• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

show/bespreek hier je EDC

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Beste @Existence,

Welkom op het forum. Je aanpak om als eerste je persoonlijke dagelijkse spulletjes op orde te krijgen lijkt me een goede, ik heb dit zelf ook zo aangepakt. Als er wat gebeurt, is het veilig thuis komen bij je gezin sowieso een voorwaarde voordat je wat dan ook voor vervolgplannen kan gaan doen.

Hier volgen mijn ideeen die ik heb na het lezen van jouw lijstje:
  • Geen vuur maken?!
  • Als autorijder vind ik een zonnebril ook essentieel voor de veiligheid, ik kan me voorstellen dat dat op de scooter ook nuttig kan zijn.
  • Let er op dat je elektronica (telefoon, powerbank, zaklamp) waterdicht is, of waterdicht verpakt is.
  • Waarom een handdoek? Welke situatie verwacht je daarmee op te lossen?
  • Wat zou je doen als er een overnachting aan te pas zou komen? Een grote vuilniszak en een stuk koord zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden voor een geimproviseerde schuilplaats.
  • Wat betreft de USB sticks en belangrijke papieren, ik zou gewoon zorgen dat je die zowel thuis hebt liggen als op een uitwijklocatie (kluisje op het werk of bij je ouders ofzo). Voordat het nut heeft om ze op je persoon te dragen heb je het toch wel over een stuk ernstiger scenario's, zoals regionale evacuatie o.i.d. (daar kan je je natuurlijk ook op voorbereiden, maar dat past niet echt bij het lijstje wat je nu hebt).
Tenslotte nog een algemene opmerking: bij het maken van je lijst met spullen kan het helpen om je voor te stellen wat er echt zou gebeuren, en wat je dan zou willen doen als antwoord daarop.

Edit: kijk ook even bij andere EDCs ter inspiratie. Mijn eigen staat 2 posts hieronder ;-)
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Nou, hier de mijne. Foto 1 ; totaal excl. Telefoon, rookwaar en evt portomonee (sleutels in jaszak).
Kleinere tasje/etui is meer survivalgericht, en verhuist naar mijn vaste rugzak als ik daarmee boodschappen ga doen of de stad in ga voor inkopen (heerlijk, laadruimte).
Foto 2 inhoud kleine tasje, mist alleen nog wat koord, spiegeltje en noodpoen geloof ik. En nog even de Mora's opduiken uit de berging om te kijken of er 1 inpast.20170914_221018.jpg 20170914_221825.jpg
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Nou, bij deze zal ik dan ook maar eens mijn dagelijkse sleur erbij pakken, aangezien dat een van de dingen is die ik inmiddels redelijk op orde heb. Zodra ik naar buiten ga neem ik mijn altijd parate EDC schoudertasje mee met de volgende zaken, en neem deze ook gewoon mee naar mijn werkplek. Gericht op dagelijkse benodigdheden en gemak, maar ook op primaire noodrespons, en eventueel 24u buiten overleven, zodat ik in ieder geval op eigen kracht thuis kan komen als alle vervoer uitvalt (woon-werk afstand 18km). Ik ben nog bezig met een iets uitgebreidere gezins-GHB rugtas voor op hikes, die normaliter in de auto zal liggen.

Ik geef de beschrijving van de items per categorie waarvoor deze bedoeld zijn, sommige zaken staan er dus dubbel op.

