• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

slimme meter

petroman

SHTF Expert
of uitgaan dat de ijking klopt die op de meter is uitgevoerd.

Het artikel gaat er juist van uit dat de waardes niet kloppen.

En laten her-ijken kan wel maar op eigen kosten.

Verder sluit in mij bij Arie aan. Zo lang er geen opdruk is richting netbeheerder gebeurt er niets.
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, maar nu denk ik even heel simpel he... Als je nu eens gewoon een tijd lang je eigen meter er achter hangt (in het groepenkast gedeelte).
Je schrijft de standen op en kijkt over een maand weer. Als de afwijking buiten de marge's ligt van de ijking, dan schakel je de netbeheerder in
om onderzoek te laten doen. Je weet dan namelijk zeker dat je de kosten niet hoeft te betalen en een nieuwe meter krijgt.
Moet je alleen even iemand vinden die je een metertje wil lenen voor DIN-rail montage, en kijken of er ruimte voor is in je groepenkast.
Heb je een fototje van je groepenkast (= alles wat boven de meter zit)?
 

petroman

SHTF Expert
Ja en nee.
Dat werkt alleen als je een geijkte meter gaat gebruiken en daar dan een officieel rapport van maakt.
In ieder geval als je de discussie aan wilt gaan met de netbeheerder.
 

Niels

Mankinds only hope
Dan is het dus 'ja'.
Als jij zeker bent van jou zaak weet je dat je geen rekening krijgt.
Een officieel rapport hoeft niet.
Je doet alleen een constatering, en trekt daarna wellicht de meter van de netbeheerder in twijfel.
Hoeveel je eigen meter klopt is jou zaak hoe zeker je zelf wilt zijn.
 

Erny

Last (wo)man standing
In je link veel reacties van mensen die sinds de "slimme" meter een veel hoger verbruik geregistreerd krijgen... en geen gehoor vinden bij hun energieleverancier... Die worden dan ook slapend rijk van al die extra KwH's
Ben wel blij dat ik de oude nog heb hangen.

Leuke quote van één der reactanten:
Meters die te weinig aangeven worden door de energieleveranciers Domme meters genoemd.
:lol:
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Leuke quote van één der reactanten:
Meters die te weinig aangeven worden door de energieleveranciers Domme meters genoemd.

Ikkuh nietuh weten :)

Logisch toch als je miljoenen goedwerkende meters gaat vervangen voor een ander exemplaar, denk aan materiaal en monteurskosten. Co2 uitstoot voor vervoer en afvoer van al die dingen. Dat alles moet toch ergenst van betaald worden....

Wie zegt mij dat er geen sjoemelsoftware in zit, die elke dag een aantal % kwh extra er bij optelt.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb nog een Landis & Gyr draaischijfmeter :p.
Ouder dan mij. Doet prima.

Zo lang ik de boot af kan houden doe ik dat.
Als ik een nieuwe moet verplicht dan plaats ik ook een eigen meter denken ik.
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ja, ik ben ook aan de beurt.
Ik woon in een oud huis met een oude meter. De kast van de hoofdzekering is nog van staal, etc.
Nu kreeg ik van de netbeheerder een brief dat ze de elektra meter en gas meter komen vervangen, of althans een onderaannemer van hen kom dat doen.
Helemaal prima hoor, ik hoop dat ze ook een nieuwe kabel trekken vanuit de weg en die oude teer kabel weg halen waar ik samen met de buurman op zit.
Ook mogen ze er meteen een 3 fasen aansluiting van maken wat tegenwoordig ook de standaard is.
Maar goed, ze willen een "slimme" meter plaatsen. Volgens de brief word deze 6x per jaar uitgelezen, tenzij ik een of ander programma activeer dan is er nog een of andere interactieve shit mogelijk. Dat boeit me niet, althans niet vanuit de netbeheerder, daar bn ik zelf net wat te technisch voor, en zet er liever zelf een pulstelling op ofzo. Maar goed, ik hoef die verbinding met de netbeherder niet. Ik ga dus en brief/mail/postduif sturen of ze bij mij net gewoon een 3 fasen "domme" meter kunnen plaatsen? Z kunnen immers op elk moment van de dag zien hoeveel ik gebruik, enz. Dat zal ze vast niet boeien, mar het gaat steeds verder in de maatschappij met zulk dingen, en van mij hoeft dat niet. Ze hoeven niet te zien hoe laat ik veel gebruik, enz.
Hoe zit dat qua regels tegenwoordig? Ik heb zo'n flauw vermoeden dat ze die "slimme" meter er door willen drukken namelijk.

