• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Steampunk energie opwekken voor de preppunkers! Stirlingmotor!

martin

Mankinds only hope
Kijk bijvoorbeeld eens naar dit mini generatortje.

Ik bewonder je enthousiasme en het delen van je ervaringen.
Een dikke plus.
Maar na het drinken van een shotje azijn kom ik toch op het punt uit dat het qua praktisch nut niet veel zal kunnen betekenen.
Dat is uiteraard alsnog geen probleem want het is zeer leerzaam en een hobby moet niet per definitie nuttig zijn.
Ik vergelijk het met "het leven". Het heeft relatief gezien geen nut, dus dan maar zo leuk mogelijk maken.

Als we kijken naar de opbrengst van 1 liter brandstof versus energie (Watt) dan kom je (in mijn ogen) op dit moment uit op een aggregaat.
De kleinste die ik zo snel tegen kom is er eentje van 700 Watt met een 40CC motor

https://lockhurst-winkel.nl/produkt...ie-benzine-generator-40cc-aggregaat-800-watt/

Stel dat je per ongeluk boven op een geiser zou leven of naast een vulkaan dan is zo'n stirlingmotor wel heel nuttig. Als je het moet voeden met brandstof dan is het in mijn ogen niet meer zo praktisch tenzij je de brandstof zelf zou kunnen maken d.m.v. plantaardige olie. Maar zelfs dan nog zou je met een druklamp zoals de petromax veel meer lichtopbrengst kunnen creëren dan de brandstof gebruiken voor opwekking energie en deze dan weer om te zetten naar licht. Ik weet niet of @petroman dit ooit in een post heeft uitgewerkt? (ik dacht het wel, maar ik kan het zo snel niet terugvinden).

Als je op marktplaats een oude grasmaaier op benzine zou kunnen vinden en hier een wasmachinemoer op zou aansluiten dan kom je denk ik aardig in de buurt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik bewonder je enthousiasme en het delen van je ervaringen.
Een dikke plus.
Maar na het drinken van een shotje azijn kom ik toch op het punt uit dat het qua praktisch nut niet veel zal kunnen betekenen.
Dat is uiteraard alsnog geen probleem want het is zeer leerzaam en een hobby moet niet per definitie nuttig zijn.
Ik vergelijk het met "het leven". Het heeft relatief gezien geen nut, dus dan maar zo leuk mogelijk maken.
Dat, is 80% van het nut. Gewoon leuk is het, om het te zien werken. Het genereert elektriciteit, en hoewel het niet veel is, doet het dat en het is beperkt bruikbaar. Het is weinig maar welllicht voldoende voor een radio'tje, en is dan een uitkomst als je verder niets anders hebt, toch?

Niet te onderschatten is misschien ook het psychologische effect.

Stel je een SHTF voor waarin niets meer functioneert, behalve op batterijen maar die zijn leeg. Echt helemaal niets beweegt meer vanzelf. Behalve de zweetdrupppels natuurlijk, en de druppels aan de neus van ome Krelis...😆

Met de gehele familie jammerend en beraadslagend rond het kaarsje op de keukentafel...😫
is er een machine die het nog prima doet. En dat is het stirlingdingetje dat staat te ronken en vroliijke Chinese muziek laat horen uit de radio, van de enige zender die het waarschijnlijk nog doet...😁
Als we kijken naar de opbrengst van 1 liter brandstof versus energie (Watt) dan kom je (in mijn ogen) op dit moment uit op een aggregaat.
De kleinste die ik zo snel tegen kom is er eentje van 700 Watt met een 40CC motor

https://lockhurst-winkel.nl/produkt...ie-benzine-generator-40cc-aggregaat-800-watt/
Voor piepkleine vermogens hebben die echter een rendement van nagenoeg niets. Neem ik 5W af van mijn 2,2 kW benzinegenerator dan kost miij dat 0,4 liter benzine per uur. Nu levert dat stirling-generatortje nog lang geen 5W, maar ik vermoed dat het veel efficiënter is dan een benzine-generator teruggerekend naar wat het wel levert.
Stel dat je per ongeluk boven op een geiser zou leven of naast een vulkaan dan is zo'n stirlingmotor wel heel nuttig. Als je het moet voeden met brandstof dan is het in mijn ogen niet meer zo praktisch tenzij je de brandstof zelf zou kunnen maken d.m.v. plantaardige olie. Maar zelfs dan nog zou je met een druklamp zoals de petromax veel meer lichtopbrengst kunnen creëren dan de brandstof gebruiken voor opwekking energie en deze dan weer om te zetten naar licht.
Mijn gedachte is meer, om warmte die anders niet merkbaar verdwijnt te gebruiken. Plaats ik de kop bijvoorbeeld op een centimeter naast de kous van een Petromax druklamp, dan kan ik mij niet voorstellen dat het branden in de kous aanmerkelijk zou worden beïnvloed.

