voor 3,- per plant...dat zijn de prijzen tenminste
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Ray

SHTF Expert
Crisis.....regenbui vanochtend, kwart tuin een glijbaan, kwart drijf'zand', andere helft zwembad. :(
Denk dat ik buitenom ophogen maar een 'natuurlijk vijvertje' ergens moet gaan graven voor overtollig water.

Met een grondboor om de meter een gaatje van een meter diep boren. (of familie mol uitnodigen)
Vaak is de bovenlaag te compact, waardoor het water slecht wordt opgenomen.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Mol uitnodigen...zou best mogen wat mij betreft, heb wel flink wat wormen in de grond (gelukkig) maar mollies vinden het ook te veel overstromingsrisico daar vrees ik :lol:
De grond is 2 jaar terug geloof ik voor het laatst gefreest, en nu gedeeltelijk gewoon gespit, gedeelte nog ongewenste begroeiing, en natuurlijk echte Zeeuwse klei, dus slaat helaas binnen no-time dicht. Hoop dat ze snel met die aanvullende substraten komen die ik erdoor kan werken(en ophogen)
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Inderdaad zou ik ook eerder aan de grondkwaliteit gaan werken ipv een vijver te graven. Door het laatste zal je alleen maar meer water aantrekken (ook van elders).
Wat nodig is, is geregeld compost e.d. (natuurlijke materialen) aanbrengen en deze door de aarde mengen. Dit proces duurt natuurlijk even (paar jaar). De grond zal dan zelf meer water doorlaten en opnemen waardoor je geen modderpoel meer krijgt.

Je kan ook met het zogenaamde broeibulten/ Hochbeet/heuvelbed (etc) principe gaan werken.
Hierbij graaf je eerst een laag aarde weg.
Daarin een laag grof hout, takken en blad.
Dit met een laagje aarde bedekken.
Daarna een laagje haksel, dunne takjes, onbedrukt karton, onrijpe compost.
Vervolgens een laag rijpe compostaarde.
Daarna een laag rijpe stalmest of rijpe compost/aarde mix.
Daaroverheen de rest van de aarde.
Hierop zaai of plant je dan je groenten.

Er zijn meer mogelijkheden van vulling en volgordes... dit is maar 1 voorbeeld.
(En het hoeft niet perse gelijk met houten bak eromheen zoals je op al die foto's ziet, je kan ook gewoon met een bult beginnen. )

Door deze methode zorg je voor afwatering, bemesting, lucht, voeding etc. En ook nog warmte door het rottingsproces binnenin.
Zo'n bult gaat dus een aantal jaren mee, zal wel inzakken op den duur.
Zelf probeer ik dit ook enigszins na te bootsen met wat ik voorhanden heb. Zit zelf op erg natte grond op 't veen.

Begin gewoon in je natste hoek met je eerste bult. Na al deze wind de laatste maanden liggen er vast veel takken en takjes onder de bomen in je buurt. Die kun je gebruiken.
Misschien kun je aan grasmaaisel/bladafval komen? Dat kan er ook prima tussen.

Op pagina twee van dit topic mijn eerste uitgeklede versie van een heuvelbed:
http://www.moestuinforum.nl/alternatief-voor-wisselteelt-rotatie-t798-10.html

meer ervaringen hiermee:
http://www.moestuinforum.nl/ervaringen-broeibulten-hochbeet-hugelbett-t21581.html

Oh... en ps... natuurlijk nooit over je bedden lopen, daarmee klink je je aarde in. ;)
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Toch een 'vijvertje'/moerasgebiedje gemaakt, gaf meteen weer de optie om een aantal planten neer te zetten die juist graag natte voetjes hebben. Heeft wel duidelijk effect, een deel van de tuin bleef al een stuk beter begaanbaar.
Tuinplan is dus ook weer omgegooid, want tja, zo'n mooi begroeid watertje, veel leuker om het zithoekje daar in de buurt te hebben. Kruiden zouden daardoor verspreid komen, dus ook omgegooid dat het een beetje bij elkaar blijft, en toen bleef er een mooi vakje aan het zithoekje over wat nog handiger is als kiddo's tuintje. Kan 'ie lekker aanrommelen onder toezicht van mama die uitpuft van het zwaardere tuinwerk :lol:Het oude aangewezen zithoekje is dan ook nog een prima plek voor de drie gezusters, dan staat de mais tenminste geen zon weg te vangen van andere planten.

Plantjes die er nu in staan ; witte ribes, rode kruisbes, zwarte bes, framboos, braam, cranberry (morgen de granaatappel en aardbeistekjes ophalen), longkruid, vrouwenmantel, klein hoefblad, lavendel, salie, rozemarijn, tijm.
Binnenkort even kennis achter z'n vodden zitten wanneer we dat pallet-hek kunnen gaan doen, wordt nu echt wel tijd dat die omheining er komt zodat de klimmers straks ook steun hebben.
Nog 4 borders te zetten, na dit weekend in elk geval 1 minder, want vandaag wil ik kiddo'stuintje zover af hebben dat 'ie komende week kan beginnen met z'n eigen regenboogworteltjes en spinazie zaaien.

