• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Semi portable zonnepaneel met back-up accu systemen topic.

hilveramazon55

Elementary prepper
Wat voor systeem gebruik je?
Heb je de verliezen van het omvormen voor opslag hierin meegenomen?


Hallo, inspiratiebron (ik heb het idee van @Jasje gejat :p.
Wil je dan zo'n MPPT versie, bijvoorbeeld de T40 als laadcontroller?
Dikke kabels is niet altijd even nodig, ik zal je op de aankomende SC wel het e.e.a. vertellen en op papier zetten.
Zekeren is belangrijk! Zekeren het liefst zo dicht mogelijk bij de accu.
Je kan ook krimpkous gebruiken, gebruik ik ook veel, ik vind het ideaal.
@Marcov weet wel leuke handgreepjes :), ik heb ze ook besteld.

Ik ben overigens ook al weer een stukje verder met het project, zal z.s.m. wat foto's posten.
ja de easysolar 3000 heeft mppt.
Nou ik wil best naar de sc komen maar weet nooit waar die sc's zijn en de datum ook niet.
groet
 

Arie

Diehard Prepper
@hilveramazon55
Ik heb de victron multigrid 24/3000 en 2 keer een victron mppt 100/30 laadregelaars en alles met elkaar verbonden via een victron venusgx.
Op de 230v uitgang van de omvormer heb ik ook nog 2 zonnepanelen staan met een grid inverter van enphase.
Alles is aangesloten op 4x 180ah accu’s.

Alles zelf geplaatst en geprogrammeerd.
Zitten heel wat zaken bij om in de gaten te houden. Omdat niet alle keuzes terug gedraaid kunnen worden, en je vast kan zitten zonder een werkend systeem te hebben.
 

Niels

Mankinds only hope
464014047_19788.jpg
Momenteel ziet er uit als bovenstaand.
Ik zit nog op onderdelen te wachten.
Er komt een aansluiting op voor de solarkabel, hufter proof, en + en - kunnen niet omgewisseld worden.
Het knopje links van de laadregelaar is om de inverter aan te schakelen, en de led er onder is de controle-led of deze aan is.
De stopcontacten heb ik nog niet dus, maar komen een paar fraaie exemplaren in met klapdekseltjes.
Ook komt er nog een dubbel 12V stopcontact (sirarettenaansteker geval) welke beide individueel 20A kunnen leveren straks.
De 2 rechter knopjes van de bovenste rij schakelen de 2 USB opladers met elk (lekker nutteloos, maar ik had ze) een digitaal metertje.
De 3 linker schakelaartjes doen nog niks, maar 2 er van gaan vermoedelijk gebruikt worden om de 12V uitgangen te schakelen (middels relais uiteraard),
en de linker misschien voor ventilatie van de behuizing middels ook een thermostaat.
In eerste instantie dacht ik dat zich nog behoorlijk wat warmte kon ontwikkelen, dus heb wel ventilatortjes en roostertjes onderweg, thermostaat, enz...
Misschien maak ik het er ook in, maar dan moet ik eerst eens testen met de inverter onder belasting.
Ook gaat de 12V uitgang van de laadvortroller straks relais schakelen die de boel uitschakelen als de spanning te laag word ter bescherming van de batterij.
Dit zit ingebouwd in de laadvontroller, dus maak er dankbaar gebruik van.
Het vermogen loopt dus niet (of eigenlijk nooit) via de laadcontroller meer over de relais. De laadcontroller mag maar 10A leveren.
De 2 knoppen rechts onder zijn om dit te by-passen ten tijde van SHTF en je moet en zal je laatste portofoon opladen (of verzin wat).
Op stand 1 = via laadregelaar, stand 2 = (potverdikkie zulke woorden mag je hier niet gebruiken)-it, doorgaan.

Ook wil ik nog een kabel naar mijn auto kunnen leggen.
Iets verzinnen met 2,5 mm2 ofzo.
In de auto heb ik een 27MC en hieraan kan ik een externe antenne hangen. Het is wel leuk als ik hiermee zit te spelen dat de autoaccu ook bijgeladen kan worden.
Denk aan een dikke diode er tussen dan zodat de autoaccu niet gaat leveren aan de powerbox.
De voltage drop neem ik voor lief, dat is niet zo'n punt, eerder wenselijk in deze situatie.

Als iemand graag een schema wil dan wil ik dit best maken :).
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@Niels mijn zonnepanelen zijn niet portable, maar ik heb er wel vier. Niet op mijn eigen dak(dat mag niet van de verhuurder) maar via een lokale energiemaatschappij op het dak van het buurthuis. Ik krijg dus elk jaar de opbrengst verrekend met mijn verbruik. De regel is dat je niet meer panelen mag nemen dan je daadwerkelijk verbruikt.
Voor onderhoud, verzekering en verrekenen betaal ik een tientje per jaar.
Ik zal best duurder uit zijn dan degene die zelf panelen op het dak heeft liggen, maar in mijn omstandigheid is dit de beste oplossing om mijn bijdrage aan het milieu te doen. Verder ben ik erg blij met de lokale energiemaatschappij. Ik ben voor lokaal kopen(en weinig strijkstok, dus geen geld dat naar de Maserati van de directeur gaat).

