• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rocket stove, graag jullie mening

A.N.

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Zoals al beschreven in mijn voorstel topic ben ik mij de afgelopen dagen aan het verdiepen in de rocket stove. Mijn wens is om hier op het balkon eten op te kunnen bereiden en water te koken om te zuiveren.
De meeste informatie heb ik gewonnen op batchrocket.eu, aangezien Peter van den Berg hier veel research in heeft gestoken. Dit heb ik gecombineerd met andere ideeën en vertaald in een ontwerp die zou moeten voldoen aan mijn wensen.

Voordat ik verder ga eerst maar een snelle schets van mijn kijk op een rocket stove:
27wrpqt.jpg


Materiaal; staal. Ik weet het, niet ideaal maar wel goedkoper en makkelijker te verplaatsen.

Het moet een kleine rocket stove worden. De maten weet ik nog niet precies maar die zal ik uiteindelijk berekenen aan de hand van de diameter van de riser (beschikbare materiaal) en de gegeven formules op batchrocket.eu.

De rocket stove zou een laadkamer onder een hoek van 45 graden moeten krijgen zodat het materiaal automatisch zakt.
De laadkamer wordt afgeschermd door een klep, met uitsparingen voor de primaire en secundaire (P-channel) luchtkanalen.

De vuurkamer zal een stuk korter worden als op batchrocket.eu wordt aangeraden, maar net lang genoeg zodat de brandstof niet in de riser terecht kan komen als het zakt. Wel zal ik de aangeraden hoogte en breedte aanhouden.
Ook zal ik de vuurkamer voorzien van de V-gevormde bodem. Deze bodem moet gemaakt worden van geperforeerd staal voor de primaire luchttoevoer en zodat het as kan zakken naar de daaronder gelegen opvangbak (met lade/klep om te legen).

De afmetingen van de poort, hoogte riser, afmetingen primaire en secundaire luchtkanalen zal ik bereken aan de hand van de gegeven formules op batchrocket.eu.

Het enige waarover ik mijn bedenkingen heb is het isoleren van de riser. Als ik deze niet isoleer zal de trek en temperatuur in de riser minder worden, maar..
Aangezien het enkel voor het bereiden van eten en koken van water is, is het de vraag of het nodig is de hoogst haalbare temperatuur te bewerkstelligen. Een lagere temperatuur zou namelijk weer de levensduur van het staal verlengen (dilemma, help!).

Goed.. Volgens mij heb ik mijn ontwerp nu volledig beschreven, mocht het vragen oproepen stel ze gerust. En natuurlijk, daarom start ik dit topic ook, hoor ik graag jullie mening over dit ontwerp? (Voordat ik ergens aan begin wat een complete flop gaat worden.)

En na dagen research vraag ik me nu af of ik het niet overdenk en het veel simpeler kan/moet houden.


Edit:
De rocket stove zou nog moeten worden uitgerust met een kookplaat, die verwisselbaar is voor een oven. Maar dit is van latere zorg, het gaat me eerst om het ontwerp/werking van deze rocket stove (anders werkt de rest ook niet).
 

Robert

Diehard Prepper
Strak plan. Mijn enige ervaring met rocket stove is de brick rocket stove dus ik kan je geen verbeterpunten noemen. Maar met de info van batchrocket gaat het wel goed komen. Ben benieuwd naar de foto's en de praktijk ervaring. Greetz
 