Paar voortgang foto's;
Begin nieuwe kruidentuin met links begin vijvertje, & bramenhoekje
29425489_720466965009444_934941421729742848_n.jpg29496968_720466931676114_7433458177321992192_n.jpg

Fruitstrook (achterin hoek braam, voor tegen het hekje framboos, op rij de bessen (zoals je ziet heeft landeigenaar nu struikjes en boompjes naast mijn lapje gezet) & iets meer gevulde kruidenvak
29496211_721674548222019_7578649319130005504_n.jpg 29512534_722210284835112_8052361239481086608_n.jpg

Tuinplan...kleine aanpassingen daar gelaten, maar dit wordt het ongeveer (waarschijnlijk dit jaar nog niet alles, sommige zaken heb ik nog niet zoals het zuilfruit, druif, rabarber ed)
YES.jpg
 

Mayo

Prepper goeroe
Wow! Ziet er goed uit! :thumbsup:
Daar ben je deze zomer wel zoet mee :p
Niks is heerlijker dan 's avonds lichamelijk moe zijn terwijl je hoofd leeg is ;)
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Wauw nice @ReadyMom! Ik wist niet dat je hier granaatappel kon groeien? Je stukje komt er geweldig uit te zien. En een klein vijvertje is toch geweldig :)
We gaan het beleven, het struikje doet het wel al een paar jaar goed bij zn oude eigenaar, dus we gaan het zien of ie ook fruit gaat geven.

Nog een paar dan na een paar uurtjes tuin.
29541590_722955731427234_689570696971851918_n.jpg 29570922_722955808093893_5654180189864500526_n.jpg
29497631_722955938093880_5952252347537541612_n.jpg
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Hoogste tijd voor wat updates.
Het afwater'vijvertje' dient z'n doel, maar is niet zoals ik het het liefst voor ogen had. Dat gedeelte van de tuin is nét een deel waar er redelijk wat zand door gewerkt is, waardoor de wanden flink afkalven en het afwateren helemaal prima gaat, maar er dus echt al snel alleen water blijft staan in dat 15cm diepere stukje waar een stukje rubber in ligt. Door dat zand en de snelle afvoer in het afgegraven gedeelte is het in die hoek dus ook te snel te droog voor de natte-voeten geneeskruiden die ik er wilde zetten, het meeste komt niet eens op, en wat ik er neer heb gezet slaat veelal niet lekker aan.
Nu kan ik morgen gratis een voorgevormde vijver ophalen, welke in het midden van de tuin komt voor de sier + kikkers, en het afwaterdeel ga ik, wel lager houdend voor de afvoer, weer een eind dichtgooien in de hoop er toch nog een soort moeras effect te bewerkstelligen, en een deel terug op gewone hoogte bij het groente gedeelte trekken. Dit weekend dus mee aan de slag, én een oerwoud aan ongewenste planten verwijderen.
So far het water gebeuren.

Inmiddels zijn alle vakken ein-de-lijk gerealiseerd. Sommige een klein tikkie anders dan eerst voorzien, door de beschikbaarheid van materiaal. Maakt niet uit, gaat zo ook prima. Een groot deel van de paden is inmiddels voorzien van houtsnipper, helaas zit ik nog te wachten tot de eigenaar een nieuwe bult komt storten zodat ik het af kan maken. Het 'terrasje' heb ik momenteel provisorisch gelegd met wat schuttingplanken, absoluut niet ideaal, maar ik heb gewoon geen mogelijkheid tot het ophalen van gratis aangeboden tegels :( Baal ik verschrikkelijk van. Dit is totaal niet stabiel door kromtrekken, en niet echt het veiligste voor de kleine man. Maar in elk geval, met wat komo eronder, houdt het het onkruid daar in toom.

Vorige maand kwam ik erachter dat er woelmuizen zitten, overal holletjes en tunnels, vooral de wortel- en knolgewassen en de fruitstruikjes werden druk bezocht, en waarschijnlijk zijn zij ook de schuldigen geweest dat kiddo's zonnebloemen bar slecht opkwamen. Na het plaatsen van 2 mollenverschrikkers lijkt het probleem gelukkig redelijk opgelost te zijn.

Nou, door naar de visuele ondersteuning dan maar he? ;)

Het hekje aan de voorzijde toen het net gezet was
2018-04-10 16.26.41 (1).jpg

Hekje aan de korte buitenzijde bij de entree, in deze hoek komen/staan de sierkalebas en oost-indische kers
20180401_122651 (1).jpg

Ouder totaalplaatje (april)
20180408_152854 (1).jpg

Aardbeienbed (gewone, witte en een frambei) met wat goudsbloem ertussen, witte ribes vooraan, bij het hekje framboos, half verstopt achter de ribes een appelboompje, bessenstruikje achterin het aardbeienbed is rode kruisbes, daarachter bij het hekje een kers (zure of zoete is de vraag)
20180429_151145.jpg

Begin van het kruidenvak; bovenin rij salie, tussen de stenen 3 verschillende tijm, rechts van de tijm (helaas wat armetierig) abc-kruid, rechtsvoor de stenen citroentijm, linksvoor de stenen rozemarijn, midden witte en cremekleurige moederkruid, daaronder bij de rand oregano, daaronder rode en groene basilicum (wil niet erg), daar rechts van verbena, rechterhoek agastache/dropplant.
20180429_151205.jpg
 
Bovenaan