• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

show/bespreek hier je EDC

gunfun

Prepper
Een edc kit hangt er van af waar, wanneer, of je licht wil zijn of zwaar voorbereid. Dus alle edc kits zijn weliswaar goed. Als het maar persoonlijk goed uitkomt. Er is geen foute edc. Zelf ben ik bijna 16. Dit is wat ik draag.

•telefoon

•horloge

•sleutels, (met een flesopener, een andere flesopener met een wrench gedeelte en een kleine victorinox)

•Mijn oortjes.

•Begleri (Een skill toy bestaand uit twee beads met een stukje paracord er tussen)

•Een klein zakmesje. (slechte kwaliteit)

•Af en toe een portefeuille.

Dat is het wel zo'n beetje. Maar ik ben van plan mijn zakmesje te verwisselen met een böker plus mini kwaiken flipper titanium (met textuur). Hij is niet zo groot, heeft lagers bij de pivot, en een titanium greep. Ik zocht al een tijdje naar iets tussen een edc mes en een herenmesje. Dit leek me perfect. Heel misschien een WE knives Blitz, meer in de edc richting of de folsom bone van The James Brand. Ik zie wel. Voor de rest zou ik misschien nog een handkerchief toevoegen van crankyhankyco. Kan nog handig zijn ook. En nog een pen, ik zit alleen te zoeken voor een goede edc pen. Een kleine olight kan misschien ook in mijn zak. Alhoewel lijken ze een beetje vol te raken. Ik probeer mijn rechter kontzak leeg te houden sinds je vaak iets even snel wilt wegstoppen. Het is tenslotte een zak. Als die zak propvol is dan zit dat in de weg. Dat was het wel zo'n beetje.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@gunfun zoals je al zegt is een edc voor iedereen anders. Toch zijn er een aantal dingen die, mijns inziens, in elke edc zouden moeten zitten.
In jouw geval zou ik in elk geval nog toevoegen:
1. pleisters en een noodverband;
2. 3 mtr. paracord;
3. aansteker of lucifers (watervast in waterdichte koker) of een firesteel samen met een paar charclothes.

Dit alles weegt weinig en neemt weinig plek in, maar kan voor zeer veel doeleinden worden gebruikt :D.
Puur persoonlijk zou ik nooit €150 uitgeven aan een zakmes... daarvoor koop ik 5x Buck Bantam (levenslange garantie) :p.
Wat betreft een goede pen... ik heb de Inka-pen (prepshop.nl) die schrijft altijd, zelfs onder water :eek:.

Succes met het verbeteren van je edc :thumbsup: en :hi:op dit forum.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Hoi @gunfun en welkom hier!

Ook ik doe graag even een duit in het zakje over een EDC-mes: ik ben persoonlijk gegaan voor een multitool i.p.v. "slechts" een mes. Dit is als dagelijks gereedschap echt een stuk inzetbaarder/veelzijdiger, en bovendien heeft het nog een ander voordeel: het komt veel minder bedreigend over dan een flippermes zoals jij die beschrijft. Het lijkt gewoon meer op een gereedschap dan op een wapen, en kan je daardoor ook een mogelijke escalatie en/of een hoop gedoe met handhavers besparen.

Wat betreft verlichting die makkelijk in je broekzak past, raad ik je aan om zo'n soort sleutelhangerdingetje te overwegen (maar vergeet niet dat je telefoonflitser misschien ook wel een "zaklamp" functie heeft):

P1070722.jpg

P.S. Ik ben niet verbonden aan het merk, maar wel groot fan van Leatherman, die hebben hele knappe multitools (ruim) binnen het budget wat jij nu in je hoofd hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

gunfun

Prepper
Hoi @gunfun en welkom hier!

Ook ik doe graag even een duit in het zakje over een EDC-mes: ik ben persoonlijk gegaan voor een multitool i.p.v. "slechts" een mes. Dit is als dagelijks gereedschap echt een stuk inzetbaarder/veelzijdiger, en bovendien heeft het nog een ander voordeel: het komt veel minder bedreigend over dan een flippermes zoals jij die beschrijft. Het lijkt gewoon meer op een gereedschap dan op een wapen, en kan je daardoor ook een mogelijke escalatie en/of een hoop gedoe met handhavers besparen.

Wat betreft verlichting die makkelijk in je broekzak past, raad ik je aan om zo'n soort sleutelhangerdingetje te overwegen (maar vergeet niet dat je telefoonflitser misschien ook wel een "zaklamp" functie heeft):

Bekijk bijlage 13738

P.S. Ik ben niet verbonden aan het merk, maar wel groot fan van Leatherman, die hebben hele knappe multitools (ruim) binnen het budget wat jij nu in je hoofd hebt.
Eerst wou ik ook een multitool kopen, maar besefte dat ik dat niet zozeer nodig heb. Mijn vicorinox geeft me al voldoende opties, maar het mes kan veel beter. Ook is het zo dat veel dingen van de meeste multitools al op mijn sleutels te vinden zijn. Het enige wat ik mis is een mooi herenmesje die ook goed bruikbaar is. De messen op de leatherman multitools vind ik zelf iets te onhandig om mee te werken. Nog over de zaklamp, ik heb inderdaad een telefoon zaklamp die werkt. Dus ik heb het opzich niet nodig. Maar ik heb altijd al O-light zaklampen mooi gevonden dus vandaar dat ik er aan dacht. Daarbij zijn ze robuust en fel. Ze kunnen heel lang mee. Iets dat me zo'n plastic lampje niet lijkt te kunnen. Stel nou dat ik van mijn fiets val, dat lampje gaat zo stuk. Vandaar dat ik voor de duurdere optie kies, omdat dat langer mee gaat en dat je weet dat je het product kan vertrouwen wanneer dat nodig is. Dat is wat een edc eigenlijk moet inhouden, het vertrouwen van je spullen.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Nog over de zaklamp, ik heb inderdaad een telefoon zaklamp die werkt. Dus ik heb het op zich niet nodig. Maar ik heb altijd al O-light zaklampen mooi gevonden dus vandaar dat ik er aan dacht.

Ik heb zelf ook niet zo'n plastic prulletje, maar het is wel een keuze die ik gemaakt had kunnen hebben als ik mijn EDC zou beperken tot mijn broekzak/jaszak. Dat lichtje is meer dan voldoende voor gewoon even bijschijnen op een winterse avond, en het voordeel is duidelijk het zeer lage gewicht, klein volume en de geringe kosten. Mocht die om wat voor reden dan ook stuk gaan, gewoon wegpleuren en de volgende in je zak steken.

Dat gezegd hebbende, ik heb zelf een EDC-tasje van meerdere liters inhoud, met een vrij uitgebreide inhoud (zie link). Daarbij heb ik gekozen voor een "tactical" zaklamp van Nitecore (MT10A) waar ik om meerdere redenen zeer tevreden mee ben.
 

gunfun

Prepper
Laatst bewerkt:
Edc update:

Hierbij de veranderingen die ik heb gemaakt bij mijn edc. Eerst nog wat ik op het moment draag.

•Telefoon

•Oortjes

•Sleutels(met een victorinox mesje en wat andere tools)

•Een klein doosje met lucifers, wat nylon touw(denk ik), twee pleisters en een mini schroevendraaier.

•Custom hollowpoint begleri van Butterfield machinery.

•Kizer splinter van kizer cutlery(draag ik niet naar school maar anders wel)

•Olight s2r baton II

•Klein grappig mesje, standaard in mijn zak.

•Horloge

•Een retractable pen van Zebra, echt een aanrader ze maken best wel goede pennen voor edc en zijn relatief goedkoop.

•Op mijn mobiel een kaarthouder waar ik een stukje papier om op te schrijven heb.