Dagelijkse meuk
Sleutels (met noodfluit)
Portemonnee
Telefoon (met waterdicht hoesje)
Zonnebril (in hardcase, met poetsdoekje)
Kauwgum

Navigatie/communicatie/informatie
Telefoon (+ sleeve + kabel + oortjes)
Tactische zaklamp (SOS signaal, baken, signaleren)
Noodfluit (signaleren)
Horloge
Pen
Potlood

Schuilplaats/beschutting
Mes + holster (takken snijden)
Multitool (takken zagen)
Survival armband (koord spannen, takken knopen)
Stevige grote vuilniszak (alternatieve tarp, alternatieve poncho, alternatieve matras, spullen droog houden)
Duct tape (vuilniszak verankeren)
Werkhandschoenen
Noodponcho
Nooddeken

Verlichting
Tactische zaklamp (clip-on, maanlichtstand, nachtzichtstand)
Telefoon
Reservebatterij voor zaklamp (doodgewone 1xAA)

Vuur
Aansteker
Mes + holster (tondel maken, brandstof oogsten, vuurboog maken)
Survival armband (ferro rod en/of vuurboog koord)
Opvouwbare boodschappentas (brandstof verzamelen)
Wattenschijfjes (tondel)
Zakdoekjes (tondel, indien watervrij)
Handenreinigingsmiddel (brandstof)
Lippenbalsem (brandstof)

Water
Veldfles metaal 0.5L
Buitenkraansleutel
Noodponcho (regen verzamelen)
Vuilniszak (regen verzamelen, condensval)
Ziplocs (regen opvangen)
Waterzuiveringstabletten (10 st)

Voedsel
Mes + holster (bereiden, speer maken)
Energiereep (ad-hoc snack)
Spork (ad-hoc maaltijd)
Opvouwbare boodschappentas (foerageren)
Staalgaren (alternatief vislijn, vallen zetten)
Veiligheidsspelden (alternatief vishaken)
Paperclips (alternatief vishaken met multitool)
Kauwgum (tegen hongergevoel)
Munten (automatiek)
Boterhamzakjes (bewaren)

Hygiene/verzorging
Handenreinigingsmiddel
Lippenbalsem zon
Tandenstokers
Zakdoekjes (alternatief toiletpapier, mes reinigen)
Snoetenpoetsers (alternatief toiletpapier, mes reinigen, washandje)

Gezondheid/veiligheid
Mes + holster
Tactische zaklamp (900 lumen stroboscoop, baton)
Noodfluit (alarmsignaal)
Gehoorbescherming
Caffeinepillen (waakzaamheid)
Paracetamol (pijnbestrijding)
Werkhandschoenen (snijbestendig)
Reisapotheek pillenhouder (met div medicijnen)
Kleine EHBO set
Pincet
Tekentang
Insectenstick
Desinfectant
Wattenschijfjes
Superlijm (alternatief snijwonden behandeling)
Duct-tape (alternatief verband)

Gereedschap/reparaties
Multitool
Mes + holster
Karabijnhaken (2 st)
Werkhandschoenen
Survival armband (koord knopen)
Staalgaren + naald
Duct tape (~50 cm)
Superlijm mini
Veiligheidsspelden (3 st)
Paperclips (3 st)
Sluitstrips (3 st)
Elastiekjes (3 st)
Kabelbinders (3 st)

Dit alles past dus zoals gezegd in mijn schoudertasje van 6 liter inhoud, en weegt rond de 4 kilo. Door de vele vakjes zit alles precies georganiseerd op vaste plekken, ik kan met mijn ogen dicht precies raak grijpen voor wat ik nodig heb. De survival armband draag ik overigens normaal niet aan de arm, aangezien ik probeer er niet preppy uit te zien van de buitenkant. Hier nog een overzichtsfotootje van mijn schoudertas:
 

Bijlagen

  • 20170906 - everyday carry.png
    20170906 - everyday carry.png
    449.5 KB · Weergaven: 87

Existence

Survivor
Beste @Existence,

Waarom een handdoek? Welke situatie verwacht je daarmee op te lossen?
Wat zou je doen als er een overnachting aan te pas zou komen?

Die handdoek is wel fijn als ik helemaal nat geregend op mijn werk kom, anders moet ik eerst naar een toilet lopen voor die papieren doekjes :D
Die overnachting zie ik nog niet zo snel gebeuren, ik woon niet ver van mijn werk. Ik denk dat als de SHTF ik kost wat kost eerst zo snel mogelijk naar huis wil.