Wel is er natuurlijk slagschaduw van het kleine machientje, maar daarin laten we gewoon die irriitante neef zitten😉
Goed mogelijk, dat de stralingswarmte voldoende is om het te laten draaien. En dan is het en licht en een beetje elektriciteit.
Misschien dat @petroman inderdaad iets zinnigs kan zeggen over de invloed op het branden van het kousje?

Ook, functioneert het wellicht boven een gewone olielamp, in de stroom hete afvoergassen die sowieso geen licht meer geven? Iets om uit te proberen...
Ik weet niet of @petroman dit ooit in een post heeft uitgewerkt? (ik dacht het wel, maar ik kan het zo snel niet terugvinden).

Als je op marktplaats een oude grasmaaier op benzine zou kunnen vinden en hier een wasmachinemoer op zou aansluiten dan kom je denk ik aardig in de buurt.
Het blijft dan een relatief zware (ook ongeregelde) generator, in relatie tot de afname van kleine vermogens. Zo'n mini benzinegeneratortje is dan waarschijnlijk efficiënter:
Screenshot_20230724-234108.png
En, is ook niet voor niets, maar spaart wel kostbare benzine...
 

Henk88

Diehard Prepper
@RockyFlats, ik vind het een leuk idee en ik vond ook iemand die een 5 watt versie heeft gemaakt, voldoende om een smartphone op te laden.
Youtube filmpje van 5W sterling generator
Een leuk apparaat maar wel vrij groot en inefficiënt. Het belangrijkste nadeel vind ik echter van de sterling generators maar ook de kleine benzine generators die je noemt is dat je afhankelijk bent van brandstof die je extern moet inkopen tenzij je naast een olieveld woont.

Wellicht is een kleine windmolen een betere optie als je naast zonnepanelen passief energie wilt genereren. Ik heb zelf deze 5 volt windturbine maar ik zie ook ideeën voor een grotere windturbine die verplaatsbaar is zodat je geen vergunning nodig hebt. Zoals bijvoorbeeld het idee gebaseerd op stof hieronder. Het zou interessant zijn als je bijvoorbeeld een 200 watt pedaalgenerator kan maken waar je eventueel de pedalen kunt verwisselen met een soort windvaan zoals het plaatje hieronder. Je zou dan op de donkere dagen in December 200-400 Wh extra kunnen genereren met een combinatie van wind en pedaalenergie, dat is een noemenswaardige hoeveelheid stroom waarmee je een vriesbox of een computer van stroom kunt voorzien. Met 400 Wh kun je zelf een liter water koken op inductie in combinatie met een omvormer die daarvoor voldoende stroom kan leveren. Wellicht dat ik dit idee verder uitwerk in een apart topic op een later moment.
windgenerator.png
Mijn 5V USB windturbine
wind-turbine.jpg
Linkje naar de hierboven genoemde opvouwbare windturbine met meer informatie en een video: http://nilsferber.de/micro-wind-turbine
 