Wafels

Diehard Prepper
@A.N. staal gaat goed als materiaal (cortenstaal is een betere keus daar dit maar 1 x roest , is dat bruine staal wat je wel aan gevels ziet ed)
U weet dat u inderdaad gebonden bent aan de hoogte en verbrandingskamer maten .Het isoleren van de riser en zeker de verbrandingskamer
zal er voor zorgen dat de verbranding optimaler wordt ( wat inhoud minder tot geen rook maar vooral minder hout gebruikt ,wat bij een shtf zeker
een voordeel is) Als ik u was zou ik zeker de rocket stove isoleren , zal meer werk zijn maar werpt wel zijn vruchten af . Tevens uw rocket stove
is ook afhankelijk van de pan die u erop zult zetten en als u een scherm maakt wat ervoor zorgt dat de rookgassen uit de riser langs de pan geleid worden
zal dit u extra rendement opleveren plm 15 tot 25 % !
U keus om de luchttoevoer af te schermen /regelen is ook slim , want de wind op een balkon geeft veel wervelingen
en bij wat meer wind kan dit vervelend zijn als de wind van alle kant op uw rocket stove valt . plus je kan het vuur in de stove regelen .
U zou eventueel nog kunnen overwegen om er een ''grate'' voor te maken die erin past om ook hout korrels te kunnen stoken
,deze geven zijn makkelijk op te slaan , te koop als kattenbakkorrels in supermarkten en zorgt ervoor dat uw rocketstove
nog veelzijdiger wordt want je kunt zelfs houtsnippers erin verbranden .
Ik weet niet of uw hierover nagedacht hebt , maar als mensen echt honger hebben dan is hun reuk aanzienlijk beter en als u op uw balkon zou gaan koken
dan is de kans wel aanwezig dat u mee eters krijgt :rolleyes: . Tevens geen rook bij verbranding wilt niet zeggen geen verbrandingsgassen !!
''rook''gassen zijn er altijd en voor mens en dier erg schadelijk dus niet binnenshuis gebruiken en zorgen voor voldoende zuurstof
nu lijkt mij dat u al veel onderzoek ernaar gedaan heeft en weet waar u het over hebt , maar ik zet het er toch maar even bij ;)
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Met verbazing en respect naar deze mannen gekeken die van oude olievaten een rocketstove maken.



Dit model loopt goed in Kenya.


Qua model wijken ze weinig af van deze.

envirofit-envirofit-coox-g-3300.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik zou zeker een goede tekening (laten) maken en één en ander modulair maken zodat je aanpasingen kan maken.
Ik ken je balkon niet maar mischien iets maken zodat de stove op normale werkhoogte (80-100cm) kan staan ?

Waarom heet een schoorsteen ineens riser ?

Voorbeeldje van internet, sketchup 3D model van een stove:

rocketstove-su14-jpg.6429
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

Wafels

Diehard Prepper
@petroman Wim ze noemen dit een ''riser'' omdat het een verticaal deel is waarin de rookgassen stijgen en een onderdeel zijn van
de''stove'' ( kacheltje ) . Om de rocket stove goed te laten werken is er een verhouding tussen de diameter van de ''riser'' , de lengte ervan
en de ingang en verbrandingskamer . De riser is zeker geen schoorsteen maar een onderdeel van de rocket stove . Een rocket stove
kun je met en zonder schoorsteen stoken . bij een normale houtkachel heb je echt een schoorsteen nodig .
Er zijn ''aanpassingen '' om een rocket stove mbv een schoorsteen te gebruiken .
gr will
 

A.N.

Senior Prepper
Bedankt voor de reacties tot dusver! :)

@Wafels
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Cortensstaal zou inderdaad mooi zijn, hiervoor is alleen ook weer ander lasdraad nodig. Vooralsnog gaat de keuze dus wel naar normaal staal. Ik overweeg nog om dit in te branden met olie tegen de corrosie. De buitenkant zou ik kunnen behandelen met hittebestendige verf aangezien hier nog isolatie tussen zit.
Het isoleren van de verbrandingskamer zag ik als overbodig maar zal dit nu zeker meenemen in het ontwerp.
Ik zit er aan te denken om de boel te isoleren met perliet, goede (goedkope) keuze?
Ik ben inderdaad de ontwerpen tegen gekomen waarbij de rookgassen langs de wanden van de pan worden geleid. Mijn keuze is echter gevallen op het verwarmen van een wat dikkere stalen plaat, dit zodat ik verschillende/meerdere pannen tegelijk kan gebruiken en er ook een oventje op zou kunnen zetten, maar dit laatste is nog een wild idee in m'n hoofd.
Het mandje voor kattenkorrels is een goed idee en had ik nog niet aan gedacht, dit ga ik meenemen. Als ik het goed begrijp moeten de korrels net niet uit het mandje kunnen vallen? (Totdat ze natuurlijk verbranden.)
Gebruik de houten kattenkorels altijd al voor m'n katten, deze zijn stukken goedkoper aan te schaffen bij de Tuinland in vergelijking met de supermarkt (net geen €5,- voor 20 liter).
Over mensen die een hapje willen mee-eten maak ik me niet zo'n zorgen. Aan het begin wil ik ze best een kopje rijst geven en een week later hebben ze gewoon pech.
Verder ga ik hem inderdaad absoluut niet binnen gebruiken.

