• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Steampunk energie opwekken voor de preppunkers! Stirlingmotor!

Enki

Survivor
Het zijn leuke speeltjes en indien juist toegepast zijn ze zeker wel nuttig (de Zweedse marine gebruik ze in de duikboten), maar als het plan is om er thuis energie mee "op te wekken" dan wil ik je alvast condoleren. Er is pas ook weer een bedrijf op de fles gegaan wat hier al ruim 10 jaar mee bezig was. Ook een ander bedrijf wat aan de combinatie pelletskachel (geperste houtkorrels) plus stirlingmotor voor stroom werkte, is stilletjes verdwenen. Het is gewoon niet interessant genoeg of te complex om betrouwbaar en betaalbaar te kunnen maken.

Als je zelf aan het bouwen gaat en kunt lassen, dan is een houtvergasser heel veel interessanter om te maken. De werking daarvan is ook gewoon bewezen en je kunt er tenminste bruikbare hoeveelheden energie uit halen :)
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Het zijn leuke speeltjes en indien juist toegepast zijn ze zeker wel nuttig (de Zweedse marine gebruik ze in de duikboten), maar als het plan is om er thuis energie mee "op te wekken" dan wil ik je alvast condoleren. Er is pas ook weer een bedrijf op de fles gegaan wat hier al ruim 10 jaar mee bezig was. Ook een ander bedrijf wat aan de combinatie pelletskachel (geperste houtkorrels) plus stirlingmotor voor stroom werkte, is stilletjes verdwenen. Het is gewoon niet interessant genoeg of te complex om betrouwbaar en betaalbaar te kunnen maken.

Als je zelf aan het bouwen gaat en kunt lassen, dan is een houtvergasser heel veel interessanter om te maken. De werking daarvan is ook gewoon bewezen en je kunt er tenminste bruikbare hoeveelheden energie uit halen :)
@Enki , natuurlijk, het verleden heeft wel laten zien dat er genoeg alternatieven zijn want anders zou het meer worden gebruikt. De stirlingmotor bestaat al lang, en ooit werd het wel voor zwaardere toepassingen gebruikt maar toerentalveranderingen zijn niet eenvoudig te realiseren en het vermogen blijft beperkt.

De gein die ik erin zie, is dat het voor het opladen van een powerbankje of smartphone geschikt kan zijn, terwijl ik gestoofde rat knaag in de plaggenhut, bij het schijnsel van een Petromax clone waarop het zit. Prep-steampunk!
Techniek heeft sowieso mijn interesse, en ik probeer graag wat uit. Niet vanuit de verwachting om enorme rendementen te behalen. Maar de gedachte om dan niet lang aan een @$&!&# handcrank te moeten draaien, speelt wel mee😁
De een sjort in het zweet aan een zelfremmende handcrank overbrenging, en de ander leunt met een borreltje achterover voor het haardvuur😉

Misschien kan jij wat over houtgasgeneratoren schrijven in een apart draadje? Het is zeker interessant omdat op het houtgas o.a. verbrandingsmotoren kunnen draaien. De smerigheid (creosoot) wel even wegdenkend, maar het biedt voordelen.

Toch vraag ik mij af of een stirlingmotor niet een apart plekje verdient. Namelijk daar waar toch al hitte is en alleen beweging (generator) op de plek zelf (als extra) gewenst is. Zit je aan een open haard bijvoorbeeld, dan heb je de warmte daarvan sowieso, en snort er aan de achterzijde een sterlingmotor dan is de electriciteit die het opwekt meegenomen.
Het dingetje van de Chinees is daarvoor te fragiel, maar met de ondernemingszin als van die Engelsman, en een nuchter Hollands gevoel voor verhoudingen😉, zou een slagje keiner best nuttig zijn.
 