Ik heb @hilveramazon55 pm geestuurd over de SC en waar die info staat.
 

Niels

Mankinds only hope
@Niels mijn zonnepanelen zijn niet portable, maar ik heb er wel vier. Niet op mijn eigen dak(dat mag niet van de verhuurder) maar via een lokale energiemaatschappij op het dak van het buurthuis. Ik krijg dus elk jaar de opbrengst verrekend met mijn verbruik. De regel is dat je niet meer panelen mag nemen dan je daadwerkelijk verbruikt.
Voor onderhoud, verzekering en verrekenen betaal ik een tientje per jaar.
Ik zal best duurder uit zijn dan degene die zelf panelen op het dak heeft liggen, maar in mijn omstandigheid is dit de beste oplossing om mijn bijdrage aan het milieu te doen. Verder ben ik erg blij met de lokale energiemaatschappij. Ik ben voor lokaal kopen(en weinig strijkstok, dus geen geld dat naar de Maserati van de directeur gaat).

Ik heb @hilveramazon55 pm geestuurd over de SC en waar die info staat.
Dat is ongeveer alles waar dit topic niet over gaat, het gaat om systemen die niet zijn aangesloten op het enerienet, en dus prepwaardig zijn.
Als bij jou de stroom uitvalt dan valt de stroom gewoon uit. Hier gaat het juist om onafhankelijkheid, opslag, dat soort zaken.
Ik vind het prima dat er grotere systemen besproken worden zoals bij Arie thuis, dat is tenminste prepwaardig, en die levert waarschijnlijk alleen terug als of zijn accu's vol zijn en/of het tarfrief voor terugleveren erg gunstig is en over heeft.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ja weet ik @Niels. Ik legde alleen uit dat en je huis verduurzamen,isoleren,kieren en aansluitingen dichten scheelt daarbij, daarna kan je uitrekenen wat je verbruikt, dat scheelt (bespaar je) op panelen. Het prepwaardige zit dus vóór de aanschaf van mijn panelen. En dat uitkomen kan ik met 4 panelen. Daar ging ik zelf niet verder over door, maar als daar dan een vraag over komt antwoord ik.
 

Arie

Diehard Prepper
@Niels vanaf welke paneel spanning gaat jou pwm laden. Is dat bv 1V boven accu spanning of 5V boven accu spanning
 

Niels

Mankinds only hope
@Niels vanaf welke paneel spanning gaat jou pwm laden. Is dat bv 1V boven accu spanning of 5V boven accu spanning
Ik heb nog niet veel gemeten moet ik zeggen, maar ik heb wel een keer al echt 1V er boven gemeten ofzo, en hij laadde nog steeds, vond ik heel wat, had niet veel verwacht van de regelaar.
Maar eigenlijk moet ik een keer meer gaan testen. De accu is een stuk ontladen, en dan het paneel vol in de zon, amperemeter er tussen, voltmeter er over, en kijken wat het echt doet.
 

Arie

Diehard Prepper
Buiten mijn huis installatie heb ik ook sinds een paar weken een solar setje op me bus gezet om de 2de accu te ontlasten waar de koelbox op staat.
Ik had nog 30w aan zonnepanelen liggen van goal zero en een laadregelaar over.
Ik heb de zonnepanelen op de dakdragers bevestigt en heb nu de laadregelaar gewoon op een 12v aansluiting achterin.
Alle 12v aansluitingen zijn appart gezekerd op 15A dus ook kwa veiligheid zit het wel goed.
Werkt prima en is makelijk te verwijderen of te verplaatsen naar een andere auto of mobiele powerbank met een standaard 12v aansluiting.
Met 30w zijn het geen hoge stromen maar met het zonnetje van de laatste dagen is het meer voldoende.

C6246F82-B246-4BDD-99D8-71016D8B1BFE.jpeg

365088B4-49B7-4CE5-AA4F-C16D6AFE104D.jpeg

EB8853B2-82D1-4BF4-B6B8-A5AFD4E45E06.png
 

Niels

Mankinds only hope
En weer een stukje dichter bij het eindresultaat.
20190804_162610.jpg
De JVC Boomblaster heb ik een kabel aan de batterijcontacten gesoldeerd omdat ik geen officiele 12V kabel kon vinden/
20190804_162010.jpg
Er gewoon netjes met een wartel ingevoerd.
20190804_162155.jpg
Het word een behoorlijke draden chaos :p.