@Stuudje
Laat ik nou net een oude oliedrum in de schuur hebben staan. Maar ik wordt al bang als ik die mannen zo'n heel ding in elkaar zie hameren, wel heel knap. Plus dat het lastiger wordt om met de specifieke formules van rocketstove.eu te gaan werken.

@petroman
De tekening gaat wel goed komen. Bovenstaande is een snelle schets om het hoofd wat leger te maken en jullie mening te kunnen vragen. Uiteindelijk zal het beter uitgewerkt worden met maatvoeringen en alles.
Verder denk ik wel aan stelpootjes om de boel waterpas te kunnen zetten. Werkhoogte vind ik niet zo belangrijk, ik pak er gewoon lekker een stoel bij.
Het idee om het één en ander modulair te maken is een goed idee. Zij het niet om makkelijker aanpassingen te kunnen maken, dan is het wel om de rocket stove makkelijker op te bergen of van binnen schoon te maken. Met een geïsoleerde vuurkamer en riser wordt het iets lastiger maar niet onmogelijk. (Stof om deze zondag m'n hoofd over te breken.)
Wafels legt de term riser al mooi uit (bedankt Wafels). Eerlijk gezegd had ik de terminologie gewoon overgenomen van het internet en was het in mijn ogen ook een schoorsteen, maar zo heb ik ook weer wat geleerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

petroman

SHTF Expert
Basis vierkante pijp gebruiken ? Hoef je minder te lassen. Ik zag ook een variant met kantelbare "schoorsteen".
De "camping" varianten hebben m.i. geen isolatie.

Dat de schoorsteen onderdeel is van de kachel snap ik. Zorgt uiteindelijk voor de trek net als z'n grote broer.
Je kan er ook een flexibele buis aan hangen zodat je de rookgassen hoger / elders kan laten uitkomen.

Net als bij de gewone "tentkachel", kan je het net zo wild maken als je wilt met extra's. Boiler voor heet water, kookplaten, etc.
 

A.N.

Senior Prepper
Basis vierkante pijp gebruiken ? Hoef je minder te lassen. Ik zag ook een variant met kantelbare "schoorsteen".
De "camping" varianten hebben m.i. geen isolatie.
Waar mogelijk ga ik inderdaad standaard maten gebruiken (koker/buis), de vuurkamer zal waarschijnlijk wel uit plaatstaal vervaardigd moeten worden vanwege de specifieke afmetingen.

Wat was de functie van de kantelbare schoorsteen die je had gezien?

En de isolatie blijft een twijfelpunt.. Helemaal geen isolatie scheelt een boel werk en maakt een modulaire rocket stove vele malen makkelijker.

Maar wel of geen isolatie? Daar lijken de meningen nog wat over te verschillen..
 

Richard434

Prepper goeroe
Kan je de isolatie niet ook in modules creëren?
Bijvoorbeeld door een module dubbelwandig te maken waardoor er een isolatie tussen kan. ;)
Kijk eens naar bijvoorbeeld een dubbelwandige rookgasafvoer, deze zijn vaak ook geïsoleerd.
Niet dat je dat "moet" gaan gebruiken, maar ernaar kijken om zo ideeën op te doen kan nooit kwaad.. Want waarom het wiel opnieuw uitvinden is ook niet nodig..
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Kantelbare schoorsteen: schoonmaken ? verstoppingen oplossen ?

Ik zou voor in de tuin, op terras of balkon geen isolatie gebruiken. Voor binnen ligt dat anders, daar ga je richting speksteen- of leemkachel idee.

Nadeel is dat veel plaatjes tegenwoordig op pinterest staan. En ik heb geen zin om daar een account aan te maken.

Deze komt mij trouwens bekend voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

A.N.

