• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Slimme meters.

petroman

SHTF Expert
Als je echt veel overhoud nadat je zelf helemaal voorzien bent van elektriek kan je ook een laadpaal aan huis installeren en daarvoor geld vangen.
Buurmensen laden hun elektrieke wagen op bij jou tegen een schappelijk tarief.
 

martin

Mankinds only hope
Als je echt veel overhoud nadat je zelf helemaal voorzien bent van elektriek kan je ook een laadpaal aan huis installeren en daarvoor geld vangen.
Buurmensen laden hun elektrieke wagen op bij jou tegen een schappelijk tarief.

Hoewel ik zonder rekenmachine sterk de indruk heb dat dit nooit rendabel kan zijn ga ik het toch even verder uitwerken.

Laten we even de rekensom maken.

Laadpaal kost (ongeveer) 2000 euro inclusief aanpassingen in de meterkast en wat kabelwerk naar de muuraansluiting.

(jaja, het zal ook wel voor 1000 euro kunnen als je het allemaal zelf zou aanleggen of samen met buurman en buurman maar laten we uitgaan van reële getallen)
en ik hou om die reden 1300 a 1400 kwh over waar ik weinig aan heb tegenwoordig,

dus stel je doet niks dan krijg je 0,05 * 1400 = 70 euro
Stel je zou het kunnen aanbieden voor 0,30 aan een paar mensen in de regio. En stel je zou het voor elkaar krijgen (wat heel lastig zal zijn) om het in 50% van de gevallen rechtstreeks te gebruiken. Dus op zonnige dagen mag je komen laden, in de avond en tijdens bewolking niet. Dan kom je (gokje) uit dat je op 5% van de tijd mogelijk die laadpaal zou kunnen gebruiken. Maar laten we net doen of dat probleem er vrijwel niet is en dat we alsnog die paal in 25% van de gevallen zouden kunnen aanbieden (dat gaat nooit lukken als je 10Kw per laadbeurt zou rekenen maar laten we net doen of we gek zijn en gewoon doorgaan met de rekensom)

Dus stel dat je dan toch heel die 1400 kwh gaat verkopen voor 6 keer het bedrag wat je van die energieleverancier gaat krijgen dan kom je uit op 350 euro / jaar een maximale rendement van 100% (wat compleet onmogelijk is) en zou je die paal na 6 jaar hebben terugverdient.
Maar aangezien je nooit op die 100% uit zal komen en eerder op 10% dan ben je na 60 jaar wel goed bezig. Dus nee, ik zou het niet doen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Overweeg een airco en kijk hoe je deze kunt inzetten om het wat comfortabeler te maken. Want ik snap je punt wel dat je straks 5 cent / kilowatt terug krijg terwijl je er 30 cent voor moet betalen als je het uit het net trekt. Als die saldering er af is gaat het helaas weer een andere rekensom worden.
@Hermanusb , wat @martin noemt dat is zeker niet slecht. Koop je een single split airco van 3,5 kW dan kan je daar een half huis mee verwarmen.

Een Mitsubishi HI 3,5 ZSX airco heeft een rendenent van SCOP 5,1. Met iedere twee kWh van €0,05 spaar je 1 m3 aan gas van €1,16 uit. Kijk eens naar jouw gasverbruik. 85% daarvan is (doorgaans) voor verwarming.

Stel dat je 1800 m3 verbruikt per jaar, dan betaal je voor verwarming 0,85*1800*€1,16=€1774,80 aan gas.
Voor dezelfde warmte zou je zo'n (0,85*1800)*2*€0,30=€918 betalen via een airco.
En, haha, tegen jouw €0,05 per kW slechts €153.
Realistisch, scheelt jou dat bijna €800 per jaar, en in de zomer houd je tegen een schijntje het huis koel.

Met twee van die airco's kan je het huis best verwarmen (tenminste, hier lukt het). Leg je zelf aan, dan is het binnen 4,5 jaar volledig terugverdiend. Neem je iets goedkopere airco's dan binnen 3 jaar denk ik.
En daarna is het netto winst.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
de woningbouw wil geen airco aan het huis.

dat is het dilemma.
Dat is waar, dat schreef je eerder. Er bestaan ook Monoblock Airco's die alleen een binnendeel hebben en twee luchtopeningen naar buiten. Die zijn wellicht redelijk onzichtbaar van buiten en zonder schade herstelbaar te plaatsen, in een glas-vervangend wandpaneel bijvoorbeeld. https://www.chillair.nl/airconditioning/monoblock-airco/

Of zoiets als dit, met een pijpje op het dak... https://www.bouwmagazine.nl/warmtepomp-zonder-buitendeel-7-kw/
 

JJ&A

Diehard Prepper
de woningbouw wil geen airco aan het huis.

dat is het dilemma.

Even kijken of je rechten hebt om het wel te doen, de woningstichting kan we meer willen.
Ook in Nl worden de zomers steeds warmer en kunnen ze de ontwikkelingen niet tegen houden.
Vraag het programma de rijdenderechter om advies, of rechtshulp.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
terugverdientijd is dan ineens 25 jaar ofzo.

mijn investering levert nu 100 euro per jaar op.

hoi.