Er zitten nu 4 relais is die de spanning afschakelen als de laadcontroller dat nodig vind, als de spuanning in de accu dus te ver is gezakt.
De schakelaars met 1-0-2 zijn om dat te overbruggen eventueel.
De stuurspanning circuits daarvoor zijn ook gezekerd.
De 12V sigarettenaanstekerpluggen mogen elk 20 A trekken, en beide dus individueel met 20 A gezekerd,
en individueel te schakelen met de schakelaartjes (belasting d.m.v. relais).

De inverter ligt er wel in, maar ik wacht nog op de stopcontacten die ik in de voorkant ga monteren.
Ik wacht ook nog op de connector en plug waar ik de solarkabel makkelijk mee kan gaan aansluiten.

Trouwens op aanraden van @Marcov ook deze handvatten gemonteerd.
20190804_162021.jpg
Ze zitten bewust niet in het midden omdat het gewicht (de accu) naar achteren zit.
Ze zitten vast met 10 x een M6 kraagmoer en bout in het kader van we zorgen dat het muur vast zit.

Nog een aanzicht van de dradenchaos.
20190804_162132.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
Welk nut heeft dat ding ?
Ja, je hebt gelijk, dat is 0ff-topic eigenlijk.
Het is gewoon een radio / cd / cassette speler verder niks.
Heb draden op de batterijcontacten gesoldeerd, en krijgt dus ook direct 12V van de box.
Leuk voor kamperen af en toe, niks met de box te maken verder eigenlijk.
 

Ray

SHTF Expert
Dat is een beste accu, 90 Ah op 12 volt, dat is bruto een dikke kWh aan energie. :)
Ik heb alleen geen idee hoeveel bruikbare capaciteit in zo'n accu zit, tussen max vol en wanneer de bescherming lage spanning in werking treedt, zodat hij een beetje lang mee gaat, of is dat wel precies waar zo'n getal bij een auto accu op slaat?

Ben ik wel benieuwd naar om dat eens om te rekenen naar lithiumbatterijen, de 18650's en 21700's. Of dat nu veel in gewicht en formaat scheelt. Ze zijn kant en klaar te koop, maar erg prijzig of betaalbaar en zeer dubieus van kwaliteit. Zelf eentje bouw lijkt aantrekkelijk, alleen even snel de prijzen kijkend, je bent met 18650's zo'n 240 euro kwijt, al denk ik dat korting wel mogelijk is als je er meteen 120 koopt. :fluit: Mag ik hopen.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb nu een 1000 watt continue inverter er aan gehangen.
Net al koffie er van gezet, en dat gaat prima. De spanning in de accu daalt wel behoorlijk door de grote stroom die getapt word.
Maar goed 90Ah met een maximale ontlaadstroom van 920 ampere, daar maak ik me nog niet zo'n zorgen om.
De inverter is groot en lomp, ook gewoon in Nederland gekocht (hopende op kwaliteit).
Ik zag bij een andere prepper (ahum kuch @Marcov ) een inverter mer meer vermogen in een kleinere behuizing.
Was misschien makkelijker geweest...
De inverter past niet in de box, bij lange na niet, en draden er op en er af is geen doen. (hele zware dikke draden).
 

Ray

SHTF Expert
Die EcoFlow accu zal ongetwijfeld LiPo accu(s) bevatten, aangezien vermeld wordt dat je hem zo snel kunt opladen, 80% in een uur.
LiPo's zijn krachtiger, lichter en sneller te laden dan LiOn accu's, maar helaas is het aantal laadcycli ook meteen fors minder.

Ik liep daar ook al tegenaan bij het kijken naar een dikke powerbank.

Een dergelijke grote accubank met LiOn techniek kan met beleid jaren en jaren mee, misschien wel 15 jaar, dat gaat met LiPo's echt nog niet lukken. Vaak wordt bij LiPo's door fabrikanten 500 laadcycli aangegeven en dat is nog positief uitgedrukt, als ik een paar dronevliegers mag geloven, die kopen zich toch redelijk ziek aan LiPo's voor hun hobby.
 

Dutch Prepper1989

Elementary prepper
Ik heb zojuist een paar dagen geleden een 50w 30V zonnepaneel besteld van goal zero. Eerder had ik al een accu systeem van goal zero in huis gehaald. Ik kan er mijn mobiel en tablet vele malen mee opladen en ook kleine elektronische apparaten zoals een radiotje met cd spelertje mee aan krijgen. Het systerm is ook portable en weegt on totaal bij elkaar ong 15kg. Ook ga ik een systeempje in elkaar knutselen om waterstof te generen mbv de elektriciteit van het zonnepaneel die ik op ga slaan in van die grote opblaasbare zwembanden om daar op te koken. Deze kan ik zo aansluiten op mijn stacaravan ipv een propaantank waarbij ik me ook nog eens ongans sjouw. Zo is mijn aankopen sneller terug verdiend omdat het zonnepaneel anders als mijn accu vol is werkloos binnen staat. Ook kan ik het zonnepaneel en de accu in mijn bicycle bug out camper gebruiken die ik van plan ben te gaan maken.
 
Bovenaan