• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rocket stove, graag jullie mening

J

J.J

Gast
Een prachtig ontwerp, zou er graag meer tekeningen van willen zien.:thumbsup:

Ik vraag me sterk af of zich in de Steel Dum geen verbrandigstoffen verzamelen en dat je dan een explosie krijgt, we hebben het vroeger vaak mee gemaakt vooral met kolen je schrok je kapot,:eek: de deksel en ringen met een steekvlam klapten omhoog, ook de laatklep knalde open, en moest weer dicht worden gedaan.
Wat ik me ook af vraag hoe haal je de roetvorming uit de Steel Drum als daar geen deksel in is gemaakt
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats het plaatje wat u laat zien is zeker een mooie houtkachel , want dat is het in feite en hij heeft naast de ''riser''
ook een schoorsteen en deze heeft hij echt wel nodig . Hij zal zeker geen rookoverlast binnen geven :D
Het is een heel efficiente kachel maar een klein probleemje is hij is wat groot en iets moeilijker mee te nemen
ook al heb ik wel een versie ervan gezien die wel verplaatsbaar zijn .
(http://donkey32.proboards.com/thread/680/portable-rocket-mass-heater-bucket
of in een houtenbak met klei
http://www.naturalbuildingblog.com/rocket-stove-generators/ )
(maar niet onder je arm :rolleyes:)
gr will
@Wafels Dag meneer Will, tja, haha, zonder schoorsteen wordt het in huis wel snel mistig, inderdaad.
Ik bedoelde meer het principe, dat zo'n rocket-stove geen omhooggaande schoorsteen nodig heeft voor een goede trek.
Zelf heb ik er zo een om mee te nemen, ook al is het dan misschien nog maar net een halve rocket-stove ;):upload_2017-4-14_13-28-33.png
Ik vond online ook de "Minuteman rocketstove", en is wel een aardig idee, in een munitiekistje.
upload_2017-4-14_13-32-10.png

Mijn oog viel op het volgende filmpje van (hoe kan het anders) een Amerikaan. Wie heeft er ooit ... zo'n lintzaag gezien??? En mensen, wat gebruikt die kerel een DIKwandig staal. Gemaakt voor de eeuwigheid, maar zo'n ding in de rugzak lijkt me geen pretje... In het filmpje is ook de combinatie van versnelde weergave en normale weergave wel aardig om te zien.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ja, zo'n campinggasstelletje heb ik ook, en ook één op spiritus(Trangia) en een kleine woodstove, en een Envirofit, én een Dutch Oven, en een Wonderpan, en een outdoorkacheltje waar je ook op kan koken en een bbq en een petroleumstel.
Kortom, ik houd van koken en probeer vanalles uit. Voordeel is dat petroleumstel minder verbruikt dan campinggasstelletje. Ik vind een petroleumstel ook stabieler staan. En ik gebruik hem nu ook regelmatig, mijn standaard pannen kunnen erop. @martin gebruikt petroleumstel ook en geeft zo af en toe een recept hier door....ik kan je verzekeren, het lezen is om te watertanden, mooie foto's erbij en aan te raden de handleiding te volgen en zelf aan de slag te gaan. Link
@Stuudje Het is ook nog maar net on-topic vermoed ik;), maar petroleum (en benzine) vind ik ook het mooist, voor thuisgebruik. Een paar dagen geleden vond ik op een vlooienmarkt dit Belgische petroleumkacheltje (met warmhoudplaat) en tegelijk een mooie Anchor (Petromax-clone) petroleumlamp. Allebei doen ze het prima, en het ruikt nog ouderwets gezellig ook;). Op een Anchor/Petromax zou ook te koken zijn, meen ik al eens ergens te hebben gelezen? @petroman, kan datinderdaad, en daarvoor is dan vast een opzetstuk/hulpstuk nodig?

upload_2017-4-14_14-6-4.png
 

Wafels

Diehard Prepper
@RockyFlats , dat is inderdaad erg mooi gereedschap wat die man heeft :cool:, nog nooit gezien zoiets
en zeker de moeite waard om te hebben . Het zal een hoop werk besparen , maar in principe kom je
met een boormachientje en een beitel en vijl ook een heel eind :D de uitvoering van deze rocket stove is
wel erg zwaar en de verhoudingen tussen invoer en hoogte van de riser zijn ook niet echt goed gekozen
ook al werkt hij ,de hoogte is toch te hoog
( https://www.mtu.edu/peacecorps/programs/civil/pdfs/nicholas-h-schreiner-thesis-2011.pdf blz 37 staan verhoudingen H /diameter)
voor een prepper lijkt mij dit een wat beter exemplaar en ik denk ook goed te maken van plaat materiaal
de Hot Ash wood burning rocket stove
maar zoiets als die van jou is ook al erg handig en indien nodig zelf in elkaar te knutselen
( )
gr will
 

petroman

SHTF Expert
@petroman, kan datinderdaad, en daarvoor is dan vast een opzetstuk/hulpstuk nodig?

