• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rocket stove, graag jullie mening

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Haha @Stuudje daar was ik al mee bezig... :cool: (Wel een beetje offtopic hier maar op P.nl kan ik het niet meer aanpassen.)

Op Aliexpress nog meer van die dingen onder verschillende noemers (gasfornuisgrill, grillpan, koreaanse grill, barbequegrillpan, grillplaat).
Dit lijkt één van de goedkoopste versies te zijn...

https://nl.aliexpress.com/item/Non-...lgo_pvid=c05cb1bb-95c2-4603-bc31-14f981e8503e

gasfornuisgrill.jpg

gasfornuisgrill 2.jpg

Nog goedkoper:
https://nl.aliexpress.com/item/Non-...32797379190.html?spm=2114.13010308.0.0.XchDnc
 

A.N.

Senior Prepper
Misschien even op topic blijven en andere stoves elders bespreken ?
Haha :lol: we zijn al eerder wat uitgeweken, bijvoorbeeld met de petroleumlamp. Maar dergelijke posts kunnen soms wel ideeën opleveren, we zitten immers nog steeds in de ontwerp/brainstorm-fase dus niks is te gek in mijn ogen.
Waarschijnlijk open ik voor de daadwerkelijke productiefase wel een apart draadje (in de DIY sectie) om het één en ander overzichtelijk te houden.
 

Wafels

Diehard Prepper
@A.N. U vroeg waar ik dat plaatje vandaan had , nou na wat langer te zoeken heb ik het werkstuk gevonden
het is een werkstuk uit 1989 van iemand van de universiteit van Endhoven :cool:
hier is het URL ervoor https://pure.tue.nl/ws/files/4411325/349132-2.pdf ik denk dat u er wel mee uit de voeten kunt
tenminste hier staat meer informatie erover .
en wat betreft de rocket stove ed wie men tegenwoordig en derde wereld landen gebruikt , wat leuk is dat op het eind
van ww2 er hier nagenoeg geen brandstof meer was voor de bevolking dat mensen dit soort kacheltjes hier ook maakte
en ze op de bestaande kachel of schoorsteen aansloten om wat warmte te hebben en te kunnen koken
@Stuudje je plaatste hiervoor die foto'suit ww2 dat ik in eerste instantie dacht dat je deze plaatjes er ook wel bij zou zetten :D
noodkachels_300223.jpg

noodkachelhongerwinter01.jpg noodkachelhongerwinter02.jpg

Deze kacheltjes hadden een naam , maar waar en wat is me niet duidelijk geworden ook niet wie er de originele maker /ontwerper
ervan was .Het enigste dat ik weet is dat ze door mensen als een dorpsmid of kachelsmid ed werden gemaakt met spul dat ze voor handen
hadden .
@Stuudje dit is ook nog wel een leuke ,want men zaagde letterlijk alles wat brandde om :Dverbod_vellen_v_bomen_1024.jpg

@A.N.wat betreft kachelpijp , als u geen problemen met fels naden maken hebt dan moet het maken van zo'n rocket stove kacheltje
toch ook geen probleem zijn ;):D ik heb het indertijd nog wel geleerd op de LTS heel lang geleden maar we hadden daar zet banken
en een wals ed maar zo uit de hand zou ik er niet graag aan beginnen :D (maar het kan wel )
gr will
 

Wafels

Diehard Prepper
@A.N. deze kwam ik zonet nog tegen en ik denk dat u er wel interesse in zult hebben ,namelijk deel 1 van dat ''werkstuk ''
https://pure.tue.nl/ws/files/4411323/349132-1.pdf
(kwam hier vandaan hier staan deel 1 en 2 : http://library.tue.nl/catalog/FullBB.csp?WebAction=ShowFullBB&RequestId=69934334_1&Profile=Default&OpacLanguage=eng&NumberToRetrieve=50&StartValue=24&WebPageNr=1&SearchTerm1=CLEAN COMBUSTION OF WOOD .6.349132&SearchT1=&Index1=Savelist&SearchMethod=Find_1&ItemNr=24 )
En als je daar onderin bij '' similar publications '' en op klikt krijg je er nog meer te zien
gr will
 

A.N.

Senior Prepper
@Wafels
Bedankt dat je verder hebt gezocht, ik heb er snel doorheen gescrolled en het is weer een hoop leesvoer waar ik me wel mee kan vermaken :thumbsup:
Mooi om die kacheltjes uit WW2 te zien, zulke slechte tijden brengen toch ook weer innovatieve ideeën met zich mee. Gelukkig heb ik nu (althans dat mag ik hopen) genoeg tijd om er rustig over na te denken.

@Wafels & @petroman
Felsen is inderdaad een mogelijkheid, de naad lassen ook.. Maar het lijkt haast wel of iedereen hier de buisprofielen over het hoofd ziet. Simpel, in vele maten verkrijgbaar en in vergelijking met kachelpijpen een stuk goedkoper.
Platte buis, of kokerprofielen zijn voor de riser niet gewenst, deze verstoren de luchtstroom en dus de trek.
 