Enki

Survivor
Het probleem met de stirling motor en de open haard is dat zodra je een nuttige hoeveelheid energie aan dat vuur weet te onttrekken met de stirling motor, je rookgassen dusdanig afkoelen dat de schoorsteen vol met troep komt te zitten, hij slecht trekt en je vuur niet lekker meer brandt e.d.; Een vuur geeft een bepaalde hoeveelheid energie af (afhankelijk van de brandstof en hoeveelheid zuurstof e.d.), die energie is deels nodig om het vuur in stand te houden. Ga je met een stirling motor proberen die energie te "stelen", dan krijg je andere problemen.

Het zijn uiteraard leuke speeltjes en het is fascinerend om het vlammetje van een waxinelichtje een motortje te laten zien aandrijven, maar ik zie niet hoe het ooit een bruikbaar nivo aan energie kan onttrekken die niet op andere manieren veel efficienter te onttrekken is.

Wil je beweging en hitte? Waarom geen stoom-generator dan? (Veel meer steampunk dan een steam engine wordt het niet toch?) :D

Wil je een powerbank opladen met je vuurtje? Een zonnepaneeltje is efficienter.

Lassen moet ik nog eens leren en dan wil ik zeker wel eens een houtgasgenerator bouwen in een schuurtje bij de bunker; voor als het ooit zo ver zou komen dat we die serieus als BOL nodig hebben en de diesel na een half jaar op is, maar ik weet er momenteel nog niet genoeg over om een heel topic over te openen :)

De stirlingmotor is absoluut een gaaf ding, maar vanuit prep-oogpunt zie ik ze persoonlijk niet als nuttig. Natuurlijk staat het je geheel vrij om daar anders over te denken en lees ik graag meer over je post-SHTF steampunk rat-kebab tent! ;)
 

RockyFlats

Ruttaan
Het probleem met de stirling motor en de open haard is dat zodra je een nuttige hoeveelheid energie aan dat vuur weet te onttrekken met de stirling motor, je rookgassen dusdanig afkoelen dat de schoorsteen vol met troep komt te zitten, hij slecht trekt en je vuur niet lekker meer brandt e.d.; Een vuur geeft een bepaalde hoeveelheid energie af (afhankelijk van de brandstof en hoeveelheid zuurstof e.d.), die energie is deels nodig om het vuur in stand te houden. Ga je met een stirling motor proberen die energie te "stelen", dan krijg je andere problemen.
Het is altijd een "trade off". Mijn gedachte is meer om het te gebruiken met een open vuur zoals die Engelsman deed, of naast het kousje van een druklamp of boven een olievlam. De hitte direct boven een vlam verwarmt anders alleen de omgeving en voor het opstijgen van verbrandingsgassen van een open vlam volstaat een lagere temperatuur m.i. ook.
Het zijn uiteraard leuke speeltjes en het is fascinerend om het vlammetje van een waxinelichtje een motortje te laten zien aandrijven, maar ik zie niet hoe het ooit een bruikbaar nivo aan energie kan onttrekken die niet op andere manieren veel efficienter te onttrekken is.
Op kleine schaal, uit nagenoeg iedere brandstof direct elektriciteit produceren? Je ziet dat zelfs het stirlingmotortje van €20 al bruikbare elektriciteit levert. Net voldoende voor een radio, ok, maar toch... Of een peltier element efficiënter werkt, vraag ik mij af.
Wil je beweging en hitte? Waarom geen stoom-generator dan? (Veel meer steampunk dan een steam engine wordt het niet toch?) :D
Dat is wel weer zo, maar klappende ketels, ketelsteen, frequent water bijvullen en zompige vloerbedekking van alle condens, is natuurlijk ook weer zowat. Toegegeven, een stoomketeltje groter dan die Wilesco speelgoed dingetjes, zou natuurlijk wel heel erg leuk en lekker zijn.
Wil je een powerbank opladen met je vuurtje? Een zonnepaneeltje is efficienter.
In de nacht schijnt de zon in China, en waar jij zit soms helemaal niet, toch? In de winter heeft een zonnepaneel niet zo'n geweldige opbrengst, maar brandt er wel een vuurtje. Beide kunnen benutten, is dan niet slecht, kan ik mij voorstellen. Het is een extra optie, als de zon niet schijnt.
Lassen moet ik nog eens leren en dan wil ik zeker wel eens een houtgasgenerator bouwen in een schuurtje bij de bunker; voor als het ooit zo ver zou komen dat we die serieus als BOL nodig hebben en de diesel na een half jaar op is, maar ik weet er momenteel nog niet genoeg over om een heel topic over te openen :)