Met de andere punten ga ik zeker wat doen. En wat je tweede post betreft, als je zoveel kwijt kan in een 6 liter tas dan kan ik in een 20-30 liter rugtas wel wat meer proppen, just in case... :)
(Heb net mijn MORA, LMF binnengekregen :thumbsup:, nou nog even een goede slijpsteen)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
...schrijfpapier? ;)
@ReadyMom, goed gezien! Inderdaad ben ik vergeten erbij te zetten wat nog "werk in uitvoering" is... waterbestendig notitieblokje staat op mijn wensenlijstje (evenals draadzaag en oplaadkabeltje voor horloge), maar budget is even bevroren ivm recente waslijst aan (belangrijkere) aankopen. Zolang ik dat blokje niet bij me heb schrijf ik gewoon op alles wat los en vast zit, en eventueel ook op mijn eigen arm.

Die handdoek is wel fijn als ik helemaal nat geregend op mijn werk kom
@Existence, voor dat doel zou ik persoonlijk ook een tasje met droge kleding op het werk neerleggen dan, indien mogelijk. Wat betreft de overnachting, natuurlijk ga je daar niet vanuit. Mijn punt was alleen dat het heel weinig geld, ruimte en gewicht kost om toch een vuilniszak + koord aan je tasje toe te voegen (beide bovendien zeer veelzijdige toepassingen), om op die manier meer allround voorbereid te zijn voor het geval dat.

Wattenschijfjes (tondel) in combinatie met vaseline brand nog een stuk beter.
@J.J, goed idee inderdaad. Ik gebruik zelf voor dat doel de handenreiniger (op alcoholbasis), dan brandt zo'n wattenschijfje ineens ruim 2 minuten ipv 20 seconden.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Als er mensen zijn in dergelijke situaties en al iets hebben en/of tips kunnen geven dan hoor ik het graag.
EDC is wat je altijd bij je hebt,ook als je even naar de brievenbus loopt. Wat je bespreekt is dus je werktas, het is maar een naampje he. Maak het niet te groots, het valt allemaal wel mee.
Beste tip die ik kan geven is, loop een keer van werk naar huis. 13 km zei je, is prima te doen, flesje water en een reep mee, en je EDC. Loop een keer in de zomer, en een keer in de winter. Je weet dan wat je kan, wat je nodig hebt, maar vooral,wat je niet nodig hebt op die route. Alle last je niet meeneemt is winst.
 

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Beste @Existence,

Hier volgen mijn ideeen die ik heb na het lezen van jouw lijstje:
  • Waarom een handdoek? Welke situatie verwacht je daarmee op te lossen?

Ik heb er ook altijd een handdoek inzitten, die kun je voor meerdere zaken gebruiken. Denk bv EHBO toepassingen.
Maar ik gebruik hem het meest om de onderkant van mijn rugzak (daypack) te beschermen.
Ik gooi er van alles in, ook boodschappen. Stel je rugzak staat op de grond en je wilt er een blik instoppen. Schiet uit je handen en valt.
Of je zet hem te hard neer met iets hards onderop.
Hij zal niet na 2 of 3 keer stuk gaan, maar je bodem wordt er niet beter van.

Mijn 2 centjes.
 

Steen

Senior Prepper
Mijn echte EDC is alleen mijn sleutelbos met een FeniX E05 lampje eraan, mijn telefoon en bankpassen.

Maar zodra ik iets verder ga, heb ik ook een Maxpedition Fatty bij mij. En ik vind het leuk om de inhoud met jullie te delen.

