• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Slimme meters.

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Als we het uit elkaar trekken dan is het de overheid die de bewuste keuze heeft gemaakt om als Nederland de hoogste belasting te rekenen voor energie. Als we kijken naar gas dan komen we uit op:
Bekijk bijlage 25630
Dus in hoeverre kun je eigenlijk nog uitgaan van energieprijzen als je dit soort tabellen onder ogen ziet?

@martin , tja, van de zotte is dat prijsverschil. Dat zal deels het gevolg zijn van onze verzorgingsstaat-met-gouden-randjes waar vooral Jan Modaal onder gebukt gaat. En wanbeleid natuurlijk.
Wie weet waar het verschil (de helft!) anders naartoe gaat, die mag het zeggen.

Beursprijs vandaag bij Nextenergy
Elektra 0,10 Gas 0,28

Prijs inclusief energiebelasting, inkoopvergoeding en BTW
Elektra 0,27 Gas 1,17

Wel schijnt het zo te zijn dat men in Duitsland weer een aanzienlijk hogere stroomprijs kent. Ik hoorde van zo'n 0,40-0,50 per kWh. In hoeverre dat juist is, is even de vraag.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Als je in plaats van te kijken naar wat je er aan verdient eens kijkt naar wat je bespaart?
Hier staat een systeem met een accu die 8000 gekost heeft. En de verkoop leverde "maar" 800 op dit jaar. En dat was een contract voor een jaar. Een vast bedrag, maar dit jaar weer naar de spotmarkt. Dus dat ga ik niet evenaren. MAAR, als ik kijk naar wat ik minder verbruikt heb wordt het een ander verhaal. Ik heb een inkoop van 29% Dus mijn rekening is 2/3 minder dan zonder de panelen EN ik heb 61% verkocht. Je moet niet vergeten dat alle leveranciers geld willen verdienen. Jij werkt ook niet voor niets. Het is echter de kunst om die te vinden die het beste bij jou past. Netwerkbeheer kosten en een toeslag op de verkochte Megawatt krijg je overal voor je kiezen. Bekijk het ls een bespaarmodel en niet als een verdien model. Want om er echt aan te verdienen zijn wij te kleinschalig bezig.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Het is allemaal vooropgezet plan. Waarom anders adverteerde de energiemaatschappijen met zonnepanelen en warmtepomp zaken.

Toch handig iemand anders z'n stroom voor het maximum verkopen. En nee die opgewekte stroom komt niet voorbij het transformator huisje bij jou in de straat / buurt, van slijtage / transportkosten is dus geem spraken.
Zodra iedereen over gaat op stroom: autoladen, verwarmen, koken, douchen... zal de stroomprijs gigantisch meer gaan kosten, vanwege een nader te verzinnen senario.
Dat is mede de reden dat accu's nu nog niet interresant worden gemaakt, maar pas later over een tijdje. Dan heeft de energie-maatschappij een goede verkoop babbel om die dingen door de consument te laten aanschaffen waardoor zezelf nog minder kosten hebben, en dus nog meer winst.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Het is allemaal vooropgezet plan. Waarom anders adverteerde de energiemaatschappijen met zonnepanelen en warmtepomp zaken.

Toch handig iemand anders z'n stroom voor het maximum verkopen. En nee die opgewekte stroom komt niet voorbij het transformator huisje bij jou in de straat / buurt, van slijtage / transportkosten is dus geem spraken.
Zodra iedereen over gaat op stroom: autoladen, verwarmen, koken, douchen... zal de stroomprijs gigantisch meer gaan kosten, vanwege een nader te verzinnen senario.
Dat is mede de reden dat accu's nu nog niet interresant worden gemaakt, maar pas later over een tijdje. Dan heeft de energie-maatschappij een goede verkoop babbel om die dingen door de consument te laten aanschaffen waardoor zezelf nog minder kosten hebben, en dus nog meer winst.
@joepmeloen
Of het een vooropgezet plan Is dat lijkt me niet.
dat een maatschappij aan het kijken hoe ze zoveel mogelijk kunnen verdienen begrijp ik ook nog.

maar het waardeloze is dat als je 3000 kwh gebruikt zonder zonnepanelen dat je dat dan 750 euro per jaar kost ecxl vastrecht enz.
gooi je 2000 kwh op je dak dan moet je 1000 inkopen alleen kost die dan weer 33% duurder.
oftewel.
400 euro betaal je dan voor de 1000 kwh, daarbovenop betaal je minimaal 10 euro pm aan lasten en wat hogere netwerk kosten met als gevolg dat je panelen nog maar ongeveer 100 euro per jaar opleveren.