De stirlingmotor is absoluut een gaaf ding, maar vanuit prep-oogpunt zie ik ze persoonlijk niet als nuttig. Natuurlijk staat het je geheel vrij om daar anders over te denken en lees ik graag meer over je post-SHTF steampunk rat-kebab tent! ;)
Ik zie een beperkt nut. Na een EMP zou het weleens interessanter kunnen worden want solarcontrollers smeulen dan misschien...
 

RockyFlats

Ruttaan
Zomaar een ideetje..
een peltier element geeft aan zijde warmte af die je kwijt wilt. Gebruik dat om de sterling motor te laten draaien en je hebt een 2-in-1 oplossing.
@phtvs , het warmte-verpompen met een peltier element kost wel stroom. Gebruik ik daar weer de stroom van de stirlingmotor voor en zou ik dan nog wat overhouden, dan ben ik wel in een klap schatrijk!

Ik ben even weg... even naar het octrooibureau😁

Stroom overhouden zal er niet bij zijn, en ook geen kiet spelen. Zouden zowel het peltier element als de stirlingmotor eindeloos blijven draaien, dan is dat een pepertuüm mobilae, en helaas onmogelijk.

Warmte die we kwijt willen die pompt een stirlingmotor zelfstandig al weg... Het is een warmtepomp. Geen peltierelement nodig😉

Het is interessante materie...
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Beste Preppsteampunkers,

Ik ben altijd puber gebleven, en voor preppers voor wie dat ook opgaat, nog het volgende.
Energie opwekken met een stirlingmotor is geinig, maar er zijn ook andere manieren (via beweging) zoals met stoom zoals @Enki noemde, en met de handcrank van @Henk88.

Ik stuitte op een Chinese webshop met werkelijk prachtige miniatuurmotoren waarvan enkele van een dynamo zijn voorzien. Een serieuze oplossing voor stroomproductie in een crisis vormt het natuurlijk niet.

Maar voor wie er pret in heeft om zichzelf in gedachten de telefoon ermee te zien opladen aan de keukentafel, heeft het vast veel humor-nut😉

Ontdek (naast sterling motoren on-topic😁) ook straalmotoren en stoommachines!
View more posts from @Smurfs 88 Store. #AliExpressFeed
https://a.aliexpress.com/_EHBpdox
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Mensen, in mijn enthousiasme zie ik in de kleine stirling motoren een beperkt nut voor mechanische stroomopwekking. Voor iets grotere maar nog relatief kleine vermogens, stel zo'n 10-20W, zie ik dat ook kleine verbrandingsmotoren een alternatief kunnen zijn voor het met de hand draaien aan een dynamo.
Voordat ik er wellicht een apart draadje aan wijd, zie ik deze enkele post als zijsprongetje, voor het mechanisch opwekken van kleine elektrische vermogens, hier als vergelijk toch als zinvol en on-topic.

Kijk bijvoorbeeld eens naar dit mini generatortje.
Screenshot_20230722-172017.png
Het is geschikt voor mengsmering-benzine, geeft zo'n 20W aan vermogen en verbruikt volgens opgave zo'n 120 ml benzine per uur. Voor hetzelfde geld heb je ook een simpele 1000W benzinegenerator, maar het venijn gaat hem dan in het verbruik zitten, als je maar weinig watts nodig hebt.
Screenshot_20230722-172103.png
Nu heb ik een 2,2 kW benzinegenerator, maar zet ik die aan voor slechts 20W om een paar batterijen of telefoon op te laden dan kost mij dat 400 ml per uur (zie hieronder). Het kleine generator'tje is voor die kleine vermogens dus meer dan driemaal zo efficiënt. Als iedere liter benzine telt, dan kan het voor kleine vermogens zinvol zijn.
upload_2017-1-15_22-51-25.png
Dit staat natuurlijk los van het gebruik van zonnepanelen, die zeker mijn eerste keus zouden zijn, maar als de zon niet schijnt...