RockyFlats

Ruttaan
@RockyFlats, ik vind het een leuk idee en ik vond ook iemand die een 5 watt versie heeft gemaakt, voldoende om een smartphone op te laden.
Youtube filmpje van 5W sterling generator
Een leuk apparaat maar wel vrij groot en inefficiënt.
Hee, dat is een leuk filmpje @Henk88 . Groot is het inderdaad, maar het werkt. Ik zie dat het 40 g/h verbruikt voor 5 Wh kennelijk (stel 40/0,53=75,5 ml). Denk ik dan aan mijn 2,2 kW generator die dan zo'n 400 ml benzine verbruikt, tegenover die 75,5 ml vloeibaar gas, dan is dat laatste wel veel efficiënter (even grofweg). Voor een behoorlijk deel zit die grotere efficiëncy dan in een "minder oversized" zijn denk ik, maar evengoed is dat toch iets om rekening mee te houden. Weet ik van tevoren dat ik langdurig kleine vermogens wil opwekken dan zet ik mijn kaarten het beste niet alleen op een benzine slurpende 2,2 kW generator.
Het belangrijkste nadeel vind ik echter van de sterling generators maar ook de kleine benzine generators die je noemt is dat je afhankelijk bent van brandstof die je extern moet inkopen tenzij je naast een olieveld woont.
Dat is zeker zo, en voorraden zijn ook maar beperkt. Ik ben geen doemdenker, maar voel me meer een optimist in mijn neiging en gedachte om een voorraad zo lang mogelijk te kunnen rekken. Uitgaan van "worst case" (geen nieuwe aanvoer) is dan wel het veiligst. Omdat we de optie wel hebben, denk ik dat het prima is om ook generatoren op brandstof te hebben en gebruiken, tot "het op is".
Wellicht is een kleine windmolen een betere optie als je naast zonnepanelen passief energie wilt genereren.
Dat vind ik ook een prima idee. Ik heb er ook al jaren eentje... in de doos. Het probleem hier is een beetje dat er teveel bebouwing is rondom om het optimaal te laten draaien. Zou het er eenmaal om gaan spannen, dan is dat wel het moment om het te plaatsen. Zo hoog en in het zicht, zou het nu alleen de lachspieren kietelen denk ik, en voortijdig versleten raken.
Ik heb zelf deze 5 volt windturbine maar ik zie ook ideeën voor een grotere windturbine die verplaatsbaar is zodat je geen vergunning nodig hebt. Zoals bijvoorbeeld het idee gebaseerd op stof hieronder. Het zou interessant zijn als je bijvoorbeeld een 200 watt pedaalgenerator kan maken waar je eventueel de pedalen kunt verwisselen met een soort windvaan zoals het plaatje hieronder.
Op zich, vind ik het wel een mooi idee. Een enkele hoogwaardige generator die met de hand/benen en de wind gevoed kan worden. Zoiets universeels is dan meer iets voor onderweg lijkt me, zoals de handcrank die je noemde. Tenminste, om bij windstil weer telkens op de nok van het dak wat te gaan fietsen, is ook weer zowat. Met helm en scherfvest ook nog, want men schiet ons anders zo van het dak, om onze #@$&! voorraden.😉
Je zou dan op de donkere dagen in December 200-400 Wh extra kunnen genereren met een combinatie van wind en pedaalenergie, dat is een noemenswaardige hoeveelheid stroom waarmee je een vriesbox of een computer van stroom kunt voorzien.
We nemen er dan toch het beste twee. Of jij blijkt toch mijn buurman, en ik ben dan degene met de windmolen op het dak, en jij bent degene die ... trapt?😉
Met 400 Wh kun je zelf een liter water koken op inductie in combinatie met een omvormer die daarvoor voldoende stroom kan leveren. Wellicht dat ik dit idee verder uitwerk in een apart topic op een later moment.
Dat zou wel mooi zijn, en zie ik dan graag tegemoet! Interessant is het onderwerp, en zeker ook met bijvoorbeeld de efficiënte dynamo's die @martin al eens aanhaalde (die, met meer magneten dan tanden en kiezen in een mond).
Mooi ding!
Bekijk bijlage 24907
Linkje naar de hierboven genoemde opvouwbare windturbine met meer informatie en een video: http://nilsferber.de/micro-wind-turbine
Geniaal! Mooi vind ik naast het portabele, dat zo'n verticale as turbine de wind uit alle richtingen benut. Mijn windturbine-in-de-doos is een conventionele met drie wieken, en draait vanzelf wel "in de wind". Maar, door alle bebouwing en bomen zijn het al snel draaiwinden en windvlagen die het minder efficiënt maken dan die verticale windmolen. Oom Ali komt vast wel met een Chinese versie...😉
 

phtvs

Sysop
Admin
dat je afhankelijk bent van brandstof die je extern moet inkopen tenzij je naast een olieveld woont.

Dat hoeft toch helemaal niet?

Zo'n sterling motortje kan prima draaien op een alcohol brandertje.

th.jpg

of de zelfgemaakte van een cola blikje

DIY_Beverage-can_alcohol_burner.jpg

Nu ben ik van mening dat als je alcohol gaat stoken je deze het best zelf kunt consumeren, maar het leuke in dit geval is dat je de voorloop beter niet kunt drinken omdat dit methanol is. Laat die methanol nu precies bijzonder geschikt zijn om zo'n alcohol stove te laten branden.

Dus allemaal snel naar de stookwinkel voor een keteltje..
https://www.stookwinkel.nl/beginnen-met-stoken/zelf-alcohol-stoken
 

Henk88

Diehard Prepper
@RockyFlats, ik zou zo'n windturbine zelf nadrukkelijk gebruiken als backup. Zo'n ding monteren op het dak van je huis kan vaak niet vanwege vergunningen en het ding zal ook flink slijten. Maar als backup oplossing in de tuin als een soort tijdelijk object zoals een parasol lijkt het me wel interessant. Zeker als je het ding ook kan inzetten als pedaalgenerator. Je gebruikt de turbine dan enkel als het flink waait en dan is de plaatsing ook minder belangrijk.

@phtvs, je hebt gelijk dat je zelf alcohol kunt stoken maar toch is dat best een gedoe en je hebt ook bepaalde grondstoffen nodig zoals gist die misschien lastig verkrijgbaar zijn tijdens een SHTF. Ook is zelf alcohol stoken boven de 15% formeel illegaal. Wat mij betreft zijn zonnepanelen de beste basisoplossing voor stroom en dan een wind of pedaalgenerator als backup. De techniek van een elektromotor is relatief eenvoudig en je hebt geen brandstoffen nodig om energie op te wekken behalve misschien een boterham met pindakaas maar dat prep ik toch al.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ook is zelf alcohol stoken boven de 15% formeel illegaal

Klopt, maar in de praktijk wordt er niet gehandhaafd zolang je het goedje niet verkoopt. Daarnaast denk ik dat bij een shtf de douane wel iets anders aan het hoofd heeft. Mijn opa heeft zo'n beetje heel zijn leven heerlijke whiskey en jenever gestookt en nooit last gehad van overijverige handhavers. En toch stond opa erom bekend dat hij heerlijke zelfgemaakte borreltjes schonk op verjaardagen en feestjes 🤣
In een situatie dat sterke drank op raakt, is het een perfect ruilmiddel naast de meer praktische toepassingen zoals (wond)ontsmetting, reiniging en dorstlessing.
 

RockyFlats

Ruttaan
@Henk88 , @phtvs , ehhh, haha, wat ben ik enorm blij dat ik niet de enige ben die weleens "schijnbaar minder on topic" kan posten. Anderen kunnen dat dus ook, meen ik soms waar te nemen!😁 Maar, leuk en onderhoudend is het😉
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een constructie gezien met een ketting.

Doordat er aan de rechterkant de ketting kronkelde was deze zwaarder en word de ketting naar beneden getrokken. Dit is dan een oneindige werkende loop, tenzij de zwaartekracht generator... zal zo nog eens een poging doen om er een filmpje van te vinden, daar mijn beschrijving niet veel zeggend is.

Edit:
Heb wel deze gevonden. Beetje als gravity-lamp... of dr ouderwetse klokken met gewichten (peertjes).



En natuurlijk de breurram of ram-pomp, met een beetje ingenering zou je een tank boven je huis vol kunnen pompen met water en deze leeg laten stromen door een rad. Om de snelheid constant te houden zou je een overschot aan water moeten oppompen. Water dat naar beneden komt weer opvangen in een bak net als het water dat de breurram uitsputtert... weet niet of dit ook op kleine schaal werkt voor een vijfer / waterval in de zen tuin.

Nou goed, ik kan het niet vinden, waarschijnlijk secret overheid technologie... dus heb ik effe m'n telefoon-tekenkunsten vertoond.

De circles zijn wielen of tandwielen, blauwe lijn is de ketting. Omdat rechts zwaarder is zal de ketting daar "vallen" en blijft deze oneindig door draaien omdat de ketting "gevoed" word door huh zichelf vanuit de linkerkant. Klein dynamootje en denk dat je oneindig licht heb...
Om rekening mee te houden is dat de ketting overal even zwaar is. De wieltjes of tandwielen soepel lopen en genoeg er rechts genoeg gewicht is om de ketting zichzelf voort te duwen of eigenlijk trekken?

20230726_113632.jpg20230726_113632.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
heb ooit een constructie gezien met een ketting.

