• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Semi portable zonnepaneel met back-up accu systemen topic.

Ray

SHTF Expert
Ik heb zojuist een paar dagen geleden een 50w 30V zonnepaneel besteld van goal zero. Eerder had ik al een accu systeem van goal zero in huis gehaald. Ik kan er mijn mobiel en tablet vele malen mee opladen en ook kleine elektronische apparaten zoals een radiotje met cd spelertje mee aan krijgen. Het systerm is ook portable en weegt on totaal bij elkaar ong 15kg. Ook ga ik een systeempje in elkaar knutselen om waterstof te generen mbv de elektriciteit van het zonnepaneel die ik op ga slaan in van die grote opblaasbare zwembanden om daar op te koken. Deze kan ik zo aansluiten op mijn stacaravan ipv een propaantank waarbij ik me ook nog eens ongans sjouw. Zo is mijn aankopen sneller terug verdiend omdat het zonnepaneel anders als mijn accu vol is werkloos binnen staat. Ook kan ik het zonnepaneel en de accu in mijn bicycle bug out camper gebruiken die ik van plan ben te gaan maken.

Een zonnepaneel van 50 watt, levert je per jaar maximaal 50 x 1000 x 0,91 = 45,5 kWh aan bruto energie op.

Stop je die energie in Lion batterijen (zoals die in elektrische auto's), dan krijg je netto zo'n 0,8 x 45,5 kWh = 36,4 kWh in je powerbank/accu. Gebruik je dat om bv. je mobiele telefoon op te laden, ben je weer 20% rendement kwijt, dus 0,8 x 36,4 kWh = 29kWh gaat in je telefoon. Die kun je dan wel 2000 keer opladen. :)

Zet je die bruto 45,5 kWh om in waterstof, een heel inefficiënt proces middels electrolyse, ben je meteen 80% van alle energie kwijt. Je houdt dus maar 9,1 kWh over in waterstof vorm. Daar kun je slechts een paar uurtjes op koken. :( (Nadat je het kooktoestel hebt omgebouwd voor waterstof)

Opslaan in een opblaasbaar zwembadje?! :lol: Haal je geheid de krant mee, waarschijnlijk deze: https://darwinawards.com/

Niet doen dus, kun je beter een extra accu kopen. :)
 

Dutch Prepper1989

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Gewoon verweg houden van mogelijke ontstekingsbronnen. Het zelfde geld natuurlijk voor gasflessen. Ook mensen die zelf biogas generen slaan dit dikwijls op in oplaasbare balonachtige voorwerpen. Qua energie verlies gaat natuurlijk ook een deel in de zuurstof productie zitten. Om de energie efficiëntie te verhogen van electrolyse kun je een klein beetje kaliumhydroxide toevoegen zodat de weerstand lager en de geleidbaarheid groter wordt van het water. Ook kun je beter 20% energie benutten dan 0% wanneer je zonnepaneel binnen staat. Het grootste deel van het energie verlies is de warmte productie die vrijkomt bij electrolyse. In principe zou je dan nog een manier kunnen verzinnen om ook deze warmte nog ergens voor te kunnen benutten.
 

Jannes

Prepper goeroe
Gewoon verweg houden van mogelijke ontstekingsbronnen.

Dan hoop ik van harte dat ik niet bij je in de buurt woon.
Het lijkt alsof je de veiligheidsvoorschriften die gelden voor zulke stoffen overdreven vindt.
Vind je het ook kunnen als een vuurwerkopslag in of dichtbij een woonwijk ligt? ‘Gewoon ver weg houden bij mogelijke ontstekingsbronnen.’ Je weet wat ons dat gebracht heeft. In het oosten van Nederland zijn we het nog niet vergeten.

Ik vind het zeer onverstandig!

(Misschien kun je een nieuw draadje starten met je plannen en dat kunnen we meedenken over de opwekking/veiligheid/rendement/etc.)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Zo'n draadje is nog wel lastig, we houden ons hier op het forum aan de Nederlandse wet, en voor opslag van gevaarlijke stoffen zijn wetten. In geen daarvan worden plastic opblaasbadjes als veilige of toegestane opslag aangeduid.
 

