• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

slimme meter

Niels

Mankinds only hope
Snap ik niet: waarom geef je toe ? Waarom vraag je geen nieuwe ferarris meter ?
Als je al een nieuwe meter wilt hebben.
Ene die zijn er ook in 3-fase aansluiting.
Omdat ik geen zin heb om een meter te betalen als ze verplicht worden gesteld.
Dan gaat mijn netbeheerder zeggen dat ze hem mij aangeboden hebben.
En mijn energieverbruik wijkt niet af van een ander, mogen ze uitlezen nu.

Of wat ik aangeef, nieuwe meter maar de communicatiemodule die hem slim maakt niet laten activeren.
Ik ken alleen ja en nee, alles tussen ja/nee wit/zwart 1/0 bestaat niet voor mij :lol:.
ALS het er op zit digitale uitlezing, dan maakt het voor mij niet uit of het aan of uit staat, ik heb er toch geen controle over.
Wat men zegt of het aan of uit staat heeft voor mij geen betekenis. Wij leven hier in Nederland, privacy is hier overal tot een minimum beperkt voor een westers land.
Dus dan liever weet ik dat het opgeslagen en gemonitord word.
 

petroman

SHTF Expert
Weigeren
U mag de slimme meter weigeren. Uw netbeheerder installeert dan een digitale meter zonder communicatiemodule. De meter is dan niet uit te lezen. Werkt uw meter nog goed? Dan kan deze tot het einde van de levensduur blijven hangen. U moet zelf uw verbruiksgegevens doorgeven.

Als u de slimme meter heeft geweigerd en uw oude meter gaat stuk, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is.
Bron: vereniging eigen huis
Tijd: 1-2 sec via google

Dus ook als je ferarris meter kapot gaat krijg je gewoon een andere.
Niks niet verplicht, dus niks geen kosten.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Weigeren
U mag de slimme meter weigeren. Uw netbeheerder installeert dan een digitale meter zonder communicatiemodule. De meter is dan niet uit te lezen. Werkt uw meter nog goed? Dan kan deze tot het einde van de levensduur blijven hangen. U moet zelf uw verbruiksgegevens doorgeven.

Als u de slimme meter heeft geweigerd en uw oude meter gaat stuk, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is.
Bron: vereniging eigen huis
Tijd: 1-2 sec via google

Dus ook als je ferarris meter kapot gaat krijg je gewoon een andere.
Niks niet verplicht, dus niks geen kosten.

Let op dat een digitale meter niet te combineren is met zonnepanelen!
 

petroman

SHTF Expert
Een slimme meter met zonnepanelen

Een slimme meter in combinatie met zonnepanelen lijkt de perfecte manier om energiezuinig te wonen. De slimme meter laat namelijk niet alleen zien hoeveel energie u afneemt van uw energieleverancier, maar ook hoeveel energie u teruglevert met uw zonnepanelen. Toch kan een slimme meter met zonnepanelen in de toekomst een nadeel worden. De toekomst van het salderen, het terugleveren van energie aan het net, is namelijk onzeker. Er is een mogelijkheid dat de salderingsregeling na 2020 wordt beperkt of zelfs afgeschaft. Hierdoor krijgt u minder of geen geld voor het terugleveren van energie. In dit geval zou u beter af zijn met een klassieke draaischijfmeter. Deze analoge draaimeter draait automatisch terug wanneer er energie wordt teruggelevert en dit wordt niet geregistreerd. Hierdoor heeft de energieleverancier alleen toegang tot de meterstanden die u zelf doorgeeft, inclusief de teruglevering. Het nadeel hiervan is dat u zelf ook geen gegevens heeft over hoeveel energie u teruglevert. Het kan ook zijn dat u nu beschikt over een digitale meter met terugleverregistratie. Deze meter heeft een apart telwerk waarin de teruggeleverde energie wordt geregistreerd. In dit geval maakt het voor de salderingsregeling geen verschil of u deze meter laat vervangen door een slimme meter.

Bron: https://www.zonnepanelen-weetjes.nl

Ik lees wel te combineren maar je kan je teruglevering niet uitlezen. Als je meter nog steeds terug telt dan is er niets aan het handje.
Plus het lijkt me stug dat als je oude meter kapot gaat je toch niet een "echt" slimme meter terug krijgt.
Immer svoordeel zin aan de leverancierszijde.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Dank je @petroman voor je informatie.

Mijn kennis dateerde nog van 2015 en toen kon ik alleen vinden dat zonnepanelen en een digitale meter niet samen gingen. Maar dan zal mijn verwarring over rhet uitlezen gaan.
 

Ray

SHTF Expert
Let op dat een digitale meter niet te combineren is met zonnepanelen!

Gaat prima, 't werkt bij m'n pa.

