• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Semi portable zonnepaneel met back-up accu systemen topic.

hilveramazon55

Elementary prepper
goedenavond allen,

Allemaal interessante opmerkingen.
Ik heb een rekenmodel gemaakt, zie sheet onderaan.
Eerst bepalen hoeveel stroom je eigenlijk nodig hebt in kwh 220 v (AC).
Dan de autonomietijd aangeven (hoeveel dagen wil je eigenlijk kunnen overbruggen als de grid stroom uitvalt en
het toevallig hartje winter is en er nauwelijks licht dus opbrengst is. Dan accu's en aantallen solar panels bepalen
om aan de benodigde kwh stroom te komen. Je koopt als panelen van 360 wattpiek. En vooral realiseren dat de
Watt piek van een zonnepaneel niet het eindelijke rendement betreft. Vooral niet als je van 12/24 volt naar 220 volt
omvormt. Je bent minstens 30 % rendement kwijt en dan heb je het nog over een perfecte ligging , hoek vd panelen,
omgeving temperatuur nabij de panelen en korte kabels van paneel naar laadregelaar, accu en omvormer.
Conclusie: wil je echt de tent thuis draaiend houden dan ben je als je goede panelen en laadregelaar koopt (geen chinese
rommel) maar bv victron easy solar 3000 laadregelaar/omvormer dan mag je rond de e 6000 dokken.
 

Bijlagen

  • pv systeem calculatie model excel.pdf
    125.5 KB · Weergaven: 17

Flos

SHTF Expert
Conclusie: wil je echt de tent thuis draaiend houden dan ben je als je goede panelen en laadregelaar koopt maar bv victron easy solar 3000 laadregelaar/omvormer dan mag je rond de e 6000 dokken.
Ik vraag mij af . Of je het nu over euro's hebt of over oude Belgische Franken.
Ik denk dat ok jíj nog pessimistischer bent dan ons Barbara.
 

petroman

SHTF Expert
Beste @hilveramazon55 ,
Heeft u een PV installatie in 035 op dit moment ?
Wat is de opbrengst daarvan ?
Een gemiddeld aantal zonuren klinkt mooi maar het aantal zonuren gedeeld door het aantal dagen gaat dus niet werken.
Er zijn dagen, zoals voorspeld volgende week, dat de verf van het kozijn afbrand maar er zijn ook dagen, vaak achter elkaar en best vaak, dat er helemaal geen zon is te zien.
Dan heb je wel een gemiddelde maar toch een lege accu.

tip: selecteer in excel uw grafiek plus tekst, markeer dit als printgebied, ga naar papierformaat en stel daar A3, liggend (landscape) in, sla op als pdf en markeer bij opties aanpassen aan papierformaat. Dan komt de grafiek volledig op 1 pagina te staan.
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
In het topic naam word over semi portable gesproken.
Een kale Easy solar 3000 weegt 28kilo zonder accu’s.
Een easy plus 24v word een minimum van dacht ik 200Ah aangeraden op een lood accu om een correcte werking te kunnen garanderen.
2 accu’s van 12v 200Ah zet je ook niet zomaar effe weg.
Mooi spul is het wel.

Portable alleen in auto/mobiel voertuig.


(Kleine correctie de 200Ah accu word minimaal aanbevolen met een AC grid omvormer aangesloten op de output van de omvormer. )


3. Minimum battery capacity
Besides the relation between installed PV Power and the inverter/charger VA rating, it is also important to have a sufficiently sized battery. The minimum battery capacity depends on the type of battery, lead or lithium.

Note that, besides the minimum battery capacity, the mentioned sizes are often also the most economical battery size. In case used for self-consumption purposes that is. In case the goal is to increase autonomy, of course installing a large battery increases the system autonomy in case of a grid failure.