Dutch Prepper1989

Elementary prepper
Ik heb in het laboratorium gewerkt en ben me zeer bewust van de wijze waarop men met chemicaliën dient om te gaan. De hoeveelheid H2 waar over ik het heb is maar een kleine hoeveelheid en zou bij ontsteking slachts de knal van een paar rotjes geven. En ik had moeten zeggen in mijn post dat ik geen knalgas ga opslaan wat ontstaat als men water elektrolyseerd en beiden componenten 2H2 en O2 opvangt. Ik was van plan dan een hofman toestel te gebruiken die het zuurstof scheid van het waterstof alvorens je het opslaat en ook moet hetgeen waar je een brandbaar gas in opslaat eerst vrij worden gemaakt van zuurstof resten door het eerst even te vullen met bijvoorbeeld koolstofdioxide of stikstof. Al met al is het maar een kleinschalig experiment en ben ik niet van plan grote hoeveelheden op te slaat of iets dergelijks.
 

Jannes

Prepper goeroe
Allereerst mijn excuses aan @Niels dat ik verantwoordelijk ben voor het vervuilen van je mooie draadje. Verwijder gerust de berichten of misschien heb je een idee waar we deze discussie verder kunnen voeren, want ik vind het erg interessant.

Ook ga ik een systeempje in elkaar knutselen om waterstof te generen mbv de elektriciteit van het zonnepaneel die ik op ga slaan in van die grote opblaasbare zwembanden om daar op te koken.
@Dutch Prepper1989 hier zeg je dat je de waterstof wilt opslaan in grote opblaasbare zwembanden, terwijl je het later hebt over dat de hoeveelheid niet gevaarlijk is, omdat je maar kleine hoeveelheden opslaat. Wat is een kleine hoeveelheid? 1 dm3? Heb je een idee hoeveel bar een zwemband kan hebben? En waarom worden gassen doorgaans opgeslagen in stevige gasflessen en is het volgens jou veilig genoeg om het in een zwemband te doen?

Ik heb in het laboratorium gewerkt en ben me zeer bewust van de wijze waarop men met chemicaliën dient om te gaan. De hoeveelheid H2 waar over ik het heb is maar een kleine hoeveelheid en zou bij ontsteking slachts de knal van een paar rotjes geven. En ik had moeten zeggen in mijn post dat ik geen knalgas ga opslaan wat ontstaat als men water elektrolyseerd en beiden componenten 2H2 en O2 opvangt. Ik was van plan dan een hofman toestel te gebruiken die het zuurstof scheid van het waterstof alvorens je het opslaat en ook moet hetgeen waar je een brandbaar gas in opslaat eerst vrij worden gemaakt van zuurstof resten door het eerst even te vullen met bijvoorbeeld koolstofdioxide of stikstof. Al met al is het maar een kleinschalig experiment en ben ik niet van plan grote hoeveelheden op te slaat of iets dergelijks.
Vrij van zuurstof lijkt me lastig. Natuurlijk kun je CO2 of N2 gebruiken, maar het materiaal van zo’n zwemband is best poreus. Lange opslag gaat volgens mij niet lukken. Je H2 gaat lekken en er gaat O2 binnenkomen. Ik kan het mis hebben hoor, ben ook maar een leek op dit gebied.
Je zegt dat je op een laboratorium hebt geweekt. Ik ben zeer geïnteresseerd war voor laboratorium en wat je taken waren.

Waterstof is zeker de toekomst, ook voor autorijders.
Helemaal mee eens, maar ik denk dat er nog wat stappen te nemen zijn voordat een particulier zich hiermee veilig bezig kan houden.
@Dutch Prepper1989 ik probeer je niet van het plan af te houden. Zeker niet. Al heb je dat idee misschien wel. Ik vind het gewoon erg interessant en wil met je meedenken. Wellicht zet jij de eerste stappen voor kleinschalige productie en opslag van H2 voor particulieren. Maar dat moet natuurlijk wel veilig. Het zou jammer zijn als je door een ongeluk niet meer verder kunt met je experiment.
Om het draadje van @Niels niet verder te vervuilen: zou je me een PM willen sturen. Mirs je erover verder wilt praten hoor, voel je niet verplicht.
 
F

frans81

Gast
Vandaag heb ik dit Baytronic zonnepaneeltje op de kop getikt voor 5 euro .

Wat kan ik ermee , hoe test ik toestand van dit ding en wat heb ik nodig om bijv vanalles te laden of er op te gebruiken .