P1080160.JPG P1080161.JPG P1080164.JPG P1080165.JPG

Aan de linkerkant:
  • Write-everywhere pen van Mitsubishi
  • Labello
  • Een firesteel
  • Een watervaste marker met twee punten
  • Victorinex zakmes
  • twee veiligheidsspelden
  • Victorinex nagelknippertje
  • Noodfluitje
  • Pinet Uncle Bill's
Aan de rechterkant:
  • Sawyer watefilter
  • Antibacteriele handgel
  • Smint
  • Gewone naald en draad en leernaalden
  • Aansteker
  • 10 meter paracord
Links in het vakje:
  • Tiewraps
  • Oplaadsnoer telefoon
  • Handwarmertje
  • Nooddeken
  • Platte loep
  • Velletje write-in-the-rain papier
  • Draadzaag
  • Ducttape
  • IJzerzaagje
  • Sterk garen
Rechts in het vakje:
  • Poncho
  • Tandenstoker
  • Zakje met:
    • Latex handschoen
    • Paracetamol
    • Koffiefilter
    • Hansaplast
    • Tampons
    • Haarelastiek
    • Oordopjes
    • Pleisters
    • Brillendoekje
    • Theezakje
    • O.R.S
In de praktijk gebruik ik alleen het zakmes, de nagelknipper, de pincet, de marker en de smint.
 

RHRH

Prepper
Laatst bewerkt:
Mijn EDC:

Maxpedition Mini Pocket Organizer

vzJPaip.jpg




Inhoud:

Zwarte stift
Pen 2x
Potlood
Pleisters, alcohol doekjes, blarenpleister, jodium pleisters
Ibuprofen, Anti hooikoorst (niet voor mijzelf), ibuprofen liquid, water zuiverings tabletten, Valeriaan, anti diaree
20 euro briefje
1 paar nitryle handschoenen
Mini firesteel
Seal bag waarin de gehele organiser past
Pincet
Aluminium folie (sterk folie)
Gum
Tiewrap groot
Nagelknipper
Oordopjes (tegen geluid) (vastgehouden door een verbogen paperclip)
Mini BIC aansteker (vol)
Fenix oplaadbare zaklamp
Mini super glue lijm tube
+/- 4mtr 550 paracord
Tiewrap klein
Metaal draad
IJzerzaagblad
Haarspeld
OV Chipcard +/- 25 euro met 5 mtr ducktape eromheen.
USB kaart paar GB (docs, en SAS survival manual)
Laadkabel voor Fenix zaklamp (en evt mn telefoon)
Reserve AA batterij met usb connectie
Inbus sleutel (fiets maat)
Leatherman Wave multitool
Spyderco Delica 4
2600mAh powerbank (goedkoop maar creditcard formaat)

Soms heb ik ipv de Delica een Spyderco Para 3 erin, of anders in mijn zak. Daarbij altijd een Fenix LD02 lampje. En aan mijn sleutels
een Fenix L01 mini zaklampje.

Licht, Vuur, Stroom, Tools, en eventueel met seal bag en alu folie water.
 

Flos

SHTF Expert
Wat ik altijd bij mij heb is een opinel nr8.
De laatste tijd neem ik zelfs zo weinig mogelijk mijn telefoon mee. Omdat ik dat ding meer en meer begin te haten.
Als ik de deur uit ga met de auto ( niet mijn bus ) heb ik mij sleutelbos bij daaraan hangt een min. multietool een firesteel een fluitje en een zaklamp. ( dit laatste is er af gevallen en licht los in de auto )
Naargelang ik verder van huis moet neem ik een andere tas mee. Maar dat noemt niet EDC.
 

easy

Diehard Prepper
Naargelang ik verder van huis moet neem ik een andere tas mee. Maar dat noemt niet EDC.

Die tas...dat is toch de bus?.....:fluit:
 

Nomad

Diehard Prepper
Beste @Existence
Waarom een handdoek? Welke situatie verwacht je daarmee op te lossen?