Als je voorzichtig voelt boven een 500cp petroleum lamp, dan zal je merken dat daar veel warmte opstijgt.
Als je dan je pannetje soep bovenop de lamp zet zal die bestw arm worden maar of dat dan koken is ?
Je kan speciale opzetstukken kopen voor veel te veel geld maar feit blijft dat je geen directe warmte overdracht hebt van een vlam naar een pan. Of dan de hete lucht genoeg is om op te koken, betwijfel ik.

kookopzetstuk.jpg


Ik heb ook nooit iemand dat zien doen (koken op een petromax).

On topic : ik zie nog steeds bij alle ontwerpen een schoorsteen waar alle hitte/warmte/rook door ontwijkt van een vuur dat optimaal brand door een uitgekiende lucht toevoer. Dat je die schoorsteen eerst omhoog laat gaan in een "drum" en eventueel door een lemen bank, doet er verder niet toe.
Als ik mijn uil (zie hierboven) opstook staat er ook een vuurzuil boven op de pijp. Bij een open haard lukt je dat sommige mensen ook wel.
Die schoorsteen maakt onderdeel uit van de optimale luchtstroom (over het vuur).
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman ik heb indertijd op het oude forum er draadje over gemaakt en ik heb geen duur hulpstuk gekocht maar
gewoon eentje gemaakt van een blikken busje en een paar metalen stripjes om je pannetje op te zetten
grote pannen erop zetten is geen optie omdat het geen echt kooktoestel is en het geheel wankel zou worden
(tenzij je de opstelling wat anders zou maken ) en een echte grote brander was het niet , maar 300 ml ''koud'' water was toch rap heet .
Hoe groot mijn olielamp was en het vermogen ??? ik heb geen flauw idee diameter brander was iets van
30 - 32 mm
DSCF8404.JPG

DSCF8405.JPG

gr will
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@petroman Bedankt Wim, ik heb het na jouw info inmiddels ook gevonden (mooi is dat, zoeken op de foto via Google!). Zo'n 30 tot 40 Euro exclusief verzendkosten is inderdaad behoorlijk aan de prijs, maar het is vast ook te maken uit een stukje pijp. Dat opzetstuk vervangt dan de standaard kap van de Petromax zie ik.
Ik heb zojuist m'n Anker ontstoken, en mat al tenminste 300C in het midden onder de kap, juist naast de pijp-bocht. Mijn Chinese thermometertje gaat helaas niet verder dan die 300C, en ik heb #$@! geen thermokoppel bij de hand. Ik las wel dat onderdelen van de lamp tot zo'n 600C heet kunnen worden, dus de temperatuur zal dan wel ergens daar tussenin liggen. Water koken, zou dan toch zeker wel moeten lukken lijkt me.

Vreemd eigenlijk, dat er nergens informatie over de rookgastemperatuur van een Petromax te vinden is. Tenminste, zeker nu er zo'n kook-opzetstuk voor bestaat zou ik dat wel verwachten, maar Google liet mij in ieder geval in de steek...
 

petroman

SHTF Expert
Heet wordt het wel maar het is hete lucht. Dus de overdracht is anders dan bij een open vlam. Kookopzet is inderdaad niet meer dan een pijpe met een kookring. En zelfs dat hoeft niet als je een en ander praktisch op elkaar laat aansluiten kwa diameter. Zo lang je maar zorgt dat er ook warmte weg kan, pijp wordt dus een soort kroon.
Meten is weten dus je kan de eerste zijn.
 

Wafels

Diehard Prepper
@A.N. Voor uw idee om een rocket stove te maken zou u ook eens kunnen kijken voor dit ontwerp
cc3.jpg
Voor op een balkon lijkt het me geen verkeerd model want je kan de ''schoorsteen'' aan de buitenkant doen
en ernaast koken terwijl de hout toevoer aan de binnenkant zit (en het zichtbare vuur ook) en goed af te schermen
is . Ik denk een versie ervan gemaakt in Japan staat op Youtube en is nagenoeg hetzelfde concept

Op zich geen verkeerd concept deze kachel en voor een doe het zelver goed te maken
en zelfs als hij van wat lichter plaat materiaal gemaakt zou zijn zelfs nog mee te nemen .
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

A.N.

