• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

slimme meter

Niels

Mankinds only hope
Nou, even een update vanuit mij.
Ik heb net gebeld met de meter uitwissel firma die voor de netbeheerder werken.
Ik kan een slimme meter weigeren, of hem wel nemen en administratief uit laten schakelen (dit is dus natuurlijk nog niks).
Maar nu komt het... ik kan kiezen voor een conventionele meter, of de oude laten zitten, beide kan!
MAAR zeggen ze, in 2020 (en dat is al snel) zijn "slimme" meters in heel Europa verplicht!
Dus in 2020 moet ik er 1 hebben, en nu kan ik er 1 krijgen, en dan komen de kosten voor mijn eigen rekening.
Nou, voor dat geld maar een paar jaar privacy minder.
Het advies luidde dat ik maar in Africa moest gaan wonen (serieus).
Ze komen ook ALLEEN de meter wisselen. Meteen een 3-fase aansluiting er van maken was ook geen optie, en de oude grondkabel en overige oude meuk blijft ook gewoon allemaal zitten (droevig).
 

Marcov

Prepper goeroe
Volgens Essent.

Wanneer krijgt u een slimme meter aangeboden?
Op grond van Europese afspraken moeten op 31 december 2020 in minstens 80% van de Nederlandse huishoudens de gas- en stroommeters vervangen zijn door slimme meters.
Uw netbeheerder bepaalt wanneer u aan de beurt bent. De slimme meter is gratis, tenzij u zelf verzoekt om hem eerder te plaatsen. In dat geval mag de netbeheerder u ongeveer € 70 in rekening brengen.
 

Roel

Mankinds only hope
Er staat gewoon dat je de slimme meter mag weigeren.
Alleen als meer dan 20% van de mensen de meter zal weigeren heeft Nederland een probleem i.v.m. Europese afspraken.
Met andere woorden, NMP, Not My Problem.:wave:
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Even een update over mijn situatie (zie eerder in dit topic).
Er is eigenlijk geen nieuws. Nooit meer iets gehoord van de Enexis over dit onderwerp. En dat terwijl ik de slimme meter officieel niet geweigerd heb.
Heb alleen aangegeven dat ik daar over wilde nadenken.
Zie dat ik de vorige beloofde update niet meer heb gescheven. De kennisgeving van de afspraak voor 4 april kwam dus een dag van te voren binnen. Dat vond ik wat laat, helemaal gezien ik wist dat de datum al veel langer ingepland stond. Daar heb ik dus een puntje van gemaakt, ik wilde bedenktijd. En blijkbaar krijg ik die nu heel erg lang.:fluit: Ben wel benieuwd of ik nu als weigeraar geregistreerd sta.
Ik werd trouwens wel de hele tijd door de Enexis e.a. benaderd over mijn "weigering" en moest steeds uitleggen dat ik niet weigerde maar een redelijke bedenktijd wilde. En dan kreeg ik toch zomaar weer een brief met een volgende afspraak voor installatie vd slimme meter zonder dat er gecheckt was of ik dat wel wilde. Dus moest ik daar weer achteraan gaan bellen om die afspraken weer af te zeggen. Was een zeer vreemd gebeuren.

Maar de oude meter zit er dus nog steeds in. Ik doe mee met de club @Tanfana :cool:
 

Papillon

Diehard Prepper
Ik krijg ook af en toe brieven dat ik ze moet bellen voor een afspraak. De vorige keer dat er zon mannetje in mijn huis iets ineens moest vervangen begon hij ook,. als je niets te verbergen hebt.. Ik zo pff kerel ze kunnen die dingen hacken en ja ik heb iets te verbergen voor als het in verkeerde handen valt mijn gegevens! Is dat gek? Tja hij had meer verstand van installeren en van bier denk ik dan van privacy.
Ik moet dus officieel nog steeds bellen dat ze die meter komen plaatsen, maar ik vergeet dat steeds.
 

phtvs

Sysop
Admin
Na inmiddels 2 keer in zeven jaar tijd een probleem gehad te hebben met een verkeerde meterstand en alle ellende om dat weer hersteld te krijgen, hebben wij nu een 'slimme' meter. Ik heb ook een kabeltje besteld zodat ik de meter zelf uit kan lezen. Hiermee kan ik de meter ook aansluiten op mijn demotica systeem. Ik heb niet de indruk dat mijn privacy in het geding is. Ik zie alleen maar voordelen. De meterstanden kan ik nu zelf controleren op juistheid, ik kan precies uitlezen hoeveel energie er verbruikt word en doordat het hele spul aangesloten is op de demotica heb ik ook meer controle over mijn energie verbruik.
 

Jasje

Prepper goeroe
Het is niet enkel een kwestie van privacy maar ook de toegenomen afhankelijkheid van "het system". En daar bovenop nog de toegenomen risico's van invloeden van buitenaf. En dan doel ik in dat laatste geval dus nog niet eens op die testen met temperatuur etc..