Stel dat er een intergalactische snelweg door je huis wordt aangelegd, dan moet je die écht bij je hebben!/

Precies, dat is wel reden nummer 1 om er één bij je te hebben. :thumbsup:

Verder heb ik ook een handdoekje in mijn EDC tas zitten. Hij zit netjes opgevouwen onder in het grote vak van mijn rugtas.
Het is een wat kleiner model, ik denk 30x50 of iets dergelijks. Het weegt praktisch niks, maar is wel bijzonder handig.
- Het biedt bescherming aan de onderkant van de rugtas. Handig als er kwetsbare spulletjes onder in zitten.
- Bij lekkage in je tas (flesje drinken bijvoorbeeld) vang je de meeste vloeistof op
- Je kan je spullen er mee drogen
- Bij regen kan je je drogen met de handdoek en hoef je je shemagh/sjaal daar niet voor te gebruiken.
- Je kan er kwetsbare spullen in verpakken.
- Een natte handdoek kan in de zomer voor verkoeling zorgen.

Zo noem ik maar wat opties. Mijn ervaring is dat je hem hoe dan ook gaat gebruiken als je hem in je tas hebt zitten.
Al moet ik wel toegeven dat ik wel eens rare blikken krijg als ik hem uit mijn tas haal. Want wie heeft er nou een handdoek bij zich!
 

RHRH

Prepper
Handdoek... ook voor warmte, ook voor onder je rugzak op de schouders als het heel zwaar is, een sjaal, een bandana, een oplossing voor een nr2, doormidden en je hebt twee handdoeken, je kan er voet lappen van maken als sokken, ehmm je kan er water mee vervoeren korte afstand, water filteren, fikt zeker goed, in theorie kan je er iets mee dragen (aan stok), ehm... een paar dingen meer. ;)
 

Larik

Diehard Prepper
Mijn Bear Grylls edc compleet.
Althans, dat vouwmes mag wel wat kleiner, marktplaats hou ik in de gaten.
En dat firesteel is handig met tondelhouder, alleen wel wat zwaar en lomp. Maar stuk goedkoper dan de kleine BG versie.
Zalmesje is ool wat dikker en zwaarder dan een Victorinox, het antislip handvat is wel prettig en de kruiskop schroevendraaier vind ik ook wel handig aan het uiteinde ipv in het midden.

Ik heb ook nog een ‘merkloos’ edc, alleen zoals eerder gemeld vind ik Bear Grylls zo grappig dat ik dit heb verzameld.

Lampje, kompas, zakmes, vouwmes, firesteel met tondelhouder en fluitje.
 

Bijlagen

  • 5EE427AE-99C1-4BF2-B2D8-C87FD225AB06.jpeg
    5EE427AE-99C1-4BF2-B2D8-C87FD225AB06.jpeg
    35.9 KB · Weergaven: 47
  • 6B6E3E0A-3F0C-4DAB-97F0-27CB092141EA.jpeg
    6B6E3E0A-3F0C-4DAB-97F0-27CB092141EA.jpeg
    35.3 KB · Weergaven: 44
F

frans81

Gast
Een gedeelte van wat ik eerst in mijn broekzak huisveste is nu naar een Leathermantasje verhuist .
Als toevoeging het BG lampje dat ik via @Larik heb verkregen . Noodfluitje is standaard aanwezig .
Mijn Victorinox Defensie uitvoering past perfect in het tasje . Tasje zit nu aan de riem en Zakmes is extra gezekerd met een spiraalkoord dat standaard bij de Glock verstrekt wordt .

20180511_155047.jpg 20180511_155015.jpg 20180511_154947.jpg
 
F

forumlid 1447

Gast
Victorinox lederzakje aan riem, met firesteal, fluitje, zakmesje met nagelknipper.
En papieren geld onderin. 50 Eurie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Een gedeelte van wat ik eerst in mijn broekzak huisveste is nu naar een Leathermantasje verhuist .
Als toevoeging het BG lampje dat ik via @Larik heb verkregen . Noodfluitje is standaard aanwezig .
Mijn Victorinox Defensie uitvoering past perfect in het tasje .


Is dat plastic BG dingetje ook een fluitje?
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan