• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Steampunk energie opwekken voor de preppunkers! Stirlingmotor!

RockyFlats

Ruttaan
Dat werkt idd met een peltierelement. Ik ben daar een tijd geleden mee aan het testen geweest om te zien of ik de warme kant kon gebruiken om iets te verwarmen en de koude kant om iets te koelen. Het bleek niet erg efficiënt te zijn, maar het werkt wel.

Bij zo'n lantaarn werk je in feite andersom omdat je het element gaat verwarmen om stroom op te wekken. Mischien kun je de koude kant van het element dan ook gebruiken om een koelkastje te maken.
@phtvs , net als een STIRLING MOTOR😉 is een peltier element inderdaad een warmtepomp. Alleen vraagt het stroom in plaats van beweging. Het werkt omkeerbaar, dus heb je een hete en koude zijde dan levert het stroom, net zoals een stirlingmotor dan beweging levert.
Maar, "help" je een peltier element niet dan kan het zijn warmte moeilijker kwijt, en daarom hebben die koelboxen en kleine ijskastjes ook altijd een ventilator op de warme kant staan. Ze koelen dan optimaal.
Wil je iets verwarmen dan moet de ventilator op de koude kant om voldoende warmte aan te voeren. Die mooie LUFO lamp van @martin redt het met de enorme koelribben aan de koude kant ook zonder ventilator. Maar, zou je daar waterkoeling aanbrengen dan zou het nog efficiënter stroom opwekken, en tegelijk water verwarmen denk ik!

De "koude" kant van die LUFO gebruiken om een koelkast te koelen, dat gaat niet werken. Om met warmte stroom op te wekken en te koelen tegelijk, is dat een "phtvs-mobilae"?😉

Hij doet het weer!
Een beter uitlijnen van vliegwiel en cilinders, en een beetje grafietsmering, laten het nu weer zoemen.😁
2023-07-2714.01.037261927728107168119.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Het is hier wel geen stirlingmotor, maar stoom komt daar dicht in de buurt, en het leek mij leuk om het hier te plaatsen... Haha, op zo'n apparaat rondrijden dat zou toch wel een geweldig prepper-statement zijn! Compleet met stoomfluit, grandioos!🤪
Screenshot_20240408-181625.png
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t42.1790-2/424953708_2029717350745106_4904343100046156967_n.mp4?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=55d0d3&efg=eyJybHIiOjczMCwicmxhIjo1MTIsInZlbmNvZGVfdGFnIjoic3ZlX3NkIiwidmlkZW9faWQiOjM5NjE5MTQxNjE1NjUyNX0=&_nc_ohc=mrjakopOUMQAb5XUcQa&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AfCbPNyOpLlqPAMLGUVZoK2etMAh23iS5yQXAd6WFXn-dA&oe=6619D7DB
 
Bovenaan