Zie foto 3 met info

20191008_155713.jpg 20191008_155728.jpg 20191008_155656.jpg
 
F

frans81

Gast
Als ik heel eerlijk moet zijn @frans81 eigenlijk maar heel weinig.

Het is een auto druppellader die eigenlijk nog te weinig stroom levert om een 7 Ah beveiliging accu op te laden.

Da valt tegen pff

Ze hadden er een sticker opgeplakt bij de kringloop dat ie 40 Watt leverde. Natuurlijk :confused::confused:
 

Ray

SHTF Expert
Het idee van zo'n zonnepaneeltje achter de autoruit kan prima werken.

Handig als je wat aan boord hebt wat toch wat stroom trekt, dashcam die dubbelt als beveiligingscamera bv, of andere apparatuur. Dat kan een moderne auto die bijna elke dag rijdt normaal wel hebben, maar meerdere van die gadgets kan toch lastig worden voor de accu en zeker de levensduur sterk verkorten. Ik zie het wel vaker achter de ruit bij 'mensen die van hun auto hun hobby hebben gemaakt'.

Deze van @frans81 is idd maar 2,5 watt maximaal, in de volle zon ergens op de evenaar. Alles vanaf 1 watt moet je dan blij mee zijn. Ook uitkijken dat er geen beveiliging op zit, zet je de auto op contact, is het paneeltje dood.

Met 1 W per uur, op een beetje zonnige dag in de zomer zit je dan toch aan de 10 Wh aan energie bruto. Dat in een batterijtje stoppen ben je de helft wel kwijt met de voltage omzetting en inefficiëntie van het laadproces, krijg je er toch nog wel twee AA batterijtjes mee opgeladen. Dus misschien kun je een ander doel voor het paneeltje verzinnen, afgestemd op z'n capaciteit. :)
 
F

frans81

Gast
Het idee van zo'n zonnepaneeltje achter de autoruit kan prima werken.

Handig als je wat aan boord hebt wat toch wat stroom trekt, dashcam die dubbelt als beveiligingscamera bv, of andere apparatuur. Dat kan een moderne auto die bijna elke dag rijdt normaal wel hebben, maar meerdere van die gadgets kan toch lastig worden voor de accu en zeker de levensduur sterk verkorten. Ik zie het wel vaker achter de ruit bij 'mensen die van hun auto hun hobby hebben gemaakt'.

Deze van @frans81 is idd maar 2,5 watt maximaal, in de volle zon ergens op de evenaar. Alles vanaf 1 watt moet je dan blij mee zijn. Ook uitkijken dat er geen beveiliging op zit, zet je de auto op contact, is het paneeltje dood.

Met 1 W per uur, op een beetje zonnige dag in de zomer zit je dan toch aan de 10 Wh aan energie bruto. Dat in een batterijtje stoppen ben je de helft wel kwijt met de voltage omzetting en inefficiëntie van het laadproces, krijg je er toch nog wel twee AA batterijtjes mee opgeladen. Dus misschien kun je een ander doel voor het paneeltje verzinnen, afgestemd op z'n capaciteit. :)

Het ding meet 21.5 x 19.5 Cm. Dit is het cellen oppervlak.
 
D

Deleted member 2675

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo mensen,

Omdat er meer mensen met wie ik contact heb, en ook op dit forum bezig zijn met systemen waarbij een accu geladen word middels een zonnepaneel maak ik een topic hier over.
Uiteraard heb ik op dit moment ook zelf het e.e.a. onderweg waar ik een set mee wil samenstellen.

Het topic gaat dus over stand-alone systemen met 1 of misschien meerdere zonnepanelen die een accu, of litium pack ofzo laden, en NIET aan het net terugleveren.
Het gaat dus om 12V of 24V DC systemen met 1 of meerdere accu's, enz...

Met de accu(s) kunnen bijvoorbeeld telefoons geladen worden middels USB poorten, maar ook 12V lampjes kunnen gevoed worden, een koelbox als het een wat groter systeem is, en wellicht als het systeem groot genoeg is een inverter naar 230V~ (maar los van het net).

Je kan het systeem natuurlijk ook meenemen naar een kampeerplaats, maar ook thuis met je paneel op het dak.

