• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

show/bespreek hier je EDC

J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@J.J een wond dek je af om infectie te voorkomen. Een pleister of verband voldoet daaraan. Dus dit lijkt me overbodig. :)
Toch @CrossbowClan werd het nog wel eens gebruikt door de huisartsen vroeger, zelf ervaren en daarom gekocht.
Onder ander heeft de zoon van de huisarts mij op de lagere school met een kinderbezem op het hooft geslagen het bloed spoot er uit er zijn kramen in gezet en met pleisterspray afgedekt ook een behoorlijk diepe snee in mijn boven been werd gekramd en met de pleisterspray afgedekt.
Ook op het hooft van mijn jongste zoon werd een snee op het hooft afgedekt met een pleisterspray.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Toch @CrossbowClan werd het nog wel eens gebruikt door de huisartsen vroeger, zelf ervaren en daarom gekocht.
Onder ander heeft de zoon van de huisarts mij op de lagere school met een kinderbezem op het hooft geslagen het bloed spoot er uit er zijn kramen in gezet en met pleisterspray afgedekt ook een behoorlijk diepe snee in mijn boven been werd gekramd en met de pleisterspray afgedekt.
Ook op het hooft van mijn jongste zoon werd een snee op het hooft afgedekt met een pleisterspray.
Natuurlijk is het voor vele wonden te gebruiken. Ik zeg alleen dat je met pleisters en (snel)verband alles bij je hebt wat nodig is, dus vind ik dit overbodig.
Je neemt toch ook geen hechtpleisters, hecht niet-apparaat én hechtdraad (3 manieren om een wond te hechten) mee? :rolleyes:
 

Larik

Diehard Prepper
Als je een geschaafde knie oid hebt, wat een te groot oppervlak is voor pleisters, kan zo een spray wel handig zijn.
Alleen een wond moet ook kunnen ademen, zolang die spray niet alles afsluit is het prima.
Voor een sneetje zou ik ook een pleister gebruiken. Evt wondverband kan ook voor grotere wonden zoals die knie.
Maar die spray is weer sneller, wat handig kan zijn in bepaalde situaties.

Voordeel van pleister/verband is ook dat je druk kan zetten om bloeden te stoppen, met die spray zal dat kansloos zijn.
Maar dat gaat dan ook de grotere bloedingen. Dan heb je eerder een wondblverband nodig. Hoewel een vingersneetje ook lang kan bloeden en kan druk helpen.

Maar het zou mijn 2e keus zijn, tenzij je door zombies achterna wordt gezeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Mayo

Last (wo)man standing
Nou @De Bezorgde Burger er zit, bij mij iig, een verschil in. Mijn werk is 4 minuten fietsen, dan is een ghb overbodig, dan hoef ik geen poncho of chloortabletten. Uurtje wandelen in het bos ook niet. Maar een edc vind ik dan wel handig/prettig.
Mijn schoonouders wonen op 45 minuten rijden, dan vind ik een GHB weer handig als aanvulling op mijn edc.

Bij mij zijn de diverse spullen verdeeld over verschillende plekken.
Ik maak inderdaad een duidelijk verschil tussen mijn EDC en mijn GHB.
Zolang ik naar mn werk ga of hier in de stad blijf, zou ik in principe lopend binnen t uur thuis kunnen zijn.

Mijn EDC is dan ook heel beperkt:
-een tactical pen,
-zaklamp met extra batterij,
-mobiel, oplader voor mn mobiel,
-Gerber zakmes,
-een stripje paracetamol, 2 pleisters en ('s zomers) anti-histamine,
-USB-stick met belangrijke info,
-nooddeken,
-fluitje,
-stevig ziplock diepvrieszakje (zitten oa de pleisters in, maar ook handig om iets in te kunnen doen),
-portemonnee met geld en pasjes.
-In plaats van wc-papier heb ik gewoon een pakje papieren zakdoekjes bij me... ;)
Voordeel als vrouw is dat je gewend bent een tasje oid bij je te hebben en niemand kijkt vreemd op als je het overal (ook naar de wc :)) meeneemt.

Daarnaast heb ik in mn 'gewone' tas altijd wat te eten in de vorm van chocolade/koekjes/repen/oid, een appel en water.
Op mn werk heb ik in mn bureau en de kast o.a. uitgebreidere EHBO, paracord, nog een zaklamp, een (fleece)deken, paraplu en extra kleding in de vorm van ondergoed, lange broek, shirt, sweater, vest/trui, jas en wandelschoenen. Ik heb er ook een tas staan met sportkleding (kan sporten op mn werk :p), dus daar zit naast sportkleding ook een waterfles, zeep, shampoo, bodylotion, kam en een handdoek in.
Ook heb ik in mn auto standaard een hoop spul, net als iedereen denk ik :p
:EHBO-koffer, extra leesbril, regenponcho, deken, stevige laarzen, een en ander aan gereedschap, fles water, 12-uurs theelichten, BIC aansteker, pen&papier , zo'n hamer om je ruit te breken (waar van die hele gemene pennen aan zitten!) en weet ik wat nog meer.
Zodra ik de stad uitga gaat mn GHB mee en daar zit véél meer in.
 

Wrakduiker

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
EDC is wat je altijd bij je hebt. In mijn geval, horloge, telefoon, sleutels.

  • Mijn telefoon in aangevuld met de nodige apps: SAS handboek etc, kaarten van Nederland en lokale omgeving.
  • Telefoon zit in mapje met pinpas en pinpas-mes
  • Sleutelhanger moet ik nog een mini-tool aan hangen (soort bieropener met kruiskop, platte kop, hex, en blikopener (fluitje is overbodig; ik fluit op mijn vingers). Ook nog een mini lampje
  • Horloge.... Tis wat het is



@Wrakduiker ik ben nieuwsgierig :). Wat zit er in jouw EDC-tasje en wat voor tasje is het? :fluit:
Je bent niet tot antwoorden verplicht hoor ;).

Erg late reactie ik weet het... Maar..... Ik en EDC is lastig. Ik ben een chaoot en mij lukt het nooit om een EDC pack bij me te houden. Hetgeen het meest in de buurt komt in mijn draagbare 'kantoor' : een Maxpedition pack met alles, op laptop na, om een kantoor te voeren:

  • Maxpedition pack
  • Balpen
  • Potloodpen + navulling
  • Permanent marker
  • Whiteboard marker
  • Elastiekjes
  • Stanley mes
  • Spork (titanium, want erg licht)
  • Zakkammetje
  • Zaklamp
  • Gum batterijen
  • Oplaadbare AAA
  • Oplaadbare AA
  • Nagelknipper
  • Mini multitool
  • Rabo randomreader
  • Breekstaafjes
  • Touw
  • Kompas
  • Veiligheidsspelden
  • Aansteker
  • Oordopjes
  • USB sigaretten aansluiting
  • USB flashdrive
  • Spiegel
  • Flexibele geodriehoek
Verder een EHBO pack aangevuld met pijnstillers, antihistamine, lopadermine, koolstof tabletten, water purificatie tabletten.

Ik heb het natuurlijk niet dagelijks/altijd bij me... Maar wanneer ik onderweg ben voor mijn werk, dan heb ik deze dingen in mijn tas. Wellicht nog een Baofeng radio aan toevoegen.. Maar dat wordt allemaal zo bulky.image.jpegimage.jpeg
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Omdat ik van het weekend mijn kampeer-EDC eens een opfrisser heb gegeven, bij deze weer eens een post in dit mooie topic. (Voor de duidelijkheid, mijn reguliere doordeweekse forensen-EDC ziet er heel anders uit.)

De onderstaande combinatie is wat ik altijd bij me draag tijdens een wildkampeeruitje nadat we ergens geland zijn om kamp te maken. Op het moment dat de rugzak afgaat, gaan onderstaande spullen op mijn persoon. Maar ook gewoon bij een dagtocht door de natuur heb ik deze zaken mee.