3.1 Lead batteries
1 kWp installed PV power requires approximately 5kWh of battery:

  • 100 Ah accubank 48 Vdc
  • 200 Ah accubank 24 Vdc
  • 400 Ah accubank 12 Vdc
https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start#minimum_battery_capacity
 

hilveramazon55

Elementary prepper
Ik zou bij jouw voorbeeld het koffiezetapparaat eruit halen, verbruikt veel te veel.
Gewoon petroleumstel kopen en voorraadje petroleum en daarop de koffie zetten. Of een gaspitje met gasfles.
hallo , ja je hebt gelijk , het is een beetje onzin bij schaarste een koffiezet apparaat in te zetten.
groet
onno
Hilversum
 

hilveramazon55

Elementary prepper
Beste @hilveramazon55 ,
Heeft u een PV installatie in 035 op dit moment ?
Wat is de opbrengst daarvan ?
Een gemiddeld aantal zonuren klinkt mooi maar het aantal zonuren gedeeld door het aantal dagen gaat dus niet werken.
Er zijn dagen, zoals voorspeld volgende week, dat de verf van het kozijn afbrand maar er zijn ook dagen, vaak achter elkaar en best vaak, dat er helemaal geen zon is te zien.
Dan heb je wel een gemiddelde maar toch een lege accu.

tip: selecteer in excel uw grafiek plus tekst, markeer dit als printgebied, ga naar papierformaat en stel daar A3, liggend (landscape) in, sla op als pdf en markeer bij opties aanpassen aan papierformaat. Dan komt de grafiek volledig op 1 pagina te staan.
hallo petroman,
ik ga volgende week de set kopen (simplysolar.nl), 6 panelen, victron 3000. Maar eerst nog ff naar almere waar victron zit want ik heb nog een paar vragen.
3 uren zon en de daarbij behorende kwh stroom is in het voorjaar, zomer en najaar te halen. in de wintermaanden totaal niet. Dan is de houtkachel de verwarming.
en verder enkel wat led verlichting ennnn vroeg naar bed.

groet
Onno
 

hilveramazon55

Elementary prepper
Beste @hilveramazon55 ,
Heeft u een PV installatie in 035 op dit moment ?
Wat is de opbrengst daarvan ?
Een gemiddeld aantal zonuren klinkt mooi maar het aantal zonuren gedeeld door het aantal dagen gaat dus niet werken.
Er zijn dagen, zoals voorspeld volgende week, dat de verf van het kozijn afbrand maar er zijn ook dagen, vaak achter elkaar en best vaak, dat er helemaal geen zon is te zien.
Dan heb je wel een gemiddelde maar toch een lege accu.

tip: selecteer in excel uw grafiek plus tekst, markeer dit als printgebied, ga naar papierformaat en stel daar A3, liggend (landscape) in, sla op als pdf en markeer bij opties aanpassen aan papierformaat. Dan komt de grafiek volledig op 1 pagina te staan.
petroman, waarom kan je op deze prepperssite geen excel sheet downloaden? Dan kan iedereen makkelijk simuleren.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het gaat hier om een semi portable setje dus zal je capaciteit redelijk beperkt zijn. Wat misschien wel interessant kan zijn is om dit setje te combineren met een kleine windgenerator.

:off:Verder zou ik als je voor een grotere set gaat altijd kiezen voor overcapaciteit. Panelen kosten geen drol meer. En daarnaast het systeem zo maken, dat je altijd makkelijk kunt uitbreiden. Bij mij ligt de beperking bij mijn laadcontrollers. Bij 48v kunnen er 15 panelen aan, dus die heb ik dan ook. Dus zomer en winter zitten de accu's gewoon vol.:off:
 

hilveramazon55

Elementary prepper
Het gaat hier om een semi portable setje dus zal je capaciteit redelijk beperkt zijn. Wat misschien wel interessant kan zijn is om dit setje te combineren met een kleine windgenerator.