tja.

we weten allemaal hoe het in NL gaat.
hou je wat geld over dan wil elke instantie in het land dit zsm afpakken.
 

martin

Mankinds only hope
Toch handig iemand anders z'n stroom voor het maximum verkopen. En nee die opgewekte stroom komt niet voorbij het transformator huisje bij jou in de straat / buurt, van slijtage / transportkosten is dus geem spraken.
Zodra iedereen over gaat op stroom: autoladen, verwarmen, koken, douchen... zal de stroomprijs gigantisch meer gaan kosten, vanwege een nader te verzinnen senario.
Dat is mede de reden dat accu's nu nog niet interresant worden gemaakt, maar pas later over een tijdje. Dan heeft de energie-maatschappij een goede verkoop babbel om die dingen door de consument te laten aanschaffen waardoor zezelf nog minder kosten hebben, en dus nog meer winst.

Het zit volgens mij iets genuanceerder in elkaar.

Er zijn energieleveranciers (te veel bedrijven om op te noemen)
En zijn netbeheerders waar ik een mooi plaatje ven heb. (ik ben lui)
1705951844723.jpeg
En er is 1 landelijke netbeheerder en dat is:
TenneT

Die hebben allemaal een eigen rol, en een eigen belang.

Die leverancier heeft maar 1 doel en dat is maximaal geld verdienen.
Die 2e heeft als doel om te zorgen dat de infrastructuur een beetje op orde blijft.
En die 3e is gewoon een overheidsorgaan die zorg moet dragen dat het transport van o.a. het hoogspanningsnet het uit zal houden.

En het is de overheid die het zo nodig vond om te privatiseren. (en dat is weer een compleet andere discussie)

Het grootste hiaat (in mijn ogen) is dat de verkoopprijs van energie compleet niet in verhouding staat met de inkoopprijs. Het gevolg hiervan is dat je eigenlijk nooit meer kan uitrekenen of iets wel of niet (financieel) rendabel is.

Een accu is nooit, nooit, echt waar, nooit rendabel als we uit zouden gaan van de kostprijs van energie.
De reden dat je het alsnog zou kunnen afwegen is omdat die verkoopprijs niks meer te maken heeft met de oorspronkelijke energieprijs.

Een mogelijk wat kromme vergelijking is het spoelen van een WC met zuiver drinkwater versus het aanleggen van een 2e spoelwater systeem. Omdat de prijs van water nog wel redelijk in verhouding staat met de kostprijs is het voor iedereen wel duidelijk dat het niet rendabel is om het te splitsen.
Stel dat water 1 euro de liter zou kosten dan zou binnen 1 week iedereen wel om zijn om anders om te gaan met drinkwater en zou men heel snel gaan werken met een 2e spoelwater systeem in je huis.

Het is maar net hoe een land zijn begroting op orde denkt te krijgen.
Linksom of rechtsom zal er voor bepaalde zaken betaald moeten worden.

Het is erg makkelijk om te zeggen "waarom zijn in land X de kosten van openbaar vervoer zoveel lager"
Dat komt omdat de overheid van dat land het belangrijk vind om deze kosten kunstmatig laag te houden. En dat geld zal dan weer ergens anders vandaag komen, of men zal op andere zaken weer minder geld besteden.

Maar ik dwaal nogal af van de oorspronkelijke opmerking

Ik ga in ieder geval mee in @logan1202 zijn kijk op de zaak.

Gewoon kijken naar de situatie hoe deze op het moment is. En als er een manier is wat kan resulteren in een besparing dan hier gewoon voor gaan.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Als je nu eens de "slachtoffer kaart" in je zak steekt en jezelf niet meer zielig vind omdat iedereen je geld wil afpakken nu je zonnepanelen hebt en in plaats van te klagen een oplossing zoekt. Dus je verdient je panelen niet in 5 jaar terug. Maar je bespaart al die tijd wel geld. Dat is dan wel geen plus maar toch zeker wel minder min. En als ik het zo lees lijkt het wel of je duizenden euro's binnen harkte ermee die ze nu van je af pakken.
Dat salderen gaat verdwijnen, dus je kan janken wat je wilt. Het blijft niet.
Door een 2e EAN aan te vragen kan je van de ene aanbieder stroom kopen terwijl je aan een andere, die een betere prijs geeft je stroom terug leveren. Dit is buiten Nederland al heel normaal. En dat zal in Nederland ook normaal worden, verkoop van je opgewekte stroom. En hoe de prijzen zich gaan ontwikkelen is in een glazen bol kijken. Maar dat de leveranciers dit al langer zien aankomen en er nu nog een slaatje uit proberen te slaan is zeker. En ook de vrije markt is niet zalig makend. Door de EU regels zijn er landen die hun eigen stroom duurder terug kopen van de markt waaraan ze moeten leveren. En de stroom is het goedkoopst als iedereen levert en niemand afneemt. Dit soms tot negatieve prijzen tot gevolg. En daar kan je als aanbieder dan mooi mee stunten on de laatsten zonder panelen aan jou zijde te krijgen.
 