Dat moet het wel zijn. Ik draag de kizer splinter echter niet naar school, maar wanneer ik ergens anders naar toe ga dan draag ik hem gewoon. Ik heb immers nog mijn kleine "vis" mesje. Ook heb ik een "emergency" dooje samengesteld. Die komt goed van pas. Laatst viel mijn vriend van z'n fiets(dat hilarisch was) en verwondde zich op zijn knie. Ik kon daarbij helpen met een pleister. Ook wouden mensen soms touw hebben en dan kon ik hun dat geven. Dus nog bedankt voor degene die de tip gaf! Gister kwam de olight zaklamp binnen, en ik moet zeggen, hij is geweldig. Niet weinig maar ook niet teveel modussen, gewoon praktisch. Erg robuust dus het kan wel tegen heel wat stootjes ;). Ik raad hem aan, ietwat prijzig maar zeker waard. Vooral bij je in de broekzak dragen, maar ja ik ga hem zelf "edc'en" om ervaringen te delen. Nu over de pen. Die van mij kan ingekort worden en uitgeschoven worden. Hierdoor kan je uit een compacte formaat een normale pen toveren. Hij schrijft overigens erg plezant. Ik draag hem elke dag en heb er nooit spijt van gehad. Zebra pens raad ik echt aan, te goed voor de prijs en van Japanse makelij. Ik moet nu nog even sleutelen met hoe en waar ik de zaklamp doe, maar dat komt wel goed. Persoonlijk ben ik erg blij met hoe mijn edc er huidig uit ziet. Misschien nog een handkerchief, maar dat is niet zo nodig. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Kom maar op met die feedback ;)!
 

DO-it

Diehard Prepper
Het enige wat ik nog zou meenemen is een tampon. Waterdicht verpakt en overal voor te gebruiken. Van flinke bloedneuzen, tot aan vuurtje stoken (is namelijk een mooie tondel).
 

JiJi mind

Senior Prepper
En ik mis een paar tabletten compact wc papier, niet vaak nodig maar als je het nodig hebt scheelt dat weer een schoon t-shirt :)
 

Henk88

Diehard Prepper
Een leuk topic dit om door te nemen, vol handige ideeen. Besloten om ook maar eens goed te kijken naar wat ik dagelijks meeneem.

Uitgangspunt was dat ik geen echte losse tas of iets wilde, maar dat het allemaal zonder al teveel gedoe in jaszakken moet passen, maar toch goed voorbereid wilde zijn. Daarmee uitgekomen op onderstaande;

- Smartphone
- Portemonnee met gebruikelijke inhoud (voornamelijk pasjes)
- Titanium sleutelhouder voor 4 tot 8 sleutels met ingebouwd zakmes
- Een mini mess tin van 9,5 x 3 x 13 cm (soort van dikke telefoon qua formaat, ook zo goed als waterdicht door een rubberrand in de deksel), plaatje;
index.jpg
met daarin
- Noodponcho
- Nooddeken
- Paar velletjes toiletpapier
- Pleisters, 2 alcoholdoekjes, paar tandenstokers, 2 veiligheidsspelden, 2 paperclips, 2 paracetamol en 2 waterzuiveringstabletten
- 1 espresso poederkoffiestick
- 1 vifit sport perfomance energygel stick (soort siroopstick van 45 gram met 1100 Kj)
- Zelfgemaakte brander van een slangklem, jampotdeksel en wat bouten en moeren met een paar lucifers en een paar esbit blokjes
- 100 ml drinkwater in gesealed aluminium zakje
- Ultra dunne powerbank van 6 mm dik met 2600 mAh
- Gerber shard sleutelhanger tool
- Klein spanbandje rondom de mini mess tin

Ben er zelf best over te spreken, het is niet superlicht maar het geheel past in binnenzak van je jas en beschermt in ieder geval tegen regen, kou en acute honger en dorst. Ga ik wat verder van huis dan volstaat het eigenlijk om puur wat extra eten en drinkwater mee te nemen. Desondanks zijn tips en aanvullingen natuurlijk welkom :)
 

Larik

Diehard Prepper
Dat kistje is een leuk ding en goedgevuld, alleen is dat niet meer een GHB? Sleep je dat echt elke dag mee?
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Henk88 De zaken die ik het vaakst gebruik onderweg zijn: zakdoekjes, zaklamp, zonnebril, handenreiniger. Misschien ook iets voor jou om te overwegen?