:off:Verder zou ik als je voor een grotere set gaat altijd kiezen voor overcapaciteit. Panelen kosten geen drol meer. En daarnaast het systeem zo maken, dat je altijd makkelijk kunt uitbreiden. Bij mij ligt de beperking bij mijn laadcontrollers. Bij 48v kunnen er 15 panelen aan, dus die heb ik dan ook. Dus zomer en winter zitten de accu's gewoon vol.:off:
Het gaat hier om een semi portable setje dus zal je capaciteit redelijk beperkt zijn. Wat misschien wel interessant kan zijn is om dit setje te combineren met een kleine windgenerator.

:off:Verder zou ik als je voor een grotere set gaat altijd kiezen voor overcapaciteit. Panelen kosten geen drol meer. En daarnaast het systeem zo maken, dat je altijd makkelijk kunt uitbreiden. Bij mij ligt de beperking bij mijn laadcontrollers. Bij 48v kunnen er 15 panelen aan, dus die heb ik dan ook. Dus zomer en winter zitten de accu's gewoon vol.:off:
ja 15 panelen is wel gaaf. Ik heb enkel 2 platte daken waar er 4+3 op kunnen. dus dat is de max..
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
IMG_4037.jpg

Wat goed helpt is energiezuiniger apparaten nemen,en heeel goed isoleren, kieren/aansluitingen dichten, driedubbelglas, zodat de energievraag naar beneden gaat, en je uit kan komen met die 7 panelen...ik heb er vier en kom ermee uit.
En creatief denken,zoals in de foto. Meer voorbeelden zoals ,zonnepanelen als schutting, aan de schutting,aan de gevel... https://fritts.nl/creatief-met-zonnepanelen/

https://www.hier.nu/themas/huishoudelijke-apparaten/hoe-zet-je-energiezuinig-koffie
https://www.hier.nu/themas/huishoud...e-misschien-moeite-waard-zijn-om-te-vervangen
https://www.hier.nu/themas/huishoudelijke-apparaten/5-keer-sluwe-stroomslurpers
 

petroman

SHTF Expert
petroman, waarom kan je op deze prepperssite geen excel sheet downloaden? Dan kan iedereen makkelijk simuleren.
In heel veel office documenten kan je marco's instellen. Dat geeft de handige, maar gemene, harry (nee niet die van hier) de mogelijkheid om virussen, malware of ander computer onheil te verspreiden.
Met een pdf lukt dat nog niet.
 

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
:off:
Met een pdf lukt dat nog niet.
Sorry, dat is geen juiste informatie of je moet je beperken tot macros's in je zienswijze. Het kan wel degelijk (vooral malware via javascript) en al heel lang alleen komt het relatief minder voor.

waarom kan je op deze prepperssite geen excel sheet downloaden?
Dit los je makkelijk op door je excel-sheet in een zip-bestand in te pakken. Die kun je wel uploaden zodat iedereen er iets aan heeft. :thumbsup:

Om mijn off-topic post weer goed te maken zal ik zo meteen ff een foto van mijn portable solar setje hier posten.:fluit:
 

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Nou, daar zijn de foto's dan.
IMG_20190721_114740.jpg
Met deze (test)set rij ik al een tijd rond. Kampeer ermee en voor kleine stroomverbruikers volstaat het prima. Ook als de zon nauwelijks schijnt overigens. Mijn doel was vooral portable en onafhankelijk van aanwezige boot/auto/caravan-accu oid.
IMG_20190721_114940.jpg
Het is een 20W paneeltje met een goedkope regelaar en een compacte 7Ah accu.
Om de accu heen heb ik een kistje van overgebleven mdf-plankjes gemaakt en lekker eigenwijs in cammo gespoten. Hierin kon ik gemakkelijk gaten maken voor een 12volt autostekker aansluiting en USB 5V zat al op de regelaar. De kabel van regelaar naar accu is kort maar naar het paneel is lang dus ik kan hem zo wegzetten in de zon. Kabels hebben trekontlasting en worden opgeborgen in het kistje zelf wanneer niet in gebruik. In de praktijk gebruik ik het kistje vooral achter het paneel om deze in een gunstig hoek ergens in de zon te zetten. Accu is vastgezet en kan geen kant op.
IMG_20190721_114818.jpg
De volgende portable testversie zal veel verbeteringen kennen.
- platter flexibel paneel met hoger Watt.
- regelaar met meer instelmogelijkheden (ook meer Ampere)
- dikkere kabels met op meer plekken zekeringen
- gel-accu met meer Ah. maar wel nog zo compact als huidige
- afgeschermde kabelschoentjes...
- handgreep voor vervoer
- etc.
 

hilveramazon55

Elementary prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
IMG_4037.jpg

Wat goed helpt is energiezuiniger apparaten nemen,en heeel goed isoleren, kieren/aansluitingen dichten, zodat de energievraag naar beneden gaat, en je uit kan komen met die 7 panelen...ik heb er vier en kom ermee uit.
En creatief denken,zoals in de foto. Meer voorbeelden zoals ,zonnepanelen als schutting, aan de schutting,aan de gevel... https://fritts.nl/creatief-met-zonnepanelen/

https://www.hier.nu/themas/huishoudelijke-apparaten/hoe-zet-je-energiezuinig-koffie
https://www.hier.nu/themas/huishoud...e-misschien-moeite-waard-zijn-om-te-vervangen
https://www.hier.nu/themas/huishoudelijke-apparaten/5-keer-sluwe-stroomslurpers

thanks!!
In heel veel office documenten kan je marco's instellen. Dat geeft de handige, maar gemene, harry (nee niet die van hier) de mogelijkheid om virussen, malware of ander computer onheil te verspreiden.
Met een pdf lukt dat nog niet.
Ja dat klopt maar je kan met een virusscanner bestanden checken. Enn preppers zijn natuurlijk altijd goud eerlijk.:thumbsup::thnx:

Ik vraag mij af . Of je het nu over euro's hebt of over oude Belgische Franken.
Ik denk dat ok jíj nog pessimistischer bent dan ons Barbara.
Hallo Flos, neehh euri. Is inderdaad wel duur voor enkel de prep. Maar goed ik gebruik het systeem vooral voor terugleveren als de accu's
vol zijn. In barre tijden gebruik ik de agm accu's en gaat er niks naar grid maar naar thuisverbruik. Daar is wel een goede en slimme (
programmeerbare laadregelaar voor nodig. Kost wat centen maar dan heb je ook wel wat.
groet
onno
 

Arie

Diehard Prepper
Sorry voor het off topic
Ga je hem zelf programmeren @hilveramazon55
Ik heb het zelf ook draaien met een ESS assistent.
Alleen geen easy solar maar multigrid.
 

Niels

Mankinds only hope
ik heb er vier en kom ermee uit.
Wat voor systeem gebruik je?
Heb je de verliezen van het omvormen voor opslag hierin meegenomen?

De volgende portable testversie zal veel verbeteringen kennen.
- regelaar met meer instelmogelijkheden (ook meer Ampere)
- dikkere kabels met op meer plekken zekeringen
- afgeschermde kabelschoentjes...
- handgreep voor vervoer
- etc.
Hallo, inspiratiebron (ik heb het idee van @Jasje gejat :p.
Wil je dan zo'n MPPT versie, bijvoorbeeld de T40 als laadcontroller?
Dikke kabels is niet altijd even nodig, ik zal je op de aankomende SC wel het e.e.a. vertellen en op papier zetten.
Zekeren is belangrijk! Zekeren het liefst zo dicht mogelijk bij de accu.
Je kan ook krimpkous gebruiken, gebruik ik ook veel, ik vind het ideaal.
@Marcov weet wel leuke handgreepjes :), ik heb ze ook besteld.

Ik ben overigens ook al weer een stukje verder met het project, zal z.s.m. wat foto's posten.
 
Bovenaan