Kampeer-EDC 20190616 edit.jpeg

De 4 zaken aan de linkerkant zitten in mijn broekzakken:
  • Telefoon (tijdens wildernisexpedities niet in dit fancy urban hoesje, maar in een robuuste Otterbox)
  • Snijbestendige werkhandschoenen
  • Mora Garberg + firesteel
  • Bahco Laplander
  • (Niet op de foto, maar normaliter zit er ook nog wel een flinke klos parakoord in de broekzak)
De overige zaken aan de rechterkant zitten dus in dat heuptasje "Pac Me Y.D." van Jack Wolfskin.
Onderste rij v.l.n.r. (deze zitten in het voorvak):
  • 3 boterhamzakjes
  • 3 kleine vuilniszakjes
  • Reddingsdeken
  • Zeer stevige transparante vuilniszak (cruciaal om droog hout te bewaren bij vuur maken in de regen)
  • Regenbestendige notitieblaadjes + potloodje
  • Noodfluit (bungelt aan de ritssluiting)
Spullen daarboven v.l.n.r. (deze zitten in het hoofdvak):
  • Blikje met inhoud: tampons, duct tape, waterzuiveringstabletten, stropping pasta, veiligheidsspelden, naald + draad, vislijn + haakjes, paracetamol, loperamide
  • Kleine plastic potjes (voor oogsten van dennenhars - cruciaal om kampvuur te kunnen starten in de regen)
  • Handenreiniger
  • Hoofdlamp Nitecore NU25 - één van de beste hoofdlampen die er bestaat, zie link voor een mini-review van mijn hand
  • Waterfilter Sawyer Mini + bijbehorend rietje
  • Pakje zakdoekjes (tevens toiletpapier)
  • Mini-aansteker (in waterdicht rolletje)
  • Uitschuifbare blaaspijp (scheelt enorm veel rook en as in ogen, neus en longen)
  • Multitool Leatherman Style PS - zie link voor een verhaal waarom deze helemaal geweldig is voor op een bostripje
  • Nog meer parakoord voor voorkomende kampklusjes
  • Titanium spork van Light My Fire
  • Schepje Deuce #2
  • (Niet op de foto, alleen bij omstandigheden) Insectenspray Careplus citriodiol
  • (Niet op de foto, alleen bij omstandigheden) Muggennetje Sea to Summit Nano
Bovenop dit alles neem ik nog eens mijn EHBO-kitje mee op de riem (zie link als je wil weten wat daar in zit) zodra we verder dan 100m van het basiskamp af gaan. Bovenstaande uitrusting bevat eigenlijk alles wat ik nodig heb voor voorkomende kampzaken gedurende de dag (behalve koken/eten/drinken, dat zit in een ander tasje), maar kan indien nodig ook dienen voor acute overlevingssituaties.
 

Henk88

Diehard Prepper
Alle uitgebreide EDC's hierboven hebben mij inspiratie gegeven om om ook mijn EDC wat te herzien/uit te breiden.

Het is een mix tussen een EDC/GHB, maar omdat ik veel onderweg ben met de auto/fiets is dat niet erg. Blijf ik binnen de stad waar ik woon dan laat ik hem soms thuis omdat het maar een paar kilometer lopen/fietsen is.
AA.jpg
Basis is een superlicht heuptasje van de decathlon (44 gram) met daarin;
- Pleisterdoosje met anti allergiepillen, paracetamol, pleisters, wonddoekjes, waterzuiveringstabletten
- 1 Ziploc bag met 100 ml noodwater en een 90ml mini flask met alcohol (voor ontsmetting of het bekomen van de schrik)
- 1 Lezyne zaklamp USB oplaadbaar, kan 72 uur op de femto stand en heeft een turbo stand van 650 lumen wat hij een uurtje vol kan houden, ook bruikbaar is fietslamp
- 1 energiereep
- 1 ziploc bag met nooddeken en wegwerpwashandje (ook bruikbaar als toiletpapier of handschoen)
- 1 mini powerbank 3000 mAh (staat niet op de foot) met 2 extra korte USB kabels in een mini zip loc bag
- 1 Dumpert tactical zelfverdedigingspen van vliegtuigaluminium
- 1 doosje waterbestendige lucifers
+ 1 victorinox zakmes in de broekzak

