• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

stroomuitval en dan een aggregaat

odessa1944

Senior Prepper
hoorde een verhaal van een maat die ik hielp met het bouwen van een overkapping. hij prept en ik zag een benzine-aggregaat in de schuur staan.
toen vertelde hij dat een tijd geleden er een flinke stroomuitval was in zijn buurt. (klopt, een paar weken geleden zaten we hier met 2 dorpen een paar uur zonder stroom en het buitengebied zat zelfs 2 dagen zonder stroom) dus hij heeft het aggregaat aangezet en stopte de stekker in een contactdoos en had in het hele huis weer stroom (dat dit kon ,wist ik trouwens niet)
vervolgens kwam de een na de andere buurman vragen of hij een verlengssnoer naar hun huis kon trekken, want ja, de vriezer was aan het ontdooien of andere onzin.
toen hij uitlegde dat dat niet kon omdat zo`n aggregaat maar een beperkte output had, waren zij not amused. dezelfde buurmannen die eerder zijn aankoop van een aggregaat belachelijk vonden, want wanneer gebeurt zoiets nou !
na een uur of twee kreeg hij al een whats-app of sms of dat herrie-ding uit kon want het was allemaal wel erg veel lawaai.

lessons to be learned
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Je kunt ook kiezen voor een volle accubank met een klein omvormertje.

Zodra er stroomstoring is kun je noodzakelijke elektra hierop aansluiten.

Of natuurlijk EN EN
 

Arie

Diehard Prepper
Zou het gelezen worden en het geld uitgegeven voor een dergelijke installatie. Ik denk van niet.
 

Richard434

Prepper goeroe
Misschien tijd dat een werkelijk deskundige op het gebied een how to schrijft ?
Hoe een generator/pv installatie goed aansluiten bij een stroomstoring.

Heel simpel:
Niet.
Er is een reden dat vrijwel alle omvormers netspanning nodig hebben om zelf stroom te kunnen leveren.
En dat (de meeste, kleinere) generatoren niet direct geschikt zijn om aan het lichtnet gehangen te worden.

Dit om de monteurs die in bijvoorbeeld de straat de leidingen weer aan elkaar knopen te beschermen tegen het feit dat er "ineens" spanning op 1 staat...

Het is zeker mogelijk. Maar zoals @Arie zegt, kost dat aardig wat geld, vooral om het op een goede en veilige manier te doen.
Daarom zitten op de meeste (kleinere) generatoren ook "gewoon" al contactdozen. ;)
 

Arie

Diehard Prepper
Er zijn ook teveel factoren die mee spelen.
Om daar een beschrijving over te schrijven.

Heb je netgekoppelde zonnepanelen of niet.
Heb je aardlek schakelaars of niet.
Heeft je generator de nul en aarde aan elkaar liggen of niet.
Het zelfde voor geld voor een accubank met een omvormer naar 230v liggen de nul en aarde aanelkaar.
Kan je generator omgaan met zonnepanelen.
Kan je accu omvormer omgaan met zonnepanelen.
Wil je een installatie over 3fase of over 1 fase.

Even voor de duidelijkheid.
Als de aarde en nul van een 230v spannings bron niet aan elkaar liggen en de installatie bevat een aardlekschakelaar zal deze zonder die verbinden er altijd uitgaan.
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik schakel de groepenschakelaars uit en prik dan een paar stekkers in de wcd's van de diverse groepen. Permanent 6.5 kVA van m'n 13 pk Hatz diesel.
Daar kan de hele boel op draaien.
Hou je er dan ook rekening mee dat 6,5 kVA ongeveer 5200 Watt is, en dus neerkomt op 22,5 Ampere (bij 230v).

Er is een reden dat de meeste groepen gezekerd zijn op 16A. ;)

Nu valt 22,5 A nog binnen de marges van een 2,5mm2 draad, maar vooral als de afstanden tussen de wcd's binnen een groep groter worden, geeft dit toch problemen.
Ook ga ik er vanuit dat de kabel die je gebruikt om dit door te verbinden minimaal uit 3x 2,5mm2 draad bestaat.
Naast de groepenschakelaars zou ik ook de aardlek's en nog liever de hoofdschakelaar uitschakelen. ;)
Daarnaast hoef ik je uiteraard niet uit te leggen dat deze constructie totaal niet aan de eisen voldoet.
 

odessa1944

Senior Prepper
even voor de duidelijkheid, dat hij een stekker in een contactdoos stopt en dat dan het hele huis weer stroom had, had ik ook nog nooit van gehoord.
ik heb het zelfs nog een keer gevraagd voor de duidelijkheid. hij beweerde dat hij daarna meteen een warme douche kon nemen (ik neem aan dat dat niet mogelijk is zonder stroom.)
dus ik heb zojuist een vriend gebeld die elektro-monteur is en het even nagevraagd. hij zegt dat als je in de groepenkast een groep (b.v. de keuken) uitzet en dan het aggregaat met een mannetje-mannetje stekker aansluit op een stopcontact binnen die groep, je inderdaad stroom hebt in huis in die betreffende groep. bij moderne huizen met een zekering hoofd-automaat is het hele huis aangesloten mits je die hoofdzekering uitzet. dan kan de electriciteit die geleverd word door het aggregaat niet door de hoofdleiding naar buiten maar blijft binnen het huis.
ik ben verre van elektro-technisch maar die elektro-monteur vriend zal het toch wel weten.

lessons learned

1. mensen die nu roepen dat we gek zijn, of zeggen: dat gebeurd nooit !, staan straks als eerste voor je deur als er wel wat gebeurd. niet alleen met stroom maar ook met water,voedsel of iets anders.

2. een aggregaat klinkt als een leuke aanwinst maar op het moment dat er geen stroom is en je gaat hem gebruiken weet iedereen in de buurt door het geluid dat je zo`n ding hebt. dus krijg je mensen langs die stroom willen hebben of dat apparaat van je willen stelen.
hetzelfde zal gaan gebeuren als mensen er achter komen dat jij nog wel water, voedsel,verwarming,enz hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

odessa1944

Senior Prepper
PS
die elektro-monteur vriend bevestigd dat het niet erg veilig is, want als er kortsluiting ontstaat in een electrisch apparaat , heb je een probleem
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Als jij het zelfde zou willen laat een transfer switch plaatsen na de hoofdschakelaar, door die monteur. 100% veilig voor jou en ieder ander.

Kleine aanvulling.
Sluit dan wel je generator aan op de transfer switch anders heeft het nog geen nut.
 

Richard434

Prepper goeroe
dus ik heb zojuist een vriend gebeld die elektro-monteur is en het even nagevraagd. hij zegt dat als je in de groepenkast een groep (b.v. de keuken) uitzet en dan het aggregaat met een mannetje-mannetje stekker aansluit op een stopcontact binnen die groep, je inderdaad stroom hebt in huis in die betreffende groep. bij moderne huizen met een zekering hoofd-automaat is het hele huis aangesloten mits je die hoofdzekering uitzet. dan kan de electriciteit die geleverd word door het aggregaat niet door de hoofdleiding naar buiten maar blijft binnen het huis.
ik ben verre van elektro-technisch maar die elektro-monteur vriend zal het toch wel weten.
Dit klopt in principe wel, alleen durf ik niet te garanderen hoe de aardlekschakelaar(s) zich zullen gedragen. ;)
Echter je sluit alle veiligheidsvoorzieningen uit, dus kijk hier enorm mee uit!!

Of je dit nu met PV panelen, (waarmee het met een goede/speciale omvormer) doet, of met een aggregaat, de theorie maakt niet uit.
Maar, probeer dit niet thuis uit als je niet weet waar je mee bezig bent!!!!!!!!!!!!
 

Highway

Last (wo)man standing
En waarom niet net als een 'mobiele nood stroom bron' ook mobiele nood stroom haspels en stekker blokken aanschaffen? Het gaat meestal om een paar apparaten: koelkasten, CV, en verlichting die je tijdelijk omschakelt. Zo hou je overzicht, en kan je ontspannen omdat je weet dat je veilig bezig bent, vooral voor de mensen die geen enkele sjoege hebben van hoe het allemaal werkt en fout kan gaan.

Aggregaten kan je prima isoleren om geluid te dempen. Die kleine knetterende Honda's in een schuurtje waar je wat dempende dekens aan de wand hangt, de uitlaat verlengt met flexibele buis, die gaat jouw buurman echt niet meer horen hoor. Of graaf ze in, niet in een klein gat maar in een lange sleuf vanwege koeling.

Oja, doe wel je gordijnen dicht in de avond, en klaag hardop over je ontdooide vlees, en ga niet met jerrycans sjouwen.. anders valt het alsnog op :)
 

Roel

Mankinds only hope
@Richard434
Bedankt voor je opmerking en idd het is zo dat dit aan geen enkele eis voldoet, maar het werkt wel.;)
En de aardlek zit vóór de groepenkast, die is niet in gevaar, mocht er ergens sluiting ontstaan.
En ik ben ook nog elektricien.... :)
 

Richard434

Prepper goeroe
@Richard434
Bedankt voor je opmerking en idd het is zo dat dit aan geen enkele eis voldoet, maar het werkt wel.;)
En de aardlek zit vóór de groepenkast, die is niet in gevaar, mocht er ergens sluiting ontstaan.
En ik ben ook nog elektricien.... :)
Het stukje over de de aardlek's ging mij erom als je via een WCD je hele huis onder spanning wilt zetten, door alle groepen "aan" te laten en je de hoofdschakelaar "uit" zet.

Dan weet ik niet zeker of het systeem goed werkt met 2 of meerdere aardleks.
Want dan moet je dus wel spanning langs deze voeren om het gehele huis te voorzien.
Maar ja, het mooie is eigenlijk, als je te weinig verstand van zaken hebt om de goede (veilige) oplossingen te maken, dan moet je ook niet aan dit soort projecten gaan beginnen.. ;)
 
Bovenaan