Een slimme meter met zonnepanelen

Een slimme meter in combinatie met zonnepanelen lijkt de perfecte manier om energiezuinig te wonen. De slimme meter laat namelijk niet alleen zien hoeveel energie u afneemt van uw energieleverancier, maar ook hoeveel energie u teruglevert met uw zonnepanelen. Toch kan een slimme meter met zonnepanelen in de toekomst een nadeel worden. De toekomst van het salderen, het terugleveren van energie aan het net, is namelijk onzeker. Er is een mogelijkheid dat de salderingsregeling na 2020 wordt beperkt of zelfs afgeschaft. Hierdoor krijgt u minder of geen geld voor het terugleveren van energie. In dit geval zou u beter af zijn met een klassieke draaischijfmeter. Deze analoge draaimeter draait automatisch terug wanneer er energie wordt teruggelevert en dit wordt niet geregistreerd. Hierdoor heeft de energieleverancier alleen toegang tot de meterstanden die u zelf doorgeeft, inclusief de teruglevering. Het nadeel hiervan is dat u zelf ook geen gegevens heeft over hoeveel energie u teruglevert. Het kan ook zijn dat u nu beschikt over een digitale meter met terugleverregistratie. Deze meter heeft een apart telwerk waarin de teruggeleverde energie wordt geregistreerd. In dit geval maakt het voor de salderingsregeling geen verschil of u deze meter laat vervangen door een slimme meter.

Bron: https://www.zonnepanelen-weetjes.nl

Ik lees wel te combineren maar je kan je teruglevering niet uitlezen. Als je meter nog steeds terug telt dan is er niets aan het handje.
Plus het lijkt me stug dat als je oude meter kapot gaat je toch niet een "echt" slimme meter terug krijgt.
Immer svoordeel zin aan de leverancierszijde.

Momenteel loopt er een regeling idd, dat je net zoveel terug krijgt voor een geleverde kWh, als een afgenomen kWh (mits je niet meer levert dan je afneemt). Die houdt idd een keertje op, al gaan er stemmen op om die periode te verlengen.

Ook met analoge meter kun je zien of er meer is geleverd dan afgenomen en het tarief aanpassen.

Als er echter een verschil is tussen de prijs van een afgenomen kWh en een geleverde kWh dan kun je dat op een analoge meter niet bijhouden. Dat speelt nu nog niet zo en met het lage aantal analoge meters is het niet zo'n probleem. Kan me voorstellen dat in de toekomst het verplicht wordt om digitale meter te hebben in combinatie met zonnepanelen die terug leveren aan het net.

In de toekomst, als het lokaal opwekken van energie steeds algemener wordt en het totale plaatje dus decentraler, dan zal er nog veel meer informatie gedeeld moeten worden, zodat vraag en aanbod op elkaar afgestemd kan worden. Dat kan alleen met slimmere apparatuur.

Elk huishouden, kantoor, fabriek, school alleen voor zichzelf energie te laten opwekken is niet erg efficiënt. Eén storinkje en je zit zonder energie, bovendien schijnt de zon ook wel eens niet. Gekoppeld in een netwerk kun je gebruik maken van meerdere bronnen, wind, zon, accu's, etc en kunnen afzonderlijke delen uitvallen of onderhouden worden, zonder impact op de energie voorziening.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik krijg a's dinsdag de "slimme" meter, ze mogen alles weten, maar ik hou het zelf in de gaten.

Uiteindelijk zullen we er allemaal aan moeten, kwestie van tijd.

Ik heb zoiets van, kom maar op, dan heb ik het gehad.

Privacy in Nederland is er toch al niet meer, of je moet helemaal offgrid op een hutje op de heide gaan wonen, maar dat word in Nederland toch niet toegestaan.
 

Ray

SHTF Expert
Ik krijg a's dinsdag de "slimme" meter, ze mogen alles weten, maar ik hou het zelf in de gaten.

Uiteindelijk zullen we er allemaal aan moeten, kwestie van tijd.

Ik heb zoiets van, kom maar op, dan heb ik het gehad.

Privacy in Nederland is er toch al niet meer, of je moet helemaal offgrid op een hutje op de heide gaan wonen, maar dat word in Nederland toch niet toegestaan.
Je cumulatieve verbruik wordt bijgehouden, zoveel valt daar niet uit af te lezen hoor, hoogstens dat je een keer op vakantie was. Inmiddels weten we dat sommige types een rotte koppeling kunnen hebben, scheef kan lopen, maar hij stuurt niet meer op dan de meterstanden is gebleken uit diverse testen.

:off:
Voor de rest heb je qua privacy nog steeds veel in hand, meeste wat mensen prijsgeven doen ze via 'gratis' diensten als google, Facebook, andere sociale media, gmail, Hotmail en al helemaal je smartphone.

Helaas kost het dan wat moeite om de boel zo te krijgen en te houden dat je dat al die diensten niet ongewild allerlei data over je bijhouden. Iedere keer als ik Google Maps opstart kan ik er vreselijk van genieten dat hij geen idee heeft waar ik me bevind. Dan start hij weer eens in Gouda, dan weer eens in Amsterdam. Drie maanden geleden wilde ik weten wat Uggs waren en die zoekterm zorgt ervoor dat als ik reclame zie, het die laarsjes zijn. :lol:

In Windows 10 zitten nu al die privacy instelling bij elkaar. Erg makkelijk, je gooit ze allemaal uit en als dan bv. je webcam het niet meer blijkt te doen, kun je die instelling tijdelijk of permanent weer herstellen.