Wafels

Diehard Prepper
@A.N. er zijn ook nog buisprofielen voor luchtbehandeling , wat ze gebruiken in de bouw om lucht kanalen
in gebouwen te maken . Het is veelal dunner stalen profiel buis zowel rechthoekig als rond , maar een aantal zijn
thermisch verzonken en dat is voor een kacheltje /schoorsteen wat minder aantrekkelijk (ivm de zink dampen)
ik heb hier ook 80 mm rond buis staan (en er is ook nog groter in diameter te krijgen ) en rechthoekig buis profiel 160 mm x 80 mm .
Met betrekking tot dat plaatje waar u interesse in had , zoiets is geimproviseerd ook te maken van ytong blokken
met een '' bovenkant '' van staal plaat of zelfs een gleuf in de grond gemaakt met daarop een plaat staal
(dat was waarom ik indertijd interesse in had , dit model is handig voor een aantal improvisaties )
gr will
 

petroman

SHTF Expert
nee, hoor, ik tiep de hele tijd hier al over buizen en standaard zaken.
Bv kachelbuizen hebben zelfs al ingebouwd deurtjes en zoals ook al gemeld: ze zijn ook geisoleerd te krijgen.

Houtgas en met name houtgas generators werden, ook weer in de 2e wereld oorlog, gebruikt om auto's mee aan de gang te houden.

hlxkp-2mm-big-600x395.jpg


inspectie_t-stuk_3.jpg
 

A.N.

Senior Prepper
@Wafels
Die zink dampen wil je inderdaad niet hebben. Uit eigen ervaring weet ik dat men daar goed beroerd van kan worden.

Leuk dat je de grond noemt. Vroeger vaak in de grond en bbq gemaakt. Gat graven, 4 stukjes buis naar de bodem voor luchttoevoer, rooster erop en gaan. Als ik dan klaar was legde ik de uitgegraven plak gras er weer bovenop en je zag er niks meer van. :lol:

@petroman
Had die alinea beter kunnen opdelen, voor jou was alleen het zinnetje over verstoorde luchtstromen.
De lokale kachelzaak ga ik inderdaad nog een bezoekje brengen één dezer dagen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@A.N. ik weet het ik heb ook weleens verzonken materiaal gelast :rolleyes: is alles behalve gezond ,
en vroeger hetzelfde gedaan als jij , maar dan op strand een gleuf graven wat stenen rechtop gezet en een rooster erboven
maar geen buizen voor lucht onderin dat hoefde niet .
Wat betreft kachelbuis weet jij of @petroman toevallig waar geisoleerde kachelbuis mee geisoleerd is ??
en tot hoeverre het hitte bestendig is ??
gr will
 

petroman

SHTF Expert
Wat betreft kachelbuis weet jij of @petroman toevallig waar geisoleerde kachelbuis mee geisoleerd is ??
en tot hoeverre het hitte bestendig is ??

Nee, maar dat kan je zo vragen bij een kachelboer. Toen mijn broer zijn openhaard verwijderde (ja ik weet het) waren de rvs pijpen voorzien van iets dat op gips leek.
Kachelpijpen voor openhaarden zijn vuurvast.
 

A.N.

Senior Prepper
@A.N.Wat betreft kachelbuis weet jij of @petroman toevallig waar geisoleerde kachelbuis mee geisoleerd is ??
en tot hoeverre het hitte bestendig is ??
gr will
Heb bij hele oude pijpen nog wel eens glas/steenwol gezien, hittebestendig tot zo'n +700 graden.
Tegenwoordig heeft een keramisch materiaal de voorkeur, in "steenvorm" zoals petroman al zegt, maar er bestaat ook keramische isolatiedeken (als je het zelf wil toepassen is dat wat makkelijker te vormen). Deze laatste kan +1000 graden aan (let op, er zijn ook minder hitte-bestendige keramische dekens verkrijgbaar).

Als ik zelf aan isoleren begin, waar ik nog steeds over twijfel, gebruik ik waarschijnlijk perliet (die witte korreltjes die je ook wel eens in potgrond tegen komt). 100 liter kost je bij de Tuinland 20 euro en is eventueel nog te vermengen met hittebestendig cement wil je dat alles vastzit.
 

Wafels

Diehard Prepper
@A.N. Perliet kun je ook gebruiken samen met vuurvaste cement maar Perliet neemt water op dus het uitharden
van zoiets duurt redelijk lang wat men ook gebruikt is kalk (plaster of paris) met Perliet en wat zand
(+wat water , zo weinig mogelijk )
maar Perliet kan ook samen met waterglas gebruikt worden en dan afgesmeerd
met vuurvaste ''cement ''
Dit laatste lijkt me ook erg interessant voor een rocket stove ;)
gr will
 

A.N.

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
@Wafels
Dat zijn mooie voorbeelden voor isolatie, zo veel research had ik daar nog niet in gestoken (zeg gerust niks).
Door deze filmpjes kijk ik weer wat anders tegen isoleren aan. Ik zou er m'n eigen hitte-bestendige stenen mee kunnen maken. Bedankt!

Edit:
Was nog niet bekend met waterglas, mooi spul in combinatie met perliet aangezien dit het waterafstotend maakt.
 
Bovenaan