Het systeem wat ik wil maken gaat met een 80 watt paneel het dak op, het dak is liggend op het zuiden (ideaal dus).
De accu met laadcontroller moet ik nog een plek voor vinden, maar waarschijnlijk word het op de vliering.
Het hele systeem word ook portable. De accu met laadcontroller komt in een behuizing en alles, en kan ik zo meenemen.
Het paneel is even een uitdaging hoe ik die mee ga nemen :p.

Omdat ik e.e.a. op de vliering plaats moet ik toch proberen de bedrading naar de verbruikers kort te houden.
Om te beginnen wil ik op mijn slaapkamer een 12V verlichting plaatsen wat eenvoudig mogelijk is omdat de vliering er precies boven zit. Ook wil ik zien dat ik op de slaapkamer in een inbouwkast naar beneden ga met 12V kabels waar ik weer USB laders aan ga hangen om s'nachts telefoons en dergelijke te laden.
Ook wil ik in de toekomst een inverter er aan te hangen naar 230V~ voor de CV ketel die ook zeer dichtbij de CV ketel zit zodat ik die kan voeden in geval van spanningsuitval.

De setup is de volgende die ik ga realiseren:

80 watt mono kristallijn Dokio paneel.
10 A laadcontroller (standaard Chnees ding).
90 Ah loodbatterij geschikt voor energievoorziening op boten enz.

Voorbeeldfoto:
Dokio-Merk-100-W-Polykristallijne-Silicium-Zonnepaneel-China-18-V-1012x660x30-MM-Size-Panel-Solar-top-kwaliteit-Solar-Batterij-China-800x800.jpg

(Bron foto: EnergieCollectief.nl ).

De accu heb ik zo geen plaatje van, maar is een 90 Ah loodaccu geschikt voor de toepassing.

* Graag dit topic on-topic houden, en niet afdwalen naar on-grid systemen, daar gaat dit topic nadrukkelijk niet over.
Het topic gaat ook niet over opvouwbare simpele paneeltjes voor in de rugzak met een powerbank.
Als het geen speelgoed betreft, en wel prepwaardig is, dan vind ik het prima dit mee te nemen,

Ik heb deze zelf gebouwd met 2x Optima 75 Ah Accu en Wattstunde 150 Watt solar koffer. De omvormer en laad regelaar zijn van Victron.
 

Bijlagen

  • wiring_schematic.pdf
    217.4 KB · Weergaven: 16
  • solarbox.jpg
    solarbox.jpg
    62.9 KB · Weergaven: 31

Ray

SHTF Expert
Geen idee waar je het voor wilt gebruiken @Jorg2020
Het is een 20 watt piek paneel. Dat is genoeg om je mobieltje of andere apparaatje mee op te laden in een paar uur tijd, maar veel meer zit er niet in.
 

petroman

SHTF Expert
Welkom op het forum @Jorg2020 ,
Waarvoor prep jij, alleen of met meerdere, wat is je idee te gaan doen met dat paneel ?
Wat vind JIJ van dat paneel ?
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Jorg2020 Dat paneel lijkt me PRECIES geschikt voor jouw budget en beoogde toepassing, en het is DUIDELIJK meer geschikt dan de alternatieven die je overwogen hebt, dus ik zeg DOEN! :thumbsup:

Maar ook nog even serieus: een dergelijke vraag van een nieuw lid, zonder verdere context, met een product placement link erin... dat is niet alleen onmogelijk te beantwoorden, maar lijkt eigenlijk ook behoorlijk op spam.
 

Jorg2020

Prepper
Laatst bewerkt:
@Jorg2020 Dat paneel lijkt me PRECIES geschikt voor jouw budget en beoogde toepassing, en het is DUIDELIJK meer geschikt dan de alternatieven die je overwogen hebt, dus ik zeg DOEN! :thumbsup:

Maar ook nog even serieus: een dergelijke vraag van een nieuw lid, zonder verdere context, met een product placement link erin... dat is niet alleen onmogelijk te beantwoorden, maar lijkt eigenlijk ook behoorlijk op spam.
Bedankt voor de antwoorden. Budget is niet zozeer een probleem ( rond de
350 euro), wat ik wil is een mobiel zonneset voor op mijn balkon aangezien ik niets mag monteren.
Wat ik eigenlijk wil is een set waarmee ik 220volt op kan wekken. Ik heb bijna 8 uur zon op mijn balkon.
Ik hoor graag wat jullie voorstellen ! grt Jorg
 
Bovenaan