Als aanvulling hierop (meer als GHB) neem ik eigenlijk doorgaans alleen nog een halve liter water en/of waterfilter mee en een regenjas bij slecht weer. Het geheel weegt 700 gram en loopt niet superlekker. Maar meestal gooi ik het toch in een grotere rugzak of achterop de auto/fiets.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik heb mijn EDC weer eens een update gegeven. Zoals ik hierboven schreef gooide ik mijn uitgebreide EDC eigenlijk bijna altijd in mijn GHB omdat het onhandig was om er los mee te lopen. Maar er zijn situaties waarin ik het niet handig of prettig vind om met een grote rugzak te lopen maar toch wel iets bij wil hebben.

Gezien ik handig ben met 3d printen heb ik daarom zelf een sluiting gemaakt voor een paracord armbandje. Het bandje is niet zo onopvallend geworden als ik hoopte maar combineert veel EDC in een hele kleine verpakking.
- De basis is 6 meter survival paracord met een extra 'lont' draad om een vuur te kunnen starten
- Een ge3d printe sluiting die ongeveer 2,5 cm lang is, 1 cm hoog en ongeveer 5 cm breed (de hele armband is dus 5 cm breed)
- Achter de sluiting zit een doosje verborgen met daarin 20 euro, een waterzuiveringstablet, een ibuprofen, een anti allergie tablet, een pleister, een firesteel, een klein zakmesje en een pen.

Het is natuurlijk niet perfect, zeker omdat de armband wel wat opvalt maar ik ben er best tevreden mee :)
IMG20200225224542.jpg
IMG20200225225034.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
Mijn EDC bestaat momenteel als ik niet aan het werk ben uit:
Sleutels
Telefoon
Portomonee met 2 goede pleisters
Zaklamp Olight S2R baton II
En vaak ook de Olight S1R baton II (of alleen 1 van beiden)
Klein Gerber zakmes dat ik eens van @Carismo overnam.
Soms een blauwe vlam aansteker, model van Xikar, model weet ik niet.
Soms een pakje zakdoekjes.

Word momenteel aangepast naar een riem organizer, daar komt in:
Olight S2R baton II
Pen (niet tactikal, wel een fatsoenlijke metalen).
Ontario RAT-1 mes (en dit kan je een GROOT zakmes noemen).

Op mijn werk is het anders, daar draag ik een aanvulling op bovenstaand.
Zwarte stift.
Paint marker wit.
Afwisbare stift.
Simpele balpen van Schneider (schrijft super fijn).
Extra zaklamp, meestal Convoy S2+, nu Convoy S21A met 21700 li-ion.
Kastsleutel voor schakelkasten.
Kladblok A6.

EDC... Is het een hype?
Voor mij is het een naam. Ik doeg ook van alles bij me voor de hype.
Dat de hype die handige riem dingen heeft voortgebracht maak ik dankbaar gebruik van.

Overigens die tasjes die je niet altijd op je draagt vind ik niet echt een EDC.
Een EDC is iets wat ik altijd op me draag behalve bij slapen zwemen en sporten enzo.
 
F

forumlid 1447

Gast
Mijn EDC, Sleutels met zware sleutelring om flessen te kunnen openen (geen flessenopener) , zakmes , firesteel,
zuurtjes, 2 suikerzakjes, 1 pakje maandverband,
autosleutel ,pen, (bank)kaarten ,cash, papieren, parkeergeld,
verfrissingsdoekjes (femme care ,van kruidvat), batterijen gehoorapparaat,
GSM NOKIA 5 of NOKIA 2760 Clamshell, (naargelang waar naartoe). Alles in een heren handtas van 17.5cm bij 25 cm bij 12.5cm.
Zakdoek in broekzak, samen met zakhorloge in beschermhuis.
(Ja ,ik gebruik het kleine zakje in mijn rechter broekzak waarvoor het dient :) )
 
Bovenaan