Senior Prepper
Kan je de isolatie niet ook in modules creëren?
Bijvoorbeeld door een module dubbelwandig te maken waardoor er een isolatie tussen kan. ;)
Bedoel je isolatie die je eraf kan halen?
Ik zou de isolatie, als ik die ga gebruiken, wel permanent vastmaken, door de vuurkamer en/of riser (inderdaad) dubbelwandig te maken, te vullen met perliet en vervolgens dicht lassen.

Nadeel is dat veel plaatjes tegenwoordig op pinterest staan. En ik heb geen zin om daar een account aan te maken.

Deze komt mij trouwens bekend voor.
Ik zal Pinterest nog eens afspeuren, misschien levert het nog ideeën op, of kan ik daarna een besluit nemen betreft de isolatie (aan de hand van; wat zie ik het meest voorbij komen).
Je linkje heeft inderdaad een héél mini klein beetje weg van je eerder geposte plaatje. ;)
 

Flos

SHTF Expert
Heb je dat al zien branden met een toevoerkanaal onder helling? En dan nog afsluitbaar.
Ook jou asbak systeem maakt mij zorgen.
 

A.N.

Senior Prepper
Heel Pinterest doorgespit, en kom nauwelijks voorbeelden tegen van geïsoleerde rocket stoves die worden gebruikt voor koken.
Net zoals @petroman al zegt; dit is een ander verhaal bij de rocket stove mass heaters.

@Flos
Het linkje van @petroman hierboven is een voorbeeld van een laadkamer onder hoek die afsluitbaar is en brandt. En zo zijn er meer te vinden.
Men sluit enkel de hout toevoer af, niet de luchtinlaat, dit om de juiste verhouding te krijgen van aangevoerde lucht.

Vanwaar je vraag? En vanwaar je zorgen over het asbak systeem?
Je maakt me wel nieuwsgierig.
 

Flos

SHTF Expert
Door jou schuine brandstof toevoer gaat jou hout stroppe' en niet meer doorschuiven tenzij je brandstof gaat gebruiken dat rolt houtpeddel bv.
Je schijft dat de lucht toevoer niet wordt afgesloten. Dus je krijgt een zuurstof toevoer. Snelle verbranding.
Jou asbak systeem dat zal ook wel niet 100% lucht dicht zijn dus daar komt ook trok door ( zuurstof ) tweemaal een lucht toevoer op verschillende hoogt gaat nooit goed. Ook vraag ik mij af waarom je bij zoo een klein kacheltje een asbak nodig heeft.
 

A.N.

Senior Prepper
@Flos
Is het uit ervaring dat je denkt dat een hoek van 45 graden niet stijl genoeg is om het hout te laten zakken?
Aan de hand van je post heb ik net even getest met een paar houtjes, hout op hout onder een hoek van 45 graden zakt nog prima naar beneden.. hout op staal zakt zelfs onder een hoek van 25 graden nog naar beneden.

Een asbak is misschien inderdaad wat overdreven bij een kleine rocket stove, maar ik zal wel een manier moeten hebben om het as er op een gegeven moment uit te halen.
Een klepje die ik bijvoorbeeld vast zou kunnen zetten met 2 vleugelmoeren zou nagenoeg luchtdicht moeten zijn en weinig problemen opleveren.
Mocht je hier andere ideeën voor hebben hoor ik het graag?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik vind het voorbeeld van het apparaat zoals jij wilt bouwen, zoals het filmpje wat Petroman toonde, enorm groot...en daarom onhandig. Zeker op een balkon waar je beperkte ruimte hebt.
Als je ziet hoe het werkt bij de Envirofit valt het allemaal wel mee, wat stokjes zijn genoeg voor het maken van een maaltijd, as veeg je na het koken gewoon eruit.

 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

Flos

SHTF Expert
Door dat jou brandstof toevoer gat in helling staat is het inderdaad lastiger de kachel te reinigen.
Nu vraag ik mij af hoe jij het glijden hebt getest. Met een keukenpapier rol en een potlood?
De praktijk is soms heel anders. Niet alle houtjes schuven even gemakkelijk. Ook niet alles verbrand waardoor verse brandstof gaat stroppen.

En inderdaad ik heb al een paar kachels gemaakt in mijn carrière. Kleintjes wat grotere en hele grote.
 
Bovenaan