Bovendien vraag ik me af hoe je de espressopoederstick wil gebruiken... als ik echt dringend een caffeineboost nodig heb (bijvoorbeeld bij een 15-uur autodoorkruising van Europa) pak ik een pilletje, 200mg ineens staat gelijk aan 3 sterke koffie, is supergemakkelijk direct in te nemen en weegt echt helemaal geen moer.

En tenslotte zou ik nog een 1L ziploc toevoegen, die kan je gebruiken in combinatie met je zuiveringstabletten (want waar zou je het water anders in stoppen terwijl het staat in te werken), of eventueel ook rechtstreeks om regenwater op te vangen (met de poncho als collector).
 

Henk88

Diehard Prepper
@Larik dat was ook een beetje het idee, een compromis van een GHB wat compact genoeg is om dagelijks bij te hebben. Qua slepen valt het wel mee hoor, het doosje is even groot als een telefoon en wat dikker en weegt in totaal 420 gram. Een beetje alsof je een dikke powerbank meesleept in je binnenzak.

@De Bezorgde Burger handenreiniger is wel een goede, maar heb je daarvoor een dispenserflesje of gebruik je voorverpakte zakjes?

De espressostick is bezigheidstherapie. Stel je staat bijvoorbeeld met pech op de vluchtstrook of je moet ergens schuilen voor een flinke regenbui dan vind ik het een prettig proces om dat kleine beetje water te koken en een bakje koffie te drinken terwijl ik zit te wachten. Het heeft iets rustgevends en houd je bezig, voor snelle cafeïne inname is het natuurlijk niet de beste manier - misschien voeg ik ook nog wel zo'n cafeine pilletje toe en die zip loc bag is ook een goede tip.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Henk88, op dat soort wachtmomenten ga ik meestal knopen oefenen of een beetje houtsnijden. Overigens de handenreiniger is zo'n gelspulletje, wat ik heb overgegoten in een handzaam 30ml plastic flesje waar de sojasaus in zat van de sushiboer.

PS. @Larik, is het idee van een GHB niet juist dat je het dagelijks bij je hebt als je het huis verlaat? Wat voor nut heeft het anders om zoiets te hebben?
 

Larik

Diehard Prepper
Nou @De Bezorgde Burger er zit, bij mij iig, een verschil in. Mijn werk is 4 minuten fietsen, dan is een ghb overbodig, dan hoef ik geen poncho of chloortabletten. Uurtje wandelen in het bos ook niet. Maar een edc vind ik dan wel handig/prettig.

Mijn schoonouders wonen op 45 minuten rijden, dan vind ik een GHB weer handig als aanvulling op mijn edc.
 
J

J.J

Gast
Dit hebben wij voor de EDC gekocht:

Kruidvat Pleisterspray
75ml
Prijs: 2,89

Kruidvat-Pleisterspray-20099-1.jpg

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-pleisterspray/p/20099

De laagjes zouden stapelbaar zijn, en lijkt me handig toe heb je een paar laagjes aan gebracht zou je het ook nog kunnen verstevigen met een stukje rekverband dat ook weer overspuiten.
Ook zou het te gebruiken om al opgebrachte verband water en vuil bestendiger te maken.

Wat vinden jullie hier van, want ik heb het niet eerder op het forum gezien, heeft dat een reden.
 
Bovenaan