Senior Prepper
Wat een reacties! Leuk om te zien dat er veel interesse naar is en er wordt meegedacht, bedankt allemaal, hoogtijd voor een reactie van mijn kant.

@RockyFlats
Bedankt voor je aanvullingen. De vulopening onder een hoek van 45 graden is inderdaad een al eerder genoemd kritiek puntje. Om de opening nagenoeg verticaal te maken zoals je zegt is dan ook het huidige idee (welke ik nog moet uitwerken).

Het plaatje wat je laat zien betreft de zogeheten rocket stove mass heater. Het is een heel mooi concept maar gezien mijn woonsituatie niet haalbaar en ook niet wenselijk. Ik richt mij met de rocket stove dan ook puur en alleen op het bereiden van eten. Verder woon ik helemaal bovenaan in de flat en heb ik een gedeeltelijk open balkon, rookgassen zijn dus ook niet mijn eerste zorg.

Het minutiekistje en het filmpje ben ik ook al tegengekomen op het internet. Vooral het filmpje is leuk om te zien hoe het één en ander in elkaar steekt.

@J.J
Ik vermoed dat je de mass heater bedoeld die RockyFlats aanhaalt? Hier is veel over te vinden op het internet, een site die er veel aandacht aan besteed is batchrocket.eu, de research die Peter van den Berg ernaar heeft gedaan is gerust indrukwekkend te noemen.

@Wafels
De Hot Ash Wood Burning Rocket Stove is leuk om te zien, en voor de prepper die op pad mooi lichtgewicht en redelijk makkelijk mee te nemen. Ook de $1 Pocket Stove waarmee je vervolgd is leuk, wellicht mooi om zoiets er als extra bij te maken mocht ik toch beslissen het huis te verlaten.

Met je laatste post ben ik erg blij, nou wou ik alleen dat ik Japans kon verstaan. Mag ik vragen waar je het plaatje vandaan hebt? Deze lijkt wat meer informatie te bevatten welke ik wellicht kan gebruiken. De toepassing van de “oven” vind ik vooral interessant, en dit idee is naar mijn inziens nog prima te verbeteren. Het maakt het ingewikkelde idee wat ik had over een oven in ieder geval stukken eenvoudiger. Na het zien hiervan ben ik mijn hele idee aan het bijstellen, mogelijk ga ik mijn ontwerp hier verder grotendeels op baseren.

-------------------------------------------------------
Zelf heb ik de afgelopen dagen ook niet stil gezeten als het dit idee aangaat, hier dus een update van mijn kant. Zoals jullie weten heb ik in een eerdere test geprobeerd om de efficiëntie in kaart te brengen, dus ik zal vervolgen met de beloofde resultaten:

Blikken rocket stove:
- Leeg gewicht 277 gram
- Gewicht na verbranden 166 gram hout - 280 gram
- Dus 98,20% van het hout is verbrand

Woodgas stove:
- Leeg gewicht 139 gram
- Gewicht na verbranden 166 gram hout - 141 gram
- Dus 98,80% van het hout is verbrand

Mini rocket stove - eerste test (standaard luchtopening):
- Leeg gewicht 689 gram
- Gewicht na verbranden 166 gram hout - 692 gram
Maar.... Na het legen woog deze rocket stove nog maar 684 gram, er is dus 5 gram "in rook op gegaan". Vermoedelijk betreft dit de plaklaag van de hittebestendige tape. De eerste test beschouw ik dus niet als betrouwbaar.

Tweede test (vergrote luchtopening):
- Leeg gewicht 684 gram
- Gewicht na verbranden 166 gram hout - 691 gram
- Dus 95,78% van het hout is verbrand
Na het legen is ditmaal het gewicht gelijk gebleven dus deze resultaten beschouw ik wel als betrouwbaar. Echter de eerste test zal herhaald moeten worden om het verschil tussen de standaard en vergrote luchtopening in kaart te brengen.

Derde test (standaard luchtopening):
- Leeg gewicht 684 gram
- Gewicht na verbranden 166 gram hout - 692 gram
- Dus 95,18% van het hout is verbrand
Ook na deze test is het gewicht van de rocket stove gelijk gebleven na het legen. Tijdens deze test had ik wel minder last van rookontwikkeling in vergelijking met de eerste test, vooral door minder hout tegelijk te verbranden kon ik dit enigszins controleren. Dit stelde mij in staat een mooie foto te maken van de vortex, met een zelfs gedeeltelijk blauwe vlam.
2uqzzth.jpg


Conclusies na het testen:
De woodgas stove is, zoals de vlam mij al deed vermoeden het meest efficiënt van de drie, maar in gebruik naar mijn mening nog steeds het minst prettig.
De op tweede plaats geëindigde blikken rocket stove is vermoedelijk efficiënter als de mini rocket stove doordat deze meer toegang heeft tot verse lucht, hierdoor kunnen na het doven de kooltjes langer doorgloeien en volledig in as omgezet worden, bij de mini rocket stove hield ik namelijk wel enkele kooltjes over. Hierdoor is het verschil waarschijnlijk ook zo groot, dit wordt mede bevestigd doordat de mini rocket stove efficiënter was met een vergrote luchtopening.
Tijdens het testen van de mini rocket stove kwam naar voren dat er meer hout tegelijkertijd verbrand kan worden als de luchtopening groter is (best logisch). Wat het echter lastig maakte om de hoeveelheid hout juist af te stemmen op de hoeveelheid lucht is de horizontale ligging van de vuurkamer. Het hout kan daardoor over de hele lengte branden waardoor het soms sneller gaat als gewenst en het dus lastig is het vuur goed te controleren. Hieruit komt voor mij duidelijk het voordeel van een verticale toevoer naar voren, wanneer het hout alleen op het uiteinde brandt is het vuur gemakkelijker te controleren, dit laat de blikken rocket stove mij ook zien waar ik het hout wel constant naar voren schoof.
Het nut van isolatie is per ongeluk ook naar voren gekomen, toen ik de mini rocket stove een klein stukje verschoof tijdens het branden, waardoor deze van zijn verwarmde steen weer op een koud stuk steen kwam te staan, begon hij weer te roken. Wellicht is het dus toch van belang bepaalde delen te isoleren, al is het alleen om de warmte naar die plekken te begeleiden waar ik het wens (kookoppervlak).

Ik ben blij met de uitgevoerde testjes. De werking van verschillende ideeën komt duidelijk naar voren evenals de voor en nadelen. Nu is het weer tijd om te gaan brainstormen en met een nieuw ontwerp te komen. Ideeën of een mening/inzicht over de uitgevoerde testjes zijn altijd welkom.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het wordt een mooi informatief topic! Ik had het vast al genoemd, maar doe het toch even, mét aanvulling van nog een ovenmogelijkheid.
Voor de toepassing "oven" gebruik ik de Wonderpan of Omnia. Kan je zo op je petroleumstelletje zetten.
Met een DutchOven of DO kan je ook bakken en de pan is ook voor stoofgerechten te gebruiken.

Ook is er nog de Coleman camping-oven.
Hier een review.
DSCN0086-1024x768.jpg
 

A.N.

Senior Prepper
@Stuudje
Laatst 5 minuten naar zo'n wonderpan zitten kijken in een kringloop, had hem bijna meegenomen.
Uiteindelijk concludeerde ik dat men een open vlam nodig heeft om er gebruik van te maken, en als je kookt op biomassa zal dat de smaak niet ten goede komen. Desalniettemin een mooi ding.

De Coleman camp oven heeft wel wat, gaaf ding en wat ik lees ook goed. Helaas voor mij wel weer hetzelfde probleem, men heeft een open vlam nodig.

Dat is dan ook waar ik tegengaan loop met mijn oven idee; hoe zorg ik ervoor dat de lucht circuleert? Iemand een idee?
Zou de oven bovenop geplaatst worden kan ik nog iets bedenken met het feit dat warme lucht opstijgt. Is de oven onder de hittebron geplaatst zoals de rocket stove die Wafels laat zien wordt dit lastiger (eigenlijk is dat ook meer en grill).
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Daarom zei ik, de Wonderpan en Omnia doen het prima op een petroleumstel of gasstel of spiritusbrander. Een DutchOven kan je gebruiken in open vuur, of met kooltjes.Een Coleman oventje kan ook op elk regelbaar pitje wel, petroleum, gasstel,benzinebrander.
Weet je, ik heb niet voor niets diverse kooksystemen. Elk systeem heeft voor en nadelen. En voor elk kooksysteem moet je een voorraad hebben.
Houtstoken lijkt zo leuk, want is altijd te vinden, wordt nu vaak als motivatie gegeven. Toch is dat niet zo, kijk naar heel oude beelden uit de tweede wereldoorlog, waar ze alles afbraken voor een beetje hout, zelfs de trambiezen en stukjes hout onder de tramlijn. Hetzelfde zie je in oorlogs- en rampgebieden als Oekraine en Syrie. Hout, zeker in de bewoonde wereld, is zo op.

hongerwinter_1944_1945_geschiedenisleraar-300x168.jpg


downloadimage


resolve
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

A.N.