martin

Mankinds only hope
Door een 2e EAN aan te vragen kan je van de ene aanbieder stroom kopen terwijl je aan een andere, die een betere prijs geeft je stroom terug leveren.

Als je een goede relatie hebt met een buurman/vrouw/dinges dan zou je hier ook een stap kunnen maken.
Dan gaat de een voor een variabel/uur contract, en de ander voor een vast contract.
En dan afhankelijk van de situatie stroom aanbieden aan de buur, of stroom afnemen van de buur.
Het blijft een beetje gerommel in de marge, maar het zal zonder meer lucratief zijn. (maar het is wettelijk niet toegestaan)
zie
https://www.mijnaansluiting.nl/veelgestelde-vragen-over-een-extra-meetpunt
Voor de details
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@logan1202

iets te simpel verhaal voor mij.
overheid zegt neem panelen, investeer en de terugverdientijd is 5/6/7 jaar.
je mag salderen.

en ja.
dat salderen eraf gaat begrijp ik, heb ik minder moeite mee.

ik heb hooguit moeite met het feit dat je moet betalen om terug te leveren, tot wel 20 a 30 euro per maand.
maar oke, dan gaan we betalen.

en dan komt het foefje dat je tarieven nog verder verhoogd worden als je panelen hebt.

terugverdientijd is dan ineens 25 jaar ofzo.

mijn investering levert nu 100 euro per jaar op.

hoi.

noem het een slachtofferrol, dat boeit me totaal niet.
ik zie het nog gebeuren dat als je met je aygo tankt je 1 euro per liter betaald.
en sta je met je Volvo bij de pomp dat je 3 euro per liter moet betalen.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
mijn investering levert nu 100 euro per jaar op.

Je maakt een rekenfout.
Wat je vermoedelijk over het hoofd ziet is het directe verbruik.
Als jij in de zomer (of tijdens een zonnige dag) je vaatwasser en/of wasmachine laat draaien dan kom je dat verbruik niet meer tegen in je gegevens.

Ik hoor ook vaak van mensen met zonnepanelen dat ze ineens verbaasd zijn dat het verbruik nu ineens lager is dan het uitgangspunt in het verleden. Ze vergeten dat je het verbruik overdag (en tijdens zon) niet meer kan zien, ook niet met een slimme meter.
(je kunt het wel zien als je de opbrengst zou bijhouden van de omvormer versus verbruik/teruglevering van de slimme meter)

En laten we ook niet vergeten dat we het doen voor het milieu
(haha, ik maak een grap, we doen het alleen maar voor onze portemonnee)

Kijk eens naar je verbruik (doe die test in maart) over 1 week
Zet daarna je omvormer 1 week uit en kijk nogmaals naar je verbruik
Ik gok dat je hem niet 1 week uit zal laten staan.
 

PBear

Mankinds only hope
Je maakt een rekenfout.
Wat je vermoedelijk over het hoofd ziet is het directe verbruik.
Als jij in de zomer (of tijdens een zonnige dag) je vaatwasser en/of wasmachine laat draaien dan kom je dat verbruik niet meer tegen in je gegevens.

Ik hoor ook vaak van mensen met zonnepanelen dat ze ineens verbaasd zijn dat het verbruik nu ineens lager is dan het uitgangspunt in het verleden. Ze vergeten dat je het verbruik overdacht (en tijdens zon) niet meer kan zien, ook niet met een slimme meter.
(je kunt het wel zien als je de opbrengst zou bijhouden van de omvormer versus verbruik/teruglevering van de slimme meter)

En laten we ook niet vergeten dat we het doen voor het milieu
(haha, ik maak een grap, we doen het alleen maar voor onze portemonnee)

Kijk eens naar je verbruik (doe die test in maart) over 1 week
Zet daarna je omvormer 1 week uit en kijk nogmaals naar je verbruik
Ik gok dat je hem niet 1 week uit zal laten staan.