Maar ik begrijp ook wel de kick van het zelf doorautomatiseren en de prikkel tot energiebewustzijn die het aan kan wakkeren. Ik blijft bij de huidige meter tenzij men kan aantonen dat hij afgeschreven is.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips...ery&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief
 

Richard434

Prepper goeroe
De wet om de slimme meter te verplichten is NIET door de eerste kamer gekomen:
Sinds er gesproken wordt over de mogelijke invoering van de slimme meter woedt er al een hevige discussie over de privacygevoeligheid van het apparaat. Het kabinet wilde de meter in eerste instantie verplicht invoeren, maar in de Eerste Kamer werd hier een stokje voor gestoken. Zij bepaalde dat consumenten de mogelijkheid moet hebben om het apparaat te weigeren.
Bron:
https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/is-de-slimme-meter-voor-iedereen-een-slimme-keus
 

Papillon

Diehard Prepper
Wat mij ook niet zint, is dat ze zelf kunnen bepalen of je meter het nog naar behoren doet. Met dat verzoek sturen ze mij dus ook brieven om te testen of mijn meter nog goed is. Tja de uitkomst laat zich natuurlijk raden.
Dit doet mij denken aan het "ik geef toestemming" Van dossier koppeling van medische gegevens.. Dat was ook zo veilig.. not
 

drent

Diehard Prepper
Mocht je een slimme meter kiezen of moeten laten plaatsen, let dan heel goed op dat je aansuitingen (gas!) goed zijnvastgemaakt, vergeten ringetjes, etc. en dus lekken schijnen nogal vaak voor te komen, storingsdienst is er flink druk mee en behoorlijk pissig over, die meterplaatsers zijn volgens hen nogal slordig/prutsers.
 

petroman

SHTF Expert
Met dat verzoek sturen ze mij dus ook brieven om te testen of mijn meter nog goed is. Tja de uitkomst laat zich natuurlijk raden.

Wat een wantrouwen weer.
Denken ze met je mee, weer niet goed.
A) men kan de meter niet controlere, dat kan alleen het ijkwezen. Je kan zo'n ijking ook zelf aanvragen. Onnodig te melden dat dit geld kost denk ik.
B) je kan ook melden dat het verzoek in orde is mits je dezelfde dan wel identieke, terugdraaiende meter terug krijgt.
C) ook bij vervanging kan je gewoon, kostenloos, melden dat je een ferraris type meter wil hebben.

Dus het enige slimme achter de meter blijf jij !
 

Papillon

Diehard Prepper
Wat een wantrouwen weer.
Denken ze met je mee, weer niet goed.
A) men kan de meter niet controlere, dat kan alleen het ijkwezen. Je kan zo'n ijking ook zelf aanvragen. Onnodig te melden dat dit geld kost denk ik.
B) je kan ook melden dat het verzoek in orde is mits je dezelfde dan wel identieke, terugdraaiende meter terug krijgt.
C) ook bij vervanging kan je gewoon, kostenloos, melden dat je een ferraris type meter wil hebben.

Dus het enige slimme achter de meter blijf jij !

Klopt dat heb je goed waargenomen. Ik ben wantrouwend.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Niels, je kunt de zgn. slimme meter accepteren maar de communicatie module laten uitschakelen. Je hebt dan gewoon een digitale meter maar je geeft zelf de meterstanden door.

Er zijn onderzoeken die aantonen dat niet alle meters veilig zijn m.b.t. de volksgezondheid. Vertel dat je de netbeheerder aansprakelijk stelt mocht blijken dat de meter gevaarlijk is. Leg dit schriftelijk vast via mail of neem je telefoongesprek op. Dan heb je ten alle tijden bewijs.

Mijn meter is twee jaar terug geplaatst maar hij noteert alleen de goedkope stroom. Drie keer heb ik een monteur gevraagd dit op te lossen en de laatste keer zou er een nieuwe meter geplaatst worden. Die drie-fase had de monteur echter niet bij hem. Ik heb zowel netbeheerder als leverancier gemeld dat ik nu geen actie meer onderneem en dat het aan de netbeheerder is een nieuwe meter te komen plaatsen. nog steeds niemand gezien dus betaal ik uitsluitend goedkope stroom nu.:thnx:
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, goed, bij mij is die betreffende dinsdag de onderaannemer van de netbeheerder langs geweest en die wou de meter komen vervangen.
Bij het openen van de meterkast bleek dat ik een oude zekeringenkast had (hoofdzekering van de netbeheerder), en dat zag hij niet zitten.
Hij was met 5 min. weer buiten. Volgens hem moest de hele aansluiting vervangen worden door de netbeheerder.
Ik vind het helemaal prima, en heb het meteen gebeld dat ze er meteen 3 fasen van mogen maken, maar daaraan zijn kosten verbonden...
WHY!? Alle nieuwe aansluitingen in woonhuizen zijn tegenwoordig standaard 3 fasen hier in de omgeving...
Dus ik heb de uitvoerende afdeling van de netbeheerder aangeschreven om aan te geven dat als ze e.e.a komen vervangen
ze er meteen 3 fasen van mogen maken.
Voor de goede orde, mijn groepenkast is daarvoor geschikt, en destijds bewust op geselecteerd.

De meter "administratief" (want dat is mijn optie) uit laten zetten vind ik het zelfde als wel administratief uitlezen.
Ze kunnen het en daar gaat het me om. Steeds meer kunnen ze op momenten dat ik het niet weet, enz...
Maar goed het is energie, en eigelijk geef ik er aan toe. Laat ze ook maar een slimme meter plaatsen.
 

petroman

SHTF Expert
Maar goed het is energie, en eigelijk geef ik er aan toe. Laat ze ook maar een slimme meter plaatsen.

Snap ik niet: waarom geef je toe ? Waarom vraag je geen nieuwe ferarris meter ?
Als je al een nieuwe meter wilt hebben.
Ene die zijn er ook in 3-fase aansluiting.
 

petroman

SHTF Expert
Of wat ik aangeef, nieuwe meter maar de communicatiemodule die hem slim maakt niet laten activeren.

Klopt, maar "men" wantrouwd al dan niet terecht die administratieve handeling van het (de)activeren.
Want geheid wordt , per ongeluk, een verkeerd bestand geladen en wordt ineens je meter wel uitgelezen. En krijg je daar geen bericht van. Verder weet ik niet hoeveel mijn meter terug draait, ik heb gewoon een lagere stand. Een slimme meter registreerd dit wel en al zou je die gegevens met een postduif opsturen dan nog krijg je minder retour dan bij een lagere stand.
 
Bovenaan