Je browser heeft meestal tal van privacy mogelijkheden.

Heel belangrijk, neem een middagje om door alle irritante pagina's van je google privacy instellingen door te lopen.

Geen chrome gebruiken en altijd afloggen van je google account is ook belangrijk na het gebruik van gmail of YouTube (geldt ook voor Facebook en dochterdiensten), anders koppelen trackers op de webpagina's die je bezoekt, je activiteit weer aan die accounts.
 

petroman

SHTF Expert
Elk huishouden, kantoor, fabriek, school alleen voor zichzelf energie te laten opwekken is niet erg efficiënt. Eén storinkje en je zit zonder energie, bovendien schijnt de zon ook wel eens niet. Gekoppeld in een netwerk kun je gebruik maken van meerdere bronnen, wind, zon, accu's, etc en kunnen afzonderlijke delen uitvallen of onderhouden worden, zonder impact op de energie voorziening.

Dat is volgens mij het verkooppraatje:

A) als men precies weet wat ik teruglever dan krijg ik daar of niets of heel weinig voor terug.
Saderings regeling.

B) dat idee van bronnen aanpassen en gebruiken werkt volgens mij maar één kant op : afknijpen als er veel goedkoop geleverd wordt door particuliere parasieten.
Waarom ? nou als het hier slecht weer is dan is dat het in de gehele gemeente. Dus vraag stijgt.
Wat wou je dan gaan doen ? zonnepanelen elders inschakelen ? Dat kan maar dan staan ze al uit (lees zijn uitgezet door uw energie brother)
Is er minder vraag dan aanbod ? nou dan knijp je de boel weer af bij die particulieren.

C) en dat hele verhaal gaat alleen op bij installaties die puur gebouwd zijn op productie. De particulier zal eerst zelf gebruiken en daarna pas terugleveren (overschot).
 
  • Leuk
Waarderingen: Jade
F

forumlid 1447

Gast
A) als men precies weet wat ik teruglever dan krijg ik daar of niets of heel weinig voor terug.
Saderings regeling.

B) dat idee van bronnen aanpassen en gebruiken werkt volgens mij maar één kant op : afknijpen als er veel goedkoop geleverd wordt door particuliere parasieten.
Waarom ? nou als het hier slecht weer is dan is dat het in de gehele gemeente. Dus vraag stijgt.
Wat wou je dan gaan doen ? zonnepanelen elders inschakelen ? Dat kan maar dan staan ze al uit (lees zijn uitgezet door uw energie brother)
Is er minder vraag dan aanbod ? nou dan knijp je de boel weer af bij die particulieren.

C) en dat hele verhaal gaat alleen op bij installaties die puur gebouwd zijn op productie. De particulier zal eerst zelf gebruiken en daarna pas terugleveren (overschot).

Petro. A gaat nooit lukken, we hebben het over een "slimme meter", dus het is niet slim, om de burger te betalen wat hem toekomt.
B is correct, bedonder de burger ,waar je kan, hij zal het niet weten en anders moet hij "accepteren" want, dikke pech.
En meer panelen leggen zodat je altijd overschot hebt, regel A treed in werking.
C Het systeem is puur te maken via een "Powerwall" en "Windspire" of "windturbine".
"Powerwall" alleen onder voorwaarde te krijgen, voor een "Windspire"of "Windturbine" heb je een vergunning nodig,
En ga je die krijgen? waarschijnlijk niet.
 

Papillon

Diehard Prepper
Net na de zoveelste dreigmail toch maar gebeld, een afspraak op vrijdag middag bleek moeilijk te regelen haha , Dus ik hoor het wel wanneer ze wel kunnen op vrijdag middag ;)
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
De meter wordt nu geplaatst, ben nu online via m'n Goal Zero Yeti 400 en de accu van de laptop, werkt goed, denk alleen dat het niet erg lang zal werken.

Dit is een goede test.
 

Papillon

Diehard Prepper
Nou vrijdagmiddag om 1400 zou er een monteur komen voor het plaatsen van een slimme meter, ik kreeg een dag van te voren nog netjes een sms bericht dat ze de volgende dag komen.
Op vrijdag een uur voor afspraak tijd een telefoontje dat de monteur ziek is. Ik vroeg ok? Is er geen vervanger? Even later werd ik terug gebeld, er komt een vervanger die vlak in je buurt is over 15 min.
Na een uur nog niemand, dus ik bel dat nummer, bij deze monteur was zn dochter zo ziek dat ie er mee naar het ziekenhuis moest, dus kon hij niet komen..

Volgende afspraak staat nu eind Maart. (En weer netjes op vrijdag middag ;) )
 

Papillon

Diehard Prepper
Nou vandaag kwam een vriendelijke monteur langs, die mij begreep en zelf ook een voorstander van de oude meter is, zeker in combi met zonnepanelen op termijn.
Dus dit is de eerste ronde met aansmeren van die slimme meters, en de 2e ronde gaat rond 2020 komen volgens hem.

Dus ik zie het dan wel weer.

Voor nu gewoon lekker mn oude meter die het prima doet ook.
 
Bovenaan