Hieronder nog de gegevens van die 2,2 kW benzinegenerator:
https://www.preppers-shelter.nl/thr...ik-via-een-buffer-accu.2513/page-2#post-44729
 

RockyFlats

Ruttaan
Mijn stirling-generator kwam vandaag aan.
Wat een leuk apparaatje is dat. Ik heb het meteen uitgeprobeerd met wat ethanol van de action, en het werkt prrrrima.

Zelfs met het kleinste vlammetje draait het al, en wekt het al voldoende stroom op voor de bijgeleverde LED.
Ik probeerde het hier uit in het toilet "na een algehele netstroom uitval", letterlijk het pikkedonker dus, en kon zelfs lezen bij het opgewekte LED-licht.
Echt, geloof mij, voor die €20,67 heeft iedere technisch geïnteresseerde prepper zo'n dingetje nodig!
IMG_20230724_121115~2.jpg

Bij een kleine vlam levert het 3V en ietsje groter dan is ook 4,2V geen enkel probleem. Opladen van 18650 li-ion batterijen zou dan in principe kunnen, en kleine apparaten die op 2 of 3 AA of AAA batterijen werken zou het kunnen voeden.

Misschien wordt dit wel de eerste Meshtastic-module-generator. Zenden op een kaarsenvlam, als het amperage voldoende is natuurlijk.
Voor een radio'tje zal het al snel voldoende stroom geven vermoed ik.
Het loopt ook zo rustig en zonder herrie dat ik mij voor kan stellen dat het best een behoorlijke levensduur heeft.

Het zou erg leuk zijn als jullie er ook schik in zouden hebben om ermee te experimenteren! Het is een apart draadje waard, waarin we elkaar kunnen verrassen met wat we ermee doen!

Screenshot_20230724-113855.png

Kom, wie doet er met mij mee, voor die twee tientjes?!👍
 

phtvs

Sysop
Admin
Zo'n ledje brand al als je een scheet laat. Bij 1,8v en 20mA geeft het licht. Een 18650 opladen doe je met 4,2v en 1A. Gaat je niet lukken met een sterling speelgoedje.
 

PBear

Mankinds only hope
Mijn stirling-generator kwam vandaag aan.
Wat een leuk apparaatje is dat. Ik heb het meteen uitgeprobeerd met wat ethanol van de action, en het werkt prrrrima.

Zelfs met het kleinste vlammetje draait het al, en wekt het al voldoende stroom op voor de bijgeleverde LED.
Ik probeerde het hier uit in het toilet "na een algehele netstroom uitval", letterlijk het pikkedonker dus, en kon zelfs lezen bij het opgewekte LED-licht.
Echt, geloof mij, voor die €20,67 heeft iedere technisch geïnteresseerde prepper zo'n dingetje nodig!
Bekijk bijlage 24883

Bij een kleine vlam levert het 3V en ietsje groter dan is ook 4,2V geen enkel probleem. Opladen van 18650 li-ion batterijen zou dan in principe kunnen, en kleine apparaten die op 2 of 3 AA of AAA batterijen werken zou het kunnen voeden.

Misschien wordt dit wel de eerste Meshtastic-module-generator. Zenden op een kaarsenvlam, als het amperage voldoende is natuurlijk.
Voor een radio'tje zal het al snel voldoende stroom geven vermoed ik.
Het loopt ook zo rustig en zonder herrie dat ik mij voor kan stellen dat het best een behoorlijke levensduur heeft.

Het zou erg leuk zijn als jullie er ook schik in zouden hebben om ermee te experimenteren! Het is een apart draadje waard, waarin we elkaar kunnen verrassen met wat we ermee doen!