noem het een slachtofferrol, dat boeit me totaal niet.
Natuurlijk snap ik dat je je inde zak gescheten voelt. En terecht. Alle beloftes worden gebroken. Maar dat is niets nieuws. Van het kwartje van Kok tot het zoet van Balkenende wat nog moet komen. Maar klagen heeft ook geen nut.
Je kan in je grot blijven zitten klagen dat het vuur te klein is of je gaat hout sprokkelen.
Er zijn forums met mensen met het zelfde probleem. Een kennis stapte weer over omdat er een andere 12 Euro minder in rekening bracht voor terug leveren. Een accu zou een mooie oplossing zijn voor je, maar als ik lees wat je verbruikt verdien je die nooit terug. ( zelfs niet als Europa de helft voor je betaald) En misschien is het zelfs goedkoper om de stekker er gewoon uit te halen en je verlies te nemen.
Simpel gezegd, maar ik kan niet zien wat voor "problemen" er bij jou nog meer spelen. Ik kan alleen een welgemeend advies geven wat misschien wel kant nog wal raakt omdat ik er helemaal naast zit met wat ik denk dat er speelt.
Zelfde met een airco. Dat zou werken als deze off-grid aangesloten is op je panelen. Maar een warme woonkamer als de zon niet schijnt is ook wel lekker, of s'nachts een koele slaapkamer.
Hier is een aanbieder die een "accu" aanbied. Dus voor een vast bedrag per jaar slaat hij de stroom voor jou op en die kan je dan gebruiken in de winter. Dus dan heb je behalve het vast recht, geen kosten. Tenzij je meer verbruikt dan je opwekt. Haakje is dat na een jaar het "overschot" weg is.
Er komen andere manieren als het salderen verdwijnt, dus misschien is het wel gewoon even door de zure appel heen bijten.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Het enige wat mij stoort is dat ze mensen met panelen hogere tarieven laten betalen.
beheerskosten verhogen.

terwijl de buurman zonder panelen minder betaald voor tarieven EN beheerskosten.
daar gaat een deel van mijn overschot heen.

wat me stoort is het hogere tarief voor een kuub gas.
wtf heeft dat met mijn zonnepanelen temaken?

volgens mij moet er deze week gestemd worden in de tweede of eerste kamer over deze salderings regeling.
althans over het afschaffen daarvan.
 

petroman

SHTF Expert
Beste @Hermanusb ,
Ik denk dat je 2 dingen kan doen:
1) net als je buurman geen panelen nemen dus de zaak afkoppelen.
2) zorgen dat je geen overschot hebt.

Dan heb je geen kopzorgen en blijft je hart en bloeddruk beter functioneren. Aan de rest kan je weinig veranderen tenzij je een leverancier vind die je niet "nept".


ps als je die vind geef het dan gerust hier door ;-)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
ps als je die vind geef het dan gerust hier door ;-)
Ik denk dat velen uit het oog verliezen dat het commerciële bedrijven zijn met aandeelhouders en winsten die daarheen moeten.

Als je een eerlijker leverancier wilt, moet je het zoeken in de coöperaties. Daarvan ben je lid. Winsten worden teruggeleverd of aan een doel besteed waar je in een vergadering over meebeslist. Als ik een lid zich laat aanmelden bij mijn energie-coöperatie, krijg ik een bonus, niet de directeur ;)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Als je een eerlijker leverancier wilt, moet je het zoeken in de coöperaties. Daarvan ben je lid. Winsten worden teruggeleverd of aan een doel besteed waar je in een vergadering over meebeslist. Als ik een lid zich laat aanmelden bij mijn energie-coöperatie, krijg ik een bonus, niet de directeur ;)
En daar wordt misschien wel de oplossing voor je probleem aangedragen. Hoeft niet maar het zou kunnen. Een persoonlijk bericht naar @Stuudje met de vraag waar en wat is het zeker waard.
 

PBear

Mankinds only hope
En daar wordt misschien wel de oplossing voor je probleem aangedragen. Hoeft niet maar het zou kunnen. Een persoonlijk bericht naar @Stuudje met de vraag waar en wat is het zeker waard.

Het kan de moeite waard zijn, te onderzoeken om zelf zo'n energie coöperatie op te zetten, voor het geval er in de buurt er nog geen is.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Je hoeft zelfs niks op te zetten(tenzij je goed bent in organiseren,communicatie en wetgeving, er komt nogal wat bij kijken hoor)
Er zijn meer dan 700 kleine energiecoöperaties in Nederland, alleen in de kop van Noord-Holland is er weinig te vinden, verder zijn ze goed verspreid.

energiecooperaties.png
 

Erny

Last (wo)man standing
Dat hele proces inzake de "slimme meter" is zo gehaast opgedrongen dat er geen goed onderzoek is gedaan, de aanbieders van de huidige "niet zo slimme meters" zijn lekker binnengelopen en degenen die dit gelobby'd hebben zijn er ook niet armer van geworden.
Bij installatie van die dingen was al duidelijk dat ze niet deugden.
En nu blijkt, zoals verwacht, dat weggegooid geld te zijn want er is ook nog eens niet gekeken naar de lange termijnplanning.
:oops:

Moeten ze nu weer wat nieuws ontwikkelen, gaat weer iemand flink rijk van worden etc etc. Tja...
Dat was te voorspellen. Wat een sof zeg... :lol:
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat het wat genuanceerder is.

Vroeger toen het leven simpel was en de bakker aan huis kwam was de energie in handen van de overheid.
Deze overheid vroeg dan aan de NUON /KIWA etc. om een meter te ontwikkelen die iets meet en 30jar mee gaat.
Maar ze leefden niet goed *

Het volk koos een andere overheid die voor diversiteit en concurrentie was want dan werd alles goedkoper.
Het ziekenfonds verdween en alles werd goedkoper (kuch)
Er kwamen energiebedrijven en de energie werd goedkoper (kuch)
Er kwam ..... mag je zelf invullen.

Zon en sterren staan nu anders en er is een nieuw tijdperk aangebroken.
Dus klagen heeft geen zin.
Want de iluminatie gaan regeren.

* het dorp - Sonneveld
 
Bovenaan