Doordat er aan de rechterkant de ketting kronkelde was deze zwaarder en word de ketting naar beneden getrokken. Dit is dan een oneindige werkende loop, tenzij de zwaartekracht generator... zal zo nog eens een poging doen om er een filmpje van te vinden, daar mijn beschrijving niet veel zeggend is.
Het idee is wel een aardige, maar het gaat helaas niet werken. Een oneindig draaiend iets zou je alleen kunnen vinden waar er geen wrijving is, en zelfs in de ruimte zijn er nog gas- en stofdeeltjes die afremmen. Zou zoiets wel hebben bestaan, dan zou er ook geen energie aan kunnen worden onttrokken omdat dat weer een afremmen/weerstand zou inhouden.
Edit:
Heb wel deze gevonden. Beetje als gravity-lamp... of dr ouderwetse klokken met gewichten (peertjes).


Dat gewicht aan een generator werkt wel, maar het is eenmalig. Valt de klok van tante Sjaan op de teen dan is die ook maar een keer blauw. Tenzij tante het ding telkens weer op de schoorsteenmantel tilt. Uit het raam ermee! Het zou wel als batterij kunnen fungeren. Hijs overdag met zonnestroom de kliko tegen de gevel omhoog, en in de avond genereert het ding afdalend stroom😉
En natuurlijk de breurram of ram-pomp, met een beetje ingenering zou je een tank boven je huis vol kunnen pompen met water en deze leeg laten stromen door een rad. Om de snelheid constant te houden zou je een overschot aan water moeten oppompen. Water dat naar beneden komt weer opvangen in een bak net als het water dat de breurram uitsputtert... weet niet of dit ook op kleine schaal werkt voor een vijfer / waterval in de zen tuin.
Dat is ook een prima manier om energie op te slaan. Til zaken die massa hebben simpelweg omhoog, en "laat ze via een generator weer vallen". Je moet er wel eerst de energie voor opbrengen dus helemaal gratis is het niet. Maar wel een soort "batterij".

Zwaartekrachtsenergie Ez (Joule) = massa (kg) x gravitatieversnelling g (9,81m/s^2) x hoogte (m). Stel dat je 1000 liter water met zonne-energie 10 meter hoger in een bak op het dak pompt. Je hebt dan 1000 x 9,81 x 10 = 98100 Joule aan potentiële energie opgeslagen. Watt is Joule/seconde. Zou je daaruit door verval via een "rad en dynamo" wrijvingsloos en verliesvrij stroom kunnen opwekken dan zou je een 5 watts lampje gedurende 98100/5 = 19620 seconden = 7,55 uur lang kunnen laten branden. Door alle wrijvingsverliezen en omzettingsverliezen zal het eerder zo'n 4 uur zijn denk ik, maar evengoed...
Of het dak het uithoudt, zo'n extra ton aan belasting is dan gelijk een test😉
Nou goed, ik kan het niet vinden, waarschijnlijk secret overheid technologie... dus heb ik effe m'n telefoon-tekenkunsten vertoond.

De circles zijn wielen of tandwielen, blauwe lijn is de ketting. Omdat rechts zwaarder is zal de ketting daar "vallen" en blijft deze oneindig door draaien omdat de ketting "gevoed" word door huh zichelf vanuit de linkerkant. Klein dynamootje en denk dat je oneindig licht heb...
De wrijving gooit roet in het eten. Zonder dat zou de ketting rond blijven draaien nadat je er een zwieper aan geeft, maar helaas... er is altijd wrijving.
Ook zonder wrijving zou de vlieger niet opgaan want energie afnemen is immers ook een vorm van verlies uit "het kettingsysteem" dat dan tot stilstand zou komen
Om rekening mee te houden is dat de ketting overal even zwaar is. De wieltjes of tandwielen soepel lopen en genoeg er rechts genoeg gewicht is om de ketting zichzelf voort te duwen of eigenlijk trekken
 