Edit:
Ik lees nu in aan aanvulling dat ik de slimme meter gewoon mag weigeren.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik lees nu in aan aanvulling dat ik de slimme meter gewoon mag weigeren.

Inderdaad, maar wil je deze later toch dan moet je het zelf betalen.

Als overigens de communicatie tussen de netwerkbeheerder en de onderaannemer net zo goed verloopt als bij mij dan is de kans groot dat als die aannemer komt hij alsnog alleen een slimme meter bij zich heeft, zou ik dus direct naar vragen als hij aanbelt.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb gelukkig direct contact met de onderaannemer volgens de netbeheerder.
Het kan wel zijn dat er iemand van PostNL langs komt om de meterkast te bekijken :p.
 
F

frans81

Gast
Als ik die Vodafone module lostrek of afscherm ! valt er niets meer uit te lezen op afstand :oops: ;) .
Want zo werkt het hier . Het contact verloopt via het Vodafone netwerk :fluit:
 

FKAGB

Prepper goeroe
@Niels, via onderstaande link kun je een lijst downloaden van afgekeurde meters. Zolang je meter nog niet is afgekeurd kun je vervanging tegenhouden.

https://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/overzicht_afgekeurde_elektriciteitsmeters.pdf

Wij hebben een meter uit 1967 maar die is nog niet afgekeurd. Ik verwacht een dezer dagen nog wel iemand op de stoep die het gaat proberen. Na het doorgeven van onze lage meterstanden (iets van 800 kwh voor een 2 persoons huishouden) lag er binnen een paar dagen een brief in de bus dat ze langs zouden komen voor een controle. Wat mij betreft kloppen de standen, al vind ik ze wat aan de hoge kant gezien het feit dat we geen vriezer, tv, of andere apparaten hebben die constant stand-by staan.

Het grote probleem wat betreft het uitschakelen van het kunnen lezen is dat er wel gewoon een meter geplaatst wordt die uitgelezen kan worden, maar dat de netbeheerder belooft het niet te doen. Van wat ik er van meegekregen heb is dat een dom gemaakte slimme meter op afstand weer slim gemaakt kan worden. Als je de mogelijkheid hebt en je ziet geen ander nut voor een nieuwe meter zou ik gewoon kijken of je de meest slimme meter die er is, de draaischijf, kan houden.

@Frans, niet alle meters werken op die manier. Er zijn er ook die via pulsen op het electranet werken, die kun je dus niet afschermen. Recent las ik ook dat die pulsen hoppen van meter naar meter tot aan de wijkkast waar ze dan weer verder gestuurd worden. Jouw gegevens gaan dus ook langs de buren waar ze onderschept en aangepast kunnen worden.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Hoe vinden die "hoppers" de wijkkast ? als ze ook nog langs de buren gaan.
Kijk maar eens in je meterkast. Als je de groepkast hebt dan volg je de kabel naar de hoofdzekering. Vanaf de hoofdzekering gaat er dan een kabel de grond in, en als je dan goed kijkt bij het punt waar de kabel de grond in gaat zie je een kruimelspoor liggen. Het valt niet meteen op maar dat is de bedoeling. Via dit kruimelspoor kan de data de weg vinden..........

Mijn verhaal was een vereenvoudigde versie van de techniek. Feit is wel dat ik mijn hoofdzekering deel met mijn buren. Daar kwam ik achter nadat de netbeheerder bij hen een nieuwe meter ging plaatsen en bij ons aanbelde om de stroom uit te schakelen. Hun data komt dus mijn meterkast binnen en gaat dan verder. In de wijkkast hangt dan de ontvanger. Als ik in staat ben, en dat ben ik wegens te weinig technisch inzicht, hun PLC signaal op te vangen, aan te passen en opnieuw de lijn op te sturen is het dus mogelijk foutieve gegevens door te geven. Het hoppen via de verschillende meters zal er voor bedoeld zijn om het signaal te versterken om betrouwbare communicatie te bewerkstelligen.
 
Bovenaan