Senior Prepper
@Stuudje
Je hebt gelijk, het loont zeker om te beschikken over verschillende opties inclusief voorraad.
Maar alles in stapjes, voor nu ligt mijn focus op de rocket stove met uitbreiding van een oven. Eerlijk toegeven, vooral omdat ik het leuk vind om me er in te verdiepen, te ontwerpen en te maken.
Voor andere dingen zoals een petroleumstel geldt dit niet, die kan ik alleen maar kopen (wat ik dankzij jou ook zeker ga doen).

Hout zal op termijn inderdaad een probleem kunnen worden, gelukkig beschik ik zelf over een aardige voorraad (wat natuurlijk gek is aangezien ik in een flat woon ;)) en zal het in de buurt ook niet snel opraken.
Ook vertrouw ik nog enigszins op de overheid, dat zij op termijn hulp zullen bieden, ik prep om deze termijn te overbruggen. En zo niet, dan toch maar de wijde wereld in.
 

petroman

SHTF Expert
Type in google het toverwoord: "kachelpijpen" in en schakel dan over op "afbeeldingen".
Je scherm vult zich dan met allerlei kachelpijp combinaties in allerlei diameters en vormen al dan niet geisoleert.

Waarom? Nou wellicht heeft je lokale kachelboer ook wat 2e jhands dan wel spul liggen dat bij een renovatie terug komt.
Je kan dan doel en reden doorgeven en misschien kan je wat meekrijgen om mee te experimenteren.

Natuurlijk niet zo inovatief als zelf doen maar wel makkelijker en eenvoudiger (bochten en hoeken en kleppen) dan zelf maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

Wafels

Diehard Prepper
@A.N. sorry dat ik gisteren niet kon reageren op uw vraag over waar dat plaatje vandaan kwam .
Dat plaatje komt van mijn oude spullen omtrent rocket stoves ed en ik weet van indertijd dat er verder
geen informatieve tekst bij stond . Het was van een samenvatting met informatie omtrent kachels voor
derde wereld landen . ik heb nog wel een gelijksoortig iets waar wel wat informatie bij staat en dat is dit plaatje
p16.gif
( De informatie heet Boiling Point No. 28 August 1992 (ITDG, 1992, 44 p.) maar de site waar het staat is
niet meer te bereiken ??/als je er op zoekt .ik heb het wel als pdf gesaved .
Het type kachel zoals dat plaatje en van die Japanse meneer is een '' downdraft '' type .Helaas ik kan ook geen Japans
maar het filmpje spreekt veel voor zich . Wat slim en mooi is , is wat deze Japanse meneer doet ,namelijk een aanmaak
blokje onderin de schoorsteen aansteken , zodat er al een ''trek'' in de schoorsteen ontstaat voordat het hout of pellets
brandt .
Wat betreft uw test het gewicht deel is me niet echt duidelijk .(maar ben wel met uw eens wat betreft wat u zegt
enkel alle verbrandingskamers die geisoleerd zijn hebben in principe een hogere efficietie .

Ik heb indertijd wel een hoop experimentjes gedaan met ''woodgas stoves '' gemaakt van blikken bussen en
inderdaad hij kan erg efficient zijn ,maar dan moet je wel echt de verhoudingen van primaire en secundaire lucht
(1:5 )gebruiken .Een nadeel ervan vond ik 2 dingen , namelijk je moet de kachel vullen en je kan niet meer bijvullen .
dus de tijdsduur van de verbranding staat vast ,bijvullen kan niet en is voor de meeste kacheltjes erg beperkt tot max
20 a 30 minuten .Tevens als je geen ventilator gebruikt om een geforceerde lucht stroming te krijgen dan moet
er geen tocht staan of wat ook anders ben je binnen een minuut een gerookte paling :rolleyes::D (uit ervaring :confused:)
Als je een kleine ventilator gebruikt ,zelfs een heel kleintje (computer ,printplaat ventilator )dan werkt het prima

Vandaar dat ik toen meer een fan ben geworden van een '' rocket stove '' achtige kachel en
die van dat plaatje vond ik erg gaaf ,maar er is nog een ''versie''die erg interessant is
(althans mijn visie dan :p ) en dat is deze van een Finse meneer Pekka Leskela , hij heeft een aardig aantal
ontwerpen gemaakt en zeer zeker de moeite om zijn video's te bekijken en niet al te moeilijk na te maken is

Als ''box'' kun je natuurlijk een bestaande metalen doos of blik gebruiken of zoals de meneer zelf maken van
plaatstaal .
@Stuudje met oog op te kunnen verwarmen /koken en soorten ''brandstof'' en mogelijkheden wil ik deze nog
even aankaarten .Milieutechnisch gezien zeker geen succes , maar in slechte tijden iets om te onthouden .
Je foto's uit WW2 zijn sprekend , maar tijden veranderen en tegenwoordig zijn er veel meer mensen , veel minder bomen
en andere natuurlijk brandstoffen , zeker in grote steden . Ik denk dat bij eenSHTF de meeste auto's binnen de kortste
keren zonder brandstof zullen staan en naast dat het een mooie auto zal zijn voor de rest niet bruikbaar . Wat wel bruikbaar
kan zijn als brandstof is motorolie ( carterolie ) zowel van auto's als van andere machines als pompen ed dat mocht het ooit
zover komen dat je dit soort dingen in je achterhoofd hebt .
Wat wel leuk is ,mensen net als in Rusland waar dingen niet te krijgen zijn of dat je ze kunt betalen dat men improviseerd
en dit soort mensen hebben dit soort dingen ook in de gaten . Veel gebruikte olie branders werken met perslucht
of maken gebruik van een druppel systeem in een kachel maar deze is ook wel gaaf , veel simpeler kan het niet denk ik :cool:

milieutechnisch gezien niet hoor :rolleyes:
@petroman kachelpijp kun je inderdaad beter kopen ,dat ben ik met u eens ,het is duur maar zelf langere stukken pijp
maken is erg moeilijk .
gr will
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ja @Wafels die Russen maken wel meer vreemde dingen(en daar trekken ze zich niets aan van de regels) Nood breekt wet zeg maar.
Hier een Volvo (van een Zwitser) met wel heel aparte aanpassing.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

Wafels

Diehard Prepper
@Stuudje of het Russisch is weet ik niet zeker ,maar wel zeker erg gaaf (als hij er een oventje bij
gebouwd zou hebben had hij s'morgens ook nog vers brood :D
grwill
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

A.N.

Senior Prepper
@petroman
Bedankt voor je tip van de kachelpijpen, zelf maken is totaal geen probleem, zeker wanneer men pijp neemt, maar dit is gewoon makkelijk..
Ik zal eens langsgaan bij een lokale handelaar om, wie weet, een stuk me te krijgen in te proberen.

@Wafels
Gewoon reageren op je eigen tijd hoor ;)
Maakt niet uit dat je er verder geen informatie meer over hebt, zoals je al zegt, het filmpje spreekt voor zich. Het idee om eerst trek te creëren in de riser is inderdaad slim bedacht, vooral omdat de afstand tussen vuurkamer en riser bij deze opstelling vrij groot is.

Wat is je niet helemaal duidelijk over het gewicht bij mijn tests? Ik leg het graag uit.

Het klopt helemaal wat je zegt over de woodgas stove, het bijvullen, maar ook de vrij hoge verbranding maakt voor mij de keuze duidelijk geen woodgas stove te gaan bouwen.
De verhoudingen van 1:5 had ik inderdaad aangehouden en heb de uitvoeringen met ventilator gezien. Ook die ventilator is voor mij not done, het moet gewoon werken zonder elektriciteit, dit heb ik dan ook niet in m'n tests meegenomen.

De shoe box stove die je laat zien is leuk, maar voldoet niet aan mijn persoonlijke wensen. Ik richt me eerst op een rocket stove met oven voor op het balkon en vind de transport factor dan ook niet van belang. Wellicht dat dit een volgend project kan worden, dat sluit ik niet uit.

Verder weet ik niet wat die man precies verbrand in z'n olie brander, maar de olie heeft zeker een toevoeging; pure olie vat niet zo makkelijk vlam als in het filmpje. Gezien het filmpje uit Rusland afkomstig is gok ik op wodka ;)

@Stuudje
Lachen die Volvo, als je geen vrouw hebt om je warm te houden dan maar een kachel op de passagiersstoel ;)
 
Bovenaan