RockyFlats

Ruttaan
Om rekening mee te houden is dat de ketting overal even zwaar is. De wieltjes of tandwielen soepel lopen en genoeg er rechts genoeg gewicht is om de ketting zichzelf voort te duwen of eigenlijk trekken?
Om de een of andere reden kon ik in de vorige post niets meer typen, dus dit stukje even herhaald. Heb je een enkele katrol met een enkele open ketting terwijl rechts de meeste ketting hangt, dan beweegt de katrol inderdaad rechtsom. In het plaatje rust het bovenste deel van de ketting echter al op de bovenste rechter katrol, net als de klok van tante Sjaan op de schoorsteenmantel. En alle lagere delen rusten ook weer ieder op katrollen. Er is dus geen "trekkracht rechtsom" door de grotere kettingmassa rechts.
Maar stel je ook voor, dat er voor iedere kettingschakel die naar beneden komt er ook weer een omhoog moet worden gehesen. Er zit dus geen winst in dit "systeem", helaas. En sowieso is het een wetmatigheid dat energie niet vanzelf ontstaat. Het moet ergens vandaan komen. Valt de klok van de schoorsteenmantel dan is dat potentiële energie die eenmalig in kinetische (bewegings) energie en een blauwe teen wordt omgezet. Het herhaalt zich niet automatisch😁
 

RockyFlats

Ruttaan
Als je op marktplaats een oude grasmaaier op benzine zou kunnen vinden en hier een wasmachinemoer op zou aansluiten dan kom je denk ik aardig in de buurt.
@martin , hierboven oordeelde ik misschien te snel. Een kleine benzinemotor van tuingereedschap zou inderdaad bruikbaar kunnen zijn voor wie een zuinige generator wil bouwen voor kleine vermogens.

Ik heb nog wel een klein kettingzaagje en een oude bosmaaier die ik zou kunnen ombouwen. Om er een stabiele spanning uit te halen is wel uitvogelen, maar misschien probeer ik het eens.

Met bijvoorbeeld 100-200 W afname in gedachten, zijn die motoren (doorgaans 22-49 cc) nog wel aan de te zware kant. Een tweetakt motortje van circa 10-15 cc zou m.i. mooi zijn, maar waar wordt zoiets in gebruikt?


Nog even een waarschuwing voor wie er een klein stirlingmotortje heeft: nieuwsgierige ik dacht dat het kapje dat in de vlam steekt m.b.v. schroefdraad vast zit. Het stak aan het uiteinde ietsje omhoog toen het prima liep, en ik dacht het mooier horizontaal te kunnen plaatsen. Ik haalde het eraf en zag dat het met drie siliconen O-ringen geklemd zat. Na het terugplaatsen liep het motortje niet meer zo goed.😆 Alles is heel, geen slijtage en er is niets geforceerd dus het terugplaatsen van het kapje zal gewoon beter moeten. Maar evengoed: pas op met dat kapje, en laat het met rust...😁
 

RockyFlats

Ruttaan
Mijn oma had een klok die zo werkte, elke dag moest je een keer aan de gewichtjes trekken. Ik heb spijt dat ik die niet meegenomen heb na haar overlijden, eigenlijk best leuk zo'n klok.
@joepmeloen , vanaf €30-40 heb je vast een goed werkende van de kringloopwinkel. Ik heb er al twee en genoeg is genoeg, maar leuk is het. Een klok op een sterlingmotor zou wel leuk steampunk zijn, maar geinig is het gewoon om te zien dat die gewichten van zo'n oude klok het werk doen. Zwaartekrachtsenergie!
Voordeel is, dat klokken al enkele jaren niet meer "in" schijnen te zijn, dus lage prijzen...
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@joepmeloen , vanaf €30-40 heb je vast een goed werkende van de kringloopwinkel. Ik heb er al twee en genoeg is genoeg, maar leuk is het. Een klok op een sterlingmotor zou wel leuk steampunk zijn, maar geinig is het gewoon om te zien dat die gewichten van zo'n oude klok het werk doen. Zwaartekrachtsenergie!
Voordeel is, dat klokken al enkele jaren niet meer "in" schijnen te zijn, dus lage prijzen...

Nog heter... beter, een horloge...
 

marzman

Diehard Prepper

phtvs

Sysop
Admin
Is dit niet handiger/efficiënter?

Dat werkt idd met een peltierelement. Ik ben daar een tijd geleden mee aan het testen geweest om te zien of ik de warme kant kon gebruiken om iets te verwarmen en de koude kant om iets te koelen. Het bleek niet erg efficiënt te zijn, maar het werkt wel.

Bij zo'n lantaarn werk je in feite andersom omdat je het element gaat verwarmen om stroom op te wekken. Mischien kun je de koude kant van het element dan ook gebruiken om een koelkastje te maken.
 
Bovenaan