Een mogelijkheid om het eigen verbruik van door je zonnepanelen opgewekte stroom wat gunstiger te benutten, is een tidschakelklok (liefst met domotica bestuurbaar) tussen de koel en/of vrieskast te schakelen, zodat die alleen overdag ,zoveel mogelijk tijdens de zonne uren aanslaat.
De meeste apparaten zijn voldoende geïsoleerd om tijdens de nacht koel genoeg te blijven. Eventueel zet je z'n thermostaat een paar graadjes lager ter compensatie.

In mijn Duitse huisje heb ik geen netaansluiting. Als ik daar tijdens de zomerdagen ben, kan de koelkast alleen overdag aan als mijn zonnepanelen voldoende stroom opwekken. Toch lukt het dan om de spullen in het vriesvak continue bevroren te houden.
Voor de minder zonnige dagen bewaar ik daar ook een paar PET flessen gevuld met water (ijs) en wat koelaccu's in, die dan ook weer van pas komen als ik met bederfelijke waar op reis ga.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@martin

wij verbruiken zeer weinig, al jaren.
we verbruiken 1000 kwh en ik hou om die reden 1300 a 1400 kwh over waar ik weinig aan heb tegenwoordig,

electrische auto kunnen we niet betalen en die kan geen caravan sleuren
 

phtvs

Sysop
Admin

:premium:

Kabinet wil bij jou thuis wasmachine uitzetten: ’Nare smaak van in mijn mond’​

De Actieagenda Netcongestie van Jetten toont nu dat ook anderhalf miljoen huishoudens geraakt kunnen worden: door duurdere stroom tijdens piektijden en met op afstand uit te schakelen wasmachines en warmtepompen in de woning. Het plan om de stroom voor alle huishoudens voortaan soms duurder te kunnen maken, stuit op fel verzet.
https://www.telegraaf.nl/financieel...machine-uitzetten-nare-smaak-van-in-mijn-mond

Dat Jetten ze niet allemaal op een rijtje heeft wist ik al, maar hij gaat nu nog een stapje verder...
 

martin

Mankinds only hope
genoeg voorbeelden of?

Ik heb de vervelende eigenschap om alles letterlijk te nemen en ook nog op die linkjes te klikken

Als ik op de linkjes klinkt dan kom ik eerder uit op een vorm van koppelverkoop.
ik lees bijvoorbeeld op de eerste link:
1706038343550.png
Dus je krijgt 100 euro korting als je iets via een partner koopt.
Tja, ik zie dat niet als promotie maar als een slimme manier op die eerste doelstelling van het bedrijf (zoveel mogelijk geld verdienen) te verwezenlijken.

Het actief promoten van iets ziet er in mijn ogen iets anders uit, maar het is inderdaad wel wat twijfelachtig dat je aan de ene kant als energiebedrijf zoveel mogelijk belang hebt met stroomlevering, aan je aan de andere kant ook nog wat probeert mee te pakken van een stuk provisie door zogenaamde "groen" over te komen. (want de beeldvorming dat ze goed bezig zijn, zal ook wel een rol spelen)

Maar ik ken iemand die het veel beter kan uitleggen als ik:



we verbruiken 1000 kwh en ik hou om die reden 1300 a 1400 kwh over waar ik weinig aan heb tegenwoordig,

Overweeg een airco en kijk hoe je deze kunt inzetten om het wat comfortabeler te maken. Want ik snap je punt wel dat je straks 5 cent / kilowatt terug krijg terwijl je er 30 cent voor moet betalen als je het uit het net trekt. Als die saldering er af is gaat het helaas weer een andere rekensom worden.

Dat Jetten ze niet allemaal op een rijtje heeft wist ik al, maar hij gaat nu nog een stapje verder...

Tja, toen ik dat draadje startte over de energiechaos had ik het zo extreem niet eens verwacht. Het is eigenlijk onbegrijpelijk hoe incapabel je moet zijn om wel een energietransitie te willen starten, maar niet te begrijpen dat ons netwerk daar helemaal niet geschikt voor is.

https://www.preppers-shelter.nl/threads/de-elektrische-energie-chaos-van-2022.5375/

Maar blijkbaar lopen wij als preppers altijd een paar jaar vooruit op de realiteit.
 
Bovenaan