Bekijk bijlage 24884

Kom, wie doet er met mij mee, voor die twee tientjes?!👍

Ik heb enkele jaren geleden een Stirlingmachientje aangeschaft. Gewoon uit nieuwsgierighrid en voor de lol. Daar zat geen generatortje aan, maar het draait al als je hem boven op een kop warme koffie of chocomel zet. En nog vrij lang ook.
Ik zou een paar magneetjes op het vliegwiel kunnen lijmen en het langs een koperspoel kunnen laten draaien.
Dan kan het ook enige eleltriciteit opwekken. Maar dat zou hooguit in de milliwatts kunnen lopen, lijkt me.
 

RockyFlats

Ruttaan
Leuke gadget dat wel. Waar brandt dat vlammetje op? Kun je daar ook niet gewoon een theelichtje neerzetten?
Dat zal zeker lukken, en probeer ik straks uit. Ik doe nu een verbruiksmeting en die laat ik even doorlopen. Een uur op 13 gram bio-ethanol zou mij niet verbazen... In dat geval 16,5 ml per uur en zou dan 60 uur op een litertje zijn. Ik ben benieuwd...

Er werden twee ledjes meegeleverd. Eentje met wit licht en hier nu de rgb-kleurenled die voortdurend van kleur verandert. Nu Timmermans' rood, alvast passend bij Timmermanilla!😁
2023-07-2413.50.30303642785460229401.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Nu 60 minuten aan de gang en het ding loopt nog prima. Het verbruik is nu alvast beter dan 17,05 ml/uur en meer dan 58,65 uur op een liter bio ethanol. Eens kijken wat het uiteindelijk wordt...
2023-07-2414.16.325971262713046133194.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik heb enkele jaren geleden een Stirlingmachientje aangeschaft. Gewoon uit nieuwsgierighrid en voor de lol. Daar zat geen generatortje aan, maar het draait al als je hem boven op een kop warme koffie of chocomel zet. En nog vrij lang ook.
Ik zou een paar magneetjes op het vliegwiel kunnen lijmen en het langs een koperspoel kunnen laten draaien.
Dan kan het ook enige eleltriciteit opwekken. Maar dat zou hooguit in de milliwatts kunnen lopen, lijkt me.

Leuk @PBear . Zit er op het vliegwiel geen sleufje voor een elastiekje? Je zou dan een elektromotortje stroom kunnen laten opwekken. Doe dan met jouw stirlingmotortje mee, en laat eens zien wat het kan!?
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik doe nu een verbruiksmeting en die laat ik even doorlopen.

Ik denk dat je er veel meer warmte instopt dan nodig is. Als PBear hem kan laten draaien door warme chocomelk dan kan die van jou ook vast met minder warmte voldoende ronddraaien. Probeer dat eerst maar, want 1 liter ethanol per uur is fors.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik denk dat je er veel meer warmte instopt dan nodig is. Als PBear hem kan laten draaien door warme chocomelk dan kan die van jou ook vast met minder warmte voldoende ronddraaien. Probeer dat eerst maar, want 1 liter ethanol per uur is fors.
Een uur lang draaien op de vulling van het brandertje had circa 17 ml/uur betekend. En dat is meer dan 58 uur op een liter.

De werkelijkheid is veel mooier want het machientje stopte zojuist, na 116 minuten continu te hebben gedraaid op 27,77 vol - 14,38 leeg = 13,39 g ethanol. Dat is 13,39/0,79 = 16,95 ml ethanol.

Dat is 8,77 ml/uur!

Dat is 114 uur draaien op een enkele liter ethanol! Vier dagen plus 18 uur achtereen.

Het ledje doofde na zo'n 110 minuten, en brandde tot zo'n 95 minuten nog helder, waarna dat afnam. Dus minimaal 95 minuten met een heldere LED, en dat is nagenoeg vier dagen lang op een liter.
Nu is het ook weer niet de grootste LED, maar lezen in het donker lukt ermee.
 
Bovenaan